BMW 525i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 325.000 km |
KM-stand laatst | 323.000 km |
Klassiek luxe paardje
- 323.000 km
Nu, in 2021, stelt het allemaal niet zoveel voor, maar toen, in 1995, was de E34 toch wel een bijzonder luxe zakenauto. Ooit ben ik min of meer stom toevallig tegen een E34 520i sedan aangelopen (aanschafprijs € 500,=) in een tijd dat het niet meer dan ouderwetse hokken waren. Zelf reed ik toen nog in de opvolger, E39, en wel in de 530D versies. Gruwelijk snel, luxe en comfortabel en dus ook goed voor vele duizenden euro's aan snelheidsboetes. Op een gegeven moment ben je daar wel klaar mee en ik ben op zoek gegaan naar een E34 sedan en dan bij voorkeur een 6 cilinder. Bij Van der Ven in Roosendaal kwam ik deze tegen. Een 520i uit 1995 met een zeer fraai creme kleurig stoffen interieur (Pergament, heet dat officieel). Vraagprijs: € 1.650,= en na een proefritje op het terrein bood ik € 1.450,= zo meenemen. Te weinig, volgens de verkoper, want er werd veel voor gebeld. "Maar ik neem 'm ook echt mee", was mijn reactie en dat was doorslaggevend.
Heerlijke auto, bleek het te zijn. Lekkere 6 cilinder, automaat en hij was in redelijke staat van onderhoud. Wat optische zaken op - voor de E34 - bekende plekken, zoals bij het tankdopje, maar verder keurig. Werkend schuif-kanteldak in plaats van airco en electrische ramen voor. Dat waren wel de meest luxe opties in deze limousine.
In de loop der jaren is er veel aan veranderd. Een momenteel steenduur of niet te krijgen M-pakket (bumpers, skirts, spiegels, etc), een pergament lederen sportinterieur, cruise control, boordcomputer, zonnerollo, Throwing Stars M5 sportvelgen en een heleboel kleine accessoires waar verder niemand om geeft maar die ook (bijna) niemand heeft. Een verlichte cassettebandjes houder en een origineel muntenbakje, bijvoorbeeld.
Wat inmiddels ook vervangen is, is het motorblok. Bij oudere BMW's is de koeling altijd een zwak punt. Zo ook bij deze. Ondanks al mijn ervaring met deze auto's lette ik één keer niet goed op in de file en de motor liep warm. Daar kwam ik veel te laat achter met als resultaat een gescheurde kop. Via de leden van www.E34.nl kon ik een 2.5 liter blok te pakken krijgen en die wilden ze ook nog eens voor hetzelfde geld monteren. En nu is het dus geen 520i meer, maar een 525i.
Inmiddels 26 jaar oud, maar het rijcomfort is nog steeds onovertroffen. Heerlijke auto voor de lange afstand om gewoon te touren, maar als het hard moet kan het ook. Ook een auto waarmee je elke keer tot aan het gaatje kunt gaan, maar dan kun je 'm na een jaar wel afvoeren. Enige minpuntje van de E34 vind ik de zijwindgevoeligheid. Dat is de eerste keer als je dat meemaakt echt schrikken. Daarna ben je op je hoede en hou je het onder controle.
Het blijft een auto van bijna 30 jaar oud en dat is een respectabele leeftijd. Dus als echte liefhebber doe je gewoon 'normaal' met de auto. Het uiterlijk is nog steeds gewoon prachtig; zeker in vergelijking met de moderne vormloze en universele hokken. De dubbele koplampen, de kofferbak, het lijnenspel: prachtig voor wie daar oog voor heeft. De E34 is de afgelopen twee jaar enorm in populariteit en dus prijs gestegen. Voor € 1.450,= vind je nog hooguit een kale 518i, maar een beetje nette 6 of 8 cilinder kost nu een vermogen. Voorheen was de E34 voorbehouden aan een beperkte groep liefhebbers en dan ook nog eens mensen die vooral of hoofdzakelijk geïnteresseerd zijn in de techniek en niet of nauwelijks in het uiterlijk. Nu is de belangstelling breder en wordt er ook meer dan voorheen aandacht aan het uiterlijk besteed. Dus ik ben blij dat ik deze E34 nog in de 'goede' tijd gekocht heb en hij gaat dan ook niet meer weg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.