BMW 530d touring Executive (2001) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 432.000 km
432.000km... juli 2013!
Na 25000 km in een E36 320i touring werd het weer tijd voor een diesel. De auto voor de 320i touring was / is een E36 325td, met deze 325td heb ik 160.000 km heerlijke probleemloze kilometers gereden. Deze 325td is nog steeds in de familie, de teller van deze auto staat inmiddels op 410.000 km, nog steeds probleemloos, geen olieverbruik, kurkdroog eigenlijk ook een review waard! Mijn eerste BMW diesel was een 324d, waarmee ik in 2006 naar Afrika ben gereden met een tellerstand van 380.000 km, en je raadt het al, kurkdroog en perfect lopend, eerlijk gezegd mooier dan de 325td. Het mag duidelijk zijn dat door deze ervaringen het vertrouwen in de BMW diesels groot is geworden.
Na een zoektocht van meer dan een half jaar naar een goede 330d touring handgeschakeld heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ik heb proefgereden in 7! 330d’s touring waarvan er één een serieuze optie was, van deze auto was de volledige historie bekend en alles voelde goed aan, onderstel, versnellingsbak, vermogen. Deze 330d was van bouwjaar 2002, maar was weer niet uitgerust met een m-onderstel, sportinterieur en grootbeeldnavigatie, wel een radio met cassette! en dat in 2002. En een sportinterieur in een 330d is een vereiste. Na een nacht wakker te hebben gelegen besloten deze niet te kopen...
Verder met zoeken en de zoektermen wat uitgebreid met ook de 5-serie. Een 525d of 530d zou ook een optie zijn. Uiteraard de voorkeur voor een 530d, meer vermogen, vergelijkbaar verbruik en vaak rijker uitgerust. Wat me direct opviel is dat het vinden van een goede 5-serie minder moeilijk is. De 5-serie is als zakelijke auto vaak rustiger bereden.
Eind 2006 heb ik een 530d touring high executive uit 2001 gevonden. Het model met de face-lift en de krachtigere 194pk / 410Nm 2.9 diesel. Bij aankomst voor de proefrit (particulier) had ik direct vertrouwen in deze auto, de vorige eigenaar had de auto nieuw gekocht en kocht nu weer een nieuwe, in Duitsland, vandaar de particuliere verkoop. Geleverd door BMW Poelgeest en daar ook altijd onderhouden. Buiten de opties behorende bij het high executive pakket is de auto ook voorzien van een verwarmd lederen sportinterieur, navigatie professional TV, PDC voor en achter, spiegelpakket en regensensor, wat wil je nog meer? De vorige eigenaar heeft de uitvoering met zorg samengesteld, de extra opties geven de toch al erg comfortabele auto net die extra luxe waarvan men zegt, “dat heb je toch nergens voor nodigâ€ÂÂÂÂÂÂ, totdat je het zelf op je auto hebt zitten, zoals de verwarmde stoelen.
De auto had 3000 km voor mijn aanschaf een inspection 1 gehad met diverse extra werkzaamheden, zie onderhoudshistorie. Ik heb er inmiddels zo’n 25.000 km mee gereden, en nog steeds diep onder de indruk van deze auto.
De motor is zeer dynamisch en draait geweldig over het gehele toerenbereik, verwaarloosbaar turbogat, erg stil en nog redelijk zuinig ook. Kort geleden heb ik door een mijn rijstijl aan te passen 1:15 gereden. Normaal gesproken ligt het verbruik rond 1:13. Accelereren vanuit stilstand gaat gewoon snel, ruim 1700 kg en 0-100 km/u in 8.2 seconden. Maar het meeste plezier van het vermogen heb je op de snelweg, de tussensprints gaan erg snel en heel soepel, jammer dat de snelheidsbeleving alleen is af te leiden aan de auto’s die plots verdwijnen in je binnenspiegel. De auto is erg stil en comfortabel, ook bij een kruissnelheid van 170-180 km/u. Bij 3000rpm rij je ruim 170 km/u, in Nederland rij je dus zelden boven de 3000rpm, heerlijk relaxed dus.
Aangezien ik in eerste instantie dus op zoek was naar een handgeschakelde 330d rij ik nu rond in een 530d met automaat. De automaat is gelukkig erg voorspelbaar en het schakelmoment is goed te beïnvloeden door de stand van het gaspedaal. Ondanks het comfort wat de automaat biedt vind ik het hierdoor een wat mindere “rijdersâ€Â auto, er gaat niets boven een zescilinder 3-serie met handbak en m-onderstel. Mijn volgende auto zal dan ook weer meer een rijdersauto worden, misschien een E60 5-serie met m-onderstel en handbak.
--------------------------------------------------------------
Update 02-01-2009:
Tijdens de heenreis naar Oostenrijk twee keer last gehad van vermogensverlies. Leek een brandstoftoevoerprobleem, ik heb de OBD uitgelezen maar hieruit zijn geen storingen gekomen. Binnenkort ga ik de auto uitgebreid uitlezen en een oilservice geven. Ik verwacht dat de tweede brandstofopvoerpomp defect is. Voor de rest geen problemen, wel winterbanden (continental wintercontact) gemonteerd, rijden duidelijk minder comfortabel en hebben veel meer afrolgeluid, ik zal blij zijn als de koude dagen weer voorbij zijn.
------------------------------------------------------------------
Update 04-02-2009
Na uitgebreide diagnose bleek dat vier van de zes common rail injectoren niet meer binnen de gevraagde opbrengst range geregeld konden worden. Na demontage van de injectoren bleken deze vervuild te zijn door waarschijnlijk slechte kwaliteit brandstof. Injectoren zijn ultrasoon gereinigd en het probleem is weer opgelost. 530d blijkt dus gevoelig voor slechte brandstof.
------------------------------------------------------------------
Update 24-07-2009
Het probleem met stationair draaien is weer teruggekomen. Alle zes de common rail injectoren gedemonteerd en getest, twee heb ik er vervangen. Tevens het gehele inlaattraject schoongemaakt. De achterbanden zijn inmiddels vervagen door twee nieuwe Continental premiumcontact 2* (*= OEM BWM).
------------------------------------------------------------------
Update 6-2-2010
Inmiddels weer 25000 km verder, lichte schade gehad van auto die verkeerd uitdraaide, slechts lakbeschadiging en besloten de krassen op de bumper bij te werken en het schadebedrag contant uit te laten betalen. De zomervakantie 2009 naar Zuid Frankrijk weer eens een lekker stuk kunnen rijden. Voor vertrek wel de airco een servicebeurt laten geven. Momenteel wel een probleem met mijn navigatie, blijkbaar is het loopwerk van de navigatiecomputer niet helemaal goed meer. Dit houdt in dat de cd af en toe niet gelezen wordt en de cd ook niet uit de computer te verwijderen is. Wat zoekwerk levert op dat een los loopwerk eenvoudig te vervangen is. Tevens los te koop via navigatieonderdelen.nl. Binnenkort maar eens vervangen. Kosten zijn ongeveer 100 euro. In januari is hij ook weer APK gekeurd, hiervoor heb ik de schokbrekers voor moeten vervangen, een er van was lek. Het was nog de eerste originele set van Sachs, de nieuwe set is wederom van Sachs (origineel dus). Het vervangen heeft me zes uur gekost, een behoorlijke klus, maar wel de moeite waard. Vorige week is er tevens een xenon lamp stuk gegaan. Deze heb ik vervangen door een Philip d2s colormatch, wat inhoudt dat gegarandeerd wordt dat er geen kleurverschil zit tussen de nieuwe en de nog aanwezige lamp, dit is ook het geval! Inmiddels heb ik het vermoeden dat er weer een injector buiten het regelbereik valt bij stationaire loop, het komt soms voor dat er een onregelmatige loop is. Binnenkort weer eens meten en indien nodig een injector vervangen. Voor kosten afgelopen periode zie "Onderhoud".
------------------------------------------------------------------
Update 30-1-2011 360.000km
Navigatieprobleem is opgelost door een schoonmaak cd door de computer, probleem nooit meer teruggeweest! Bij 335.000km (net voor de zomervakantie naar Zuid Frankrijk) bleek mijn vermoeden waar en was de diesel injector van cil 1 niet meer ok. Vervangen was bij deze eenvoudig, het inlaatspruitstuk hoeft niet los. Door het vervangen van de schokbrekers na zo'n 5000 km de wieluitlijning voor en achter opnieuw uitgevoerd. Voor uitlijning de spoorstangen aan de voorzijde los gemaakt om deze gangbaar te maken voor de uitlijning. Bij 350.000 km een heel klein gaatje geconstateerd in het flexibel na de katalysator. De katalysator losgeschroefd en netjes twee nieuwe RVS (Bosal) flexibele uitlaat delen ertussen gelast (CO2). Omdat ik een hele lichte trilling voelde vanuit de achterzijde heb ik bij deze reparatie ook de aandrijfas gedemonteerd, de flextor tussen as en automaatbak vervangen en de achterste homokineet van de primaire aandrijfas vervangen, trilling weer weg. Tevens winterbanden gemonteerd.
------------------------------------------------------------------
Update 29-11-2011 384.360km
Inmiddels weer zo'n 25.000 km verder. Op vakantie afgelopen zomer naar Toscane, notabene twee keer moeten stoppen. 1 keer vanwege een losgeschoten turbo slang (turbo uit -> intercooler in) en 1 keer vanwege een vastgelopen spanrol van de multisnaar van de airco. Dit laatste wel enigzins eigen schuld aangezien de riem en rollen er ruim 150.000 km op hebben gelegen, dat is niet volgens voorschrift.. Gelukkig op de terugweg in Zwitserland dit voorval gehad. Gestopt, riem er af gesneden en weer fijn naar nl gereden met een gangentje van zp'n 160 km/h. Thuis natuurlijk auto op de brug om de riemen te vervangen. Het spanrolmechanisme van de aircosnaar zat vast, corrosie aan de as waardoor hij niet meer kon draaien in de glijbussen. Alles rollen en riemen vervangen, kan hij er weer 150.000 km tegenaan. Verder bij de laatste Inspection 1 wat extra onderhoud. Verder geen problemen, hij rijdt nog steeds erg goed en weer een stuk strakker door vervangen draagarmen en rubbers voor.
--------------------------------------------------------------------
Update 13-7-2013 432.000km
Weer een jaar voorbij, ruim 30.000 km gereden afgelopen jaar en dit zonder problemen, als er wat te benoemen valt dan is het de steenslag aan de voorzijde die nu wel serieus wordt, overspuiten is een optie maar ik besteed het geld liever aan de techniek. Wel zijn de koplampen opnieuw gepolijst en voorzien van een nieuwe coating, prettig, beter licht en het ziet er ook weer mooi uit. Voor de zomervakantie heeft de auto een Inspection 1 gehad waarbij ook de twee achterbanden zijn vervangen door Michelin Primacy 3 225/55/16. Wat me wel tegen begint te staan is de steeds maar oplopende vaste lasten, 462 per/kwartaal aan belasting, niet leuk meer. Het ziet er naar uit dat ik komend jaar veel minder ga rijden, rationeel zou afscheid dus logisch zijn, maar de auto rijdt nog steeds ontzettend goed en de hoge kmstand begint als een "trots" te voelen. Zojuist terug van een vakantie naar Oostenrijk en Italie, in een reis van Toscane naar Nederland, heerlijk relaxed gereden.. Kosten van onderhoud heb ik voor de compleetheid maar toegevoegd hieronder.
--------------------------------------------------------------------
Onderhoud:
Alle werkzaamheden volgens voorschrift, interessant zijn de afwijkende werkzaamheden. Tot 110.000 km geen bijzondere reparaties buiten de inspecties 1, 2 en oilservice.
110.000km: 424,83 euro
Luchtmassameter vervangen
130.000km:
Turbo vervangen
Waterpomp vervangen
180.000km: 424,83 euro
Luchtmassameter vervangen
196.000km: 1029,24 euro
Remschijven achter vervangen
Carterontluchtingsklep vervangen
206.000km: 144,36 euro
Nokkenassensor vervangen
211.000km: 859,97 euro
Deellast recirculatie klep (AGR-klep) vervangen
Remschijven en blokken voor vervangen
Stabilisatorstangen achter vervangen
Rem olie ververst
238.000km: 633,81 euro
Handremplaten en remschijven achter vervangen (garantie ivm rammel tijdens remmen)
Motorsteunen vervangen
244.000km: 1161,44 euro
6 verstuivers vervangen (gereviseerd)
255.000km: 35,12 euro
Embleem vervangen
Uitlaatbeugel
268.000km: 150 euro
Olie en filter van de automaat ververst
273.000
Inspection 2 uitgevoerd, EGR klep ontkoppeld dmv afsluiten vaccuum
293.000
Olieservice, geen bijzonderheden, filter en nieuwe castrol EDGE 5W30
298.000 300 euro
Reinigen van de common rail injectoren (nozzles), motor draaide stationair niet stabiel.
305.000 335 euro
Brandstofopvoerpomp onder de bestuurdersstoel vervangen.
308.000 700 euro
Probleem met stationair draaien weer terug. Alle zes de common rail injectoren gedemonteerd. Na uitlezen bleek dat er twee een te hoge retouropbrangst gaven. Twee injectoren vervangen. Inlaattraject gereinigd, carterventilatiefilter vervangen.
308.500 275 euro
2 x band achter Continental premiumcontact 2. Vorige set (dezelfde band) is aan de achterzijde 68.000km meegegaan, prima dus. Deze banden rijden perfect onder deze auto, voorheen altijd gereden op michelin banden, echter deze bevallen zo goed dat ik weer dezelfde heb gekocht, erg stil en goede grip.
316.628 225 euro
Inspection 1 uitgevoerd. Hierbij ook de thermostaat op de EGR koeler vervangen, het duurde een eeuwigheid voor de motor op temperatuur was en de kachel functioneerde niet naar behoren, na vervangen is dit probleem direct opgelost.
325.000 400 euro
Schokbrekers, beschermhoezen en stootrubbers voorzijde vervangen, remblokken achter vervangen en APK keuring uitgevoerd.
335.000 450 euro
Inspection II: Injector cil 1 origineel, wieluitlijning, Castrol EDGE 5W30.
355.000 250 euro
APK gereed maken: 2 x flexibel vervangen, 1 x hardyschijf (BMW 26111229065), 1 x homokineet (BMW 26111229524).
377.184 750 euro
Remschijven en blokken voor (origineel BMW)
3 x draagarm voorzijde vervangen
2 x stabilisatorstang rubber (powerflex paars)
Multisnaar 2x + rollen 4x
Inspection 1, Castrol EDGE 5W30
398.000 400 euro
Inlaatspruitstuk vervangen door een versie van een handgeschakelde versie (origineel geen wervelkleppen)
Oilservice, Castrol EDGE 5W30
432.000 450 euro
2x band Michelin Primacy 3 225/55/15 + uitlijning controle 335
Inspection 1 Castrol EDGE 5W30 125
PROBLEMEN
Geen noemenswaardige problemen buiten normale zaken behorend bij deze kmstand., zie onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.