BMW 520i Touring (2018) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 97.000 km |
KM-stand laatst | 106.000 km |
Wat een fijne luxe bak
- 97.000 km
Ik heb altijd middenklasse leaseauto's (308, Golf, Laguna, Zafira, C-Max) gereden tot 2012, en daarna een Prius zakelijk geleased en later overgekocht ivm de 0% bijtelling. Daarnaast nog een Ford Ka/Renault Clio als 2e auto gehad.
Ik wilde echter ook wel eens iets echt moois, en wat mij al jaren kan bekoren is de BMW 5 touring. Dus daarvoor op pad gegaan. Wilde een occasion, want eerst maar eens kijken of ik een "mooie auto" ook het geld waard vind, en om dan gelijk een ton stuk te slaan voor een nieuwe, dat is me te gortig.
Op zoek gegaan naar een auto uit 2018-2019 op benzine, max 120K kms, max 40K euro's met in ieder geval stoelverwarming, memory stoelen, leren bekleding (liefst niet zwart), ambiance verlichting, liefst iets meer dan een 520 en keyless entry. Elke dag met spanning de nieuwe auto's van Gaspedaal in de mail, dus de zoektocht was op zichzelf al leuk.
Eentje gevonden bij de VW dealer in Den Haag, helaas geen keyless entry maar voor de rest alle wensen aanwezig met een 530i uit 2018 (G31), 97K km's en 34K euro's. Mooie donkerblauwe kleur, bruin leren interieur, glazen dak, electrische trekhaak, ambiance verlichting en massagestoelen. Wat ik wel sneu vond is dat de auto geen DAB+ heeft. Dat had de Prius uit 2013 al, en dat vond ik erg prettig.
De voorruit had een grote pit, de banden waren zo-zo; die zijn allemaal gratis vervangen. Er kwam ook nog een jaar Bovag garantie inclusief.
Proefrit gemaakt, heerlijke auto voor wat ik gewend ben. Toen ik er in ging zitten was ik al verkocht, hele mooie looks en het interieur ook.
Van de prijs ging niets meer af; ben geen goede onderhandelaar maar de prijs was ook wel ok voor de auto,
Ik kan zelf weinig zien aan een auto of deze goed is of niet, of dat er schade slecht is hersteld, en omdat de auto op z'n 2e jaar is geimporteerd uit Duitsland, wilde ik toch wat zekerheid. Ik had 2 jaar geleden een goede ervaring met AutoCoach voor een aankoopkeuring van een Espace (uiteindelijk niet gekocht) dus dat heb ik nu weer gedaan. Die lopen alles na en hij gaat ook nog de brug op. Er kwam niet veel uit, behalve wat schade aan de onderkant van de dorpel en de verkoper heeft dat laten maken.
november 2023
Eerste kilometers.
Yep, wat een fijne auto. Rijdt lekker, wel even wennen de lage zit. De auto geeft wel een echt premium gevoel.
Geen keyless entry, dat vind ik wel een stapje terug, elke keer op het knopje drukken. En geen DAB+, wat een armoe op de FM. Maar goed, dat zijn minor punten.
Schakelen is wel echt heel vloeiend, hij schakelt in de standaard(comfort) stand heel soepel door. In de sportstand schakelt hij iets langzamer, hij blijft dan ook langer in een lage versnelling hangen. Maar ook dan echt soepel, je merkt de schakelmomenten amper.
Stoelen zijn super, zijn comfortstoelen, van alles is instelbaar. Ben nog elke dag bezig met een beetje aanpassen.
Ergens doet een sensor raar, als je file rijdt dan gaat 'ie piepen, ook al is er niets aan de hand. Nog geen zin om ervoor naar de dealer te gaan.
Electrische achterklep is best speeltje tot nu toe :-).
De 530 rijdt wel lekker vlot door. Ik merk dat ik vaak ff plank in de sportstand om de acceleratie te voelen.
En ja, als ik 'm heb geparkeerd en zie staan, dan vind ik 'm 'echt mooi'.
Ik was vroeger altijd fan van de manual lezen, deze is wel echt zo dik, dat ik er tegenaan hik om te beginnen. Wel doen, want wie weer wat voor snufjes er nog zijn die ik niet weet.
Eerste keer tanken: dat was even slikken, die pomp bleef lopen! Maar ja, speelgoed mag wat kosten.
Volgende tankbeurt maar eens kijken wat het verbruik is.
december 2023
Panoramadak gaat niet meer dicht. Even op een kiertje gezet, wil daarna niets meer. Niet zo fijn op een regenachtige dag.
Eerste ervaring met een BMW dealer: Dusseldorp in Den Haag. Top. Kreeg direct iemand aan de telefoon die het probleem ging doorzetten, en werd snel teruggebeld. Kon gelijk komen, en 2 uur later kon ik weer naar huis, met weer een werkend dakraam. Waarschijnlijk iets van vuil. Kosten 100 euro.
Januari 2024
Heeft niets met de auto te maken denk ik, maar mijn achterdeuren waren dichtgevroren bij -1. Dat heb ik nog nooit gehad :-)
Eerste verbuik meting: 1 op 9.7. Volle tank 130 euro. Meestal woon-werk van 20km met veel stadsverkeer, dat zal de cijfers geen goed doen. Maar ja, als ik zuinig wil rijden pak ik de Prius (1 op 20). Dit is de "mooie auto". Nog steeds blij als ik naar de auto kijk.
September 2024
Wat een vette bak nog steeds. Vind het nog steeds een plaatje om naar te kijken. Geen mankementen gehad, alleen maar fijne kilometers. Ik heb voor een vast bedrag (iets meer dan 1000 euro) 3 jaar onderhoud bijgekocht.
Dit typende denk ik: dat zou eigenlijk wel aan de beurt moeten zijn onderhand. Dat ga ik uitzoeken
1e beurt viel mee
- 106.000 km
Net een beurt gehad. Bij de lokale BMW dealer was een erg lange wachttijd, dus ik was eigenlijk net te laat naar mijn zin.
Zoals gezegd heb ik de standaardkosten voor onderhoud afgekocht voor 3 jaar, dit was de eerste onderhoudsbeurt.
Ik had een melding gekregen dat de achterremblokken versleten waren. Nou ja, een melding. Elke keer als je start een melding PING!
Verder wilde ik graag de airco gereinigd en het filter van de airco verwisseld.
Voor de rest is er niet veel gedaan, banden waren bij aankoop vernieuwd. Er stond niets op de bon van vloeistoffen, weet eigenlijk niet of die onder het afgekochte onderhoud vallen of niet. Ik neem aan (...) dat ze doen wat gedaan moet worden.
Rond de 10.000 kilometers gereden, beurt met airco en remklauwen kost kleine 500 euro (+ 1000 / 3)
Viel me mee. Ik had erger verwacht.
Wel als een koning behandeld bij de lokale BMW dealer (Dusseldorp Den Haag) door een keurige man met een pochet in de zak.
Nu ruim een jaar de eigenaar, en ik ben nog steeds blij.
Het innerlijk went best snel, maar blijft toch wel mooi luxe. Ook als passagier en achterin zit ik heerlijk.
Het uiterlijk: man, wt een beauty vind ik het nog steeds.
2 weken later: het filter van de airco hoorde niet bij de standaard beurt ofzo. Of ik nog even wilde aftikken: 190 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520d ACC/Trekhaak/ambient/Carbon Schwarz
- 2017
- 199.500 km

BMW 520i High Executive
- 2019
- 25.541 km

BMW 5-serie Touring 540i xDrive High Executive | Head-Up Display | Sfeerverlichting | Trekhaak | achteruitrijcamera | Cruise Control | Navigatie | Stoelverwarming | LMV 18
- 2017
- 167.028 km