BMW 530d Touring Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
Aanschaf
- 68.000 km
Na 3 jaar met plezier in een Audi A6 gereden te hebben was het nu tijd om weer eens naar iets anders op zoek te gaan. Uiteindelijk is de keus gevallen op een BMW, rijden doet hij net iets strakker dan de Audi en het vermogen en koppel is natuurlijk een veelvoud vergeleken met een 2.0 Audi. Wat ook direkt opvalt is de stille loop van de motor, natuurlijk loopt een 6 cylinder een stuk beter dan een 4 cylinder, maar beide auto’s hebben naast elkaar staan draaien met koude motor en dan loopt de BMW gelijk rustig en heeft niet de traktor klop die de Audi laat horen. Ook bij het rijden lijkt de BMW een stuk stiller en blijft het toerental erg laag.
Ik heb de auto zelf uit Duitsland gehaald (erg eenvoudig om te doen) en kon daardoor mijn wensenlijstje uitbreiden met diverse opties die hier in Nederland bijna niet te vinden zijn in combinatie met een lage kilometerstand en een jaar merk garantie. Plezierige zaken zijn het dubbele schuifdak, de verwarmde sportstoelen, de ingebouwde bluetooth telefoon, de meedraaiende Xenon verlichting de uitgebreide audio installatie met CD wisselaar en uitgebreide navigatie die bijzonder snel zijn werk doet. Ook het herberekenen van een route gaat redelijk snel.
Aangezien de auto uit Duitsland komt is de spraakherkenning die er ook in zit nog even wennen, duits heeft nu eenmaal niet mijn voorkeur. Maar de normale commando’s zoals CD speler en wisselen van CD werken prima, lastiger is het om telefoonnummers uit te spreken dus ik moet nog even op zoek naar een manier om de taal hiervan aan te laten passen. Hierdoor kom je ook vaak in menu’s uit zoals bandenspanning terwijl je een nieuwe route probeert uit te spreken.
Iets wat toch erg prettig is, moest eerst even wennen, is de actieve besturing die bij lagere snelheden een kleinere stuuruitslag nodig maakt en je dus in staat stelt eenvoudig te kunnen keren of ergens omheen te rijden. Als je daarna weer in een andere auto te stapt merk je pas goed het verschil !
Ook nog een paar kritische puntjes, het brandstofverbruik is op dit moment 8,9 l/100km dus dat is fors, maar ik zal het over langere tijd in de gaten houden en kijken waar ik dan op uit kom. Verder mis ik de grote, ruim 80l, tank van de Audi. Ik kreeg, met nog 20 resterende km’s te gaan volgens de boordcomputer, slechts 68,6 liter in de tank en heb dus een veel lagere actieradius.
Op dit moment ben ik erg tevreden over mijn keus, nu alleen nog een paar grotere wielen en ik heb niets meer te wensen, afgezien van een reden om kilometers te maken :-)
Als ik toch iets moet noemen als nadeel : Als het regent of als de auto nat is dan valt na het openen van de auto een deel op de stoel, zowel voor als achterin, maar dat is ook echt het enige dat ik kan bedenken en voor mensen die daar een probleem mee hebben is een term bedacht met een link naar geleedpotigen ;-)
Update 28-9-2008
- 86.000 km
De auto is nu 6 maanden in mijn bezit en ik moet zeggen, nog steeds naar tevredenheid, de auto loopt als een trein en ziet er een stuk beter uit met de 18" type 135 velgen. Ik heb er nu 18000 km mee gereden en afgezien van (waarschijnlijk) een defecte Xenon lamp zijn er geen problemen geweest.
Het brandstof verbruik is terug gelopen naar een 8,3 l/100km
Update 30-9-2008
- 86.500 km
Bij km 86500 een defecte linker koplamp. Defecte koplamp zelf maar vervangen, is klusje van niets en ondanks alle waarschuwingen niet zelf met Xenon aan de gang te gaan was de vervanging binnen 15 minuten gedaan.
Update 6-10-2008
- 87.500 km
Probleem met de emissie, tijdens het rijden ging het lampje van de emissie branden en kreeg ik de melding direct naar de garage te gaan. Bleek uiteindelijk (na diagnose) een defecte powermodule te zijn, die vervangen moest worden en tevens is er een modificatie aan de bedrading van de motor-regel-computer gedaan, een actieve accu klem vervangen en de computer voorzien van nederlandstalige spraakherkenning (een stuk beter) en de laatste layout, ziet er nu veel strakker uit. Gelukkig kan ik dit onder garantie claimen.
Update 17-3-2009
- 99.800 km
Eerste servicebeurt bij de BMW dealer, bleek een kleine beurt te zijn, weinig bijzonders. Gelijk een Aux aansluiting laten inbouwen, nu kan ik ook eindelijk mijn iPod goed gebruiken. Dit klinkt een stuk beter dan de FM zender oplossing die ik eerst gebruikte.
Update 10-4-2009
- 101.000 km
Vandaag de zomerbanden er weer onder gedaan en gelijk twee nieuwe Run flat banden laten monteren. Ze waren nog niet helemaal aan het eind, maar met brede banden kun je beter maar wat profiel extra hebben.
Update 12-11-2009
- 115.600 km
Vandaag wat pech. Ondanks dat de auto nog steeds heerlijk stuurt en ik er met veel plezier kilometers mee maak wilde na het naar huis rijden het achterste dak niet meer dicht (wie gaat er dan ook met open dak rijden met deze temepratuur, nou ik !) Op internet gezocht en de verhalen daarover zijn legio. Waar het op neer komt is : compleet vervangen. Nu was ik niet van plan om de auto vanacht open te laten staan gezien de kans op regen dus ben ik zelf aan de slag gegaan. Het achterste deel losgemaakt, toen het dak naar achteren geschoven en de geleiders verplaatst. Het dak kan nu weer open en dicht, alleen durf ik de "klap" stand niet meer te gebruiken. Eerst de winter maar eens door, als iemand nog tips heeft dan hoor ik die graag!
Update 8-3-2010
- 122.000 km
Vandaag heeft de auto een APK en grote beurt gekregen. Dit keer niet bij de dealer, maar bij een BMW specialist in Amsterdam aangezien dat voor mij wat eenvoudiger te plannen was. Ik ben nog steeds erg tevreden met de auto, en na het smeren van de geleiderails deed ook het panorma dak het weer. Maar ga evengoed wel om me heen kijken naar een andere auto aangezien ik hier nu 2 jaar mee aan het rijden ben. De beurt was verder weinig bijzonder, APK, Olie, filters, koelvloeistof etc, samen net geen euro 750,-. Wel de opmerking dat binnenkort de blokken en schijven vervangen moeten worden.
Update 27-3-2010
- 124.000 km
Vandaag mijn nieuwe auto ophalen ! Met veel plezier afgelopen 2 jaar in deze gereden, maar nu is het weer tijd voor iets anders. Ook voor het eerst merkentrouw en weer een BMW, nu een 535D, iets nieuwer en nog wat meer opties. Met deze auto in totaal 55.000 km gereden en naar tevredenheid. Het gemiddelde brandstofverbruik is over deze periode 1:11,8 wat met alle files nog niet eens heel slecht is. Voor alle cijferaars die twijfelen of een BMW wel haalbaar is, gewoon doen, deze komt in totaal op 55 cent per kilometer. Op naar de volgende !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.