BMW 523i Touring Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Geweldige auto
- 4.500 km
Ik was er al helemaal uit met de dealer van een bepaald Zweeds merk toen ik op aanraden van mijn broer eens in een BMW 5 plaatsnam. Hij was van iemand en ik mocht er niet in rijden van de verkoper, maar toen ik dat dashboard zag, de motorkap, het geluid van de 6-cyllinder hoorde was ik al half verkocht.
Op de fora tuigen de leaserijders de 5 Touring op met alle mogelijk accessoires maar omdat ik mijn auto zelf heb moeten betalen heb ik mij enigzins beperkt: de Executive uitvoering, sportstoelen met stof/leer, professionele navigatie, bagagepakket, metallic lak (Sophistograu), sportautomaat, lendesteun. De door bijna iedereen geadviseerde dakrails heb ik niet genomen, en achteraf tot mijn grote vreugde. De hele daklijn en de mooie overgang naar de spoiler wordt erdoor verstoord. De auto lijkt nu langer.
Ik adviseer iedereen de sporttransmissie te nemen in plaats van de gewone automaat, omdat je voor ongeveer 200 euro niet alleen de stuurschakeling en de mooiere pook krijgt, maar ook twee sportstanden, die de auto op afroep een heel ander karakter geven.
Wat een auto. En wat een gezeur op die fora over details, die portieren die door de luchtdruk zogenaamd niet goed sluiten, daar ben je toch echt na twee keer dichtslaan aan gewend. En ja, als je automatische handrem inschakelt heb je bij het wegrijden inderdaad een kleine vertraging, -nou dan zet je die toch niet aan, als die tiende seconde er toe doet?
Ik ben nooit een echte autoliefhebber geweest, en ik vond dat ik met mijn Accord station in de duurste uitvoering (49K) toch wel een prima auto had. Maar als iemand me toen verteld zou hebben dat ik ooit in een Duitse auto zou rijden en dan onnodige omweggetjes zou maken om maar wat langer te kunnen rijden, dan zou ik hem voor gek verklaard hebben.
Deze auto is stil, rap, comfortabel, sportief, ruim, goed afgewerkt, gewoon een genot om in te rijden, en om naar te kijken. De afgeknepen 3 liter motor valt me 100% mee, die extra 4000 euro voor 50 pk meer zou ik er zeker niet aan uitgeven. Het aparte is dat de auto maar iets meer vermogen heeft dan de Accord en behoorlijk veel zwaarder is, en toch is (of lijkt) hij veel en veel rapper qua acceleratie.
De 8 bak is een genot, als je rustig rijdt hoor je de motor niet en schakelt hij bij zeer lage toeren (behalve in de sportstand natuurlijk). Als je iets meer gas geeft hoor je dat heerlijke 6-cyllinder geluid, dus dat wil je dan vanzelf wel eens graag doen! Komen we meteen bij het verbruik, dat is het enige dat me echt tegenvalt. Ik haal na 4500 km 1 op 10 gemiddeld, terwijl me 1 op 12 voorspeld is. Ik kon dat al niet geloven, vooral omdat deze auto een ander soort rijgedrag afdwingt. Ik ben onlangs naar Berlijn gereden en dan doe je dat echt niet met 120 kilometer per uur. Maar toen kwam ik dan ook fors onder de 1:10, ik heb het hier nu over het gewone verbruik en ik rij niet overdreven veel kleine stukjes.
De proefrit heb ik gemaakt in het 'instap' model, de 4 cyllinder diesel. Die kost kaal ongeveer hetzelfde als de nieuwe Accord Tourer in de duurste uitvoering. Vroeger dacht ik dat je dan beter deze laatste zou kunnen aanschaffen maar ik heb nu geleerd dat je als je niet meer geld uit wenst te geven je toch beter het instapmodel in een hoger segment kunt kopen. De basissensaties die deze 5 voor mij zo fijn maken had die diesel namelijk ook, ook zonder dat extra vermogen en de extra's die ik er nu op heb. De extra's zijn overigens erg duur, maar dat is bekend van Duitse merken.
Over de kleurkeuze: BMW heeft m.i. nogal ouderwetse kleuren, lichtgrijs deed me aan een Ford Taunus uit 1975 denken. Zwart vond ik te donker en dit sophistograu heeft een leuk 'glittertje' in de lak, de kleur ziet er bij verschillende weertypes anders uit. Verder wordt deze kleur tot nu toe alleen bij de 7 en de 5 serie gevoerd en is daarom iets exclusiever wellicht.
De dealer voorspelde dat mijn eerste BMW niet mijn laatste zou zijn en daar zou hij best wel eens gelijk in kunnen hebben. Nogmaals: wat een auto....
Lakbehandeling
- 4.500 km
Ik vergat te melden dat ik meteen bij aflevering een Protech-lakbehandeling heb laten uitvoeren, vooral omdat ik geen poetser was (in het verleden in elk geval!).
Dat was een grapje van iets meer dan 750 euro, maar omdat ik weet van de problemen met de tegenwoordige milieuvriendelijke (waterbasis)lakken en omdat ik over een aantal jaren een goede inruilprijs wil hebben, heb ik hier toch maar toe besloten. 5 Jaar garantie (met certificaat) en het verhaal is dat na die periode een kleinere nabehandeling geadviseerd wordt. De lak is nu erg glad, wat het schoonhouden als je wel gaat poetsen merkbaar vergemakkelijkt. Ik ben zelf erg benieuwd naar mijn ervaringen hiermee omdat ik niemand gevonden heb die dit ook heeft laten doen. Tegen de duivenpoep die na twee weken een paar uur (in de zon!) op de auto heeft gezeten helpt het spul in elk geval niet, want ik had meteen matte plekken die opnieuw behandeld moesten worden. Volgens de Protech-man had ik echter op onbehandelde lak met dat akkefietje meer problemen gehad. Je krijgt er een koffertje met speciale was- en waxmiddelen bij, inclusief niet-agressieve velgenreiniger. De service van Protech lijkt in elk geval erg goed want ik heb de toezegging dat ik bij voorkomende problemen altijd kan aankloppen voor een lokale nabehandeling, en ik heb daar met die duivenpoep al gebruik van moeten maken. Ook kreeg ik een poets-demonstratie en dat was best leerzaam, ik heb gemerkt dat ik (en volgens mij de meeste mensen) niet op de juiste manier poetsen.
Sporttransmissie
- 5.000 km
Terugkomend op de sporttransmissie: zoals iemand onder mijn review opmerkt doet de optie 'onderstel' inderdaad niets merkbaars, althans niet bij een enigzins normale rijstijl. De andere optie met het gewijzigde schakelgedrag maakt er wel een heel andere auto van, en voor de minimale meerprijs vind ik het een must-have. Het kleine pookje is prachtig en zelfs de 'flippers' zijn bruikbaar. Ik las in een test dat die nogal in de weg zaten i.c.m. met het sportstuur en dat is in het begin ook wel zo, maar je past je automatisch aan, ik merk ze niet meer. Ik gebruik ze nooit i.c.m. de pook, maar in 1 opzicht vind ik ze handig: als je even een andere versnelling nodig hebt om in te halen of zo, dan kun je meteen de flippers gebruiken, zonder de pook te verstellen. De bak laat een paar directe flipper-schakelingen toe waarna hij vanzelf weer naar de normale automaat overgaat. Bij mijn vorige auto moest ik dan de (onzuinige) kickdown gebruiken, of via de pook gaan schakelen.
Het vebruik is iets gedaald naar 1:10,6, al kan ik niet precies inschatten of de ritten helemaal vergelijkbaar zijn met beginperiode. Ik zal dit punt goed bijhouden, omdat men bij BMW nogal opgaf over het relatief lage benzinevebruik. De BMW is in elk geval nu al iets zuiniger dan mijn lichtere Honda 2.4i 4 cyllinder.
Alleen maar meer tevreden
- 15.000 km
15.000 Probleemloze kilometers in 8 maanden hebben mij geleerd dat een dergelijke auto slecht is voor het milieu en voor mijn beurs. Want dat reed ik met mijn Honda per jaar en er is geen echte reden voor meer km's :-)
In 1 stuk naar Zuid-Frankrijk gereden en dat was echt piece of cake. Per ongeluk in het centrum van Lyon terecht gekomen tijdens een doordeweekse ochtendspits en toen bleek -net als op de Franse b-wegen- dat de sportstand die bij het kleine pookje geleverd wordt niet enkel leuk maar ook zeer effectief is. De auto reageert veel feller en remt op de motor af en dat heb je bij het wisselen van rijbanen tussen Fransen gewoon nodig.
Achteraf bezien heb ik 1 fout gemaakt: ik had andere velgen moeten nemen. Vanwege de grote wielkasten was 1 maat groter veel mooier geweest en de originele velgen zijn door alle hoekjes en randjes een crime om te poetsen.
Het gemiddelde verbruik is 1:10,2, gemeten vanaf kilometerstand 10.000 om de inrijkilometers niet mee te tellen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.