BMW 520i Executive (1995) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 520i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 183.000 km |
KM-stand laatst | 193.000 km |
De laatste echte BMW.........
- 193.000 km
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQJT4XUI-D.jpg
De afgelopen 5 jaar heb ik een behoorlijke hoeveelheid auto's versleten, allemaal in de hogere middenklasse en allemaal wat gedateerd. Denk dan bijv. aan een Saab 9000 CSE (200pk) van 1995, een Volvo 850 GLT van 1994, een BMW 520i van 1997 (een E39) en een Rover 827 SI (vijfbak!) van 1994.
Daar zat ook wel eens een BMW tussen (dus naast een van de bovengenoemde auto's), maar dan als semi klassieker. Denk aan een 525i van 1986 (een E28) of een 325e van 1987 (een E30).
Vorig jaar liep ik tegen een 525i van 1989 (een E34) aan en deze sprak me meteen zeer aan. Deze auto heb ik laten restaureren. Medio vorig jaar heb ik de E39 die ik toen reed, daarom verkocht. Er moest toch een E34 komen voor dagelijks gebruik. Waarom:
- het is de laatste echte BMW: motorkap naar voren open, de open gril die iets naar binnen loopt
- deze heeft een mooiere en sportievere lijn dan de E39 die toch meer een grotere versie is van de E36 (uiterlijk dan, niet qua techniek).
Deze 520i, van januari 1996 trouwens, heb ik in augustus 2008 gevonden bij een ex Toyota garage in Soestdijk. Die had m al enkele maanden en de oorspronkelijke vraagprijs verklaarde waarom.
Echter: de advertentie op Autotrader van de garage liet al een lagere prijs zien en daar heb ik zonder inruil nog iets vanaf gehaald. En het leuke is: dit is er eentje van de laatste serie, dus feitelijk de beste die je kan kopen. Voorzien van bruikbare accessoires: o.a. airco, armsteunen voor en mooie 'old skool' BBS wielen. Geen leer, geen schuifdak en ook geen automaat.
Wat zijn de ervaringen met de E34 520i:
- verschrikkelijk fijne stuurauto (blijkbaar goed onderhouden door de vorige eigenaren, want de E34 heeft wel specifieke zwakke punten)
- op lange afstand zuinig (1 op 11 tot 12)
- ruime koffer, onder de hoedenplank kan ik een complete kinderwagen kwijt...:) en dan hou ik nog een groot deel over
- zeer betrouwbaar.
Zijn er dan negatieve punten? Na wat denken kom ik op:
- ruimte in het interieur houdt gezien de lengte van de auto niet over (en ik vergelijk dan met mijn vorige auto's)
- de 2 liter M50 motor heeft geringe trekkracht onderin -> dus wanneer het snel moet, dan op toeren houden.
En verder, na 10.000 km overzichtelijke onderhoudskosten:
- grote beurt incl. nwe APK E 380
- nieuwe banden E 350
- nieuwe remschijven achter (door stilstand, mijn foutje) E 350.
En ja, wat moet ik na deze auto kopen? Geen E39 of het moet een 530i of 540i zijn. Misschien een E34 M5.........
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.