BMW 520i Touring (2018) #8

autoreview

BMW 5-serie Touring
BMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie Touring

Signalement

Uitvoering520i Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst109.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop BMW

  • 75.000 km

Omdat ik vader werd was ik op zoek naar een grotere auto. Ik reed op dat moment een BMW 1 (F20) en was daar zeer tevreden over. De BMW 5 G31 vond ik geweldig maar dan wel in de juiste uitvoering. Na wat zoeken uiteindelijk de auto gevonden welke ik graag zou willen. Het enige nadeel was dat ik eigenlijk op zoek was naar een 530i, dit was een 520i. Omdat de auto verder alles had ben ik uiteindelijk overstag gegaan.

Het werd dus een zwarte:
BMW 520i High Executive Zwart
Bruin lederen bekleding
M-Pakket
360 Camera
Headup Display
19 inch lichtmetalen velgen
Panorama dak
BMW Display key/sleutel
Afneembare trekhaak

Wat een genot en comfort zo'n auto. Ik ben niet van de stoplicht sprintjes maar ik ik wil wel graag 140-145 cruisen in alle rust en comfort. Daar leent deze auto zich geweldig voor.

Bonk bij koude start

  • 77.500 km

Na verloop van tijd viel het mij op dat er bij de koude start een behoorlijke klap/bonk te horen/voelen was. Zodra de auto op bedrijfstemperatuur is dan is de klap/bonk volledig verdwenen en verloopt de start geheel soepel. Er lijkt zelfs een verband te vinden tussen de buitentemperatuur en de klap/bonk. Hoe kouder het is, hoe harder de klap/bonk.

In januari 2023 heb ik de auto laten onderzoeken bij BMW Dusseldorp. Zij kwamen tot de conclusie dat het hoogstwaarschijnlijk door versleten motorsteunen zou komen. Deze zijn conform hun advies vervangen. Echter, na de reparatie was er geen verschil en het probleem was niet verholpen. In juli 2023 heb ik de auto voor regulier onderhoud –wederom- naar BMW Dusseldorp gebracht, met het verzoek om nog eens naar de klap/bonk te kijken. Zij hebben toen diverse zaken nagekeken omtrent de klap/bonk en konden niets vinden. Uiteindelijk moest ik genoegen nemen met het verhaal dat dit een frequent voorkomend euvel is bij deze motor/transmissie combinatie maar dat het absoluut geen kwaad kon. Concreet heb ik dus de motorsteunen laten vervangen (en dus betaald) voor deze mededeling.

Omdat ik de klap/bonk zeer vervelend vond heb ik op 18 september 2023 de auto naar BMW Poelgeest gebracht voor een second opinion. Daar heb ik het hele verhaal van BMW Dusseldorp uitgelegd en zij zouden de auto onderzoeken op de klap/bonk. Al vrij snel werd ik gebeld dat ze niets hebben gevonden en ik de auto weer op kon halen. De auto stond op exact dezelfde wijze geparkeerd als hoe ik de auto bracht, al hoeft dat niets te betekenen.

Dit hele verhaal heb ik uitgelegd aan BWM Nederland en die kwamen met de mededeling: product eigenschap van de auto.

Uiteindelijk heeft MCCS Tilburg (BMW Specialist) naar mijn auto gekeken en geconstateerd dat bij de start de motor het (subframe) aantikt, dat veroorzaakt de bonk. Kan verder geen kwaad en zou vaker voorkomen bij deze auto's.

Al met al zeer bijzonder en echt BMW onwaardig. Tevens de manier van behandeling vind ik schandalig. Twee premium dealers die zaken vervangen en niets konden vinden. BMW Nederland die doet alsof het een product eigenschap is - alsof we in een John Deer tractor rondrijden en we bonken moeten accepteren. Uiteindelijk een specialist die voor 5 tientjes mijn auto onderzoekt en direct het euvel heeft gevonden. Van de uitgegeven euro's voor het vervangen van de motorsteunen heb ik uiteraard niets teruggezien.

Vooral genieten

  • 82.607 km

De auto rijdt geweldig en ik heb elke dag een smile op mijn gezicht. Wat een genot en luxe onderweg - je komt niets tekort. Vooral de rust en comfort op hogere snelheid is echt heerlijk. Op een zondagmiddag ging mijn dakraam niet meer dicht. Niet handig als het net regent. Op maandag direct even naar Dusseldorp om er naar te laten kijken. Ik kreeg een kop koffie tijdens mijn rondje showroom en na een half uur werd mij vriendelijk verteld dat de auto weer voor de deur stond te draaien. Zonder een woord kon ik weer wegrijden. Mooi, wat een service zeg! ... Anderhalve week later een factuurtje in mijn mailbox.

Regulier onderhoud

  • 87.501 km

Volgens de BMW moet ik olie later verversen. Dat moet iedere 30.000 - een vrij lange interval. Afspraak ingepland bij Dusseldorp, auto gebracht en diezelfde dag weer opgehaald. Geen bijzonderheden verder. Kosten: ruim 550 euro. Dit vind ik opzich nog een acceptable prijs voor een oliebeurtje. Natuurlijk, het is een hoop geld maar het is ook geen goedkope auto.

APK en SOS noodbatterij

  • 95.887 km

Het was tijd voor de APK. De afgelopen maanden heb ik geen bijzonderheden waargenomen dus was nergens bang voor. De auto ging dan ook glansrijk door de APK.

Echter, een aantal dagen na de APK kreeg ik een melding in het scherm: noodoproepen niet beschikbaar. We gaan maar weer naar Dusseldorp. Wat blijkt: het noodaccutje is leeg en moet vervangen worden. Bijzonder weer voor zo'n auto. De hele dakhemel moet eruit om vervangen te worden, kost weer 150 euro. Bij dat soort dingen denk ik echt - hoe kun je het bedenken...

Luchtveringproblematiek

  • 102.402 km

De auto stond geheel ingezakt aan de achterkant. Dat kan alleen maar betekenen: problemen met de luchtvering. Dusseldorp gaf een kostenraming van 2000 euro om de compressor te vervangen. Daarbij gaven ze de mededeling pas tijd te hebben over 2-3 maanden - daar heb ik geen tijd voor dus op zoek naar een alternatief. Uiteindelijk uitgekomen bij Auto Molenaar in Heerhugowaard. De auto heeft daar twee weken gestaan omdat ze het probleem niet konden vinden. Uiteindelijk is het gelukt en ook de compressor vervangen. Kosten: 2000 euro.

Tijdens het rijden blijven we nog steeds lachen want de auto rijdt geweldig. De lach begint echter wel langzaam te verdwijnen...

Koelslangen deel 1

  • 106.205 km

Tijdens het rijden op de snelweg verscheen plots de melding: motortemperatuur te hoog. Hoewel de computer aangaf dat doorrijden mogelijk was, vertrouwde ik het niet en stopte bij het eerste tankstation, slechts 500 meter verderop. Toen ik de motorkap opende, zag ik het meteen: een gescheurde koelslang aan de bovenkant van het motorblok.

De pechhulp arriveerde snel, en de monteur wist het probleem ter plekke op te lossen. Hij sneed een stuk van de slang af en monteerde deze opnieuw. Bij het tankstation kocht ik nog koelvloeistof, waarna ik mijn reis kon vervolgen.

Koelslangen deel 2

  • 108.500 km

Tijdens een rit op de snelweg kreeg ik opnieuw de melding: motortemperatuur te hoog. Ik ben meteen gestopt, en toen ik uit de auto stapte, rook ik het al: koelvloeistof. Onder de motorkap gekeken, maar het was niet direct duidelijk waar het lek zat. Daarom de pechhulp ingeschakeld, die de auto heeft weggesleept naar Dusseldorp.

Een dag later werd ik gebeld met de diagnose: opnieuw een gebroken koelslang maar nu een andere. Het onderdeel zelf kost 45 euro, maar de totale rekening liep op tot ruim 540 euro. Alleen al het uitlezen kost 175 euro, en het werkplaatstarief is 175 euro per uur. Dat laatste vind ik eerlijk gezegd buitensporig hoog.

Samenvatting na 2 jaar

  • 108.501 km

Al met al blijft er toch een nare nasmaak hangen met deze auto. Na twee jaar en ongeveer 40.000 kilometer heb ik al flink wat kosten gemaakt aan reparaties. Onderhoudskosten vind ik niet erg; dat hoort nu eenmaal bij het hebben van een auto. Maar als ik eerlijk ben, heb ik weinig vertrouwen meer in deze wagen. Ik vraag me steeds af: wanneer sta ik weer langs de kant van de weg?

Daarbovenop heb ik ook nog te maken met de bekende ongemakken: een haperende achterruitwisser en een slap zonnebrilklepje.

Momenteel ben ik een beetje aan het rondkijken voor een Mercedes C-klasse S205 maar ben er nog niet uit. Het vertrouwen in de BMW is in ieder geval verdwenen.

Auto verkocht

  • 109.000 km

De auto is verkocht. Zoals eerder aangegeven, was het vertrouwen in de auto volledig verdwenen.

Dankzij de recente prijsverlagingen bij Tesla heb ik een nieuwe Tesla Model Y (voorraadmodel) aangeschaft voor 39k. Sommigen zullen zich afvragen: “Waarom zou je overstappen van een BMW 5-serie naar een Tesla Model Y?” Maar na een maand elektrisch rijden kan ik zeggen dat de keuze voor mij goed uitpakt. Het bereik voldoet ruimschoots aan mijn eisen, en de acceleratie, kracht en stilte zijn absoluut pluspunten.

Een ding staat vast: door mijn ervaringen met deze 5-serie, BMW Dusseldorp en BMW Nederland, zal er nooit meer een BMW in mijn garage staan. Ik ben van plan binnenkort een uitgebreide review over deze Tesla te schrijven.

Wordt vervolgd!

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.