BMW 520i Executive (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 520i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onze BMW 520i exec. hebben we eind vorig jaar gekocht. Het is mijn eerste auto omdat ik vorig jaar op 34-jarige leeftijd mijn rijbewijs heb gehaald. Aangezien velen een kleine auto willen rijden tegenwoordig zijn deze bakken in aanschaf erg goedkoop: we betaalden nog geen 2800 voor een auto die nieuw ruim 38,000 euro heeft gekost. Omdat de auto nu 12 jaar oud is komen enkele dingen wel wat gedateerd over, maar daar is de prijs ook naar.
Dan de auto zelf: mooi donkerrood, goed in het plaatwerk, motorisch prima, interieur netjes, kortom, de auto zit nog goed in z’n vel voor z
leeftijd. Duitse degelijkheid. Ga maar na: je ziet tegenwoordig nog regelmatig oude BMW’s en Mercedessen op de weg. De rij-eigenschappen zijn uitstekend, vooral op de snelweg. De 5-serie is natuurlijk ook een auto voor lange afstanden met hoge snelheden. Dus stap je uitgerust uit de auto na enkele honderden km’s gereden te hebben. Op de snelweg haalt de auto 1:11, in de stad is dat 1:9 gemiddeld. Omdat we weinig rijden hebben we niet naar het verbruik gekeken, maar de 1:10 gemiddeld voor een 5-serie is best wel redelijk. De auto stuurt heerlijk, remt direct (ook vanwege de abs), en schakelt fantastisch. De tweeliter motor is echter denk net een tikje te licht voor de 1450 kilo zware auto. Dat merk je alleen tijdens het optrekken: aan alle kanten schieten de kleine autootjes ons meestal voorbij (even later halen we ze dan weer in, want op de snelweg is de auto heer en meester). Passagiers zitten uitstekend, alleen de kofferruimte vind ik wat klein. Bovendien kan de achterbank niet plat, dus erg veel ruimte zit er niet in. En de instap vind ik wat lastig. Dat zijn dan ook echt de enige minpunten die ik kan noemen. Conclusie: een heerlijke auto met prima rij-eigenschappen. En zeg nou zelf, voor het geld is het een koopje. En dan rijdt je luxe, (net nog) sportief, en veilig. Voor hetzelfde bedrag koop je een Corsa, maar wat heb je dan? Evt. keuze lijkt me erg makkelijk! Volgende auto wordt de 523i of 528i, dat is nu al zeker.
Update 2-APRIL-2013: we rijden nog steeds met dezelfde auto, maar dit jaar gaat er waarschijnlijk toch een nieuwer exemplaar komen. De auto heeft ons gebracht in Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Italië, en meerdere malen Frankrijk. Het is dus een auto waar je van op aan kunt, en bovendien rijdt ie heerlijk en we onderhouden de auto dus ook goed. Opvolger gaat denk ik een 520i of 525i worden, eentje van 2002 of 2003. Tuurlijk, ook deze auto heeft kosten en reparaties gehad maar het is binnen proporties gebleven, en het motorblok loopt nog zo soepeltjes. Echte BMW kwaliteit.
PROBLEMEN
Geen. Naar aanleiding van APK-keuring zijn de volgende zaken preventief vervangen:
- banden
- poly-V snaar
- remblokken achter
- remschijven achter
- remschoenen achter
- ruitewisserbladen
Verder nog geen problemen gehad, maar we rijden er pas een jaar mee.
Tussen 2006 en 2012 zijn de volgende zaken gerepareerd dan wel vervangen:
- remblokken en -schijven
- veerschotels
- draagarmrubbers achter
- fuseekogels
- andere kleine onderdelen
Wat ook stuk is gegaan is de benzinemeter. De printplaat erachter schijnt stuk te zijn dus ik tank elke 500 km. Kosten om dit te repareren zijn €500 dus dat laat ik maar.
Ook is één keer een koppelingscilinder stuk gegaan. De auto is weggesleept en weer gemaakt. Kosten ca. €250.
Verder zijn een jaar of 5 geleden de elektrische raammechanismen van zowel de bestuurders- als de passagierskant stukgegaan. reparatiekosten beide kanten samen: ca. €250.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.