BMW 520i Touring (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
Aanschaf
- 130.000 km
Eindelijk een 5 serie voor de deur. Na vroeger een fijne 325i touring te hebben gehad nu tijd voor een groter exemplaar. Deze generatie 5 serie vind ik, net als zijn voorganger bijzonder fraai. De opvolger heb ik helemaal (nog) niks mee. De zoektocht heeft ongeveer 8 maand geduurd om 2 redenen;
1 er is zoveel mogelijk, elke 5 serie is anders en op sommige punten was ik vrij specifiek wat ik wel/niet wilde.
2 ik had alle tijd, de vorige auto beviel ook, dus was gewoon een kwestie van het aanbod via zoekopdrachten in de gaten houden
Mijn eisen;
- Benzine (diesel rijd echt fijn, maar met 12.000 km per jaar niet verantwoord)
- 4-cilinder. Hoe fijn de 6-cilinders ook zijn. In de touring komt deze standaard met X-drive. Het weegt veel meer (wegenbelasting), onderdelen zoals remmen zijn duurder, onderhoud zelf is ook duurder, verbruik is hoger en het is technisch een complexe auto. Dus een 520i of 530i zonder X-drive.
- Liefst een kleur zoals blauw, maar anders zwart. zeker geen wit of zilvergrijs
- M-sport (staat gewoon een stuk mooier vind ik, zowel van buiten als binnen)...
- ...Maar dan wel met alu dakrails en chromen raamomlijsting. Standaard komt de M-sport met shadowline en zo zijn vrijwel alle M-sports ook uitgevoerd, maar optioneel kon je de alu dakrails toch bestellen wat ik voor een mooi contrast vind zorgen op een grote auto als een 5 serie.
- Geen zwart interieur. Elke keer als ik in een auto zit met een niet-zwart interieur spreekt mij dat aan mits goed passend met interieurlijsten en exterieurkleur. Bij voorkeur Ivoorwit, maar dan wel met zwarte vloerbedekking
- beetje luxe mag wel, met de bovenstaande eisen was het al bijna onmogelijk. Maar wilde wel graag een HUD omdat mij dat zo goed was bevallen in de vorige auto, adaptive cruise control, trekhaak en 360 graden camera nice to have
Duitsland is vrijwel alles diesel dus dat viel af.
De 530e wilde ik ook per se niet om diverse redenen
Dus rustig wachten. Na 5 maand kwam er 1 in het aanbod, met heel weinig kilometers ook nog, maar daardoor dus ook ver buiten budget. Jammer, maar geduld
Totdat deze kwam, kilometerstand net wat te hoog maar de auto klopte wat ik graag wilde en de inruil was netjes. Zelfs naast het M-sport pakket ook nog het M-sport plus pakket en zijn de stoelen voorzien van individual nappa lederen bekleding in gebroken wit. Heel erg fraai. Ex-lease auto die goed was onderhouden, bij aflevering kreeg de auto nog een grote beurt en remschrijven en blokken. Dus gekocht!
Eerste indruk;
Wat een fijne auto! De afwerking is op een bijzonder hoog niveau. Lekker veel knopjes in het interieur die wel mooi zijn geclusterd. Je hebt touchscreen , maar ook de mogelijkheid om met de Idrive te bedienen. De auto is stil, ruim, alles voelt alsof het 100 jaar mee moet gaan. Het M-sport onderstel was ik huiverig voor maar nu op de winterbanden valt het mij heel erg mee.
Later wat meer over het rijden, ga ik het vermogen genoeg vinden? en dagelijks gebruik, en wat meer foto's.
hier nog de opties.
S337 M Sports package
S704 M Sports suspension
S710 M leather steering wheel
S715 M Aerodynamics package
S402 Panorama glass roof
S417 Roller sun visor, rear door
S420 Sun protection glazing
S456 Comfort seat with memory
S494 Seat heating driver/passenger
S4GQ M seat belts
S4ML Interior strips, piano lacquer, black
S4NE Blow-by heater
S4U0 Electroplat.cover/clip f.operat.elements
S4UR Ambient interior light
S609 Navigation system Professional
S610 Head-up display
S654 DAB tuner
S688 Harman/Kardon surround sound system
S6NW Telephony with wireless charging
S6WD WLAN Hotspot
S552 Adaptive LED headlight
S5A1 LED Fog lights
S5AC High-beam assistant
S5AL Active Protection
S5AT Driving Assistant Plus
S5DM Parking assistance system
S2QR BMW LA wheel Individual V-spoke 759
S323 Soft-Close-Automatic doors
S346 Chrome Line exterieur
S3AS Roof rails, silver
S775 Headlining anthracite
2 maand bezit
- 131.000 km
Bijna 2 maand in bezit. Wel weinig gedaan waar die echt goed in is, kilometers maken. Nu vooral veel korte stukjes maar wel breed ingezet. Boodschappen, fiets ophalen, bouwmarkt, en plezier ritjes.
Positief;
stoelen;
- de stoelen zien er niet alleen geweldig uit, maar zitten ook fantastisch. Het zijn niet de standaard stoelen, maar de optionele de comfort stoelen die vervolgens ook nog zijn geüpgraded naar BMW exclusive nappa leder.
Ergonomie
- ergens gek dat het mij op valt. maar veel modere auto's hebben alles in 1 groot scherm. Sommigen vinden het mooi (ik niet) maar de ergonomie kan nooit zo goed zijn als knopjes. zeker tijdens het rijden. en de BMW is echt heel erg goed hierin. Touchscreen is soms handig. Tijdens het rijden een fijne I-drive knop. Veel andere zaken zitten mooie knopjes voor die precies op de goede plek zitten. En als bonus is alles prachtig verlicht in het donker.
Motor/bak
- een van de redenen van de overstap. Maar de motor is soepel, zuinig, de bak is de beste automaatbak waar ik ooit in heb gereden. Heel snel, altijd goed. Wat mij betreft onovertroffen
OEM navigatie
- ik had nog kaarten van 2018, die zij geupgrade naar de laatste 2024 kaarten. Dat werkt echt heel goed icm het HUD. Soms gebruik ik apple carplay, maar bij langere ritten werkt het OEM systeem net wat beter / fraaier.
Negatief / opvallend
- Het M-sport onderstel is wat stug. Het is smaak gebonden maar wat mij betreft te stoterig ondanks deze generatie 5 al wat meer comfort heeft dan de vorige. Ik rij nu op 18 inch runflats winterbanden. Ben benieuwd naar de zomer als de auto op de originele 20" wielen komt te staan. Gok dat voor mij het standaard onderstel beter had gepast (kon je optioneel kiezen op een M-sport)
- achteruit rij camera word snel vies. Mijn mercedes ging ding netjes achter een klepje, net als je bij veel VW producten ziet. Bij BMW lijkt het aftermarket nadien op geknutseld met als nadeel dat je in deze tijden (februari) na een langere snelwegrit je er niets meer op kunt zien.
- verwarming duurt langer voordat het warm is in vergelijking met de opel die ik hiervoor had. zelfde geld voor de stoelverwarming en spiegelverwarming. Heb climat control ventilator al op max gezet maar komt gewoon omdat de motor langer duurt voordat deze op temperatuur komt (afgelezen op meter). zodra je op de snelweg komt gaat het redelijk snel.
Zomerset er onder
- 132.000 km
De originele af fabriek geleverde zomerset in 20" zit er onder. De achterbanden waren aan vervanging toe en stond voor de keuze voor run-flat , of niet. De bandenmaat 275-30-20 is een niet gangbare maat en zeker als run flat is de keuze zeer beperkt (en duur). Ook hoor je veel geklaag over deze 20" wielen icm runflats. zeker in de VS waar deze set veel geleverd is gaan mensen over naar no-runflats. Los van de prijs die een stuk goedkoper is (nog steeds prijzig overigens) heb je ook veel meer keuze en net een beetje meer comfort.
De bandenzaak waarschuwde wel dat er een mogelijkheid was dat de auto gaat zoeken als je achter geen runflats onder zet terwijl voor dat er nog wel onder zit, maar met platte 20" wielen dat wel zeer beperkt is.
Na even goed ingelezen te hebben uiteindelijk gekozen voor hankook Evo K137 banden. En moet zeggen dat het heel goed bevalt, al is er nog niet veel op gereden. Maar stil, veel grip en het belangrijkste voor mij, net iets meer comfort. De styling 759 20"wielen staan overigens echt waanzinnig goed!
Ik vind overigens het M-sport onderstel nog steeds matig. Misschien ligt het ook aan mij, want het S-line onderstel op een A6 C8 vond ik misschien nog wel meer onprettig, maar in de 5-serie is dat ook niet heel goed. In de basis is een 5-serie gewoon prima compromis tussen comfort en rij dynamiek. Met het M-sport onderstel word het vooral stoterig op korte oneffenheden. je kunt echt wel een auto wat lager leggen, wat mee rij dynamiek toevoegen maar wel de verfijning behouden. Maar anders zullen de jongens van Alpina weinig te verbeteren hebben zullen we maar zeggen.
Hoor ook positieve verhalen over een KW variant 3 onderstel. Maar zover wil ik niet gaan.
Volgende klusje is het stukje in de neus wat iets verkleurd is (kwaaltje) vervangen en het nappa leer in de ceramische coating zetten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520d ACC/Trekhaak/ambient/Carbon Schwarz
- 2017
- 199.500 km

BMW 5-serie Touring 540i xDrive High Executive | Head-Up Display | Sfeerverlichting | Trekhaak | achteruitrijcamera | Cruise Control | Navigatie | Stoelverwarming | LMV 18
- 2017
- 167.028 km

BMW 5-serie Touring 540i xDrive *Msport*Laser*Pano*Ivory*
- 2020
- 36.393 km