BMW 520i (1986) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 176.000 km |
KM-stand laatst | 191.000 km |
ERVARINGEN
- 184.000 km
Als klein kind kwam ik erg vaak bij mijn opa en oma over de vloer, en toen was ik al verzot op auto's. Toen nog in de vorm van kastauto's natuurlijk.
Elke keer als ik weer bij opa en oma kwam zag ik hem weer staan in de garage, De Bmw 520I. ( Erg jaloers was ik toen.... )
De auto werd vooral gebruikt als boodschappenwagen. deze kwam vaker op straat om gewassen te worden dan voor andere doeleinden.
Toen in 2006 de auto na 2 jaar te hebben stilgestaan verkocht zou worden heb ik aangeboden om deze in de familie te houden. Dit omdat deze al vanaf 1986 in handen was van mijn opa.
Nadat ik een weg had gevonden tussen de spinnen en andere rotzooi probeerde we hem te starten. dat ging niet meteen natuurlijk.
De garage kwam met een busje inclusief dikke startkabels, en jahoor hij kwam na 2 jaar weer tot leven.
Bij de garage hebben ze de 5 een grote beurt gegeven, enkele lampjes vervangen, de handremkabel vervangen ( heeft er 2 jaar opgestaan dus die had zijn beste tijd gehad ) en als laatste de remblokken vervangen. Verder was de auto nog in een goede staat volgens de monteurs.
En daar kwam ik vervolgens ook achter! Het is een rustige logge auto waarmee je heerlijk kunt cruisen. bij een snelheid van +- 140kmh is het enige wat je hoort het suizen van de wind, en het rustig zoemen van de motor.
Verder als je geduld en de ruimte hebt haalt hij op de TELLER nog steeds de 190 km per uur, en dat zonder een overdreven geluid te maken.
Hij heeft me tot op heden dan ook nog nooit in de steek gelaten. voor het snel wegtrekken voor een stoplicht moet je hem niet kopen, maar wel voor de stijl die de auto uitstraalt en de rijeigenschappen!
Verder is de auto nu nog relatief duur in verzekering, maar het is nu nog maar aftellen tot het een oldtimer is geworden.
Update 20-11-2008
Nieuwe garage gezocht omdat de monteur het niet voor elkaar kreeg om een simpele kleine lek in een van de brandstofleidingen te repareren.
Na een inspectie en overleg met de nieuwe garage de auto maar een hele grote beurt gegeven.
- Remblokken vervangen
- Distributieriem vervangen
- gedeeltelijk nieuwe bekabeling aangelegd
- Brandstoflek VERHOLPEN
- Grote onderhoudsbeurt.
Nu kan de BMW met een beetje geluk de winter weer door.
Update 28-08-2009
Nog steeds erg te spreken over garagebedrijf Joossen in Dorst. Heb de Bmw recent weer moeten laten keuren en zoals ik al verwachte was alles prima in orde. Er was zogezegd een stadslicht kapot en die werd meteen vervangen zonder er iets voor te rekenen.
Ook heb ik de motorruimte nog eens grondig schoongemaakt met behulp van water en terpentine. Tsja het is toch een onderdeel van de auto he!
In november dit jaar laat ik hem weer een kleine beurt geven, dit gewoon om hem weer op de winter voor te bereiden.
Overall bevalt hij nog heel erg goed, een relatief zuinige en mooie auto voor 'redelijk' weinig geld! en voor de rest eigenlijk nog geen grote problemen gehad.
PROBLEMEN
- 191.000 km
de volgende 'problemen' heb ik tot nu toe gehad met deze auto:
- Het raam rechtsachter ging elke keer zomaar naar beneden.
dit is opgelost door op de sloop een nieuw raam meganisme
gevonden te hebben,en deze door de garage te laten monteren.
- Banden waren versleten ( uitgedroogd) 4 nieuwe banden gekocht
en laten monteren.
- kofferbakrubbers waren lek. dit heb ik opgelost door ze
regelmatig in te vetten
en door de auto zoveel mogelijk met slecht weer in de garage te
laten staan.
- Benzineleiding in de motor drupte wat benzine, de oplossing was
een nieuwe leiding laten installeren.
- Update 07-12-2010
Voor de eerste keer heeft de E28 me laten staan. Merkte dat de accu steeds minder lang mee ging maar ondernam geen actie. Gevolg was dat ik op een dag in Eindhoven stond met een lege accu. Met startkabels erop kregen we hem met veel tegenzin aan de gang en ik kon me weg vervolgen.
Meteen naar de garage voor een nieuwe accu en een kleine 'winter' beurt. NB de BMW zal met het slechte weer vooral de winter in de verwarmde garage doorbrengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.