BMW 520d Touring Executive (2012)

autoreview

BMW 520d Touring Executive (2012)

Signalement

Uitvoering520d Touring Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto op de oprit

  • 25.000 km

Als Belg waag ik me ook aan een review. Om te beginnen even zeggen dat het om een uit Duitsland geïmporteerde auto gaat, en ik dus niet exact kan zeggen of het om een Executive of High Executive gaat, maar hij is wel goed uitgerust.

De auto is voor het eerst ingeschreven in februari 2012, en ik heb hem gevonden bij een officiële BMW garage. Ik krijg er twee jaar garantie op.

Het gaat om een F11 520dA Touring met volgende specificaties:
184 pk, 380 Nm, achttrapsautomaat
SpaceGrau Metallic A52 met Leder Dakota Schwarz binnenin.
Opties :
2HM 18" velgen styling 237
205 achttrapsautomaat
255 Sportstuur in leder
258 Runflat banden
3AT Dakrails aluminium gesatineerd
3MB Individual Ext Line alu gesatineerd
4CE Fineline Anthraciet houtafwerking
402 Panoramisch zonnedak
418 Kofferruimtepakket
423 Fluwelen tapijten
431 Automatisch dimmende binnenspiegel
459 Elektrisch bediende zetels vooraan met geheugen bestuurder
494 Zetelverwarming vooraan
5AC Auto High Beam koplampen
502 Koplampwassers
508 Park Distance Control
522 Xenon koplampen
534 Automatische airco met bijkomende functies
575 extra 12V stopcontact
6FL USB Audio-interface
6NF Ext Con. of The Music Play i Mobilph (???)
6NR Apps
6VC Control Combox
609 Navigation System Professional
612 BMW Assist
614 Internet Preparation
615 Extended BMW Online info
616 BMW Online
620 Voice input system
633 Bluetooth
676 Hifi luidspreker systeem
761 Individual Sun Protection Glazing
8TH Speed Limit Info
8TF actieve voetgangersbescherming
...

Best goed uitgerust dus. Al vind ik het jammer dat ik er geen gevonden heb met comfortzetels en active cruise control. Dat waren toch twee opties die ik echt graag had gehad.

Ik ben zeker benieuwd naar de media-mogelijkheden, want het beperkt blijven van de media-interface tot een USB-aansluiting vond ik op mijn E61 een nadeel. De nieuwe belooft op dat vlak heel wat meer, met de internetvoorbereiding, de APPS-optie enzoverder....

Ik denk dat ik het vermogen en de motorklank van mijn huidige BMW, een E61 525d drieliter zescilinder met standaard 197 pk en 400 Nm wel ga missen, maar die is intussen vijf jaar oud en heeft 160,000 km gereden, dus tijd voor verandering. Ik ben er zeker van dat iemand anders er nog enkele gelukkige jaren mee zal kunnen rijden. Met een gemiddeld verbruik van 7,3l/100 km vond ik hem, voor een grote break met automaat en een dergelijk vermogen, best zuinig. De nieuwe zou het op dat vlak nog een stuk beter moeten doen.

Ik heb gelukkig ook een setje zo goed als nieuwe 17" wintervelgen (Styling 236) met nieuwe winterbanden op de kop kunnen tikken voor een vriendenprijsje, maar hoop die nog lang in de garage te kunnen houden. Eerst tijd voor enkele zonnige maanden.

Met een gemiddelde van zo'n 40,000 km per jaar zal ik er normaal iets minder dan 4 jaar mee rijden, want ik vervang mijn auto's rond maximaal 160,000 km.

De waarderingen zijn wel ingevuld (omdat ik niet anders kan), terwijl ik er nog niet mee rijd, maar zullen aangepast worden naargelang mijn ervaringen.

Ik hoop hier met tussenpozen een stand van zaken te kunnen geven. Door de reviews van anderen te lezen heb ik mijn keuze bewust kunnen maken, en ik hoop dat ik op deze manier ook anderen kan helpen.

tot binnenkort

Stijn

Anderhalf jaar en 55000 km later : Still Happy

  • 80.000 km

Na anderhalf jaar met de 520d A Touring, 55000 km en een ski- en zomervakantie (Côte d'Azur) met de auto zijn dit mijn ervaringen.

Qua verbruik is het mogelijk om tot 5,8 l/100 km te zakken, maar dan is de fun er wel af. Bij normaal rijden haal ik gemiddeld 6,1 l/100 km, wat ik best vind meevallen voor zo'n grote auto met een automaat.

De prestaties zijn OK, maar niet te vergelijken met die van mijn vorige, een zescilinder 525d die getuned was tot 250 pk en 500 Nm. Bij de 520d A (184 pk) valt het me op hoe groot het verschil tussen de normale "comfort"-stand en de "sport"-stand is. Hij hangt in Sport duidelijk meer aan het gas en reageert ogenblikkelijk. Op de snelweg is het wel jammer dat hij niet naar achtste schakelt en dus eigenlijk te veel toeren blijft draaien als je een tijdje aan constante snelheid rijdt.

Het comfort is goed te noemen (geluiddemping, airco...), maar het verschil tussen mijn 17"-winterwielen met normale banden en mijn 18" zomervelgen met runflats is erg groot. Met de 18-duimers verteert hij oneffenheden veel minder goed dan met de zachtere winterbanden (die dus een maatje kleiner zijn). Wie echt aan ophangingscomfort gehecht is (ik reed vroeger onder meer met een Citroën C6 en C5 Tourer Exclusive) kiest beter niet voor te grote wielen en niet voor run flat-banden.

De koffer is, zeker met het opbergpakket (wel een dure optie), praktisch, en hij is ook voldoende ruim, en ook de bergruimte onder de vloer is erg handig. Jammer genoeg heeft mijn exemplaar nog geen elektrisch bediende achterklep, wat ik wel mis.

Het Professional navigatiesysteem werkt zeer goed, maar de integratie van de apps is toch nog niet optimaal. Hier hoop ik dat BMW snel Apples Car Play zal integreren. Internet werkt niet in mijn auto (heeft misschien te maken met de telefoonprovider), en de meerwaarde van de apps is voorlopig klein. De keuze van de muziektracks op de iPhone via de iDrive-controller of via het stuur is nog niet optimaal, maar de Bluetooth-functie voor handenvrij telefoneren werkt perfect.

De stoelen zitten goed, maar toen ik als vervangwagen bij mijn laatste onderhoud een BMW 7 met Comfortzetels heb kunnen testen, hebben die me overtuigd. Bij mijn volgende BMW zijn de Comfortzetels een echte must. Wat een verschil !

Met 80,000 km op de teller heb ik nog geen enkel probleem gehad, geen pannes of defecten, zelfs geen lampje kapot. De twee onderhoudsbeurten die ik bij de officiële concessiehouder heb laten uitvoeren bij 55000 km in januari (olie, brandstoffilter, luchtfilter, microfilter en algemene check up voor 573,89 EUR BTWi) en bij 70500 km in juni (remblokken voor 281,03 EUR BTWi) waren niet duurder dan ik had verwacht.

Wat ik wel jammer vind, is dat BMW wel "handenvrij starten" standaard maakt (je moet de sleutel nergens insteken), maar het sleutelvrij openen van de deuren in de optielijst heeft gezet. Je moet dus nog altijd je sleutel in de hand nemen om op het knopje te drukken en de auto te kunnen openen, waarna je de sleutel net zo goed had kunnen gebruiken om te starten. Dat is wel een gemiste kans.

Als het budget het toelaat ga ik volgende keer toch opnieuw voor een zescilinder, die zo veel mooier klinkt en "voller" is. Dan komen er ook Comfortzetels bij, en de Active Cruise Control en nog wat leuks. De 535d is wat dat betreft mijn droom.

Na anderhalf jaar ben ik nog altijd super tevreden over mijn tweede 5-Reeks op rij, en ik kan deze auto dan ook met een gerust hart aan iedereen aanraden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.