BMW 520i Executive (1994)

autoreview

BMW 520i Executive (1994)

Signalement

Uitvoering520i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf220.090 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de auto net 2 weken maar wil er graag al wat over kwijt.
Na 5 jaar een Nissan Micra te hebben gereden en daarnaast een ultrazuinige Citroën AX diesel te hebben gekocht (beide hebben we nog steeds!) werd het verlangen om iets groots te rijden groter. Maar dan moest het wel iets aparts hebben, het liefst een 6 cilinder motor in een degelijke verpakking. Na via Marktplaats bij drie 520’s te hebben gekeken en één 525i werd het een Brokat Rode 520i Executive, met dik 2 ton op de teller maar van de tweede eigenaar, volledig dealer onderhouden en altijd geparkeerd op eigen erf. Nog een oudere man ook, dus een auto in puike staat, amper een deukje kunnen vinden.

Wat bij de eerste kennismaking al opviel was de geruisloze en supersoepele loop van de 6 cilinder in-lijn. Ik werd gewaarschuwd dat de auto met 1450kg te zwaar zou zijn voor de motor maar dat viel even mee: een prachtig jankerig geluid, maar keurig op de achtergrond en een bijzonder krachtig gevoel. Als je goed doortrekt ben je menig auto te snel af. Hij komt niet als een raket uit de startblokken maar juist op snelheid versnelt hij met zoveel gemak. Van 120 naar 180? Heerlijk vlot. En opvallend is dat de grappige verbruiksmeter bij bv 140 per uur nog onder de 10 liter per 100 km hangt. Dus gewoon boven de 1 op 10! Nee, niets dan lof over de fantastische zescilinder. En vond trouwens de 525i niet zoveel meer indruk maken.

Maar eigenlijk is de snelheid niet het belangrijkste. De rust, het comfort, het solide gevoel en het ruime interieur maken iedere rit een fijne, rustgevende ervaring. De Executive uitvoering heeft aardig wat luxe aan boord, elektrische ramen met comfortsluiting, verwarmde portiersloten, alarm met AB, houtinleg en luxe bekleding. Echt rijden in stijl en menigeen zit je toch na te staren.

Wat de kilometerstand betreft, dat lijkt me geen enkel probleem. Ik zie menige 5-serie op Marktplaats te koop aangeboden met ver over de 3 ton en gezien de staat van onderhoud van deze en de capaciteit van de motor is deze stand een lachertje.
Wel tikt de motor, wat bij stationair draaien te horen is. Het zijn niet de kleppen maar het komt bij de ketting vandaan. Ik las al ergens over een versleten tandwiel of een ketting die opnieuw gespannen moet worden. Enfin, over 2 weken een afspraak bij Maaral in Hoorn, waar de auto ook altijd zijn onderhoud heeft gehad.

Je hebt een fijne zitpositie in de auto, je komt er alleen ietwat ongemakkelijk uit door de wat lage zit. Een fijne brede middenconsole waar de bediening van de ventilatie wat onduidelijk is. Ook zijn diverse knopjes ’s avonds niet meer goed verlicht maar dat is een kwestie van een aantal kleine lampjes vervangen. Je moet dan eerst de radio demonteren, dan kun je met je hand de diverse knoppenunits eruit drukken.

Een lekker groot stuur en fantastische stuurbekrachtiging. Het schakelen gaat heel soepel en trefzeker, heel solide. Wel hoor ik van 1 naar 2 en van 2 naar 3 een doffe ’klonk’. Hoorde dat bij andere proefritjes ook, dus zal wel normaal zijn.

Heel comfortabel geveerd maar absoluut niet deinend. Een sportief karakter dus. Las wel dat de 5’er niet vreemd is van kwalen bij het onderstel. Hoop er geen last van te krijgen.

Na het uitzetten van de motor hoor ik wel vaak allerlei nageluiden, wannetjes die draaien, gezoem, geklik. Er zit vast een hoop elektronica in.

Tot dusver niets dan lof voor deze goedgebouwde, ingetogen Duitser, een echte rijmachine met een fantastische sound en een opvallend matige dorst. En dat voor 2500 euro ... !

PROBLEMEN

Nog niets, heb de auto net. Laat wel even naar een (hoogstwaarschijnlijk) ratelende ketting kijken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.