BMW 530d Touring (2020)

autoreview

BMW 5-serie Touring
BMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie Touring

Signalement

Uitvoering530d Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf6.000 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

stille kracht

  • 12.000 km

Ik wilde weer eens een nieuwe auto, na ruim 15 jaar. Die auto, een Citroen C5 HDI Break Exclusive, heeft me al die tijd perfect gediend tegen heel lage kosten en nagenoeg zonder reparaties (de grootste, recent, was een gaatje in de radiator, waardoor het gas voor de airco ontsnapte). Deze auto blijft gewoon bij me.....Bij de BMW-dealer wilde ze er nog wel € 4.000 voor geven.....maar daar wil ik hem niet voor kwijt.
Zelf verwachtte ik dat een Passat Variant 2.0 diesel zou kopen; ik rijd nl. regelmatig zo'n 1.000 km naar het zuiden. Bij de, zeer grote, VW-dealer keken ze erg vreemd op van mijn verzoek om met een diesel te mogen proefrijden: die hadden ze niet. Ik kon wel proefrijden in een andere vestiging met een 1.5 benzine met sportonderstel: dat reed twee klassen minder dan mijn C5, m.i. een uitgerekt en verbreed Golfje: zeer teleurstellend. Vooral de achterwielophanging schiet zwaar tekort; ik snap niet hoe die auto in testen altijd zo goed scoort? Het lijkt meer dan het is.
Daarna reed ik in een Insignia; ook daar was geen 2.0 liter diesel proef te rijden, wel een 1.5 diesel: wat een lawaai maakte dat ding -niveau VW Golf-, maar dan 1986; stilstaand schudt de auto gewoon. De verkoper hield vol dat het om een 4-cylinder gaat....hij deed ook geen moeite om een 2.0 diesel te regelen.....Net als bij de Passat maakte de, grote, banden in de wielkasten een enorm lawaai, hoe is het mogelijk in 2021! De wegligging en het sturen van de Insignia vond ik wel erg goed, veel meer gevoel dan in de Passat.
Daarna reed ik in een Subaru Outback: die auto reed fijn, een heel goed zicht rondom, en voldeed aan zo'n beetje alle eisen, behalve aan de ' diesel-eis' . De motor kwam echter niet bepaald krachtig over, wel heel stil, en ik vreesde bij >130 km/u een hoog verbruik. De prijs deed echter de deur dicht -vooral dankzij de BPM-: bij de versie die ik wilde kwam ik op zo'n € 68.000 uit.
Bij Citroen bleef eigenlijk alleen de Spacetourer over, die reed goed, maar niet zoals een Citroen ' behoort' te rijden....mijn vrouw vond het maar zozo. Toen naar de BMW-dealer: in de 3-serie kreeg ik een beetje last van claustrofobie, maar in de 5 was dat over....ook hier was geen 520d proef te rijden, maar wel een 530d en die maakte echt indruk....een nieuwe 520d was op zijn vroegst zomer '22 te leveren en misschien nog wel later.
Daarna de autosites op gegaan en stuitte ik bij BMW-AG op een ' Dienstwagen' 530d Touring uit 2020 met 6.000 km, als nieuw, met adaptieve vering en 4-wielbesturing (hele kleine draaaicirkel en als je eens snel aan het sturen bent lijkt het een kleine wagen) in een Luxury-line en nog 4 jaar BMW-garantie. Ik moet het toegeven: hij veert misschien nog wel beter dan mijn C5. De 3 liter bi-turbo met elektromotor (net geen 300 pk) is wel het ' Meisterstuck' : heel stil, heel krachtig -ook bij hoge toeren hoor je slechts in de verte een 6-cylinder sound-.....dit gun je eigenlijk iedereen! Het gemiddelde verbruik is tot nu toe 6.3 l/km.
Tot nu toe heb ik pas 1 nadeel aan de auto kunnen ontdekken: design gaat voor functie: de afleesbaarheid van het dashboard vind ik maar zozo; als ik laag in de auto ga zitten -je kunt echt een perfecte positie innemen- zie ik het head-up display niet meer en de kofferbak is veel minder goed te benutten dan die in de C5: de BMW had een kleine 10 cm hoger moeten zijn, maar ja, dat zou ten koste van de uitstraling zijn gegaan. Heel fijn is de frontcamera die de straat ' inkijkt' als ik vanuit de oprit kom; sowieso is dat 360 graden camerasysteem heel nuttig bij de niet echt overzichtelijke koets.
De (adaptieve) cruisecontrol met zelfrijdt functie is zinvol ;) op een rustige snelweg, zonder zeer slecht weer en met keurige belijning, en zonder bochten: bochten rijdt ie in hoekjes en komt er iemand net voor je rijden (kortste afstand reeds ingesteld) dan remt ie af, en trekt ie daarna, met al die pk's maar oncomfortabel hard op, vind ik dan.
Conclusie tot nu toe: verwennerij ten top!

top motor

  • 26.000 km

Inmiddels zo'n 20.000 km verder -waarvan zo'n 15.000 in het buitenland-en nog steeds erg onder de indruk van de motor: ongelooflijk hoe je zoveel ' Laufruhe', kracht en zuinigheid kunt combineren. Het verbruik steeg wel naar 6.4 liter per 100 km, maar dat kwam door harde wind op kop bij diverse ritten naar Zuid-Frankrijk, het gebruik van de cruise control -flink afremmen als iemand je afsnijdt en vervolgens flink accelereren- en het trekken van de tenttrailer. Wel heerlijk dat je zonder te hoeven te tanken die afstand kunt rijden....lekker stoppen bij een rustige ' aire' en weer doorgaan.
Ik was ook benieuwd hoe hij het in de sneeuw zou doen (de Citroen C5 had zo'n programma in de automaat voor in de sneeuw.....werkte perfect) maar op de wegen rondom Courchevel lag amper sneeuw en op het ijs buiten de parkeergarage had hij geen moeite om het vermogen zonder slippen op de weg te brengen.
Wat is er niet goed:
- mijn passagiers klagen over een pijnlijke derrière na een paar uur in de auto gezeten te hebben...heimwee naar de C5, ai! Ik heb er geen last van (als bestuurder). Een beetje droevig voor een auto van >100.000.
- het verklikkerlampje in de rechterbuitenspiegel is nogal autonoom: de ene keer doet ie het wel en de andere keer niet. De BMW-dealer doet het af met ' software probleempje, kunnen we niks aan doen...'
- het tegensturen van de auto als je over lijnen rijdt; ik heb dat zoveel mogelijk uitgezet, maar het zet zichzelf -later- weer terug naar ' flink ingrijpen'. Van de week nam ik nog een afrit op de snelweg en daar was hij het niet mee eens....niet fijn (de navigatie wilde pas veel later naar rechts, zo'n afrit die voor anderen invoegstrook is). In Frankrijk/Spanje heb je nog van die lege wegen waar je de bochten lekker aan kunt snijden....mwahhh.
- een eenvoudige cruise-control zou veel vaker en fijner inzetbaar zijn dan de afstandsregeling en het adaptieve rijsysteem, het verkeer is gewoon veel te druk om dat prettig te kunnen gebruiken. Laatst op een lege snelweg in het donker met perfecte belijning eens kunnen gebruiken....hoe vaak komt dat voor?
- een toerenteller heb je alleen in sportstand....raar.....ik zou ook graag de kleur in willen stellen van het dashboard. Heb inmiddels wel ontdekt dat je het head-up display in hoogte kunt regelen....

Die sportstand is de stand waarin de auto pas echt tot zijn recht komt, heel gaaf maar levensgevaarlijk voor je rijbewijs. Erg Uberlegen qua motor en wegligging. Gelukkig kom je op de lange trajecten die ik met de auto rijd niet in de verleiding en rijd ik meestal in de eco-stand.....dan rijdt ie net zo relaxed als een C5 ;).
In comfortstand schakelt de automaat precies zoals ik dat zelf zou willen doen...heel mooi als je uit de tolpoortjes wegacceleert.

Waar ik ook heel veel (altijd) plezier van heb is de vierwielbesturing: wat een kleine draaicirkel heeft dat bakbeest van net geen 5 meter, en wat wendbaar is ie, geniaal! Airco ook bij >40 graden: pas de problemes. Verder geen storingen....

To good to be true?

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.