BMW 525i (1990)

autoreview

BMW 525i (1990)

Signalement

Uitvoering525i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf199.980 km
KM-stand laatst233.450 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

BMW rijder sinds mijn 20e ivm Freude am Fahren. E30 316 (zonder i), E30 320i kat, E30 320i zonder kat, E34 525i M20, en nu dus de sweet spot (qua verbruik, vermogen, betrouwbaarheid) van de E34, de 525i M50 24v. Even zuinig als de 518i (behalve in stad), maar gigantisch veel sneller. Topsnelheid 230 echte km/u.

Maart 2005 kwam een supermooie 525i met M50-motor in mijn vizier, kleine 2 ton op de klok. 2 dagen later gekocht; op weg naar huis werd ik flink verrast door het vermogen. Wat is die wagen snel.

Inmiddels rijd ik de auto al ruim 3 jaar (30.000 km).
Wel heb ik het onderstel geheel gereviseerd in 2007, bij +/- 215.000 km:
Rubbers achteronderstel, armen vooronderstel + stabilisatorstokjes, rondom schokdempers (gele Koni’s), onderstel 2 cm verlaagd (tot M5 hoogte), stuurhuis bijgesteld (middenspeling), 16 inch E38 velgen met 225/55/16 (flinke verbetering wegligging tov 15 inch 225).
Computer gechipped voor extra (voelbaar) trekkracht onderin en meer top-end-power.

Heerlijke reisauto. Je komt heerlijk uitgerust aan door de fijne stoelen, relatief lage toeren en de stilte in de auto. Op de Autobahn racen met snelheden van 235 km/u (dan nog vermogen over) en kruissnelheden van 160-180 km/u resulteerde in een verbruik van 1 op 11! Als je echt alleen in de stad rijdt, moet je aan 1 op 7-8 denken.

Achterin is het wat krapjes. De stoelen voorin zijn heerlijk ruim en geven veel steun. Benen kan je strekken. Elektrische ramen voor, links/rechts gescheiden, thermostaat-gestuurde verwarming, sproeiers op de koplampen en een open dak.

De motor is echt fantastisch. Nooit serieuze problemen mee gehad (1x lambda-sensor, 1x slangetje, 1x benzineslangetje). Altijd starten, lopen. En het geluid is echt super.

Als je snel (terug)schakelt, is er bijna niemand sneller, zowel bij de stoplichten als op de snelweg. In zijn 2 trek je door tot 105 km/u, de 3e houdt pas bij 160 km/u op. 80-120 in onder de 6s. 0-100 onder de fabriekstijd van 8,6s met 2 man en volle tank (gemeten met prof. GPS-acceleratiemeter).

En dan de wegligging en het bochtenwerk. Echt heerlijk. Door de exacte 50-50 verdeling tussen voor- en achteras, is de wegligging superneutraal. Je moet echt flink provoceren wil je de kont uit laten breken.. Achtjes draaien is overigens wel mogelijk. Bij nat wegdek wel opletten.

Echt fantastisch is ook de check control die alles in de gaten houdt.. Een gong gaat af en een melding verschijnt op het instrumentenpaneel zodra het koelvloeistof-, olie-, ruitensproeiervloeistof of remolieniveau te laag komt, etc.

Misschien wel de meest betrouwbare BMW ooit gemaakt, de E34 5-serie met M50B25 motor (2,5 liter 24-klepper zonder VANOS)! De motor heeft een distributieketting (geen snaar), geen verdeelkap, geen rotor, geen bougiekabels, geen tuimelaars, geen kleppen stellen. Onderhoud bestaat dus uit slechts olie verversen, filter vervangen en multiriem vervangen. Deze M50 blokken gaan vaak 400.000-600.000 km mee zonder enig noemenswaardig onderhoud (plastic waterpomp moet vervangen worden door metalen variant, dat wel). Netjes warmrijden en op tijd olie en (juiste!) koelvloeistof verversen is voldoende voor decennia-lang genieten!

PROBLEMEN

Het onderstel van BMW’s is complex en daardoor relatief gevoelig.. Bij 2 ton kilometers moet je het hele onderstel reviseren (zie verhaal boven).. Omdat de auto verder nauwelijks roest of slijt heb je dan kwalitatief feitelijk weer een nieuwe 5-serie!

De bestuurdersstoel (indien van stof) van een E34 is nagenoeg altijd versleten. Voor een leuk prijsje een setje stoelen gekocht bij een sloop en die erin geschroefd.

Nog een probleempunt van de E34 is het digitale instrumentenpaneel. Die van mij is gelukkig nog steeds goed, maar het is verstandig om een reserve-paneel in de kast te hebben liggen. Bij mijn vorige 525i en bij de 530i van mijn vader hebben we die al moeten vervangen.

Beetje roest aan de onderkant van de deuren heb ik ook, maar niets serieus. Is ook bekend E34/E32 euvel. Voor de rest zijn deze auto’s meestal keihard. De dorpels kunnen bij de opkrikpunten wel problemen geven, omdat de krik een te klein contactoppervlak heeft om de 1468 kg omhoog te tillen. Oja, bij de benzinedop wil ook vaak roest vormen, omdat daar water in het randje blijft staan.

Het begint erg moeilijk te worden om de versnellingsbak in zijn 1 te krijgen, vooral bij koud weer als de motor/aandrijflijn nog koud is. In de zomer geen last van.

Te verwachten onderhoud:
* Roest deuren en benzinedop behandelen en spuiten
* Stukje dorpel rechtsachter vervangen (bij opkrikpunt)
* Versnellingsbak vervangen
* Kleine olielekkage bij achterkeerring krukas bij het vliegwiel

Auto staat inmiddels te koop

  • 233.450 km

De auto is 3 jaar in mijn bezit geweest en ik was van plan er veel langer in te rijden.. Maar door wijzigingen in het belastingsysteem ben ik genoodzaakt de auto te verkopen, met pijn in mijn hart. Ik genoot elke keer dat ik in deze auto reed.

Ik hoop dat ik er een liefhebber voor kan vinden die nog vele jaren in deze 525i rond kan rijden.. Bekijk de advertentie op martkplaats.nl. Zoek op 525i 24v 1990 om 'm te vinden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.