BMW 520i Executive (2013)

autoreview

BMW 520i Executive (2013)

Signalement

Uitvoering520i Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst41.400 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 6 maanden

  • 16.300 km

Na anderhalf jaar met veel plezier in mijn Mercedes C200 (W204) gereden te hebben werd het tijd voor en andere (grotere) wagen. De C klasse koop je niet voor de binnenruimte, maar die heb ik tegenwoordig wel nodig met een kleine op de achterbank.

De keuze is gevallen op de BMW 520i. De lokale dealer had een mooie aanbieding op het recent gefacelifte model. De enige andere kanshebbende auto was de Audi A6, want de Mercedes E klasse vond en vind ik niet echt een geslaagd model. De Audi viel af wegens prijs en opties.

Specificaties:

Model: 520i automaat
Kleur: Callistograu metallic

Uitrusting/opties:

- Luxury line
- Innovation package
- Sport stuurwiel leer
- Leer/Venetobeige
- Hemelbekleding antraciet
- Navigatie professional
- Uitgebreid Verlichtingspakket
- Park Distance control
- Automatisch (inklapbare) dimmende
spiegels
- Achteruitrijcamera
- Glazen schuif kanteldak
- Warmte werende voorruit
- Electrisch bediend zonnescherm
- Zonneschermen achter
- Electrisch verstelbare voorstoelen met
memory functie
- DVD system tablets achterin

Na de auto in December opgehaald te hebben bij de dealer heb ik inmiddels 16000 kilometer gereden in de auto.

Motor / versnellingsbak

Ik heb voor de 520i gekozen, (waarschijnlijk de Hollander in mij) want ik ga geen 6000 Euro extra betalen voor dezelde 4 cilider met meer vermogen in de 528i.

De motor presteert in combinatie met de 8 traps automaat erg goed. Je komt nooit vermogen tekort eigenlijk, maar zou niet aanraden om voor minder vermogen te kiezen. Bij normaal rijgedrag schakelt de auto over tussen de 2000/2500 toeren zonder dat je het merkt. De versnellingsbak is erg goed bij de les, veel beter dan de 7 traps in mijn vorige auto die vrij traag zn werk deed.

Tenzij dat je de auto in sport stand zet en het gaspedaal in het tapijt trapt bijft het binnen aangenaam stil, zodat je in de gaten moet houden hoe hard je gaat, want illegale snelheden zijn zo bereikt.

Het verbruik is gemiddeld bij mij 8.5 liter op de 100 km. De airco staat altijd aan en de start stop functie staat altijd uit, omdat ik dat irritant vind als de motor afslaat bij een verkeerslicht. Voor een bijna 1700kg zware auto is dit verbruik niet verkeerd denk ik.

De trend is downsizen van de motoren, maar persoonlijk hoop ik (valse hoop waarschijnlijk) dat ze bij BMW een 2 liter 6 in lijn met turbo's ontwikkelen met +/-200pk voor deze 5 serie.

De enige kritiek die ik heb is dat de auto gewoon zwaar is. Je voelt het gewicht als je een bocht neemt. Een afslank kuur zou gewenst zijn.

Interieur / comfort

Het interieur ziet er keurig uit. Mooie (zachte) materialen en alles keurig afgewerkt zoals je mag verwachten in een auto van deze klasse.

Het zitcomfort is erg goed en de electrisch verstelbare stoelen met memory stand is geweldig vind ik. Mijn vrouw rijd ook regelmatig en heeft haar eigen afstandbediening, zodat ik alleen de binnenspiegel moet nog verstellen als ik instap.

Met mijn bijna 1.90 meter is er meer dan voldoende ruimte. Ook achter de bestuurder stoel kan ik goed plaatsnemen. Nu staat er een (grote) autostoel voor de kleine, die trouwens niet achter mijn stoel paste in mijn C klasse.

Het stuurwiel gaat in de hoogste stand staan wanneer je uitstapt om dit makkelijker te maken, dat is handig/leuk.

Verder zit alles in het interieur waar je het verwacht. De bediening van de Radio/Navigatie/telefoon etc is logisch zonder dat je de gebruiksaanwijzing uit je hoofd hoeft te leren en verlichting en ruitenwissers gaan automatisch. Gemak dient de mens. De sfeerverlichting is een aanrader. Het geeft de finishing touch aan het interieur als het donker is.

Moest alleen wel even wennen aan de richting aanwijzer. Deze komt altijd gelijk terug in de middenstand en blijf niet hangen tot je een bocht door bent.

Een puntje van kritiek vind ik de standaard geluids installatie. Die is een beetje ondermaats vergleken met mijn vorige auto. Het geluid is niet echt vol om het zo maar te omschrijven.

Betrouwbaarheid / Gebruikskosten

Tot nu toe heeft de auto geen kuren vertoond en werkt alles volgens het boekje en ik verwacht ook niet anders.

Een aanrader is om het inclusief service pakket te nemen als je particulier deze auto hebt zoals ik. De auto berekend aan de hand an je rijstijl de onderhouds intervals, dus niet zoals gebruikelijk een standaard kilometer stand dat je de auto voor service moet brengen.

De enige kosten die ik heb zijn brandstof en verzekering. Ik vind dit persoonlijk ideaal, geen onaangename rekeningen bij de dealer na een onderhouds beurt.


De auto heeft zn eerste beurt gehad bij 9500km en er waren geen bijzonderhden. Wel grappig was om te zien dat alle info die ze nodig hebben gewoon op je sleutel staat die ingepugt wordt in de computer bij de dealer.

Op naar de volgende beurt bij ongeveer 18000km en weer met een glimlach de deur uitstappen met een rekening van 0 Euro.

2e Service beurt

  • 18.900 km

De auto is voor de tweede keer voor een beurt geweest en er waren geen bijzonderheden. De filter van de airco moest vervangen worden, maar dat is vrij normaal in deze regio.

Ook weer wat geleerd bij de dealer, blijkt dat ik de spiegels in kan klappen met de afstandsbediening en ook de ramen open en dicht kan doen. Kan aan mij liggen, maar dit zijn vrij nutteloze opties, want ik zou niet weten wanneer je dit in de praktijk gebruikt. Al zouden deze opties niet op een volgende auto zitten, ik zou ze in ieder geval geen moment missen.

Verder is de auto nu lekker ingereden en het verbruik is nu rond de 7.5 liter per 100 kilometer wat ik een nette waarde vind, want de airco staat wel vol aan met het warme klimaat hier. Ik denk zomaar dat 6.5/7 liter op de 100km mogenlijk is als ik gebruik zou maken van het start stop systeem en mijn rijstijl aan zou passen.

Verder heb ik nog het DVD tablet system voor achterin gekocht (los te monteren aan de hoofdsteunen), omdat we soms langere tijden in de auto zitten en zo de kleine tevreden houden met Mickey Mouse op de achterbank. Jammer is dat dit systeem kraakt en piept op slechte wegen, maar de voordelen voor mij zijn groter dan de nadelen op dit moment. Zet dit systeem er niet in als het niet gebruikt wordt, want dan ga je echt je hieraan ergeren.

Board computer geeft aan 9000 km tot de volgende beurt. Dit wordt aangegeven iedere keer als de auto gestart wordt. Zou van mij niet hoeven, 1500 km voor de volgende beurt is vroeg genoeg.

3e beurt

  • 28.300 km

De auto is voor zn derde beurt geweest afgelopen week en er was niets bijzonders te melden. Alleen olie vervangen en alles nagekeken en mijn auto was weer piekfijn gewassen (soms hebben we ook hier regen)

Ook even nagevraagd bij de werkplaats manager waarom ik iedere 10.000 km op de koffie mag komen ipv 25/30.000 km zoals in Europa gebruikelijk is. Aangezien het een heel warm en soms stoffig klimaat is heeft BMW dit ingesteld voor deze regio.

De auto voldoet aan alle wensen en stap iedere morgen met een smile in en daar gaat het om met een BMW anders zou ik beter een goedkoper alternatief kunnen nemen.

Toch zijn er wel wat punten die voor verbetering vatbaar zijn in het interieur. Deze dingen gaan je pas opvallen wanneer je een tijdje de auto in bezit hebt.

- De ontgrendeling van de kofferbak

Deze zit weggefrommeld onder het dashboard naast de ontgrendeling van de motorkap. Aangezien ik dit nogal vaak gebruik (en de sleutel ergens in een van mijn zakken zit) zou dit knopje van mij mogen verhuizen ergens op de deur of als hendel naast je stoel. Nu zit je op je stuur te kluiven wanneer je de kofferbak open moet maken, want het knopje is te klein voor voetbediening.

- de automatische functie van de ruitenwisser.

We hebben dus pas regen gehad en dat voor een paar dagen achter elkaar, dus kwam to de conclusie dat je iedere keer als je de auto start dit systeem aan moet zetten met een druk op de knop. Een beetje een misser wetende dat bij andere auto's je deze functie 1 keer aanzet wanneer je de showroom verlaat en er verder nooit meer naar omkijkt.

Tot zover het geklaag, want al het andere is werkelijk gewoon erg goed! Ik huur altijd een auto wanneer ik in Nederland ben en dan zie je toch wel het verschil. Neem bijvoorbeeld het iDrive systeem. Zelfs ik snap dat systeem (ben zelf bepaald geen computer expert) Of je nu een iPod aansluit, je wil iemand bellen, of navigatie het gaat allemaal als vanzelf en stap dan in een Ford Focus huurauto (van voor de facelift) met de 100 plus knoppen om het infotainment systeem te bedienen, dan waardeer je de BMW pas echt! (Ter info, Ford Focus rijdt heel erg goed en is verder niets mis mee!)

Op naar de volgende 10.000 km beurt. Volgens de board computer zijn dan de remblokken voor aan vervanging toe.

nieuwe banden

  • 37.200 km

Afgelopen week weer naar de dealer geweest voor een beurt. Enkel olie vervangen en de filters aangezien de remmen nog 8000 km langer mee konden volgens de board computer. Ook dit valt onder het onderhouds contract, dus geen kosten en ik vind het allemaal best.

Het enige wat mij wel opvalt is dat ik bij km stand 45000 km toch echt toe ben aan nieuwe banden. Standaard staat mijn auto op Bridgestone Turanza ER300 245/45/R18/96Y welke runflat banden zijn. Ik moet zeggen dat ik dit wel vrij snel is aangezien ik mijn Mercedes C klasse (normale banden) heb verkocht bij deze km stand en die banden konden zeker nog 15-20 duizend km mee.

Is dit een BMW 5 serie trekje of zijn die runflat banden gewoon van een andere samenstelling of is het merk/type band gewoon slijtage gevoeliger?

Verder is het hier nu erg warm en gemiddeld 45 graden overdag. De A/C van de auto is top moet ik zeggen, want het blijft altijd aangenaam van binnen hoe warm het ook is en dat is echt een pluspunt.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze 5 serie en ook kwaliteits problemen ben ik nog niet tegengekomen. Met mijn vorige Mercedes C klasse (zie andere review) had ik last van blanke lak die van de voorbumper afkwam en sierstrippen op het stuur waarvan de chroomkleur verf los liet. De BMW ziet er gewoon na een wasbeurt weer uit als nieuw zoals het hoort.

Op naar de volgende 8.000 km en dan zal het de laatste update zijn voor deze auto. In Januari/februari zal deze waarschijnlijk vervangen worden door een BMW 420i GC.

Laatste update

  • 41.400 km

Iets sneller dan de bedoeling was is het einde in zicht van een hele fijne periode met deze BMW 520i. Ik was aan het kijken voor een 420i GC en die te bestellen naar mijn wens (zodat ik 4 maanden zou moeten wachten voor levering) toen de verkoper mij wees op een nieuwe 435i cabriolet met een beetje lakschade. Na onderhandelen ben ik overstag gegaan aangezien achterin genoeg ruimte is voor mijn zoon om te zitten en nooit met de auto op vakantie ga. Natuurlijk kon ik dit niet laten staan (in dat opzicht zo sterk als een natte vaatdoek), dus volgende maand staat er een zwarte 435i M sport met vele opties met een overgespoten bumper voor de prijs van een 428i GC.

Nu weer over de 520i. Ik heb er in de bijna 2 jaar dat ik de auto in bezit heb geen enkel probleem gehad met de auto en dat verdiend alle lof, maar is ook normaal voor een auto zoals deze lijkt mij. De motor is krachtig genoeg en vrij zuining gezien mijn vlotte rijstijl met een airco die 6 maanden van het jaar vol aan staat. De automaat is subliem en de beste die ik tot nu toe gereden heb.

Freude am fahren is zeker aanwezig ook al ontpopte deze auto zich toch meer richting comfort met limosine trekjes. Voor de sportieve rijders onder ons zouden er goed aan doen de 6 cilinder te nemen in combinatie met een (M) sport onderstel, dan heb je denk ik op de M5 na de ultieme 5 serie.

Een zwak puntje dat ik op de valreep nog wil melden is achterin in het interieur. De ventilatie roosters zijn zo geplaatst dat ze gevoelig zijn voor beschadiging, dus ik ben 2 vd 10 lamellen kwijt helaas. Dit hadden ze wat robuuster uit mogen voeren naar mijn idee.

Verder kan ik niet anders zeggen dat het een dijk van een auto is en de volgende eigenaar een geluksvogel zal zijn en ik iedereen deze auto in dit segment aan zou kunnen bevelen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.