BMW 523i High Executive (2010) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 165.895 km |
KM-stand laatst | 176.835 km |
Eerste deel van de review
- 172.515 km
Best lezer,
Ook ik maak er graag gebruik van om mijn ervaringen, in de breedste zin van het woord, middels deze gebruikersreview met jullie te delen.
De auto:
Het gaat in dit geval om een BMW 523i uit 08/2010 welke ik in November 2020 met een kilometerstand van 165.895 km heb aangeschaft. Het aankoopproces en de reden waarom ik voor deze auto gekozen heb zal ik niet uitgebreid toelichten. In het kort komt het erop neer, dat BMW voor mij “het” merk is en dat ik de 5 Serie uit deze generatie vanaf de introductie al heel erg mooi vond. Verder is het kopen van een gebruikte auto, met of zonder aankoopkeuring toch altijd een risico, dus daar doe ik dan ook niet zo moeilijk over. Ik heb hem dus gekocht nadat de prijs voor mij acceptabel was, zonder enige vorm van garantie.
Wel had ik een aantal eisen als het gaat om opties. Deze BMW voldeed aan in ieder geval de “must haves” voor mij, te weten: Hi-Fi Professional, Navigatie Professional, Schuif-kanteldak, Lederen bekleding, Automaat en een 6 cilinder. Overige “nice to have” opties als een M-Sport pakket met bijbehorend sport onderstel, sport- of comfortstoelen etc. zitten er dan ook niet op.
Preventie upgrades en verder kijken:
Na de aanschaf heb ik eerst de volgende zaken gedaan:
o Onderhoud uitgevoerd, ondanks het feit dat nog geen 9 maanden eerder de auto nog een grote onderhoudsbeurt heeft gehad bij de dealer. Uitgevoerd heb ik:
- Olie filter vervangen en motorolie ververst
- Interieurfilter vervangen
- Kettingspanner preventief vervangen
Totale kosten materiaal € 130,00,-
o Auto verder op de brug nagelopen. Ik had immers geen aankoopkeuring uitgevoerd, dus wist ook niet hoe de staat exact is. Gelukkig bleek dit heel positief uit te vallen. BMW’s willen, zeker bij dergelijke kilometerstanden nog wel eens olie lekken of draagarm rubbers hebben die aan vervanging toe zijn, maar er was werkelijk niets op aan te merken. Alles kurkdroog en spelingsvrij.
Geeft toch een goed gevoel dat de auto er weer even tegen aan kan.
o Dan komen we nu bij de in mijn ogen “verbeterpunten of upgrades” die ik heb uitgevoerd. Te beginnen met het laten blinderen van de ramen vanaf de B-Stijl.
Kosten € 280,00,-
o Standaard stuurwiel (groot en dun) vervangen voor een mooi gebruikt exemplaar inclusief Airbag.
Kosten € 200,00,-
o Chrome grill vervangen voor hoogglans zwarte grill in de voorbumper. Staat erg mooi bij de toch al bijzondere kleur Imperial Blau Metallic en de Shadowline uitvoering (hoogglans zwarte omlijsting van ramen.
Kosten € 120,00,-
o Monteren van een Eibach Bilstein B12 Sportonderstel. Ja, dit was dan toch een must t.o.v. het “standaard” onderstel. Natuurlijk rijdt deze auto met zijn standaard onderstel ontzettend goed, maar voor mij te “soft” en “zweverig”. Ik wilde wat meer feedback, dat de auto wat lager komt te staan en dat de auto wat strakker op de weg ligt. Het eindresultaat mag er ook echt wezen, wat rijdt het fantastisch! Voor mij vanaf nu, iedere volgende auto wordt voorzien van een Eibach Bilstein B12 setje!
Kosten incl. montage: € 1.539,60,- (inclusief een set nieuwe stuurstangen á € 128,95,-
o Het monteren van een afneembare trekhaak van het merk Westfalia. Die is nodig voor de caravan.
Kosten (zelf gemonteerd): € 484,88,-
o Tot slot, om het geheel af te maken heb ik de standaard 17 inch velgen vervangen voor een origineel breedset 19 inch M-Sport velgen, origineel BMW. Deze velgen heb ik via Marktplaats gekocht inclusief nieuwe Michelin Pilot Sport banden en volledig opnieuw in de poedercoat in de kleur Ferric Grey. Met al deze aanpassingen is de auto voor mij nu perfect en is het tijd om te genieten.
Kosten velgen € 1.200,00,-.
Het rijden:
Nu over op de eerste “rijervaringen” na bijna 1 jaar en ca. 7.000 km inclusief een vakantie met de caravan naar Italië.
In het begin waren de rijervaringen helaas niet helemaal 100% naar tevredenheid. Ik voelde op een goed moment, altijd als de motor op bedrijfstemperatuur was en altijd als ik tussen de 80 en 110 km/h een constante snelheid reed, af en toe een “schokje”. Ik ergerde mij hier enorm aan omdat ik vindt dat een dergelijke auto vooral soepel moet rijden, zeker in combinatie met een 6 cilinder en de 8-traps automaat. Zodoende ben ik begonnen met zoeken naar de oorzaak, die ik uiteraard in de auto zelf zocht, want ik tankte al 98 (Shell V-Power E5), dus dat zou het niet moeten veroorzaken. Het bleek echter lastig om de oorzaak te achterhalen, omdat ook het opwekken van het “schokje” alleen rijdend kon en de waarden eigenlijk prima waren. Daarom ben ik gaan overwegen om de NOX-Sensor te deactiveren omdat ik het idéé had, dat het schokje veroorzaakt werd door de schakeling van gelaagde verbranding naar homogene verbranding, maar dat voelde niet goed, want ik wil de techniek origineel houden. Uiteindelijk besloten om het maar te laten voor wat het is en toekomstig verder te kijken. Na een tijdje echter viel mij op dat het schokje verdwenen was. En nee, die ging niet uit zichzelf weg! Het probleem zat hem namelijk in de brandstof van Shell! Ik moest, vanwege omstandigheden namelijk een keer elders tanken, in dit geval was dat een BP tankstation, waar ik gekozen heb voor BP Ultimate 98 en zie daar, geen schokje meer overgehouden! Zo heb ik weer geleerd, dat zelfs onder 98 nog een enorm verschil kan zijn. Ik tank dus vanaf nu enkel en alleen nog maar bij BP.
Verder zijn er werkelijk geen bijzonderheden en rijdt deze auto werkelijk waar fantastisch. De 6 cilinder met zijn souplesse, de 8-traps automaat, die begin 2020 nog een grote onderhoudsbeurt heeft gehad bij ZF (t.w.v. ruim € 800,00,-) schakelt boterzacht, de standaard stoelen zitten ondanks het feit dat het standaard stoelen zijn prima en het Hi-Fi Professional zorgt voor het spreekwoordelijke kersje op de taart! Mocht je zelf een BMW 5 Serie overwegen en twijfel je bijvoorbeeld tussen een E60 of een F10, dan zou ik de F10 kiezen, met name om de 8-traps automaat, die heeft de E60 helaas niet.
Het verbruik:
Kijkend naar het verbruik, hoewel dat voor mij, kijkend naar hoe veel ik rij, niet zo interessant is, kom ik ongeveer uit op 1 op 12,5. Mijn inziens zeer netjes voor een auto van dit formaat.
Het rijden met een caravan (1.400 kg) en een volledig afgeladen auto (2 kinderen, vrouw, dakkoffer en alles wat je nodig (denkt) te hebben) doet deze BMW met twee vingers in zijn neus. Ook in de Alpen kent deze auto geen problemen en zorgt hij er met gemak voor dat je veilig op de plaats van bestemming aankomt. Wat het verbruik betreft zijn er wel aandachtspunten. De eerste 300 km reed ik 95 km/h en dat zorgde voor een verbruik van 1 op 5! Iets te veel van het goede en helemaal veel meer dan ik had verwacht. Dus besloot ik na 300 km het tempo te laten zakken naar 90 km/h in de hoop dat dit het verbruik richting het acceptabele terug zou brengen. Nou dat is gelukt, het verbruik ging naar 1 op 8,5! Een voor mij acceptabel verbruik met een caravan en volledig afgeladen auto.
Wat kost het allemaal:
Tot slot een kleine opsomming van de maandelijkse kosten voor een dergelijke auto. Kan handig zijn voor mensen die ook graag een 5 Serie willen rijden, maar twijfelen over de kosten, want eerlijk is eerlijk, het zijn dure auto’s!
o Verzekering (WA+ / 14 jaar schadevrij) € 35,00,-
o Wegenbelasting € 86,00,-
o Brandstof (o.b.v. 10.000 km per jaar) € 100,00,- per maand (op basis van € 1.95,- per liter 98 premium benzine)
o Onderhoud (inschatting & variabel, terug rekenend per maand en veelal zelf uitgevoerd) € 150,00
Dit brengt het totaal op ca. € 375,00,- per maand, ZONDER afschrijving. Reken je de afschrijving mee, dan schat ik die voor de eerstkomende 3 jaar op € 150,00,- per maand wat het totaal brengt naar € 525,00,- per maand. Let op, dit zijn grove berekeningen, als het onderhoud bijvoorbeeld tegen valt, dan zijn die kosten ook aanzienlijk hoger.
Wat wordt het vervolg:
Over een maand gaat de auto naar de dealer voor een APK keuring, Alarm keuring en een onderhoudsbeurt aan de airco installatie (preventief). Ik verwacht geen bijzonderheden, maar zal hiervan verslag doen. Later dit jaar, rond November / December zal ik ook weer een onderhoudsbeurt uitvoeren waarbij ik weer het oliefilter vervang, motorolie ververs, luchtfilter vervang, interieurfilters vervangen en de bougies zal vervangen. Ik doe dit elk jaar om ervoor te zorgen dat de auto in top conditie blijft en om ervoor te zorgen dat ik ieder jaar ook een blik onder de auto kan werpen. Hiermee kan ik beginnende kwaaltjes, want ja deze auto is ook alweer 11 jaar oud, op tijd kan zien en kan ingrijpen.
Ik hoop jullie hiermee een goed eerste beeld te hebben gegeven. Als er vragen of opmerkingen zijn dan verneem ik graag van jullie. Een volgende update volgt vermoedelijk begin 2022.
APK
- 173.058 km
Hierbij een korte update over de BMW.
Vorige week, 18 oktober heb ik mijn auto bij de BMW dealer aangeboden voor de volgende werkzaamheden:
1. APK
2. SCM Alarm keuring met certificaat verlenging
3. Airco onderhoudsbeurt
De auto is er zonder APK advies- of afkeurpunten doorheen gekomen en heeft dus weer een verse APK.
Het alarmsysteem werkt ook nog steeds zoals het hoort, dus ook het certificaat is weer een jaar geldig.
De airco is voorzien van nieuwe koudemiddel en weer op het juiste niveau gevuld, van de ruim 800 gram zat er nog 720 gram in. Netjes, maar ook een teken en bevestiging dat onderhoud aan het airco systeem zeker de moeite waard is.
Tot slot nog even de monteur gesproken die me wees op een paar zaken die er op korte termijn aan zitten te komen, te weten:
1. Kleppendeksel zweet iets (niet ernstig, goed in de gaten houden).
2. Differentieel ophangrubber is gescheurd (gebeurt vaker bij de F10). Gaan we binnenkort vervangen (doe ik zelf).
3. Achterste koppelingsschijf cardanas heeft scheuren. Ook die gaan we binnenkort vervangen (doe ik ook zelf :-) ).
Wat mij betreft een prima resultaat en op naar het volgende jaar en de volgende update die ook binnenkort weer volgt als ik onderhoud ga uitvoeren, wellicht al met nieuwe ophangrubber en koppelingschijf.
Total kosten bij de BMW dealer: € 127,75,-
Tot snel!
Update en onderhoud
- 175.963 km
Hierbij een korte update en verslag van het onderhoud welke ik twee weken geleden heb uitgevoerd.
Sinds de vorige update zijn er weinig bijzonderheden.
Eind Januari heb ik mijn auto opnieuw onder garantie laten uitlijnen omdat het stuur, na het plaatsen van de Eibach Bilstein B12 set iets uit het midden stond. Oorzaak bleek een versleten uitlijnbank te zijn, de nieuwe heeft dit keurig gecorrigeerd.
Voor de rest doet de auto wat hij moet doen en is het iedere keer weer een genot om in te mogen rijden.
Op vrijdag 4 maart bij 175963 km heb ik zelf groot onderhoud uitgevoerd en de volgende zaken gedaan:
- Service Motorolie inclusief een nieuw oliefilter.
- Service Luchtfilter
- Service Interieurfilter
- Service Bougies
- Service Remvloeistof
Kosten: € 146,72 inclusief 7 liter 5W30 motorolie.
Daarnaast blijven de openstaande aandachtspunten; Kleppendeksel zweet, Differentieel ophangrubber en Achterste koppelingsschijf cardanas staan, daar heb ik nog geen tijd voor gehad, maar het betreft dan ook geen spoed, het zijn aandachtspunten.
En nu gaan we door met genieten, ondanks de hogere brandstofprijzen. Met een jaarlijkse kilometrage van +/- 7.000 km is dat ook wel te overzien.
Vragen of opmerkingen, laat het weten in de comments!
Stank
- 176.835 km
Stank! Dat is het enige wat ik, met deze korte update te melden heb.
Afgelopen week rook ik, tijdens het achteruit inparkeren, een vreemde lucht. Het duurde echter niet lang, toen wist ik me weer te herinneren dat de pakking van het kleppendeksel tijdens de APK in oktober al aan het zweten was. Dat moest nu overgegaan zijn op lekken en dan precies op het uitlaatspruitstuk.
Zonder daar verder naar te kijken gelijk bij de dealer een nieuwe pakking en 6 nieuwe busjes t.b.v. de bobines opgehaald en afgelopen zaterdag op m'n gemak de pakking vervangen.
Tijdens de werkzaamheden al snel kunnen bevestigen dat dit de juiste reparatie was, want de oliesporen waren goed te zien, niet alleen richting het uitlaatspruitstuk, maar ook tussen de injectoren & bobines. Kortom, geen overbodige luxe.
Verder zijn er geen bijzonderheden. Het is en blijft een fantastisch rijdende auto. Ieder keer als ik weer instap en rij, krijg ik een big-smile op mijn gezicht :-)
Totale kosten voor de onderdelen: € 53,20,-
Zodra er weer iets te melden valt, volgt er weer een update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.