BMW 520i Touring (2018) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 78.311 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
Gevonden
- 79.356 km
Why?:
Nadat de werkgever van mijn vrouw eind 2022 vroeg of ze een nieuwe lease-auto wilde besloten we dat niet te doen. We reden maar weinig km's en ze had geen keuze qua merk of model.
Wat dan?:
Als autoliefhebber (en BMW-man pur sang) werd het dus tijd om op het gemak rond te speuren naar een geschikte gezinsauto. Ondanks de voorkeur voor BMW's zijn andere merken en types serieus de revue gepasseerd. Denk bijvoorbeeld aan de Audi A6 Avant, Volkswagen Tiguan, Volvo V60 en V90 en zelfs de Chrysler Pacifica. We hebben ze allemaal uitgebreid bekeken.
Al snel werd de zin gezet op een Tiguan, Pacifica of 5-serie Touring (jaja, I know, totaal verschillende auto's). Elke auto in z'n eigen specifieke samenstelling van buiten-, binnenkleur en uitrusting.
5-serie:
Een 5-serie moest in mijn optiek o.a. voorzien zijn van een panoramadak, pindakaas-kleurig interieur, donkere hemel, adaptieve cruise control, lane assist, headup display, achteruitrijcamera en shadow-line. Daarnaast had een donkergrijze 530i de voorkeur, maar zwart mocht ook. Om het zoeken nog wat makkelijker te maken wilde ik eigenlijk een M-pakket, maar dan met een normaal onderstel (want het M-onderstel maakt hem net iets te stug).
Gevonden!:
Na ongeveer een maand of anderhalf in de zoektocht kwam de (bijna) perfecte BMW 5 Touring voorbij. Met iets meer km's op de teller, minder pk's, geen M-pakket en houtinleg niet perfect, maar de beste die tot op heden in de resultaten op mobile.de naar boven was gekomen.
Na contact met de verkoper (een BMW specialist die, na BMW AG, de tweede eigenaar van de auto was) werd al snel duidelijk dat we die kant op moesten komen. Hij had namelijk een volledig M-pakket liggen in de juiste kleur die we er uiteindelijk voor een keurige prijs bij konden krijgen, gemonteerd en wel.
Ongeveer twee maanden voor het einde van het leasecontract waren we dus in bezit van onze gezinssloep.
Overige aanpassingen:
Dankzij de keurige prijs bleef er nog meer dan voldoende in het budget over om e.e.a aan gadgets aan te schaffen.
- Android
Zo hebben we bijvoorbeeld het standaard infotainment-scherm vervangen door een Android versie. De looks en werking zijn exact hetzelfde, maar naast de normale BMW computer draait er op de achtergrond ook nog een Android computer. Ideaal, want met een druk op het scherm zijn apps als Google Maps, Waze, Flitsmeister, Youtube, Netflix, e.d. simpel beschikbaar.
- Camera:
De achterklephendel hebben we vervangen voor een versie met een breedbeeld-camera. Deze camera is aan het nieuwe scherm gekoppeld, zodat bij het inschakelen van de 'R' het scherm naar de camera springt en je samen met het geluid van de piepers exact weet dat er zich iets achter de auto bevind. En hij geeft zicht op de trekhaak-kogel.
- Rolls Royce centre caps:
Om het geheel af te maken heb ik van de dealer een setje vaststaande naafkapjes gekregen. Ik moet zeggen dat het inderdaad een van de puntjes op de 'i' is.
Anderhalf jaar
- 115.299 km
Ongeveer anderhalf jaar na aanschaf is de conclusie dat de 5 goed bevalt. Zo goed zelfs dat ik durf te stellen dat het de meest comfortabele auto is die we hebben (gehad) en dat we bij vervanging naar alle waarschijnlijkheid weer voor een 5 zullen gaan.
Comfort:
Wat vooral opvalt is het sublieme comfort. Hij is stil, goed geveerd en voorzien van alle gemakken die een mens maar van een auto kan wensen. Er is nog geen enkele rit geweest waarbij ik vermoeid de auto uit stap. Een heerlijk, dagelijks bruikbare, reisauto.
Gezinsauto:
Nog zo'n opvallend detail is hoe handig en praktisch hij is voor een gezin. Wij hebben twee jonge kinderen, beide zittend in een Isofix zitverhoger, die meer dan voldoende ruimte hebben.
Ook de middelste zitplaats is prima te gebruiken als je eens een extra passagier hebt. Diezelfde plek is ook handig als je eens wat langs moet vervoeren. Dat deel van de rugleuning is namelijk eenvoudig neer te klappen. De zitplaatsen links en rechts blijven hierbij bruikbaar.
Geen dakkoffer:
De achterbak is ruim en handig van vorm. Briljant is dat je het bagagenet en de rolo beide onder de vloer van de achterbak kan opbergen. Daarnaast is de ruit van de achterklep apart te openen, zodat je je station echt goed kan volproppen met de crap die je vrouw en kinderen op vakantie willen meenemen. Sterker nog, die achterbak is zo ruim dat zelfs een dakkoffer niet nodig is.
Vlot?:
Een lastig onderwerp. Als je deze 520i vergelijkt met een Kia Picanto is hij vlot, maar tegen mijn 6-serie is hij dat niet. Ik vind het voor een auto van 1.600 kilo met 180 pk best netjes. In eerste instantie wilde ik liever een 530i (met net wat meer 'oempf'), maar na anderhalf jaar kan ik wel concluderen dat het me niet genoeg stoort om er een probleem van te maken. Hij is vlot zat. Waar ik me wel aan stoor is de snelheid van reageren van het gaspedaal/versnellingsbak. Door de 8 verzetten en de ongelooflijke groene, eco, muesli-afstelling duurt het ongeveer een halve eeuw voor hij reageert. Voor degene die nu denken "sportmodus?", kan ik melden dat deze daar zo goed als geen verschil in maakt. Hij hoeft minder verzetten terug te schakelen, maar is nog altijd traag in reactie.
Zuinig:
Hoe-dan-ook, voor snelheid is hij niet gemaakt (en daar is hij ook niet op gekocht). Zuinigheid daarentegen wel. We hadden gerekend op ongeveer 1 liter op 13,5 tot 14 kilometer, maar in de praktijk doen we ongeveer 1 liter op 15,5 kilometer. Voor zo'n grote auto (die overigens maar 1.650 kilo (excl. bagage) weegt in mijn optiek best prima.
Verlichting:
De verlichting van deze 5 is briljant. De koplampen zijn LED en voorzien van een grootlichtassistent die precies de tegenligger kan ontwijken en de rest wel verlicht. Vooral nuttig op onverlichte binnenwegen.
De lampen geven meer dan voldoende licht en draaien precies voldoende mee.
Ook qua interieurverlichting ben ik er gecharmeerd van de 5. Hij heeft een keurige hoeveelheid "watervalverlichting" meegekregen die 's avonds voldoende sfeer geeft en het een prettige plek maken om in te verblijven.
Onderhoud:
Qua onderhoud hebben we in de afgelopen 35.000 km enkel een setje remblokken achter moeten vervangen en het reguliere onderhoud moeten doen. Niks bijzonder eigenlijk.
Mankementen:
- Standkachel:
Onze 5 is voorzien van een standkachel die met de display-key en telefoon app te bedienen is. In de winter ideaal, want deze auto staat bij ons buiten en het is werkelijk heerlijk om hem te kunnen opwarmen voor je wegrijdt. Het jammere is dat de standkachel sinds begin dit jaar niet meer werkt. Bij uitlezen bleek dat waarschijnlijk de warmtewisselaar kapot is. Bij BMW vervangen ze enkel het gehele systeem en dat kost 2.500 euro om te vervangen. Mocht iemand hier een goed alternatief voor weten, dan hoor ik dat graag.
- Trekhaak:
De 5 is voorzien van een af-fabriek elektrische trekhaak. Deze zit achter de bumper weggewerkt als hij is ingeklapt. Hij lijkt daarbij door een soort zakje te moeten als hij uitklapt, waarbij de auto een soort 'plasje' lijkt te doen. Een beetje vreemd.
Diezelfde trekhaak klapt op random momenten (ene keer wel, andere keer niet) nadat hij volledig is uitgeklapt automatisch weer terug in. Een oplossing is druk op de kogel houden tijdens het laatste stukje uitklappen, dan stopt hij namelijk wel wanneer hij volledig is uitgeklapt. Ook een vreemde ervaring. Mechanisme vervangen is volgens de dealer de enige oplossing (ka-ching).
- Achterklep:
Sinds een aantal maanden wanneer de achterklep geopend is en je klikt op de knop om hem te sluiten lijkt hij eerst ergens tegenaan te klappen. Ik vrees dat een van de veren (zijn het veren?) aan het einde van z'n levenscyclus is.
What's next?
Binnenkort moet hij weer een onderhoudsbeurt hebben en zolang we niet al te veel ellende met de 5 krijgen hebben we besloten om hem door te rijden tot de wielen er vanaf vallen.
Update
- 126.000 km
Inmiddels weer ruim 26 maanden geleden dat de 5 is aangeschaft. Auto houdt zich uitstekend met het reguliere onderhoud. Enkel de trekhaak is een issue.
Ik klaagde er een half jaar geleden al over, een vermoedelijk mankement aan de elektrische haak. Nu is duidelijk dat er intern het een en ander aan tandwielen stuk is gegaan. Die zijn namelijk van plastic... Welke idiot heeft dat verzonnen? De trekhaak werkt helemaal niet meer namelijk, omdat alles is afgebroken... Duur (en niet duurzaam) geintje via BMW, want je kan enkel de complete set met kabelboom en alles aanschaffen. En je krijgt dan uiteraard gewoon opnieuw plastic troep.
Ik zal wel een ei zijn dat ik niet begrijp dat dit soort premium merken, in deze tijd (waarin we afval moeten scheiden, zonnepanelen-, warmtepompen e.d. moeten aanschaffen om groen te doen) nog altijd op deze manier onderdelen aanbieden. Het gaat om een paar tandwielen die gaar zijn, waarom moet ik daar een hele nieuwe haak voor aanschaffen?!
Gebruikte haken zijn te vinden, maar waarschijnlijk zijn de tandwielen net zo broos. Ik kijk momenteel bij een adres in Leipzig die de tandwielen namaakt uit roestvast staal. Kost een middagje werk en een euro of 100 voor alle tandwieltjes, maar dat maakt het geheel hopelijk wat duurzamer.
Verder was December echt een topmaand. Schade aan de achterbumper, een scheef verbogen uitlaat-sierstuk en een enorme scheur in de voorruit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 530i xDrive High Executive | M Sport | | 4wielsturing | HUD | Pano | M remmen | 20 inch
- 2020
- 87.550 km

BMW 5-serie Touring 520i AUT8 M-SPORT ORG.NED / NAP / PANORAMADAK / VIRTUAL / CAMERA / LEER / COMFORTSTOELEN / EL.TREKHAAK
- 2020
- 89.284 km

BMW 530i High Executive
- 2018
- 63.681 km