BMW 530d touring Executive (2001) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 280.000 km |
Aanschaf
- 150.000 km
Na 5 jaar trouwe en goedkope dienst van mijn Omega werd het tijd voor wat anders. Eisenlijstje was een fatsoenlijk formaat, liefst automaat en achterwielaandrijver, met 6 of 8 cilinders. Leer en xenon als het enigzins kan. Ik rijdt 25000km per jaar dus gas of diesel is in deze gewichtsklasse dan toch wel een pre.
Nieuwer model Omega viel af omdat je na 5 jaar toch wel eens wat anders wil. Volvo 960 overwogen maar is toch al weer een tijd uit produktie en ik wilde liefst niet ouder dan een jaar of 7. Chrysler 300M werd het bijna, maar de 5-serie mocht natuurlijk niet op de shortlist ontbreken. Wel beduidend prijziger dan een 300M, maar toch...
2 530d's gereden, een sedan uit 2000 die echter niet helemaal in orde bleek (trok niet op de snelweg) en deze touring. Auto stond bij Kera en was daar ook nieuw geleverd en in onderhoud geweest. Individual uitvoering in Carbonzwart (M5) en met alle belangrijke opties er op (nav, xenon, facelift uitvoering). Oorspronkelijke budget ruim overschreden maar goed je leeft maar een keer.
Tijdens de proefrit trilde de auto in het stuur. Ook waren een aantal pixels van de tekstregel in het instrumentenpaneel defect.
Prijs overeengekomen en afgesproken dat de defecten opgelost worden, en een afleverbeurt erbij en 6 maanden garantie.
Levering
- 155.000 km
Na afleveren bleek men vergeten te zijn de interieurfilters te vervangen, hoort wel bij een afleverbeurt vind ik en is alsnog door Keram uitgevoerd. Instrumentenpaneel vervangen en de tekstregel doet het 5 jaar later nog steeds perfect.
Trillen in het stuur was nog niet opgelost, noh 2x voor terug geweest. Uiteindelijk de banden voor en alle draagarmrubbers onder garantie vervangen, toen was het opgelost.
Na wat metingen van de acceleratie 0-100 kwam ik toch niet in de buurt van de 8 seconden, beter dan 9.5-10s lukte niet. Keram heeft de luchtmassameter vervangen, probleem opgelost.
Eerste jaar
- 175.000 km
Auto beviel nog steeds perfect.
Eerste onderhoudsbeurt na de garantie bij Keram laten doen. 700 euro voor een reguliere beurt en het vervangen van één motorsteun. Dat doen we dus voortaan weer lekker zelf.
Op verschillende internetforums toch wel wat horrorverhalen gelezen over de "swirl flaps", klepjes die het variabele inlaattraject regelen. Deze breken wel eens af en gaan dan de cilinder in met desastreuze gevolgen. Ik was er niet gerust op dus ik heb het inlaatspruitstuk er af gehaald. Hele inlaatspruitstuk zat dichtgeslibd met smurrie, dit is een mengsel van olie uit de turbo en roet uit de uitlaatgassen die via de EGR binnen komen.
Alles schoongemaakt met aceton en uiteindelijk gewoon de tuinslang in het spruitstuk gezet. Swirl flaps afgezaagd en met parkers de gaatjes dichtgemaakt. EGR onklaar gemaakt door de vacuumslang los te halen en af te doppen.
Resultaat was beduidend meer vermogen, vroeger viel de trekkracht net voor de 4000 toeren al weg, nu pas bij 4500 zoals het hoort. Motorelectronica lijkt er niets van te merken, geen storingen opgeslagen in geheugen. 100.000km later inlaat er opnieuw af gehad, alles nog net zo schoon als eerst.
PCV klep/olieafscheider vervangen (ca €30)
2e jaar
- 200.000 km
Weinig kosten gehad. Onderhoudsbeurt zelf gedaan. Geen olieverbruik.
Olie, lucht- en brandstoffilter €80
Olie Castrol Edge €100
Interieurfilters €30
3e jaar
- 225.000 km
Voorruit vervangen na steenslag, verzekeringswerk. Hiermee overigens wel een bijgeluid opgelost dat alleen bij rijden in de snelweg in de regen optrad, mogelijk ergens een klein lekje gehad.
Reguliere onderhoudsbeurt uitgevoerd.
Olieafscheider vervangen door herziene uitvoering van een E60. Dit is een venturi type inplaats van de "wc rol" die het oudere model gebruikt. Laatstgenoemde gaat dicht zitten en de auto rookt dan sterk bij volgas.
Accu defect (was nog origineel), €150
Subwoofer ingebouwd, de standaard radio is nogal zwak als het op bas aankomt.
Navigatiesoftware geupdate naar nieuwere versie met splitscreen (ergens van internet)
Portierruit linksvoor schoot uit het mechaniek toen ik het raam open wilde doen terwijl de ruit vastgevroren bleek te zijn. Na demontage van het deurpaneel eenvoudig op te lossen.
4e jaar
- 270.000 km
Dit jaar begon goed, op een besneeuwde nieuwjaarsdag een besneeuwde parkeerhaven ingereden die geen parkeerhaven bleek te zijn en vast komen te zitten op een boomstronk. Onheilspellend was dat de keuzehandel van de automaat zich alleen nog met kracht liet verzetten. De man van de takeldienst bleek zelf ook enthousiast 5-serie rijder en bood aan de auto nog even op de brug te zetten zodat de schade bekeken kon worden. Oliepan van de transmissie was ingedeukt en een soort trillingsdempergewicht onderaan de baksteun was afgebroken. Er lekte gelukkig geen olie uit en er leek geen andere zware schade te zijn, ik kon uiteindelijk gewoon nog rijden.
Later is wel de oliepan van de bak vervangen, tevens nieuw filter en olie. Ook is meteen de solenoid van de lockup vervangen na hier wat negatieve verhalen over gelezen te hebben (deze zou inwendig gaan lekken waardoor de lockup gaat slippen en verbrand)
Totale kosten ongeveer €250.
Auto begon dit jaar behoorlijk te trillen bij het remmen. Remschijven voor & remblokken rondom vervangen. €250 voor Brembo schijven en ATE blokken via een duitse webshop. Draagarmen en verbindingsstangen van de stabilisatorstang vervangen. Onderdelen kosten samen rond de 150 euro. Kogels van de draagarmen waren niet los te krijgen, heb mijn kogeltrekker in twee gebroken en zelfs met vork en hamer was er geen beweging in te krijgen. Laten doen door lokaal universeel autobedrijf die met de brander aan de gang zijn gegaan. €150 werk maar trillen is opgelost.
In het voorjaar startte de auto ineens niet. Viel wel direct op dat ik de brandstofpomp (die je normaal direct hoort als je het contact aanzet) niet hoorde lopen. 10 minuten later deed hij het ineens weer. Er zitten twee electrische brandstofpompen op, eentje in de tank en een onder de stoel. Aangezien ze allebei nog origineel waren heb ik besloten ze allebei te vervangen, totale kosten €200.
In de zomer weer een lege accu. Na wat zoekwerk met de multimeter bleek dit door een lekstroom in de kachelweerstand (de zogenaamde "egel") te komen. €70
Waterpomp begon bij 260.000 wat te zweten. Gezien de horrorverhalen over de plastic schoepenwieltjes hierin maar besloten niet te wachten tot hij echt ging lekken en hem direct vervangen. €110
Tijdens het vervangen van de waterpomp ontdekte ik dat de lagers van de spanrollen ook sporen van slijtage vertoonden. Onderste spanrol (van de aircocompressor) liet zicht ook niet meer soepel aanspannen en moest met een hamer uit zijn bus verwijderd worden. e.e.a. weer gangbaar gemaakt en alle rollen vervangen. Multiriemen waren nog origineel dus mochten ook wel eens.
2x spanrol en afdichtingen, 2x multiriem, 2x omlooprol €120
Inlaatspruitstuk opnieuw verwijderd en de afdichtingen hiervan vervangen. Geen nieuwe smurrie dus het loshalen van de EGR heeft duidelijk geholpen. €45
Vacuumslangen van turbo etc vervangen (gaf nog geen problemen maar waren duidelijk aan vervanging toe). Drukregelaar van turbo lekte ook wat vacuum en is ook vervangen. €80
Al met al dit jaar beduidend meer onderhoud nodig geweest. Aangezien ik vrijwel alles zelf doe zijn de kosten te overzien, had ik hier allemaal dealertarieven voor betaald dan was het tijd voor iets anders geweest. De auto rijd nog steeds fantastisch.
5e jaar
- 280.000 km
Ik heb de auto nu 5 jaar en hij bevalt nog steeds erg goed. Heeft nu 280.000 gelopen en het verbruik schommelt tussen de 7 en 7.5l/100km, eigenlijk geen toename te bespeuren. Ik heb nu een OBD interface waarmee ik de motorelectronica kan uitlezen en die geeft ook aan dat alles nog in orde is, alle (originele!) verstuivers nog ruim binnen de tolerantie. Misschien geluk, maar ik heb ook iedere 25.000km het brandstoffilter vervangen (vaker dan BMW aangeeft). Wellicht heeft dat geholpen. Filter kost maar €15 dus de kosten zijn het niet.
Zit ook nog op de eerste turbo trouwens. Goede olie (castrol edge), rustig warm rijden, veel snelweg. Of gewoon geluk, kies zelf...
In januari hielden de ruitenwissers er plotseling mee op. Natuurlijk in de regen... op een stuk snelweg met spitsstrook en dus geen vluchtstrook. Met weinig zicht en veel voorzichtigheid naar een benzinestation gereden. Eerst de zekering vervangen maar dat hielp niet. 10 minuten later deden ze het ineens weer. Internet leerde dat het ruitenwisserrelais een bekende storing is, dus dat heb ik vervangen. Sindsdien geen problemen meer gehad. €18
BMW logo aan de achterkant viel plotseling uit elkaar, alleen nog een zilverkleurig, rond schijfje te zien. Geen porem, dus vervangen €30
Na het parkeren soms wat diesel te ruiken, bleek een lekkage aan de common rail te zijn. Onder druk verscheen een soort kleine wolk van vernevelde diesel bij een van de leidingen van de rail naar een injector. Wartels aangedraaid, probleem opgelost. Zal wel door het trillen komen.
Flexstukken aan de voorpijp vervangen, deze zijn bij BMW niet los te krijgen maar via Offenga wel. Wel wat laswerk uitbesteed maar nog altijd een stuk goedkoper dan een complete voorpijp met twee katalysatoren die BMW je graag verkoopt. Ook zijn de stabilisatorstangen achter vervangen, zomerwielen balanceren, APK. €400
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.