BMW 520d Touring Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 8.300 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
ERVARINGEN
Sinds eind maart 2007 ben ik in bezit van een 520D Touring handgeschakeld.
Ik heb de auto gekocht als Jahreswagen van de fabriek en is van mei 2006 met slechts
8300 km op de teller. Dit met een fikse korting. De auto heeft bovendien de nodige extra’s er op zitten. De belangrijkste hiervan zijn het panoramadak, comfortstoelen, xenonverlichting, navigatie (business) en de uitgebreide airco. Tevens is de auto uitgerust met Runflat banden. Hier zou ik zelf niet voor gekozen hebben alleen al voor het feit dat je geen reservewiel hebt. Heb je niet nodig wordt dan gezegd maar je kunt wel maar 80 km doorrijden. En als het je net laat in de avond overkomt moet je maar zien hoe je thuis komt.
Voorheen heb ik verschillende Chryslers van het type Voyager gehad, in het begin op benzine later op LPG. Dat laatste was zeker een goede combinatie.Het MPV segment ben ik inmiddels gepasseerd en een SUV heeft voor mij geen enkele gebruikswaarde vandaar de bewuste keuze voor de stationcar. Die heeft behoorlijk veel ruimte zeker met neergeklapte achterbank.
In de twee maanden dat ik deze auto nu heb kan ik alleen maar postief zijn.
De motor loopt fantastich ondanks het feit dat het maar een 2 liter is. Trekkracht is ruim voldoende en hij is ongelooflijk stil. Ik heb gekozen voor een handgeschakelde bak die het prima doet ook in de zes. Hier is dus niets mis mee
maar ik heb 7 jaar automaat gereden en dan vergeet je nog wel eens te schakelen ook omdat de motor zo stil is. Zal wel overgaan(hoop ik).
De stoelen en de vering zijn hard en dat is prima. De auto heeft een hele goede wegligging en dat nodigt uit tot een wat sportievere rijstijl. De navigatie doet zijn werk uitstekend en nauwkeurig. Het panoramadak is heerlijk vooral in het voorjaar en echt een aanrader. De runflatbanden zijn erg hard en volgen snel spoorvormingen De winterwanden welke ik nog er even op heb gehad zijn prettiger.
De auto is voorzien van een Parroth Bluetooth CK3100. Werkt echt feilloos. Volledig spraakgestuurd en je kunt er zo wat iedere telefoon aan koppelen.
Het Idrive systeem vraagt enige gewenning maar is daarna blindelings te bedienen.
BMW levert ook een Ipod aansluiting welke ik heb laten inbouwen en dat is een uitkomst en werkt voortreffelijk met weergave via het scherm. Prima alternatief voor een wisselaar. De Ipod(Nano) is overigens al defect en ter reparatie(garantie).
Het gebruik is constant(7,5/100) en op grote stukken 6 ltr/100.
Volgens de diagnose zal het eerste officiële garagebezoek bij 33000km zijn voor
nieuwe blokken voor. Ik ben benieuwd. Tot nu toe een uiterst positieve ervaring.
PROBLEMEN
Update: Bij km 13.800 is het controlelampje van het DTC(Dynamische Traction Control)systeem gaan branden. Bleek de sensor te zijn welke is vervangen.
De Ipod Nano is gerepareerd doch de interface in de auto deed het niet meer.
De garage heeft alles uit elkaar gehaald. De oorzaak zat in de lichtbundel welke
niet 100% goed verbonden was. Alles functioneert weer optimaal.
Maart 2008:
Auto is nu 1 jaar in mijn bezit en heeft 34000 km gereden. Tot op de dag van vandaag geen enkel probleem gehad. Pas bij 40000km de eerste beurt nodig.
Gebruik is constant 7,1/100 maar hier zitten vaker kleinere ritten in.
Niets dan lof over deze auto
Update februari 2009
- 52.000 km
Inmiddels is de auto de 50000km grens gepasseerd. Probleemloos.
Bij 37500km de eerste beurt gehad(€ 262,00). In deze hele periode geen druppel olie hoeven bij te vullen. De blokken van de remmen dienen pas bij 60.000km te worden vervangen.
Het nadeel van het BMW onderhoudsysteem is dat de auto steeds voor de afzonderlijke zaken( olie, remmmen, filters) naar de garage gebracht moet worden. Een standaard grote of kleine beurt kent men niet.
Bij de wisseling van zomer- naar winterbanden is aangegeven dat er 2 banden(Bridgestone Potenza RFT) nog maar 1.9mm profiel hebben( de ander 4mm). Deze zijn dus 32000km(zuivere "speeltijd") meegegaan. Normaal reed ik 80000km met een set banden. Nieuwe banden kosten bij de garage een bom duiten(€ 378,00 per stuk).
In de bandenhandel(Profile) betaal ik € 240,00. Scheelt een behoorlijke slok op een borrel.
Het verbruik blijft op gemiddeld 7.2L/100. Zojuist naar Oostenrijk geweest waarbij het verbruik met (skikoffer op het dak) en flink doorrijden op 6.9l/100 uitkwam. Prima resultaat.
Al met al moet ik stellen dat het een fantastische auto is.
Update april 2009
- 56.000 km
Ik heb de auto nu twee jaar in mijn bezit en hij is de 56000km grens gepasseerd. Bij km stand 54000 is de navigatie uitgevallen. In eerste instantie viel de radio uit onder het rijden zonder dat de navigatie actief was. Dit gebeurde twee keer achter elkaar waarbij het systeem vroeg de navigatie DVD opnieuw te laden. Bij de derde keer weer een dergelijk verzoek doch de DVD kon niet meer geladen worden zonder dat het systeem informeerde wat er aan de hand was. Dit alles gebeurde in amper 5 minuten. De garage constaterde dat DVD speler vervangen moest worden. Dit is onder garantie gebeurd maar heeft wel twee weken geduurd en de auto is twee dagen weg geweest(moest een tweede keer terug omdat men de verkeerde speler had ontvangen). Bij het inlezen van de nieuwe software is is het onderhoudsprogramma op nul gezet waardoor ik bij het wegrijden direct een melding kreeg dat de auto voor onderhoud naar de garage moest (had nog 14000km te gaan eigenlijk). De auto moet wel weer terug om te kijken of ze dit terug kunnen stellen.
Zoals reeds gemeld moesten twee zomerbanden vervangen worden.
Besloten om alle vier de banden te vervangen voor nieuwe Good Year Eagle NCT 5 RFT banden.Op mijn Chryslers van het model Voyager heb ik altijd dit type banden gehad en die bevielen uitstekend en gingen vele kilometers mee. De eerste km's bevallen heel goed.Deze banden zijn veel rustiger en hebben minder last van spoorvorming. Na het wisselen kreeg ik overigens na 100 km een melding via het RPA systeem dat ik bandenlekkage had. Welke werd me echter niet verteld en aan de banden zelf kon ik niets vreemds zien. Gelukkig had ik een bandenspanningsmeter bij me en kon ik geen verschil ontdekken.
Bij navraag bleek dat het bandenbedrijf het RPA systeem niet opnieuw had gereset. Dom dus.
Verder is het nog steeds genieten.
Update december 2009
- 70.000 km
Inmiddels de 70.000km bereikt. Auto moest voor olie en remblokken naar de garage. De voorste remschijven laten vervangen op advies van de garage. Persoonlijk wel wat snel in verhouding tot mijn andere auto's maar dat zal van merk tot merk verschillen. Tevens de winterbanden laten monteren. Werd het derde seizoen en hadden nog 7 mm. Best goed. Bij het ophalen van de auto vond ik al na een paar meter dat de banden veel lawaai maakten. Gelijk gecontroleerd of het wel mijn eigen banden waren en dat was zo.
Garage hier op aangesproken maar die hadden geen verklaring hiervoor. Naar Profile gereden en die hadden direct in de gaten dat mijn voorbanden gecupt waren. Het was gelukkig minimaal zei men. Wisselen tussen voor en achter zo voldoende effect hebben en dat klopte. Geen rolgeluiden meer. Vervolgens de zomerbanden bij de dealer opgehaald en medegedeeld dat ze weinig verstand van banden hadden. In de toekomst alleen nog maar naar Profile voor mijn banden.Ieder zijn vak zullen we maar zeggen.
Op de factuur van de beurt viel me op dat er voor meer dan 100 euro olie inging. Blijkt dat synthetische olie nu eenmaal duur is.
Verbruik nog steeds 6,9ltr/100. Verder uiterst tevreden over deze auto.
Update januari 2010
- 71.500 km
Panoramadak defect.
Al menige keer over gelezen maar mij overkomt het nu ook. Het dakt hapert. Als ik het dicht wil hebben gaat het helemaal open en gaat dan niet meer dicht. Na 10 minuten wilt het nog wel lukken maar in regenweer is dat geen optie. Met een vuist tegen het dak slaan wil helpen. Garantie inmiddels voorbij.
Geluk bij een ongeluk: een maand voor het verlopen van de garantie in april 2009 heb ik bij de garage(Kessels Maastricht) gemeld dat het dak haperde. Zij hebben het niet kunnen constateren maar wel onderzoek gedaan via de laptop maar geen storing gevonden. Dus dit gemeld bij de garage nu ik opnieuw met een klacht kwam. Dit kon men ook in de historie terugvinden. Nu vond men wel een probleem bij de diagnose. Dak moest vervangen worden was de conclusie. De garage heeft dit geweldig opgelost:
klacht was binnen de garantieperiode gemeld en dit was een gevolg daarvan.
In overleg met BMW is het hele dak onder garantie vervangen. Blij toe. Anders waren de kosten € 3300 geweest.
In ieder geval een slechte zaak dat er zoveel problemen kunnen onstaan met het dak.
Update juli 2010
- 81.000 km
Mijn laatste verslag. De 80000km grens gepasseerd. Probleemloos.
Het is gewoon een fantastische wagen die voor het schrijven van reviews eigenlijk veel te saai is. Alleen maar positieve geluiden is ook niet alles. Ik heb menige review gelezen van auto's die nogal wat mankementen hadden en hield mijn hart vast. Niets van dat alles is mij overkomen. En de vier cylinder diesel doet zijn werk voortreffelijk.
Maar goed. Ik heb de auto aangeschaft toen ik nog veel km's reed.
Inmiddels is dat niet meer het geval. Dus ga ik over op benzine. Is toch iets voordeliger.
The End
- 85.000 km
De kogel is door de kerk. Auto verkocht in augustus. Auto heeft minder opgebracht dan verwacht. Indertijd voor BMW gekozen vanwege zijn hoge restwaarde maar dat is helemaal achterhaald. Deze auto's zijn praktisch niets waard als je de dealer moet geloven. Hooguit €20000 moest ik op rekenen. En een nieuwe kost weer de hoofdprijs.
Gezien de hoge afschrijvingskosten en de fiscale bijtelling ben ik aan het rekenen geslagen. Ik had al eerder gelezen van het voordeel van een youngtimer(minimaal 15 jaar). Alleen die moet wel van deze tijd zijn. Er komen maar een paar merken voor in aanmerking. Bij BMW niets gevonden. Uiteindelijk wel bij Mercedes. Een geheel complete E320 sedan (w210) met nog geen 50.000 km gevonden. Met alle luxe van nu(en toen al Xenon). De auto moet nog 15 jaar worden in mei 2011 maar dat vind ik niet erg. Maar dan gaat het behoorlijk schelen te meer daar het hier gaat om auto met een nieuwwaarde van €74000 in 1996. En nu maar bijtelling(35%) over de marktwaarde (€ 13000). En geen hoge afschrijvingskosten. Ik vind het prima zo want ik houd iedere maand € 1200 in mijn zak incl de afschrijving. En het rijdt echt niet minder.
Ik heb prettige herinneringen over gehouden aan mijn BMW maar voel me nu als een vis in het water.
Mijn volgende review staat bij Mercedes onder E320.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.