BMW 530d touring Executive (2001) #6

BMW 530d touring Executive (2001)

Uitvoering530d touring Executive
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010

520i eruit, 530D in de plaats

Na ongeveer 20.000 km in 1,5 jaar en ernstig verslaafd aan het BMW-virus besloten de 520i touring (2002)in te ruilen tegen een 530D. De zoektocht naar een 530D naar mijn zin bleek niet zo eenvoudig, aangezien ik na de vorige "Fünfer" toch een aantal zaken had die (ook deze keer) niet mochten ontbreken, zoals navigatie en automaat, facelift model en liefst geen import en wat ik bij de vorige niet had: leer en een schuifdak. En natuurlijk weer een Touring. Daarnaast zocht ik een auto met een bekende historie en niet afgeragd en liefst met de sterkere 194pk motor en niet meer dan +/- 250.000 op de klok.

Na niet al te lang zoeken kwam ik een iets oudere 530D Touring Exe tegen van de 2e eigenaar, afgeladen met bijna alle opties in de naar mijn idee prachtige kleuren combinatie Cosmos Zwart met Beige leer. De foto's spreken voor zich denk ik.
Een korte samenvatting van de opties:
Leer, Elec. verts. sportspoelen, Elec. verst. stuur, Stoelverwarming, M-stuur, 16:9 Navigatie met tv functie, M-onderstel, Styling 32 velgen, DSP installatie, Zonne rollo's achter, Xenon, schuifdak, afneembare trekhaak, licht- en regensensor, Shadowline, PDC voor en achter, en ik ben vast nog wat vergeten.

Tot nu toe nog niet veel gereden met de auto aangezien hij pas een week in bezit is, maar tot dusver voelt alles nog goed.

Binnenkort gaat de auto naar een BMW specialist hier in de buurt voor een uitgebreide beurt (o.a. rem-olie, automaat-olie en luchtmassameter). Het laaste omdat de auto naar mijn idee erg traag is en pas vanaf 3500 tpm begint te trekken en dit bij andere 530D's waarin gereden heb al vanaf de 1700~1800 tpm is. Kennen meer mensen dit probleem, en zo ja, wat is er toe aan gedaan? Vervuilde injectoren schijnen soms ook voor problemen te zorgen

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

Update

We zijn nu ongeveer 2 maanden en 5000 km verder. Tot nu toe nog geen problemen gehad, op een door de wasstraat volgelopen ruimte van de rembekrachtiger na. Afwateringskanaaltjes schoongemaakt en het probleem is opgelost.
Zoals in mijn 1e review te lezen was trok de motor niet goed tot 3500 tpm. Dit is inmiddels ook verholpen. De oorzaak bleek niet zozeer de LMM maar een lekke vacuumslang en een defecte vacuum/elektro schakelaar welke de variabele turbo bedient. Deze laatste 2 heb ik zelf vervangen op een zaterdag ochtend, 1 uurtje werk en ongeveer 115 euro aan onderdelen. Wat een verschil maakt dit zeg. Vanaf 1500 tpm trek hij nu als een beest!
Brandstof verbruik is erg netjes, gemiddeld 6.5l/100km en als je goed je best doet is 5.5l/100km of minder mogelijk met veel snelwegkilometers. Na de automaatoliewissel schakelt de bak ook weer zijdezacht en lijkt sneller te reageren.
Op naar de volgende 5000 km!

update

Still going stong!
Inmiddels staat de teller op 282.000 en wat blijft het toch een voortreffelijke auto.
Nog geen enkel probleem gehad, op een kapotte accu na, maar ja, dat kan gebeuren.

Wel wat zaken (laten) vervangen/herstellen: alle voorste draagarmen vervangen omdat er naar mijn idee teveel spelling opzat. Via ebay gekocht en zelf vervangen. De auto stuurt daarna veel strakker. De velgen opnieuw laten coaten (bij Renoblast Mijdecht, echt vakwerk) en wat beginnende roest op de kokkerklep laten herstellen. Binnenkort de volgende 30.000km beurt en Apk. Ik verwacht geen verassingen.

Ook de auto laten chiptunen, hij rijd nu veel zuniger en trek als een beest! zou nu 230pk en 510nm hebben.

Op naar de volgende heerlijke 30.000km.