BMW 525tds touring Executive (1997)

autoreview

BMW 525tds touring Executive (1997)

Signalement

Uitvoering525tds touring Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf114.200 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wat een verschil: na 10 jaar Citroen een BMW !
Niet omdat ik niet tevreden was over eerst genoemd merk, maar ik vond zo´n 5 serie altijd al een geweldige auto.
Ik wilde eigenlijk een 530d gaan opsporen maar dankzij de belastingdienst in Belgie kijk je toch eerst even naar 520 of 525!
De 520d is er alleen handgeshakeld in de e39 en ik ben toch een beetje gehecht aan een automaat zeker voor woon/werkverkeer dus een 6 cilinder!
Na een proefrit met een andere 525tds was het voor mij helemaal duidelijk, dit rijdt eigenlijk al erg goed, zeker in combinatie met de automaat.
De lage kilometerstand en gunstige prijs waren de doorslag om voor dit exemplaar te kiezen dat bij een citroen dealer was ingeruild.

Na inmiddels 60.000 kilometers heb ik nog geen spijt van de overstap.
Ik heb wel lang moeten wennen aan het sportonderstel, de volgende hoeft dat niet te hebben, zeker niet als ik hoofdzakelijk in Belgie snelwegen blijf vervuilen.. o ja dat doet ie wel een beetje, als je niet snelgenoeg bent om je bumperklever los te rijden dan kun je hem/haar toch in elk geval even uit het zicht laten verdwijnen!
Hierna toch graag weer een roetfilter zoals in de C5.
Voor de rest niets dan lof, de kwaliteitsbeleving is inderdaad erg goed, je merkt dat alles aan de auto klopt, alles zit erg goed in elkaar!
De motor, de automaat het stuurgedrag voelen onder bijna alle omstandigheden perfect aan.
Iets meer vermogen zou prettig zijn maar eigelijk alleen boven de 140 kmh.
En het verbruik valt mij een klein beetje tegen, had gehoopt 1 op 12 a 13 te kunnen halen bij hoofdzakelijk snelweg, maar ik kom meestal uit op 1 op 11 bij een wat sportievere rijstijl (140 kmh).


Helaas ben ik er onlangs achter gekomen dat er in 2001 een nieuwe teller ingekomen is! dwz: na enig speurwerk blijkt de echte km-stand circa 100.000 hoger te zijn!
Dit geeft inmiddels een totaalstand van 275.000 km.
Uiteraard ben ik nog meer onder de indruk van de kwaliteit van een 5 serie..
Maar ik ga hem nu toch zeer binnenkort inruilen!!

Eerst nog uitzoeken of de dealer verantwoordelijk gesteld kan worden voor het niet checken van de km-stand ?

De volgende wordt zeker weer 525 of heel misschien toch een 530d touring ?

UPDATE 183.600 km, mei 2008:

Nieuwe schijven, blokken en handremtrommels achter.
Onderhoudsbeurt en nieuwe banden.
Totaal 580 euro excl. banden

Toch nog heel even mee doorrijden dus.

Afglopen weekend op en neer naar Milaan geweest, 950 km in 8 uur incl. stops, gemiddeld verbruik 1 op 10. Valt mij mee maar ik reed samen met een Volvo V70 2.5 D automaat van 2000 die een verbruik noteerde van 1 op 12 !!

Overigens zijn de TDS en de TDI 140pk vergelijkbaar kwa acceleratie, op sommige momenten is de V70 iets sneller weg maar deze weegt ook wat minder, top van Bmw ligt 5km hoger.

Update: Auto is verkocht bij 188.000km
Veel plezier aan beleefd maar de hoge km stand en het iets te hoge verbruik waren voor mij reden om een vervanger te zoeken, aangezien ik nog meer ga rijden.

PROBLEMEN

Voor de aflevering is volgende gedaan:
-Oliekoeler vervangen
-enkele ophangrubbers
-airco vulling
-grotebeurt alle vloeistoffen incl. automaat olie
-2 nieuwe banden vooraan, achter waren nog 80%

Na 15.000 km: (eigenlijk 230.000 km)
-Brandstofpomp in de tank
-beurt

Na 35.000 km: (eigenlijk 250.000 km)
-schokdempers voor (linker was defect)
-beurt

Na 40.000 km:
-4 bijna nieuwe velgen met nieuwe winterbanden gemonteerd

Na 60.000 km: (eigenlijk 275.000)
-zomerwielen gemonteerd met nieuwe banden achter

UPDATE 183.600 km: (eigenlijk 283.000)
-Schijven, blokken en handremtrommels achter
-Nieuwe banden vooraan, konden nog 10.000km mee maar één was beschadigd aan de wang
-Beurt en keuring

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.