BMW 528i High Executive (2012)

autoreview

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie TouringBMW 5-serie Touring

Signalement

Uitvoering528i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst5.500 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

528i

  • 5.500 km

BMW 5-serie

Geachte gasten,

Na lange tijd twijfelen en nadenken, dan toch maar eens zelf een review gestart over mijn auto. Mede omdat tot nu toe nog geen review te vinden is over de nieuwe 28i 245pk sterke turbomotor van BMW.

Ik rij de BMW sinds begin september en heb er nu zo'n 5500km mee gereden. Voor mijzelf zat kilometers om mijn ervaringen tot nu toe met jullie te delen.

Voor mijn keus voor de 5-serie is vooraf een groot scala van auto's door mijn gedachten 'gereden'. Uiteindelijk ging het tussen 2 auto's. Ik zal hieronder toelichten waarom ik uiteindelijk voor de 5 ben gegaan. Voor diegene die het niet interessant vinden, wat ik best kan begrijpen, verwijs ik jullie een paar alinea's door.

Hiervoor reed ik zakelijk een Audi A6 Sedan 2.8 fsi 220pk met voorwielaandrijving en multitronic automaat uit 2010 (facelift), Om hier kort over te spreken was dit een auto die mij geweldig beviel, zowel als uiterlijk als in rijgedrag, als in prestaties (alhoewel 220 atmosferische pk's in een auto van dik 1600 kilo's het tegenwoordig al lastig hebben tegen dikke 4 cilinder diesel en turbo benzineblokken, zeker icm multitronic die niet voor de meest snelle schakeltijd zorgt.)
Dat ik ben overgegaan naar BMW had dus in principe niets te maken met dat ik niet tevreden was over de Audi. Voor de Audi reed ik trouwens ook al BMW, namelijk een 325i uit 2007 met nog de oude 2.5 6 in lijn.

Sinds mijn bedrijf een wat groener policy doorvoert moest het een auto worden met een groen A label, tegenwoordig heb je in een A8 of 7-serie al een A-label dus ik had keus genoeg. Eigenlijk was dat het enige wat ik van mijn bedrijf uit meekreeg. Daarnaast mocht het om een of andere reden geen diesel auto worden.
Mijn eigen eisen waar wat gedetailleerder.
Omdat ik voor mijn werk veel in Duitsland/Frankrijk en België moet zijn, moest het een auto worden met meer dan 200pk en daarnaast een grote actieradius. Ik ben zelf Vader van een jongen van 2, dus veel ruimte had ik niet nodig. De station versies vallen dan gelijk al af voor mij. Daarnaast moest het een auto zijn die zowel comfort als een vleugje sportiviteit kan bieden. Mijn laatste grote wens was dat de auto ook een rustgevend en in mijn ogen mooi interieur en gebruikte materialen heeft.

Auto's waar ik kort aan heb gedacht:
Volvo S60
Jaguar XF
Mercedes E-klasse
Audi A5 Sportback

Al deze auto's hierboven genoemd vielen af, of vanwege de milieueisen, of de in mijn ogen niet juiste prestaties/interieur.
Auto's die overbleven waren de nieuwe Audi A6/BMW 5 en Mercedes E-klasse.
Bij de Mercedes de 250 cgi proefgereden, enorm comfortabel, aardige prestaties, Maar zoop benzine alsof het gratis was, en het zweverige gevoel werd mij wat teveel van het goede, ik reed een Elegance versie, misschien deed de Avantgarde het beter. Daarnaast vind ik de auto zonder Amg pakket veel te soft, en meer een, met alle respect, bejaarden auto. (zelfs mijn opa van 80 heeft dezelfde mening) Ik ben nog geen 30, en wil me dan al niet door een auto een paar jaar ouder voelen, dus die viel af.
De Audi heeft een hele goede deal met het pro line S/S-edition pakket, proefgereden in de 3.0 tfsi (geweldige motor) maar was toch te straf geveerd en zo in deze configuratie al snel 85k, wat mij in de bijtelling te gortig werd en daarnaast een C label had. Maar het afwerkingsniveau, en de overall looks, waren genoeg om nog een kans te wagen.
Daarna de 2.0 tfsi met 180pk proefgereden in Pro line Plus trim en met wat meer opties. Kort gezegd vind ik persoonlijk de A6 met een normaal sportonderstel en 18inch wielen veel meer tot zijn recht komen, dan zo'n pro line S uitvoering kwa comfort. Ik vond het een geweldige sturende auto, ondanks dat ik ook een 3-serie gewend was, en daarnaast was het interieur werkelijk fantastisch met lichte alcantara bekleding icm sportstoelen. Maar.... het vermogen, nou hoef je je zeker niet te schamen met 180pk en 320nm, maar aangezien ik veel heuvels op moet in het buitenland en veel over de autobahn jakker, was ik toch niet helemaal tevreden. Verkoper stelde nog voor om de auto af fabriek te laten tunen, maar naar veel slechte verhalen over ABT gehoord te hebben, hoefde ik dat niet in mijn auto.

Toen maar naar de BMW dealer gereden voor een proefrit in de 5, Gelijk om een 528i incl automaat gevraagd, omdat die gelijk al aan 2 eisen voldeed, namelijk meer dan 200pk een een groen A label. Wat een geweldige motor icm met een geweldige automaat. Rijgedrag ervoer ik op dat moment iets nerveuzer dan de Audi, maar misschien had dat met de wind op die dag te maken. Maar dit zou zomaar mijn volgende auto kunnen worden. Interieur prachtig met de juiste kleurencombinatie en op papier een verbruik van 1:14 en dat icm met een tankinhoud van 70 liter zou ik dus meer dan 800km op een tank moeten halen. Prima dus. Paar dagen overheen laten gaan, denkend over de knappe Audi, en over de geweldige motor/bak combinatie van de 5-serie. Uiteindelijk zonder al teveel moeite mijn handtekening gezet voor een Bmw 528iA High Executive, mede door de nieuwe turbomotor en 245pk/350nm

Naast de al behoorlijk luxe High Executive uitvoering nog het volgende erbij besteld:
Saai Saphierswarz metallic lak
Zimtbraun leder interieur met standaardstoelen en zwarte sierlijsten
Elektrische achterklep
Hifi prof met 16 luidsprekers
Sportstuurwiel
Achteruitrijcamera
Elektrische schuif/kanteldak
M-sportonderstel
Neerklapbare achterbank
Sporttransmissie
Elektrische lendensteun
Adaptieve Bochtenverlichting
19 inch velgen
Neerklapbare achterbank

Rijden:
Rijden in een BMW blijft een belevenis, scherp sturend, hard door bocht, 500km op 1 dag rijden, comfortabel met 150km per uur over de Autobahn zoeven en cruisen, de automaat in sportstand zetten en 9 van de 10 bestuurders het nakijken geven, alles kan in deze fantastische wagen. Haha nee even zonder dollen, het is naar mijn mening een allemans-vriend, doet niet snel iets geks of verkeerds, ligt enorm stabiel op de weg. Vooral de motor/bak combinatie blijft mij enorm verbazen. Wat een goede combinatie heeft BMW daar neergezet zeg. Automaat blijft een verademing, maar begon met wat probleempjes, daar zo meer over. Maar de automaat schakelt nu boterzacht, reageert gelijk bij een beroering op het gaspedaal, en probeert zo zuinig mogelijk op te trekken, niet onbelangrijk bij mijn baas. Auto lijkt gemaakt voor de snelweg, maar als je een keer een sportief bergweggetje opzoekt weet de auto zich zeer goed te houden, mede door de 275 banden achter, heeft de auto een bak grip die echt onvoorstelbaar is.

Opties:
De High Executive uitvoering zit al boordevol leuke opties, maar daarnaast ook de opties die je eigenlijk wel zou verwachten. De extra opties die ik heb gekozen zal ik wel verder uitlichten. In het begin was het trouwens wennen aan het vernieuwde i-drive systeem ten opzichte van mijn 325i uit 2007, maar nu gaat het me steeds beter af gelukkig, plaatsen vind die snel, telefoonvoorbereiding werkt perfect, en de ergonomie is goed voor elkaar.

Een elektrische achterklep heb ik genomen, omdat ik vaak met grote spullen reis naar het buitenland, en vaak ook me handen vol heb als ik bij de auto aankom, je voet onder de bumper plaatsten is in 9 van de 10 keer al voldoende om de kofferbak open te krijgen, heel handig, maar uitkijken dat de klep niet tegen je spullen aanstoot, maar voor mensen die vaak spullen vervoeren een handige optie.

Hifi Prof heeft in totaal 16 luidsprekers, en dat hoor en voel je zeker. Zeer zuiver geluid en ondanks dat ik het 'normale' hifi systeem ken uit mijn vorige 3 serie is dit systeem het geld in mijn ogen zeker waard. Of je nou harde house muziek wil draaien of slow jams, alles lijkt gemaakt voor dit systeem.

Sportstuurwiel ligt wat lekkerder in de hand als het standaard stuurwiel, meerprijs is een pakje boter, zeker in lease opzicht, dus geen spijt van tot nu toe. Maakt ook het wat sportievere sturen wat leuker. Achteruitrijcamera is een leuke gadget maar heb tot nu toe genoeg gehad aan de standaard pdc voor en achter. M onderstel genomen omdat het normale onderstel wat mij betreft iets te nerveus is, met het M onderstel is het over de 5500 km al een stuk minder dan wat ik eerder ervoer, maar met een sterke zijwind, blijft het toch uitkijken hoor. Maar ondanks het onderstel en de 19 inch wielen ervaar ik het nog steeds als erg comfortabel allemaal. Sporttransmissie raadt ik iedereen aan, en de flippers zijn leuk om te gebruiken. Omdat ik veel over onbelichte wegen rijdt in het buitenland, is adaptieve bochtenverlichting een verademing over bochtige wegen, wat een bron licht geeft dat zeg icm met het xenon verlichting, activeer ik mijn groot licht, dan ziet iemand mij van mars nog aankomen bij wijze van spreken.
Opties die ik achteraf ben vergeten? Tot nu toe mis ik nog niet veel. Erg tevreden over mijn gekozen opties.

Automaat:
Nadat ik in mijn eerste week ruim 500km had gereden, ging ik mijn tweede week in met een wat haperende automaat, in het begin was het haast niet te merken, maar steeds meer, zeker bij een koude start, schokte de automaat hevig, ging in drive stand soms naar 5000 toeren en bleef daar dan hangen, was er een grote aarzeling bij wegtrekken vanuit stilstand, en deed de kickdown de meest rare dingen (bijvoorbeeld een keer gehad dat ik 60 reed, de kickdown intrapte en de auto naar versnelling 1 ging), Hiervoor 2 maal naar de dealer geweest met de 1ste keer geen succes, en de tweede keer een uitgebreide diagnose, en verscheidene updates uitgevoerd met als resultaat een geweldige automaat. De laatste 4500km geen enkel probleem met de automaat meer gehad. Ik moet zeggen, de souplesse waarmee de automaat overschakelt in de drive stand is toch echt heerlijk comfortabel te noemen, Het schakelen is haast niet voelbaar, 10 keer beter dan de multitronic in mijn vorige Audi, en wel 20 keer beter dan in mijn 325i. De schakelmomenten zijn in de sport stand wat meer voelbaar, maar gaat ook in een ogenblik.

Comfort:
Comfort is voor mij een zeer belangrijk aspect vanwege de vele kilometers die ik maak. De 5 voldoet aan mijn eisen tot nu toe meer dan goed, auto is erg stil, zeker als er tussen 100 en 120 word gereden. Dan maakt de auto rond de 1800 toeren, wat natuurlijk het geluidsniveau ten goede komt. Zonder al te veel wind, hoeft er niet constant gecorrigeerd te worden. En ondanks de 19 inch en sportonderstel, is het zeker op de snelweg echt lekker vertoeven. Hij stuitert minder dan de Pro line S versie in de Audi, en dat was best erg. In de stad en over drempels is het allemaal wat minder, maar daar rij ik niet vaak. Motorgeluid is bij normaal rijgedrag amper hoorbaar, maar zodra er wat meer toeren word gemaakt, komt er een lekkere sportieve grom uit het vooronder/uitlaat. Niet met een 6 in lijn of V6 te vergelijken, maar het is geen grasmaaier. Onder mijn auto zitten geen rft', wat naar mijn mening het comfort zeker ten goede komt, had rft's onder mijn 325i en ervoer dat toch als niet prettig in de meeste omstandigheden. De standaard stoelen, ervaar ik persoonlijk als erg comfortabel, misschien had ik de sportstoelen moeten nemen, maar tot nu toe geen spijt.

Verbruik:
Natuurlijk haal je de fabrieksopgave 9 van de 10 keer niet, zeker leaserijders niet, maar ik kreeg de opdracht vanuit mijn baas mee, dat ik zoveel mogelijk kilometers met een volle tank moest doen. Waar ik aan het begin ervan uitging dat ik zo rond de 800 kilometers met een volle tank moet doen, kwam de eerste tank op nog geen 600 kilometers uit, slechter dan 1:10 had ik zelf ook niet verwacht. Maar.. na het automaat gebeuren en nu ruim 5000 kilometer verder heeft het gebruik zich op een gemiddelde van 1:13.1 gevestigd. Reken je dat door kom ik nu met een volle tank dus zo'n 880/900km ver. Dat had ik en zeker ook mijn baas niet verwacht. Persoonlijk denk ik dat er nog meer in zit, als je niet zoals ik vaak in het buitenland rij. Prima waardes zeker omdat ik in Duitsland wat harder rij.

Prestaties:
Ben ik erg tevreden over, 350nm onder 1500 tot ongeveer 4500 toeren is natuurlijk niet niets. Op papier levert de auto al 350nm vanaf 1250 toeren, maar kwa gevoel en in de praktijk moet je de toch egt boven de 2200 toeren blijven wil je snel vooruit komen, maar alsnog voor een benzineblok zeer goed.
Ik kom uit een atmosferische V6, en daarvoor een 6 in lijn, en dan is zo'n turbomotor natuurlijk heel wat anders, rij prive een Golf 2.0 tdi 140pk highline uit 2010, die het de Audi A6 qua koppel en tussensprints erg moeilijk maakte, maar deze 528i zou het spreekwoordelijke gehakt gemaakt hebben van de 220pk's in de A6. Natuurlijk komt dat mede door het aantal meer pk's en newtonmeters, maar zeker de automaat maakt het grote verschil hierin.
In Nederland kom je niets te kort maar zeker ook op de op de autobahn kom je haast niets te kort. Je moet niet verwachten dat je met de 300pk plus auto's mee komt, maar de 6 cilinder diesels, en de wat oudere 6 cilinder benzineblokken, maar ook de GTI'tjes hebben het erg moeilijk tegen de 528i. Ondanks dat ik niet van stoplichtsprintjes hield, is het met deze BMW toch allemaal wat leuker geworden, in plus minus 6 seconden naar de honderd knallen is natuurlijk niet traag, en in de sport stand is het echt een kick. Maar vaak doe ik het niet. Topsnelheid nog niet uitgeprobeerd, zal wel een keer lukken, maar maakt me eigenlijk niet veel uit, in Duitsland rij ik meestal niet harder dan 170 180, en vanaf 100 tot die snelheid is het gewoon een razendsnelle auto, waar ikzelf versteld van sta.

Ruimte:
Het kinderstoeltje past met gemak achterin, en passagiers van gemiddelde lengte hebben ook achterin geen probleem om comfortabel te zitten. Ben je wat langer dan word het wat passen, maar ook dan is het nog prima te doen. Kofferbak ruim genoeg voor ons drieën. Als ik naar het buitenland moet, passen ook mijn spullen met gemak in de kofferbak, niets over te klagen.

Even vergelijken met de Audi:
Kort gezegd rijdt de BMW een stuk gevoeliger, je merkt dat BMW meer aan het 'rijden' sleutelt dan Audi. Er zit gewoon veel meer gevoel in het sturen. Qua Bochtgedrag scoort ook daar BMW meer punten, de grip die aanwezig is, en de snelheid en precisie waarmee bochten genomen kunnen worden is gewoon perfect.
Nadeel en waar Audi in mijn ogen gelijk weer punten scoort, is dat de BMW een wat nerveuzer onderstel/afstellingen heeft, Vooral als het hard waait, moet de BMW meerdere malen gecorrigeerd worden. Maar ook als er geen wind is, en rij je op de snelweg in de 'nul' stand, zijn er toch steeds kleine stuurbewegingen nodig om de BMW in het gareel te houden. Maar tot nu toe scoort de BMW meer punten op het gebied van rijeigenschappen. Een verder vergelijk zal ik mijn volgende updates verder toelichten.

Problemen:
Naast het automaat gebeuren, helemaal niets. Hoop natuurlijk dat het met de automaat tot dit blijft.

Foto's z.s.m.

Over een aantal kilometers weer een update.

Vragen en/of reacties zie ik graag tegemoet.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.