BMW 520i Executive (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 183.000 km |
KM-stand laatst | 201.500 km |
ERVARINGEN
- 190.600 km
Dit is inmiddels mijn derde BMW 5-serie 520i, echter mijn 1e automaat. Ik heb de auto nu bijna een half jaar en kan niet anders zeggen, dan dat de wagen me top bevalt.
Toen ik in juni dit jaar de auto via internet gevonden had bij een autobedrijf in Etten-Leur, ben ik meteen gaan kijken. De auto stond er een beetje viezig bij aan de buitenkant, het interieur was en is als nieuw. Ook de kmstand van 183000km, klopte (n.a.p).
Het bedrijf leek niet echt te weten wat het met de auto aan moest, aangezien ze zichzelf er ook niet echt in verdiept hadden. Zo wisten ze niet dat er airco en ABS op zat. Overigens zitten er nog veel meer opties op die het een zeer comfortabele auto maken: elektrische ramen, gescheiden temperatuurregeling, overal leeslampjes, centrale deurvergrendeling op afstand met texalarm en comfortsluiting, etc...
Ik had op die dag eerst zelf een proefrit gemaakt, waarbij ik de auto goed heb uitgeprobeerd. Dan bedoel ik niet racen, maar gewoon de opties en het technische heb getest. Alles functioneerde perfect. Afgezien van wat gebruikerssporen (deukje helemaal onder in de linker-achterdeur, beschadigde stootstrip), zag het geheel er in mijn ogen heel goed uit. Afgesproken dat ik nog een keer terug zou komen om met zijn 2en een proefrit te maken, was ook geen probleem.
Nadat we dat hadden gedaan, heb ik de auto gekocht.
Op dezelfde dag als we de auto opgehaald hadden, heb ik de auto meteen uitgebreid gewassen en in de kleurwax gezet, wat het een totaal andere auto maakt. De kleur en de glans wordt door de wax helemaal opgehaald en ziet er nu (nog steeds) supergoed uit.
Het is een 2 liter 6-cilinder in lijn motor, welke m.i. vlot en zeker soepel genoeg met de auto om springt. Verschillende auto\'s hebben toch moeite hem bij te houden bij een stoplichtsprintje. Ik ben absoluut geen racer overigens. Het geluid van de motor is prachtig: een donkere, diepe brom bij lage toerentallen, welke wordt omgezet in een gretige huil als er flink geaccelereerd wordt.
Ik ben ook zeer te spreken over de manier waarop alles is afgewerkt. Je kunt merken dat alles oerdegelijk in elkaar zit, ik heb bij mijn auto geen last van kraakjes of bijgeluiden en de portieren sluiten als kluisdeuren. Ook de kwaliteit van de speakers in de auto is uitmuntend, zeker voor een auto van 15 jaar oud en in combinatie met een goede radio.
De wegligging is comfortabel te noemen. Oneffenheden worden zonder moeilijkheden of rare fratsen genomen en ook deint de auto niet. Bij dit laatste zijn wel goede schokbrekers van belang, hierover later meer. Op de snelweg is enkel wind- en bandgeruis en af en toe wat motorgeluid hoorbaar.
Bij de auto zaten ook nog de originele documenten als de handleiding en dergelijke, in de originele omslag. Ook de dealerkaart van waar de auto destijds nieuw gekocht was, is nog aanwezig. Na wat research, lijkt het er sterk op dat ik slechts de 2e eigenaar ben, omdat er bij een van de laatste onderhoudsbeurten nog dezelfde eigenaar vermeld staat als op de dealerkaart. Erg leuk om te weten.
Ik ben zelf ook erg zuinig op de auto en hou hem goed bij. Altijd eerst braaf warmrijden, alvorens het vermogen te benutten, omdat anders het risico op kopscheuren e.d. bestaat. Ook gaat de auto wekelijks in bad met daarna een waxbehandeling (in een wasbox met hogedrukreinigers, geen wasstraat). Ongeveer 1x in de maand wordt de auto in de kleurwax gezet.
PROBLEMEN
- 190.600 km
Geen noemenswaardige problemen, buiten het gewone onderhoud:
- Schokbrekers en stofhoezen voor vervangen
- Nieuwe nokkenassensor
Wat zit er aan te komen:
- Hydrolagers,
- Draagarm l.v. (is met fuseekogel)
- Asrubbers achter
Over het algemeen vind ik de prijs voor het onderhoud van een dergelijke auto meevallen vergeleken met bijvoorbeeld mijn vorige auto (Nissan Sunny 1.6 sr).
Update
- 201.500 km
Een tijdje niks laten horen, maar in de afgelopen tijd is er een hoop veranderd... en weer teruggedraaid. Over dat laatste later meer.
De waterpomp is, zoals verwacht, inmiddels vervangen voor een metalen pomp. De oude was zo slecht, dat deze pomp niet meer genoeg opbrengst had om het koelwater richting de verwarming van de auto te pompen...resultaat was ijs aan de binnenkant van de voorruit in de winter. Uiteraard heeft de auto verder zijn normale onderhoud gehad.
Inmiddels leven we in oktober 2009. Afgelopen zomer ben ik gaan zoeken naar een mooie e39 (opvolger van dit model 5-serie). Diehad ik eentje gevonden, een 520i handbak, ook donkergroen, executive. Daar zijn we mee op vakantie geweest, en er mankeerden een paar kleine dingen aan, maar in de eerste instantie niks zorgelijks.
Na de vakantie ging daarvan het linker achterraam kapot. Inmiddels was ik me aan die kleine dingen gaan irriteren, dus dit kwam er ook nog eens bij. Uiteindelijk beviel die wagen me niet, heb ik de verkoper opgebeld en...heb mijn oude (dus de e34) teruggenomen!
Hij stond nog steeds bij het verkopende bedrijf, niemand had er een meter in gereden. Na de terugname heb ik vrij snel een oliewissel en kleine revisiebeurt aan de automaat laten doen bij ZF in Dortmund. Wat een verschil zeg! De auto rijdt nog precies zoals het hoort.
Een probleem echter, wat deze al langer had: het inhouden van de motor wanneer deze koud is. Verschillende bedrijven hebben hem uitgelezen, maar er kwam niks uit. Er was 1 luchtslang wat poreus, die heb ik zelf vervangen. Ik merkte ook de de motor wat stond te twijfelen in toerental als deze stationair liep.
Nu had ik al het een en ander gehoord over de stappenmotor, welke het stationair toerental dus fijnregelt. Deze zou te reinigen zijn, waarna dat euvel verholpen zou zijn. Deze zit goed weggestopt. Na HEEL VEEL gefriemel, gevloek en dergelijke, uiteindelijk de stappenmotor kunnen demonteren en reinigen met flink wat remreiniger en wd-40. Teruggemonteerd en het euvel is weg! De motor loopt nu zeer strak stationair!
Nadat ik dat had gedaan, en controleerde of dat ik alles goed had teruggezet, kwam ik een vacuumslang tegen die van de gasklep naar de kleppendeksel gaat. Deze was volledig getransformeerd tot een soort kneedgum en op 2 plekken volledig doorgescheurd. Ook de carterventilatieslang ernaast had dit euvel.
Nu heb ik deze gisteren vervangen, en vanmorgen met de caravan erachter heb ik het inhouden totaal niet meer gemerkt. Het kan dus ook iets simpels zijn! Totale kosten: +- 12,- voor de 2 slangen.
Heerlijk, een grote auto met nog genoeg ruimte onder de motorkap, zodat je er nog relatief goed bij kan om het een en ander zelf te doen. Dat je door zulke kleine dingen je motor weer super kunt laten lopen, vind ik prettiger dan compleet 'electronische' auto's, waar het soms echt zoekwerk kan worden.
Mijn 5-serie brult weer als vanouds!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.