BMW 530d touring Executive (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 136.450 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto is aangeschaft in april 2007. Ik had een auto geleased (Renault Scenic) en na wat rekenwerk bleek dat ik de 530D zou kunnen rijden voor hetzelfde geld. Na wat zoek- en speurwerk kwam ik een op het oog mooie 530D Touring tegen bij dealer Ensing in Winschoten. De prijs was alleszins redelijk, maar vanwege de grote hoeveelheid gebruikssporen ging dat niet door. En toen kwam deze in beeld... Liefde op het eerste gezicht! De enorme luxe, de sfeer in de auto en de algehele uitstraling van de auto trokken me direct over de streep.
Het is de meest luxe versie die toen leverbaar was, met alle opties erop en eraan: Xenon, spraakbesturing, M-velgen, 16:9 Televisie, automaat, automatisch te openen en sluiten kofferdeksel, parkeersensoren rondom, electrisch schuif-kanteldak, DVD navigatie, lederen bekleding met stoelverwarming, electrisch bediende comfortstoelen, electrisch verstelbare stuurkolom, geheugen op de sleutel, standverwarming met afstandbediening, enzovoorts...
De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland. Dat is dan ook de reden dat er allemaal accessoires op zitten, die ik normaal gesproken niet op een auto zou zetten als ik deze nieuw zou kopen. Echter, het zijn wel deze accessoires die de auto bijzonder aantrekkelijk maken en de luxe beleving nog verder vergroten. Een korte beschrijving van de belangrijkste accessoires:
- geheugen op de sleutel (stoel, stuur, climate control, radio en buitenspiegels nemen een positie aan zoals deze is geprogrammeerd is op de sleutel)
- Standverwarming (heerlijk; nooit meer krabben en instappen in een warme auto; op de boordcomputer in de auto is een tijd te programmeren, maar je kunt ’m ook met de afstandbediening aan en uit zetten tot op 2 kilometer afstand!)
- DVD navigatie (van deur tot deur navigeren door heel Europa; mooi overzicht)
PROBLEMEN
Bij 152.000 kilometer gaf de cardan as de geest. Hevig ratelend kwam ik aan bij de garage. Reparatie kostte 750 euro en hij rijdt weer als nieuw!
Verder alleen standaard onderhoud en de kleine dingen die hiervoor al gemeld zijn: Navigatie stopte ermee, gasveren van achterklep en ruit. Ook bleek de uitlaat lek te zijn; dit is door de dealer (onder garantie!) gerepareerd en ook is het display vervangen wegens uitgevallen pixels (bekend probleem van de E39 serie). Deze is nu vervangen door een model dat dit defect niet heeft.
Update augustus 2008:
Van ellende maar afscheid genomen van deze auto... hij reed heerlijk, maar de reparaties die ik eraan had waren belachelijk! Een nieuwe cardanas, nieuwe wiellagers, nieuwe turbo, nieuwe catalysator, nieuw stuurhuis, enz...
Ik heb nu voor een degelijke auto gekozen: Een Subaru Legacy 2.5i. Hoop dat deze me wat meer plezier gaat geven. Het moet zich nog even bewijzen, maar vooralsnog heb ik er met al die regen al veel plezier van!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.