BMW 525tds Executive (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525tds Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 350.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een BMW 525e en een Volvo 850 2.5 10v had ik weer zin in een BMW E34 5-serie. Ik heb al eerder een 525tds automaat gereden en die auto beviel mij prima. Van die auto is een review te lezen op deze site (zwarte 525tds Executive automaat van 1992 met 330.000km). Ik heb die tds destijds verkocht omdat ik koelwater verloor en het systeem te veel druk opbouwde. Ik heb bij verkoop wel netjes vermeld dat de kop waarschijnlijk gescheurd was.
Nu dus dezelfde auto gekocht. Een calypsorode 525tds Executive automaat van 1992 met 350.000km op de teller. Inmiddels staat de teller op 360.000. In die 10.000km heb ik een aantal keren pech gehad. Eén keer hield de waterpomp er midden in de nacht mee op toen ik op de snelweg reed met ’passende’ snelheid. De originele BMW waterpomp voor de m51 diesel heeft een plastic schoepenrad. Dit plastic schoepenrad komt te makkelijk los van de metalen as van het schoepenrad. Zodoende is er te weinig circulatie en daardoor een beperkte afvoer van warmte uit de cilinderkop naar de radiateur. Ik heb de waterpomp laten vervangen door een volledig stalen exemplaar.
Onlangs hield de brandstofpomp er mee op. Zodoende geen aanvoer meer vanuit de tank naar de inspuitpomp en zodoende een niet lopende motor. Na montage van een nieuwe pomp + dieselfilter draait de motor weer goed rond.
Inmiddels zijn ook de remschijven + blokken voor vernieuwd met niet-originele BMW onderdelen. Prima kwaliteit, het remt uitstekend.
Later meer info.
PROBLEMEN
waterpomp defect
brandstofpomp defect
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren