BMW 525d Touring High Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 16.500 km |
KM-stand laatst | 178.000 km |
Aanschaf en specificatie
- 16.500 km
In december 2011 heb ik mijn BMW 530d Touring (E61) ingeruild voor deze witte F11 met M-pakket.
De E61 was na 180.000 dienstkilometers aan vervanging toe. Ik gebruik de auto uitsluitend voor zakelijk verkeer, dus bijtelling is geen thema. Voor privé gebruik staan er nog een BMW 120i (E87) voor de deur, en een BMW Z4 3.0i (E85) in de garage.
Deze F11 is een zgn. 'Jahreswagen' van BMW München uit april 2011 met slechts 16.500 km op de teller. Deze importauto moest nog op kenteken gezet worden.
Deze auto is door BMW Duitsland gebruikt als personeelsauto en voor demonstratiedoeleinden, en is voorzien van bijna alles wat leverbaar was voor deze nieuwe 5 serie. De motor is nog het oude vertrouwde 6 cilinder 3.0 liter blok dat al zoveel jaren gebruikt wordt in de 3, 5 en 7 serie. Sinds september 2011 is dit blok in de 525d vervangen door een 4 cilinder twin-turbo, maar ik vind een 6 cilinder veel mooier lopen en klinken dan een 4 cilinder. Het iets hogere verbruik neem ik graag op de koop toe.
Ik ben lang op zoek geweest naar een jonge gebruikte versie het nieuwe model 5-serie, en ik heb er diverse in Nederland en Duitsland bekenen. Ik wil per sé een witte Touring met M-pakket en een bruin lederen interieur. Deze kleur staat de Touring echt heel goed, en je ziet ze weinig. Ik heb hiervoor een blauw/zwarte (carbon black) 5 Touring gehad, en was toe aan wat anders. Wel weer een bruin interieur, want zwart vind ik te somber en te warm in de zomer.
Het liefst moest het een 530d/535d worden, maar dat liep financieel echt uit de hand. De eerste serie (tot sept 2011) van de F11 525d heeft gelukkig nog een 3.0 liter blok, dus uiteindelijk daarvoor gekozen, maar dan wel full options. De >240 pk van de 530d/535d kun je eigenlijk nooit echt gebruiken, en die paar keer blaffen in Duitsland verruil ik graag voor elke dag genieten van de vele leuke gadgets in deze 525d.
Zelf importeren heb ik al vaker gedaan, maar bij een dergelijke (dure) auto is garantie natuurlijk ook erg belangrijk. Deze auto is door een BMW dealer als Huisselectie geleverd, met 2 jaar volledige garantie.
De lijst met opties beslaat diverse pagina's en heeft een nieuwwaarde van ruim EUR 38.000,=.
Natuurlijk zitten er zaken op die je zelf niet snel zou bestellen, maar op een demo-auto betaal je er relatief weinig extra voor, en het is natuurlijk wel een en al verwennerij aan boord. Het zal nog een hele studie vereisen om alle techniek te doorgronden.
Een verkorte samenvatting van de accessoires en uitvoering:
• Lakkleur, Alpinweiss
• Bekleding leder Dakota Zimtbraun
• Sportautomaat (8 versnellingen) met schakelflippers aan het stuur.
• M-Sport pakket (dikkere bumpers en zijskirts, sportsuur, M-instaplijsten)
• Individual hemelbekleding antraciet
• Style 351M velgen 19"
• Dynamic demper control, instelbare demping in 3 standen, Comfort, Normaal en Sport(+).
• Multifuctioneel M-sportstuur met verwarming elektrsich verstelbaar en met schakelflippers
• Volledig elektrisch verstelbare en verwarmde sportstoelen met lendesteun, ventilatiesysteem (koeling) en 2 geheugenstanden
• Elektrisch inklapbare trekhaak
• Aluminium interieurlijsten
• Bluetooth handsfreesysteem
• Hifi audiosystem professional, 600 Watt, 16 speakers
• Automatisch open/sluiten kofferdeksel
• Regen- en lichtsensor
• Xenon dim- en grootlicht met adaptieve bochtenverlichting
• Groot licht assistent
• Uitgebreid verlichtingspakket van o.a. de onderkant en handgrepen van de deuren aan de buitenzijde, binnenzijde deuren onder sierlijsten.
• Achteruitrijcamera
• Night vision camera (infrarood) met persoonsherkenning
• Individual raamsierlijsten en dakrailing hoogglans zwart, Shadow Line
• Soft Close portieren. Portieren trekken zichzelf in het slot.
• Active Cruise Control (radar) met stop en go functie.
• Snelheidsbordenherkenning via camera(snelheidslimiet).
• Active steering, variabele stuuruitslag met mee- en tegensturende achteras.
• Black Panel instrumentenpaneel met uitgebreide functies.
• Comfortopening en sluiting (Keyless entry)
• Glazen panorama dak.
• Lane departure warning.
• Dode hoek waarschuwing.
• Surround view (camera’s in de voorschermen en spiegels)
• Parkassist (automatisch inparkeren)
• Parkeersensoren voor en achter
• Top view camera systeem
• Full colour head up display
• Uitgebreide spraakbesturing
• Navigatiesysteem Professional met 10,25” beeldscherm
• Radio Professional
• Uitgebreide functie voor afspelen muziek vanaf iPhone, iPod of USB (MP3)
• Buiten- en binnenspiegels automatisch dimmend
• Elektrisch inklapbare buitenspiegels
• BMW on-line+internet (draadloze communicatie met de auto via internet en o.a. e-mail en Google maps in de auto)
• Alarm klasse III
Update 17-12-2011:
De auto inmiddels op kenteken gezet en is op woensdag 21/12 afgeleverd.
Binnenkort volgen hier uiteraard de eerste rijimpressies en -ervaringen.
De eerste paar honderd km
- 17.200 km
Gisteren de auto in Assen opgehaald en vandaag de eerste (zakelijke) km's gereden. Het is natuurlijk makkelijk om direct de loftrompet te steken over deze nieuwe 5 serie, dus dat zal ik dan ook maar meteen doen. Wow!
De overgang van mijn eerste 5-serie Touring (E39) naar de vorige 5-serie (E61) was al een grote stap voorwaarts qua wegligging en rijbeleving, de overstap naar deze nieuwe F11 is nog veel groter. Je stapt in een compleet nieuwe autowereld. Wat is er in 6 jaar veel ontwikkeling geweest. Qua aandrijving valt het nog wel mee. Deze 525d voelt iets trager aan dan de vorige E61 (530d), maar het gaat allemaal wel een stuk stiller en soepeler. De 8-bak automaat is zeer comfortabel, en schakelt zonder dat je er iets van merkt. De instelbare dempers zorgen ervoor dat er voor elk soort ondergrond of stemming de juiste instelling beschikbaar is. Comfortabel op de snelweg, sportief op een bochtige weg, of normaal met lichte sturing in stadsverkeer.
De adaptieve besturing is even wennen want de stuuruitslag varieert met de snelheid, en de achterwielen sturen tegen bij lage snelheid iets tegen en verkleinen dan de draaicirkel terwijl op hoge snelheden ze meesturen met de voorwielen en dan zorgen voor extra stabiliteit. Ik was sceptisch voor sit systeem, maar je merkt het echt direct. De draaicirkel is veel kleiner dan bij de vorige 5-serie. Bij een rotonde of bocht hoef je nooit meer bang te zijn je achtervelg te beschadigen tegen de stoeprand.
Deze auto zit zo vol met hulpsystemen dat je bijna achterin kunt gaan zitten onder het rijden. De cruise-control volgt je voorganger netjes en op veilige afstand, en geeft gas als het kan. Hij remt voor je als je voorganger afremt, en stopt zelf automatisch. Als je voorligger weer wegrijdt bij de stoplicht dan rijdt je eigen auto ook weer vanzelf weg en trekt op naar de ingestelde snelheid, of volgt je voorganger weer op veilige afstand. Dat is echt heel apart, en je hebt de neiging om zelf te willen remmen, maar dat is echt niet nodig. Het head-up display is ook echt geweldig. Nooit meer omlaag (snelheid) of opzij (navigatie) kijken want alle info staat recht voor je in de ruit. ook de actuele max. snelheid wordt als bord geprojecteerd. Zelf de matrixborden boven de weg leest hij goed. Af en toe mist de camera in je spiegel wel eens een bord, maar dat is nooit lang want het volgende bord wordt dan weer opgepikt. Ook de lane deparure warning en dode hoek sensoren werken prima.
In de auto heerst een enorme rust, Hij is veel stiller dan de E61.
Alle luxe systemen aan boord zoals softclose voor de deuren en de automatische achterklep zijn zeer aangenaam. Je trekt de deur half dicht en de auto doet de rest. De grote zware achterklep is ook geen probleem meer, zeker als je vaak spullen in- en uit moet laden.
Over de rijeigenschappen volgt binnenkort een uitgebreide review. Daarvoor is een paar honderd km nog wat vroeg.
Opties, wannehaves and needtohaves
- 26.000 km
De luxe en comfort in deze nieuwe 5-serie is echt fenomenaal, en een enorme stap vooruit ten opzichte van de ook niet slechte vorige 5-serie (E60/E61), maar 6 jaar ontwikkeling is tegenwoordig veel. Er worden grote stappen gezet op het gebied van veiligheidssystemen en de integratie van kantoor, auto en privé. Alles in de auto is er op afgestemd om het de gebruikers van de auto naar de zin te maken. De systemen beschermen en waarschuwen je voor problemen en grijpen ook zelfstandig in Het bedienen van je telefoon, en het beheren van je muziek is volledig geïntegreerd. Aan de hand van een aantal functies zal ik dat proberen te beschrijven.
• Sportautomaat met schakelflippers aan het stuur:
Deze automaat wordt door vrijwel alle autobladen geroemd. Ik kan er kort over zijn. Subliem. Boterzacht schakelen in de normale automaatstand, en scherp en snel in de sportstand. De 8 versnellingen liggen dicht bij elkaar, en hierdoor blijft het toerental vrijwel altijd onder 2000 t/min.
In de sportstand trek de motor wat verder door in de toeren, en wordt de 8e versnelling niet gebruikt. Door de flippers aan het stuur kunt je altijd snel 1 of 2 versnellingen terugschakelen als je iemand wilt inhalen. De auto reageert dan direct op het gas. Als je dat niet doet dan kost het terugschakelen soms net een fractie langer dan je wilt. Deze automatische bak maakt een handbak totaal overbodig, en is zelf zuiniger dan de handbak. Het verbruik ligt bij normaal rijden net onder 7,0 l/100 km (1 op 14,3)
• Onderstel met dynamic demper control, instelbaar in 4 standen:
Comfort/Normaal/Sport/Sport+
De normale stand is een prima compromis tussen een stevige demping en een goed comfort. De stand Comfort is mij persoonlijk te slap. Met name de luchtgeveerde achteras heeft dan de neiging na te stuiteren bij een kuil of drempel. Op een gladde snelweg verliest de auto daarmee ook een beetje zijn strakke wegligging. De stand Sport is qua comfort zeker nog acceptabel, en minder hard dan het sportonderstel uit mijn vorige E61. Zeer goed bruikbaar op bochtige wegen als je de rol van de carrosserie wilt beperken. In de stand Sport kun je kiezen of het onderstel en/of de versnellingsbak+besturing in de sportstand worden gezet. Bij keuze voor beide is de demping stug en schakelt de bak later, sneller en trekt hoger door in de toeren. De besturing wordt ook wat zwaarder en directer. Het onderstel is zeer comfortabel en mooier in balans dan bij de E60/E61. In de stand Sport+ staat alles op scherp, en is ook de tractie en stabiliteitscontrole (deels) uitgeschakeld. Leuk voor op een circuit, maar of je daar met een Touring met dieselmotor ooit komt lijkt me niet.
• Multifuctioneel M-sportstuur met verwarming:
Het M-sportstuur is altijd een van mijn eisen in een BMW. Dit stuur is dikker en kleiner dan het normale of het sportstuur. De verwarming is echt een heerlijke optie. Nooit gedacht dat ik dit zou willen hebben, maar in de winter verhoogt het het comfort enorm. Nooit meer koude handen na het ruitenkrabben. Het stuur wordt echter na verloop van tijd wel echt flink warm!
Alle bedieningsfunctie voor de cruisecontrol, en de belangrijkste voor de audio zitten in het stuur. Ook het opnemen van de telefoon en de spraakbedening worden hier gestuurd. Het stuur zelf is volledig elektrisch axiaal en in hoogte verstelbaar, en is gekoppeld aan de geheugenstand van de stoelen. Als het contact uitgezet wordt dan gaat het stuur automatisch omhoog om het uitstappen makkelijker te maken.
• Elektrisch verstelbare en verwarmde: sportstoelen met instelbare lendesteunen, ventilatiesysteem en geheugenstanden
De standaard stoelen van een BMW zijn nogal vlak. De sportstoelen zijn bijna net zo lekker als de comfortstoelen. Ze missen alleen de elektrische breedteverstelling en elektrische lengteverstelling van de zitting. Deze laatste is handmatig. Alle andere instellingen zijn in deze auto elektrisch en de stoelstand is voorzien van 2 geheugens. Stoelverwarming (3 standen) is een must als je lederen bekleding neemt. Leer is in de winter anders steenkoud en het duurt dan lang voordat je lekker warm zit. De stoelkoeling/ventilatie (3 standen) in de stoelen heb ik gezien de temperaturen tot nu toe nog niet kunnen testen.
• Hifi system professional, 600 Watt, 16 speakers:
Is verreweg de beste audioinstallatie die ik ooit in een auto heb gehad. Veel beter dan het hifi-audio systeem in mijn Z4. Dat zal mede komen door de veel grotere ruimte waarin je zit waardoor het geluid zich veel beter kan voorplanten. Als het volume open gaat blijft de klank heel lang zuiver. Het volume kan harder dan wat je trommelvliezen lekker vinden. Onder de voorstoelen zitten 2 subwoofers die een heerlijke diepe basklank geven. Verder speakers boven in het dashboard, voordeuren, voetenruimte, spiegelvoeten, achterdeuren en in het dak van de bagageruimte. Ik vermoed ook nog een subwoofer in de bodem van de bagageruimte, want na het tellen van de speakers kom ik tot 14, dus ergens moeten er nog 2 zitten. Voor de liefhebbers van muziek is dit echt een belevenis. Menig petjesmobiel met boom-boom-box wordt weggeblazen door deze bestelwagen.
• Automatisch open/sluiten kofferdeksel:
Ideaal als je de bagageruimte intensief gebruikt zoals ik. Helaas heeft mijn auto nog niet de allerlaatste upgrade, de sensor onder de bumper waarmee je met je voet de klep kunt openen als je je handen vol hebt. De klep is te openen met de sleutel, de knop in de linker deurstijl of de handgreep op de klep zelf. De openingsslag is instelbaar. Handig als de auto in de garage staat en de klep anders tegen het plafond zou komen. Sluiten gaat met de sleutel of de knop in de klep. Er is ook een knop voor sluiten van de klep en afsluiten van de gehele auto. Handige optie aangezien de klep zwaar is, en ver open gaat. De achterruit is apart te openen via de sleutel. Sluiten van het glas moet altijd handmatig. In alle gevallen opent en sluit het rolzijl wel automatisch. Erg handig t.o.v. de handmatig sluiting.
• Xenon dim- en grootlicht met adaptieve bochtenverlichting:
Vergelijkbaar met de optie op de vorige 5-serie. De hoogte-instelling is afhankelijk van de snelheid. Op de snelweg schijnen de koplampen verder vooruit. De lampen draaien mee met het stuur, maar dan merk je bij verlichte straten eigenlijk niets van.
Bij het insturen van een bocht gaan de binnenste verstralers aan om beter de bocht in te kunnen kijken. Je merkt pas in een auto die het niet heeft dat je het dan opeens mist.
• Groot licht assistent:
De grootlichtassistent schakelt grootlicht aan/uit afhankelijk van de aanwezigheid van een tegenligger. Niet echt zinvol bij goed verlichte wegen zoals in Nederland.
• Uitgebreid verlichtingspakket:
In de handgrepen van de deuren zit zowel binnen als buiten extra verlichting. Met name de witte LED buitenverlichting is erg mooi. Als je de auto ontgrendelt dan zijn de deurgrepen helder verlicht.
Onderin de deuren zit ook verlichting die zorgen voor een prettige uitstap in het donker.
Ik heb inmiddels de complete standaard binnenverlichting in het plafond, onderin de deuren en in de achterbak en -klep (18 lampjes in totaal) vervangen voor witte LED verlichting. Staat echt veel beter dan de gele standaard lampjes, en kleurt mooi bij de buitenverlichting.
• Achteruitrijcamera en top view camera’s:
De auto heeft om te beginnen een ‘normale’ achteruitrijcamera die recht achteruit kijkt. Het beeld wordt ingeschakeld als de achteruitversnelling wordt geselecteerd. Naar keuze wordt dan tevens de rijrichting van de auto geprojecteerd door groene en rode lijnen die meebuigen met het draaien van het stuur. Je kunt dan dus exact zien waar je met de actuele stuurstand heen zult gaan. Ook objecten in de buurt worden met gele vlakken gemarkeerd. Uiteraard werken ook de akoestische sensoren voor en achter. Je kunt echter ook kiezen voor de stand ‘topview’. Je ziet dan de auto van bovenaf. Dit is erg handig als je een parkeervak in moet rijden. De lijnen naast de auto zijn goed zichtbaar, en je kunt hem er strak naast zetten. De derde stand van de camerakeuze is boven de knop van de trekhaak. Je kunt dan de trekhaak precies onder de disselboom van je boottrailer of caravan rijden en aanhaken.
Bij het inschakelen van de achteruit kantelt tevens de rechter buitenspiegel omlaag zodat je ook daar de stoeprand kunt zien. Spaart je snel een beschadiging aan je velgen!
• Night vision camera (infrarood) met persoonsherkenning:
In de grille zit een IR camera die een warmtebeeld geeft van de omgeving voor de auto. Het beeld wordt op het infoscherm in het dashboard weergegeven. De camera kijkt veel verder dan je koplampen in het donker, dus je ziet de warme delen van auto voor je veel eerder. Ook dieren en mensen vallen door hun warmte veel sneller op. De camera herkent in het donker automatisch personen voor de auto en geeft dan een akoestische waarschuwing.
Leuke optie als je in het buitengebied woont, maar weinig zinvol in de bewoonde wereld.
• Soft Close portieren:
Je leert jezelf hiermee heel snel af om de deuren dicht te gooien. Na het instappen trek je hem heel zacht dicht, en zodra de grendel de auto raakt trek de deur zich vanzelf dicht. Nooit meer je deur 2 keer dicht hoeven gooien omdat hij niet in het slot valt. Wel onhandig als je een tweede auto hebt die dit niet heeft, want dan vergeet je snel daar de deur wel dicht te gooien. Leuk om te hebben, maar zeker geen must.
• Active Cruise Control (radargestuurd) met stop en go functie:
Werkt als een normale cruise control, alleen houdt de auto een veilige (instelbare) afstand tot je voorligger aan. De auto houdt in als er iemand voor je rijdt, en remt zo nodig ook af, tot stilstand aan toe. E comfortabel als het erg druk is en je anders constant moet remmen en optrekken. Dit doet de auto hiermee helemaal zelfstandig. Het is wel even wennen om niet zelf te gaan remmen als er voor je geremd wordt. Ideaal als je even niet oplet. De auto remt indien nodig echt hard af! Als de auto voor je na een stop weer wegrijdt dan rijdt je eigen auto ook weer weg. Alleen als de stop langer duurt moet je voor het wegrijden even licht het gaspedaal weer aantikken.
Als het verkeer echter wel goed doorrijdt maar het wel druk is dan zorgt de radar ervoor dat er auto veel remt en optrekt, daar waar je zelf door zou rijden. Het wordt dan een beetje zenuwachtig gedoe. Ik weet niet of ik deze optie echt op een volgende auto als noodzaak zie.
• Snelheidsbordenherkenning (snelheidslimiet):
Een camera achter de voorruit bij de binnenspiegel leest de snelheidsborden langs de weg, en geeft deze op het dashboard en in de voorruit weer. Het systeem is niet feilloos, en mist wel eens een bord. Ook de witte matrixborden boven de weg worden niet herkent, de rood/witte matrixborden wel. Is dus niet echt betrouwbaar, en een beetje overbodig. Gewoon zelf goed opletten.
• Active steering, variabele stuuruitslag met mee-/tegensturende achteras
De uitslag van de wielen varieert met de uitslag van het stuur, afhankelijk van de snelheid. Bij een lage snelheid is een kleine stuuruitslag voldoende voor een grote uitslag van de wielen. Dit is erg handig omdat je in het stadsverkeer je handen niet meer van het stuur hoeft te halen. Zelf voor een scherpe bocht is overpakken van het stuur niet meer nodig. De achteras stuurt bij lage snelheden tegengesteld aan de voorwielen waardoor de draaicirkel opvallend veel kleiner is dan de vorige 5-serie. Straatje keren is een makkie. Op hoge snelheid sturen de achterwielen lichtjes met de voorwielen mee om de auto stabieler te maken. Een kleine stuuruitslag zorgt dan voor een kleine koersverandering. Je moet even wennen aan dit systeem, en je merkt het vooral als je weer in een auto stapt die dit niet heeft. Je voelt je dan direct een vrachtwagenchauffeur die veel aan het stuur moet draaien. Aangezien de F11 een grote auto is maakt het hem een stuk wendbaarder met dit systeem. Aanrader!
• Dode hoek waarschuwing:
Sensoren in de zijknipperlichten en de achterlichten houden de dode hoeken van de auto in de gaten en waarschuwen je door gele driehoeklampjes in de voet van de buitenspiegels als er een voertuig in je dode hoek zit. Deze lampjes gaan fel knipperen als je dan je richtingaanwijzer gebruikt om b.v. te gaan inhalen. Tevens gaat je stuur dan trillen als waarschuwing. Het systeem houdt nogal ruime grenzen aan, dus ook als je zelf denk dat je na inhalen weer kunt invoegen dan waarschuwt het systeem je regelmatig. Ik zet het regelmatig uit want van het trillen van je stuur krijg je op een bepaald moment genoeg.
• Lane departure warning:
Twee camera’s in de buitenspiegels houden de lijnen op de weg in de gaten, en zodra je die raakt of overschrijdt zonder je richtingaanwijzer te gebruiken gaat je stuur trillen als waarschuwing bij snelheden boven 70 km/h. Gaat snel irriteren, en staat ook meestal uit. Niet echt een aanrader vind ik.
• Surround view (camera’s in de voorschermen):
Twee camera’s in de spatborden net voor de voorwielen kunnen links en rechts een zijstraat inkijken bij slecht zicht of geparkeerde auto in de bocht. Leuke gadget, maar verder een beetje zinloos voor die ene keer dat je dat per jaar nodig zou hebben. Niet aanstrepen op de optielijst dus.
• Parkassist (automatisch inparkeren):
De auto kan zelfstandig inparkeren in een rij auto’s. Allereerst kan hij zelf een plekje zoeken dat groot genoeg is door langs een rij auto’s te rijden met dit systeem ingeschakeld. Als de auto een plek ziet die past dan meldt hij dit op het display. Als je dan stopt en de acheruit inschakelt dan neemt de auto het sturen over. Je rijdt zelf langzaam achteruit, en de auto parkeert zelf in. Je moet wel zelf gas geven en remmen. Hij parkeert echt superstrak in, en beter dan je zelf zou kunnen. Handig als je regelmatig zo moet inparkeren, maar ik zou het niet aanvinken op de optielijst.
• Full colour head up display:
Fantastische optie die zeer aan te bevelen is. Je snelheid, maximale snelheidsbord en de navigatiegegevens worden in de voorruit geprojecteerd. Je hoeft dus niet meer opzij of omlaag te kijken voor de navigatie of snelheid. Altijd als optie nemen is mijn advies.
• Uitgebreide functie voor afspelen muziek vanaf iPhone, iPod of USB stick:
In de middenconsole zit een USB poort waarop je een iPod en iPhone kunt aansluiten. De muziek is dan via de iDrive bediening te kiezen en af te spelen. Zelf de albumcover worden op het scherm weergegeven. Als je ook nog een iPhone cradle hebt dan wordt ook je telefoon gekoppeld met de buitenantenne, en is ook de muziek op je iPhone af te spelen via bluetooth of cradle.
Superhandig systeem en zeer bedieningsvriendelijk. Via een 2e USB poort in het dashboardkastje kun je MP3 bestanden afspelen. Via de CD/DVD speler kun je ook DVD kijken als je stil staat. Een muziek CD kun je indien gewenst kopiëren naar de vaste schijf in de auto (80 GB). CD's hoef je dus maar een keer te laden.
Elektrisch uitklapbare trekhaak:
Achter het zijpaneel in de kofferbak zit een drukknop waarmee je de trekhaak volledig automatisch onder de bumper vandaan kunt laten komen en vergrendelen. Prijs valt mee!
Rijervaringen
- 43.000 km
Ik ben inmiddels een 13.000 km verder, en het is echt een bijzondere ervaring om in deze auto te rijden. De eerste weken kwam in bijna elke dag nieuwe dingen tegen en was ik onwennig in de bediening en afmetingen van de auto.
Deze nieuwe 5 is een supercomfortabele reiswagen. Hij staat op het onderstel met de grotere wielen van de 7 serie, en dat is echt een groot verschil. Veel stiller dan de vorige 5 serie, en hopelijk ook minder storingsgevoelig. De auto voelt wel een stuk zwaarder aan, en is minder sportief. Daar moet je wel rekening mee houden. De 3.0 liter, 6 cilinder uit dit model is een heerlijk soepele motor met veel trekkracht onderin. Hij levert standaard ongeveer evenveel als de eerste versie van de vorige 530d. Onlangs is deze motor in de 525d vervangen door een 2.0 liter, 4 cilinder met net iets meer vermogen en koppel. Dat zal wel nodig zijn om het verbruik verder te verlagen. ook is dat blok een stuk lichter, en dat scheelt ook in de wegenbelasting.
De ‘oude’ 525d 6 cilinder laat zich echter zeer eenvoudig upgraden/optimatiseren naar de prestaties van een 530d aangezien het blok inclusief de turbo, intercooler inlaatsysteem, injectoren etc. volkomen identiek zijn. Het enige verschil is de software van het motormanagement.
Er zit dus nog voldoende reserve in dit blok, dat ook in de 535d en zelfs de nieuwe M550d zit. Daar liggen dus nog mogelijkheden!
Ik heb de afgelopen winter op 17” winterbanden gereden in de maat 225/55x17. Geen RTF’s maar gewone banden. Dat maakte de auto comfortabeler maar ook een beetje 'wollig'. Ik ben blij dat inmiddels de 245/45x19 zomerbanden met de styling 351 M-velgen er weer opzitten. Dat rijdt veel strakker, en staat ook veel beter! gezien de grootte van de velgen+banden kunnen ook er ook prima 20" velgen op zonder dat dit echt overdreven staat. Zo'n setje wielen is echter wel veeeeel duurder.
Minpunt:
Het enige minpunt dat ik ontdekt heb is de zijwindgevoeligheid. Hoe vreemd het ook mag klinken, als het een beetje stevig waait dan is de auto redelijk onrustig, en moet je regelmatig corrigeren om goed in het spoor te blijven. Ik heb deze kritiek bij meerdere reviews van F10/F11 gebruiker gelezen, dus het ligt niet aan mij of de auto in het bijzonder. Het is met de 19" RTF zomerbanden iets beter dan met de 17" winterbanden. Of de meesturende achteras daar een positieve of negatieven bijdrage aan levert moet nog eens verder gaan uitzoeken. Ik ga dit bij de eerste beurt eens bespreken met de dealer. Ik ben benieuwd of het andere uitlijnen van de auto hier nog iets kan verbeteren.
Verder niets dan tevredenheid tot op dit moment. "Freude Am Fahren" met hoofdletters!
Update 16.10.2012:
Het rijden in deze 'bestelwagen' blijft elke dag een feestje. Het comfort en de goodies aan boord maken het verblijf in de auto een aangenaam verpozen. Er is nog geen enkel probleempje geweest. Het enige puntje van kritiek blijft de zijwindgevoeligheid. Verder is de auto in deze uitvoering natuurlijk een opvallende verschijning. Overal waar je hem parkeert zie je mensen nog een keertje omkijken, en ik heb vaak lovende opmerkingen gekregen. Dat is natuurlijk leuk om te horen, zo eerlijk ben ik wel om dat toe te geven. Verder weinig toe te voegen. Eerst eens wachten tot de eerste onderhoudsbeurt die er bij 46.000 km aan zit te komen.
Binnenkort gaan de 17" winterwielen er weer onder.
Problemen
- 43.000 km
Er hebben zich gedurende de eerste 27.000 km nog geen storingen of problemen voorgedaan. Zou ook vreemd zijn voor een dergelijke nieuwe auto.
Modificaties
- 26.000 km
Ik houd er erg van om mijn auto's zelf te modificeren en aan te passen aan mijn eigen smaak. Nu heb ik qua uitvoering vrijwel niets meer te wensen, maar kleine cosmetische aanpassingen ga ik niet uit de weg. Het maakt het helemaal mijn auto, en anders dan een standaard auto. Ik heb nog een paar wensen op de lijst staan, en heb al een een paar kleine aanpassingen gedaan:
- Ik heb inmiddels de complete binnenverlichting in het plafond, deuren en achterklep (16 lampjes in totaal) vervangen voor witte LED verlichting. Staat echt veel beter dan de gele standaard lampjes, en kleurt mooi bij de buitenverlichting.
- In heb een Brodit steun met houder op de middenconsole geplaatst om mijn iPhone5S met beschermhoes in te kunnen zetten. De cradle in de middenconsole is slecht bereikbaar, en het toestel past er met beschermhoesje niet in. Je kunt met de houder op de middenconsole onderweg ook eenvoudig je mail lezen (als je stil staan natuurlijk). De houder is voorzien van een aansluiting voor het opladen, en bij het zoeken naar een voeding bleek er onder het dashboardkastje in de voetenruimte van de bijrijder een stekkeraansluiting te zitten. Blijkbaar heeft BMW ook hier aan gedacht. Super simpel de kabel weggewerkt en aangesloten.
- Ik ben van plan om het dak en de achterspoiler te laten beplakken met carbonfolie. Dat staat volgens mij prachtig bij het zware glazen dak, en de zwarte dakrailing en raamomlijstingen. Voordeel is dat je de folie er zo weer vanaf kunt halen als je het zat bent.
- Spacers 2x10 mm op de achteras om de kont nog een beetje dikker te maken.
Onderhoud
- 49.900 km
03-12-2012:
Vandaag is de F11 voor regulier onderhoud bij de BMW dealer geweest. De auto gaf zelf aan dat de remblokken achter vervangen moesten worden, terwijl die voor nog > 70.000 km mee kunnen. Vreemd natuurlijk dat de blokken bij nog geen 50.000 km achter al vervangen zouden moeten worden. Bleek dus ook niet nodig, en de service-interval is gereset. Verder alleen regulier onderhoud zoals motorolie+filter, brandstoffilter, luchtfilter en interieurfilters. Verder geen bijzonderheden. De auto staat sinds een maand weer op de 17" winterbanden (geen RFT/run-flat), en dat rijdt wel heel erg soepel. Je kunt goed merken dat de vering en demping voor RFT banden zijn uitgelegd. Auto heft nog geen enkele storing gemeld. Tot nu toe dus zeer tevreden,
Onderhoud / einde garantiekeuring
- 83.000 km
Vandaag de auto voor een grote beurt en voor de keuring i.v.m. het einde van de garantie naar de BMW dealer gebracht. De auto heeft geen problemen en er zijn geen klachten van mijn kant. Alleen regulier onderhoud zoals motor- en remolie vervangen, filters etc. Ook uiteraard direct de eerste APK keuring laten doen en de winterwielen weer laten monteren. Super tevreden over de auto. Het is lang geleden dat ik een auto had die geen enkel probleem heeft tussen de beurten door, zeker voor een auto waar zo ontzettend veel toeters en bellen opzitten die allemaal kuren kunnen vertonen. BMW lijkt met deze 5-serie de kwaliteitsnormen weer op een zeer hoog niveau te hebben.
Is er dan niets te zeuren; natuurlijk wel, ik blijf een Nederlander. De rechtuit stabiliteit is niet 100% perfect, en de stuurkolom tikt af en toe een beetje bij lage snelheden. Dat moet het verstelsysteem van de variabele overbrenging zijn. het is beide getest en OK bevonden. Heb een aantekening laten maken voor toekomstige problemen. Is het storend? Nee dus, maar perfectie bestaat nu eenmaal niet.
Stuurhuis vervangen onder coulance/garantie
- 90.750 km
Zoals bij de eind garantiekeuring al was opgemerkt kraakte het stuurhuis bij lager snelheden in combinatie met een hoge buitentemperatuur. De BMW dealer (Van Poelgeest in Heemstede) heeft toen alles nagekeken en gesmeerd, maar het probleem bleef en werd steeds erger. Uiteindelijk na een paar duizend km toch terug gegaan om het probleem echt op te lossen. Er ontstond toen wel discussie over de afgelopen garantieperiode. Gelukkig heb er destijds een aantekening van laten maken. In eerste instantie wilde men geen nieuw stuurhuis onder garantie leveren, maar na sterk aandringen van mijn kant en overleg met BMW Nederland is er toch een nieuw stuurhuis onder coulance geleverd. Dat had wat mij betreft dus onder garantie gemoeten. Toen discussie over de montage à EUR 120,= (ex. BTW). Uiteindelijk onder protest maar gekozen voor een schikking van 50%. Ben het er nog steeds niet mee eens, maar voor dit bedrag dat ik zakelijk kan wegschrijven laat ik het er maar bij zitten. Probleem van het krakende stuurhuis is nu (vrijwel) opgelost. Soms bij zeer warm weer voel ik in de file nog iets zachtjes tikken in het stuur, maar het is 95% beter dan het was. Ook de rechtuit-stabiliteit is sterk verbeterd. Het is dus echt een structureel probleem met de stuurhuizen van de eerste serie F10/F11 modellen. Denk daar aan als je er een gebruikt wilt kopen want het stuurhuis zelf kost EUR 1.900,- (ex. BTW) !!
Vanaf nu geen BMW dealers meer
- 122.000 km
Na het vervangen van het stuurhuis heb ik absoluut geen problemen meer gehad. De auto rijdt als droom, en het is elke dag genieten. Zelfs geen lampje stuk of wat dan ook, helemaal nada. Nu de auto uit de garantie is en niet meer door een BMW dealer onderhouden hoeft te worden doe ik veel dingen zelf of bij de plaatselijks BMW specialist 'Beatrix' in Badhoevedorp. Kost een fractie van de officiële dealer. Originele BMW onderdelen zoals remblokken, filters en olie koop ik on-line voor ca. 50% van de normale prijs en laat ze dan monteren. Dan is rijden in zo'n auto ineens een stuk goedkoper. Noem me een krent, maar ik vind het een sport om de operationele kosten laag te houden. Ik heb er inmiddels ook een chipbox in laten zetten om van deze 525d een 530d te maken. Het blok van deze 525d (3L, 6 cilinder) met alle toebehoren is namelijk 100% identiek aan de 530d. De motro levert nu 245 pk en 540 Nm. Dat verschil merk je zeer goed. Veel soepeler, en ook nog ruim 5% zuiniger. Nu gemiddeld 6,7 l/100 km en dat was voor de chipbox 7,2 l/100 km. De box kan er op elk moment weer uit, en belast de motor zeker niet teveel. Er zijn ook boxen leverbaar tot 300 pk, maar dat lijkt me geen goed plan. Binnenkort de 19" zomerwielen er weer onder. Deze heb ik ook zwart laten poedercoaten. Staat zeer fraai bij de witte lak. Zal de foto's dan ook aanpassen. Achter nog aan elke kant een 10 mm spacer achter het wiel geplaatst voor een extra dikke kont. Ben zeer tevreden met deze superdeluxe reiswagen. Beste 5-serie ooit.
Still going strong
- 152.500 km
Qua problemen is er helemaal niets te melden. De auto heeft bij 140.000 km een onderhoudsbeurt gekregen waarbij ook de remvloeistof id vervangen, naast nieuwe olie, lucht- en brandstof- en interieurfilters. Geen enkele storingsmelding gehad en verder alleen maar lof. Het blijft een fantastische auto of lange afstanden mee te rijden. Het verbruik is stabiel op 7,0 l/100 km. Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelen na de tuning, maar ik verwacht geen grotere veranderingen, of ik moet het vermogen vaker echt aan aanspreken. Verder niets te melden.
Time to say goodbye
- 178.000 km
Ik heb lang getwijfeld wat ik zou doen, doorrijden met deze fantastische Touring, of toch op zoek gaan naar weer wat mooiers en met minder km's. Het is uiteindelijk dat tweede geworden, en ik heb een opvolger gekocht. Het is een witte 640d Gran Coupé X-drive uit 12/2013 geworden, vol met goodies en natuurlijk een M-pakket. Het wordt weer een importauto, dit keer vanuit Bulgarije, ja je leest het goed. Na uitgebreid onderzoek en het feit dat hij nog een verlengde fabrieksgarantie incl. afgekocht onderhoud heeft tot eind 2017 hebben de knoop doorgehakt.Eind februari moet hij op NL kenteken staan en kunnen we rijden. Tot die tijd rijd ik heerlijk verder in deze schitterende witte km-vreter. Voor de liefhebbers; hij staat inmiddels op Marktplaats te koop.
http://link.marktplaats.nl/m1127867410
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.