AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 5-serie
26

Attractive Hybrid

BMW ActiveHybrid 5 (2012)

Het dashoard van de BMW ziet er heel erg opgeruimd uit en zorgt daardoor voor een rustige uitstraling. De Active Hybrid 5 laat zich net als elke andere 5 bedienen. De zescilinder-in lijn krijgt in de Active Hybrid assistentie van een 55 pk sterke elektromotor.
  • Autotest
6 december 2012 om 11:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
BMW heeft tussen de motor van de 535i en de versnellingsbak een elektromotor geplaatst. De prestaties blijven onveranderd op topniveau, het verschil moet je ervaren bij de benzinepomp. De grote vraag: wordt de wereld hier echt beter van?

Elke zichzelf respecterende fabrikant van toplimousines heeft tegenwoordig wel enkele hybrides in het programma. Zo ook BMW, dat na de hybride 7-serie en X6 nu ook een elektrisch ondersteunde 5-serie in het programma heeft. Natuurlijk, die kan qua verbruik en CO2-uitstoot nog steeds niet in de pas lopen met driepits boodschappenautootjes, maar hij doet het wel beter dan de niet-hybride variant.

Ons gunstige belastingklimaat voor auto's met een gereduceerde CO2-uitstoot werkt hem niet tegen; de Active Hybrid 5 stoot volgens de tabellen net zo veel CO2 uit als de zuinigste 520i en dat is lekker voor de bpm. Daar houdt het dan ook mee op. Minder bijtelling of vrijstelling van wegenbelasting zit er met deze auto niet in. Het enige wat minder is, is de bagageruimte. BMW heeft het accupakket tegen de rugleuning van de achterbank gemonteerd, waardoor er 145 liter kofferruimte is geofferd en de bank niet meer plat kan. Dit laatste is ook de reden dat hij niet als stationwagon leverbaar is.

De elektromotor kan de auto helemaal zelfstandig aandrijven, maar ook net zo gemakkelijk de verbrandingsmotor assisteren als het rap vooruit moet. En rap is-ie zeker; deze auto verloochent z'n afkomst geenszins. Ondertussen wordt het comfort niet uit het oog verloren. Overschakelen van de ene naar de andere modus gaat bijna ongemerkt. De terugvallende toerenteller moet je er soms op attenderen dat de zescilinder tijdelijk buiten werking is gesteld. Je kunt hele stukken rijden met de naald van de toerenteller op nul. Toch springt de verbrandingsmotor zo nu en dan aan op momenten dat je verwacht het puur elektrisch af te kunnen. Dat komt omdat de katalysator anders te veel zou afkoelen. Daardoor zou de uitstoot van schadelijke stoffen toenemen.

Presteren op niveau

Door de toevoeging van de elektromotor stijgt het totale vermogen van 306 naar 340 pk en neemt het maximumkoppel toe van 400 naar 450 Nm. De prestaties liggen op hetzelfde (nog altijd hoge) niveau als die van de 535i; de elektromotor, het accupakket en de vermogenselektronica zorgen namelijk voor een gewichtstoename van 150 kg die de vermogensstijging weer tenietdoet.

De hybridisering is dan ook niet bedoeld om de prestaties op te stuwen maar om het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot terug te dringen. We komen nu tot de kern van het bestaan van deze auto. En dan blijkt er toch wat scheef te zitten. De winst met een hybride auto is vooral in stadverkeer te behalen, daar waar de snelheid niet te hoog is en er regelmatig wordt gestopt en wordt opgetrokken. Nu is er geen wet die een BMW 5-serie buiten de stad houdt, maar het is niet de natuurlijke habitat voor dit soort limousines. Auto's in dit segment zijn vooral bedacht om lange trajecten te verslinden. En zo hebben we de auto ook ingezet tijdens deze test, niet met illegale snelheden, evenmin met wild rijgedrag en vaak in het zuinige Eco Pro-programma. Na bijna 1.000 testkilometers kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 9,6. Niet slecht voor een dikke sedan uit het E-segment, maar voor een hybride erg teleurstellend. Zeker als je bedenkt dat we vorig jaar met een 535i een gemiddelde van 1 op 10,2 scoorden.

Oordeel

4 sterren

BMW laat zien dat je met een hybride geen rijplezier hoeft in te leveren. Helaas valt de auto bij het verbruik jammerlijk door het ijs.

Signalement

Merk Bmw
Model ActiveHybrid 5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 69.900

Specificaties

Brandstof elektro/benzine
Motor 6-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 2.979 cc
Maximaal vermogen 250 kW / 340 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.200 tpm
Accu capaciteit 1 kWh
Inhoud brandstoftank 67 l
Lengte / breedte / hoogte 4.899 mm / 1.860 mm / 1.464 mm
Wielbasis 2.968 mm
Massa leeg 1.825 kg
Laadvermogen 575 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s (fabrieksopgave: 5,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,6s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
BMW BMW 5-serie

Uitgelicht aanbod

    M5

    BMW M5

    • 2005
    • 291.000 km

    € 25.000

    Touring 520d Executive AUT. / SPORT-LINE / NAVI / 90.000 KM

    BMW 5-serie Touring 520d Executive AUT. / SPORT-LINE / NAVI / 90.000 KM

    • 2017
    • 90.959 km

    € 28.999

    Touring 525i M Pakket | Youngtimer

    BMW 5-serie Touring 525i M Pakket | Youngtimer

    • 2003
    • 165.000 km

    € 9.500

Meer BMW 5-serie occasions

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW ActiveHybrid 5

BMW ActiveHybrid 5

BMW heeft tussen de motor van de 535i en de versnellingsbak een elektromotor geplaatst. De...

Lees meer
Dubbeltest - Audi S6 vs. BMW M550d

Dubbeltest - Audi S6 vs. BMW M550d

176

Stel: je bent in de markt voor een BMW M5 Touring. Dan heb je mooi pech, want de Beiers leveren...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    BMW 530d High Executive (2004)

    BMW 530d High Executive (2004)

    3
    • 22 februari 2021
  • Review
    BMW 535d High Executive (2005)

    BMW 535d High Executive (2005)

    3
    • 21 februari 2021
  • PREMIUM
    BMW M5 CS - Eerste rijtest

    BMW M5 CS - Eerste rijtest

    • 2 februari 2021
  • Autonieuws
    BMW presenteert nieuwe instap-plug-ins voor 3- en 5-serie

    BMW presenteert nieuwe instap-plug-ins...

    49
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    635 pk sterke BMW M5 CS is officieel

    635 pk sterke BMW M5 CS is officieel

    44
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    Gelekt: BMW M5 CS

    Gelekt: BMW M5 CS

    36
    • 26 januari 2021
  • Autotest
    BMW 540i xDrive

    BMW 540i xDrive

    17
    • 4 januari 2021
Merk
Merk
  • Review
    BMW 118i Corporate Executive (2021)

    BMW 118i Corporate Executive (2021)

    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    25
    • 5 maart 2021
  • Review
    BMW i3 60Ah Range Extender (2014)

    BMW i3 60Ah Range Extender (2014)

    6
    • 4 maart 2021
  • Review
    BMW Z4 Coupé 3.0si Executive (2006)

    BMW Z4 Coupé 3.0si Executive (2006)

    9
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    BMW opnieuw grootste auto-exporteur VS

    BMW opnieuw grootste auto-exporteur VS

    13
    • 2 maart 2021
  • Review
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
  • Review
    BMW X1 sDrive20i (2013)

    BMW X1 sDrive20i (2013)

    2
    • 27 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep