BMW 528i touring Executive (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 528i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 216.000 km |
KM-stand laatst | 259.398 km |
genieten van nieuwe aanwinst
- 216.000 km
Na 9 maanden rondgereden te hebben in een 318i uit 2001 (4 cil, 118 pk) kon ik de lokroep van de 6 in lijn niet meer weerstaan. Na eerdere ervaringen met een E28 en een E34, beide 520i, was het nu tijd voor een E39. Na lang zoeken op internet vond ik deze in Apeldoorn. 1e eigenaar, dealer onderhouden (van Poelgeest) en in precies de juiste kleurstelling. Donkerblauw met creme leder interieur. De auto ziet er van binnen en buiten brandschoon en gaaf uit. Volgens mij is de eerste eigenaar er 12 jaar lang behoorlijk zuinig op geweest. De terugrit naar huis (90km) geen rare mankementen ontdekt.De auto moet wel gebalanceerd worden en er klappert iets linksvoor bij de ophanging. Waarschijnlijk draagarm o.i.d.
Ik zal de auto binnenkort eens op de brug zetten om te kijken of ie zo goed is als ik denk. Tegen die tijd zal ik weer eens een verhaaltje vertellen over mijn avonturen met de e39 528i exe
Kijkje op de brug
- 216.598 km
De eerste week zit erop, iets meer dan 500 km gereden. De auto is inmiddels gebalanceerd, probleem opgelost.
Op de brug waren we snel klaar, mijn gevoel heeft me wederom niet in de steek gelaten (mag ook wel na 6 BMW's); Dit is een goede auto!
Enige kleine kritiekpuntjes: lichte speling op voorste draagarm li voor, schokbrekers voor nog 50% (dus nog goed zat voorlopig) en klemmetje van de uitlaat afgebroken. Verder alles 100%!!!
Bij de eerstvolgende beurt(=april +APK) zullen versnellingsbakolie en filter worden vervangen. Nu schakelt de bak nog absoluut schokvrij en erg soepel maar toch uit voorzorg aanpakken.
Foto's volgen binnenkort en wat betrouwbaarheid betreft kan ik natuurlijk nog geen zinnig oordeel vellen maar dit moest worden ingevuld
Tot snel!
update
- 229.458 km
Update
Km stand 229458
Het heeft enige tijd geduurd maar bij deze een update over het wel en wee van de BMW. Na 13d zorgeloze km's, oa naar Italie tijdens de vakantie was het tijd voor de grote beurt. Als extra onderhoudspunten zijn de trillende draagarm en de versnellingsbakolie en filter vervangen. Verder een grote beurt volgens schema van BMW dus incl bougies ed.
De auto verkeerd in bijzonder goede staat. Totaal geen zweten of lekken van de motor of automaat, onderstel in goede conditie hoewel de schokbrekers voor op de nominatie voor vervanging staan( in het voorjaar waarschijnlijk). De banden hebben rondom nog ong 3mm profiel dus moeten ook binnenkort gewisseld worden. Denk dat het eerst winterbanden worden met het oog op de naderende winter.
Conclusie: Ik ben nog elke dag zo blij als een kind met m'n auto, het rijden is elke dag weer een feest. De onderhoudskosten blijven binnen de perken, het verbruik schommelt rond de 1 op 9,5. Tijdens de rit naar italie gemiddeld 1 op 11.
weinig nieuws onder de zon
- 238.548 km
Inmiddels alweer 10d km erbij gereden en het wordt een beetje saai om een update te geven. Er gaat namelijk niks kapot, op m'n voorruit na dan, maar daar kan de auto niks aan doen. In de winter is er namelijk spontaan een barst ontstaan tegen de rechter raamstijl aan en deze is inmiddels al een centimeter of 20 doorgescheurd. Gelukkig is dit voor de APK geen afkeur aangezien de scheur geen aftakkingen heeft en niet in het gezichtsveld van de bestuurder zit.
Eind april moest er dus weer een APK keuring gedaan worden en de Beamer kwam er gelukkig glansrijk doorheen (hier is het nl ook crisis!). We kunnen er dus weer een jaar tegenaan. Wel is er een aantekening gemaakt wat betreft de lekke schokbreker rv en speling op de voorste draagarm rv. Dat wordt dus weer even sparen!
Gelukkig liggen er inmiddels ook weer de zomerbanden op want na zo'n lange winter was ik die winterbanden wel zat. Heb er conti's onder liggen in de winter en die maken toch wel behoorlijk wat geluid en zijn te flexibel in de wangen waardoor de auto scherpte verliest tijdens stevig sturen. Helaas moeten de zomerbanden ook binnenkort vervangen worden mn achter en ik denk erover om Dunlops erop te leggen. Had ik ook op mijn E34 en die waren toch een stuk stugger en scherper. En toch vrij stil en slijtvast (+- 40d km)
Tot over een tijdje weer!!
zo goed als nieuw
- 259.398 km
En zo zijn er alweer 20duizend kilometer voorbij geflitst. Zonder een enkel probleem! En doet de E39 z'n naam als beste 5-serie weer eer aan. Niks kapot gegaan, geen storingen en nog altijd die dikke snorrende 6cilinder onder de motorkap die genoegen neemt met een litertje benzine op elke 8,77km (rij met name stadplatteland ritjes). Niks downsizen, da's voor watjes!!
Helaas was het remmende en absorberende vermogen van met name de voortrein aan slijtage onderhevig en mocht de Beamer op de brug uitrusten. Na het vervangen van de remschijven en blokken rondom lijkt het alsof je een anker uitgooit bij het naderen van een obstakel. Dat voelt alweer een stuk veiliger dan voorheen.
Om het absorberende vermogen te verbeteren zijn er nieuwe schokbrekers onder gehangen en zijn ook de stabilisatorstangetjes maar vervangen
Dit in combinatie met vier nieuwe conti's maakt weer een zo goed als nieuw rijdende auto.
Deze week krijgt de Beamer ook nog een oliebeurtje (vroeg ie zelf om!) en nog wat TLC en dan mogen we samen weer aan t werk volgende week.
To do list voor de toekomst: reparatie van het licht lekkende oliecarter (versleten pakking, niks ernstigs). Helaas schijnt dit een hele grote klus te zijn voor een hele kleine pakking. Moet mij hier eerst mentaal op voorbereiden.
Helaas is wel mijn CD-wisselaar gestorven en ben ik nu op zoek naar een USB|SD-speler-achtig-apparaat. Deze kun je dan op de stekker van de wisselaar aansluiten. Echter, mijn radio heeft DSP, en hiermee zijn de meeste apparaatjes niet compatible. Hopelijk zal ik de volgende keer kunnen vermelden of ik iets leuks heb gevonden hiervoor.
Tot de volgende Update!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.