BMW 523i Touring High Executive (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 523i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 3.480 km |
Fijne reisauto
- 3.480 km
Sinds eind maart in het bezit van een BMW 523i HE met de sportautomaat en nog wat meer opties in de kleurstelling Imperialblau en Oyster/Schwarz.
Heb altijd met een grote boog om BMWs heen gelopen, het was mijn merk namelijk niet. Bovendien heb ik jaren geleden een keer een ontzettend arrogante dealer meegemaakt toen ik een proefrit in een 3-serie wilde maken. Na jaren in Lexus, Saab en Audi ben ik toch nog eens de BMW dealer binnen gelopen. Waarom? Ik moet zeggen dat het ontwerp van de F11 me erg aanspreekt, minder opvallend en meer stijlvol dan de vorige 5-series. Daarnaast was de 5-serie de meest aantrekkelijke als het gaat om leasetarief. De veronderstelde afschrijving is naar ik aanneem erg laag in vergelijking met de A6 Avant die er bijna uit gaat.
Eerlijk gezegd was ik na een proefritje al overtuigd. Je merkt dat auto's in die paar jaar weer verder ontwikkeld zijn, bovendien merk ik dat het karakteristieke BMW rijgedrag me aanspreekt. Directe sturing en directe response op het gaspedaal.
Na ruim 3000km kan ik in ieder geval kwijt dat dit een echte reisauto is. Hij is erg comfortabel en eventueel met de luchtvering strakker af te stellen. Dat merk je met name in bochten, op een klinkerweggetje merk ik nauwelijks of geen verschil bij rechtuit. De 6 in lijn snerpt er lekker op los, hoewel de auto bij stationair klinkt als een 4 pitter. Dat heeft Audi beter voor elkaar bij de A6 2.8. Wel is de auto van binnen erg stil. De motor hoor je pas boven de 3000 toeren en je kunt jezelf fluisterend nog verstaanbaar maken op de snelweg.
Wat valt een beetje tegen? Het verbruik! Ik rij nu gemiddeld 1 op 9, terwijl 1 op 13 beloofd is. Ik rij dagelijks op de snelweg, hooguit 120, en meestal zonder file. Zo'n afwijking vind ik dan toch wel fors, maar misschien komt dat omdat de auto nieuw is.
Ander minpuntje is de motor. Onderin trekt hij goed, maar boven de 6000 toeren komt hij lucht tekort. Underpowered is een groot woord, want deze motor past op zich wel bij de auto, maar een race monster is het niet. Achteraf misschien toch maar wat minder opties moeten nemen en dan de 528i voor het sportievere werk.......
Al met al zeer tevreden met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.