BMW 520d Touring (2017) #2

autoreview

BMW 5-serie Touring
BMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie Touring

Signalement

Uitvoering520d Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf214.500 km
KM-stand laatst242.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

5-er wow! Daar gaan we weer ;-)

  • 216.000 km

Zoals een kennis van mij zei nadat hij zag dat ik weer een nieuwe auto had gekocht: jij wisselt auto's eerder als schoenen. Daar kan hij best wel eens gelijk in hebben....

Stukje geschiedenis, de laatste 3 jaar zijn de volgende (familie) auto's in bezit geweest:
XC60 2012 D3 Momentum
A6 2.0 TDI 2014 (Kaal)
BMW 320d GT 2015 M sport

Van 2017 tot 2020 is er 150dkm een BMW 520D LCI 2007 in bezit geweest... wat koesteren we toch mooie herinneringen aan deze auto, sindsdien een groot zwak voor BMW. Ook de laatste 3GT was een hele fijne auto in alle opzichten, maar uiteraard net niet comfortabel genoeg gezien de voorgangers, met pijn in het hart weggedaan omdat de M sport uitvoering het een lust voor het oog maakt. Met 3 kinderen was de ruimte op de achterbank fenomenaal en het weggedrag natuurlijk des BMW's. Maar ik kan het toch niet helpen, ik begon weer om mij heen te kijken.... wat is de 3GT waard en wat zou ervoor in de plaats kunnen kommen... rusteloos als ik ben als het om auto's gaat. Excuus om te verkopen: jaar km van 20dkm dus misschien om naar benzine en als het kan iets meer comfort. Naast de 3GT staat er een Clio 1.5dci 2014 voor woon-werk (500km per week), de 3GT werd door de vrouw gebruikt en als familie auto in het weekend/vakantie auto.

De 3GT was aanbetaald en ik had mijn favoriete lijst als volstaan op markplaats: XC60 2013+ / 320i GT 2016...
Gekscherend keken we ook naar XC60 2017+ maar dat viel buiten het budget, is wel de 'droomauto' van mijn vrouw. Sinds de BMW G31 uit is gekomen keek ik al verliefd naar dit type en wees ik hem altijd aan op de snelweg als er een exemplaar voorbij reed...dus ook eens gekeken wat de prijzen hedendaags doen de G31. Er stond een mooi exemplaar initieel te koop maar deze was buiten budget... op aandringen van mijn vrouw toch informatief contact opgenomen om te kijken wat de onderhandelingsruimte was. Na een leuk gesprek aangegeven wat ons budget was en de verkoper zou erover nadenken, hij wou er graag vanaf en de juiste klant was nog niet langskomen. Gezien de 'hoge' km stand, 214dkm, en de aankomende onderhoudsbeurt (achterbanden, grote beurt, KIWA alarm keuring) viel de G31 net binnen budget (omdat ik het onderhoud zelf doe kost het mij een fractie als bij een Dealer). Al was het voor ons toch een erg grote stap om dit bedrag neer te leggen voor een auto, grote twijfels gehad maar toch mijn (bmw) hart gevolgd.

Ik moet toegeven dat ik pas later ECHT besefte wat ik had gekocht, ik kon gezien het financiële aspect in het begin moeilijk genieten... geld spenderen aan een auto is natuurlijk niet slim....huis nog wat verder verduurzamen was veel verstandiger geweest. Laten we snel naar de G31 gaan!

BMW 520D aut. met het Luxury pakket! Comfort seats met memory, HUD, Pano dak, verwarmd M stuur, Nav prof, lichtpakket, 19 inch style 633, bmw display key, elek trekhaak, adap Led koplampen, elek spiegel, Harman kardon, antraciet hemel, high beam assist ... Het kan natuurlijk altijd gekker maar hij is redelijk goed gevuld. Wat wel mist tegenover de 3GT is Comfort Acces (keyless entry), maar de andere opties maken veel goed.

Prestaties:
Op papier net zo snel als de 3GT, 190pk automaat, dit keer met Ad blue. De automaat schakelt net iets fijner maar het vermogen is minder voelbaar. Zal natuurlijk komen omdat de 3GT M uitgevoerd was en een erg sportieve insteek had. Het verbruikt ligt voor zover ik het nu kan meten rond de 6.5 waar de 3GT een half litertje lager lag. Kan me voorstellen dat 19 inch 275 / 245 een verschil geven waar de 3GT op 245 / 225 stond.
Het word nooit echt snel...immers geen 530d, maar vlot genoeg om mee te komen (7.8s - 100kmh).

Comfort:
Wat een stilte binnen in de auto, dit keer geen windgeruis meer van de stijlloze deuren die de 3GT had. Het algehele niveau van comfort is natuurlijk niet te vergelijken. Dit is waarvoor we de G31 hebben gekocht! Zodra je plaats neemt in de comfort seats, de stoelverwarming aandoet en een lekker muziekje opzet....je krijgt zin om de snelweg op te draaien richting een vakantie bestemming. De adaptieve led geven een zeer fijn lichtbeeld, de HUD maakt dat je niet constant meer naar de tellers hoeft te kijken. Automaat van BMW is natuurlijk vlekkeloos! Dit is van een andere wereld. Natuurlijk mist hij extra systemen zoals Lane assist, Adaptive CC en ga zo maar door, maar het is zeker geen straf om zelf de sturen, aangezien ik die opties nog niet heb gehad mis ik ze ook niet.
De 3 kinderen hebben genoeg ruimte op de achterbank en de kofferbak is lekker groot. Op vakantie zullen we de bijpassende BMW dakkoffer gaan gebruiken dus dat match fijn met de kleur van de auto.

Vooralsnog mis ik weinig. M sport uitvoering was natuurlijk erg mooi geweest maar natuurlijk niet binnen budget, we moeten realistisch blijven. Qua kleur is dit mijn minst favoriete kleur gezien de warmte in de zomer, maar het is zoals het is. We hebben besloten dat dit mijn daily driver word ook voor woon-werk, de Clio DCI zal verkocht worden voor een kleine benzine stadsauto.
De km's zullen vlot op de teller komen zodra de stadsauto is gevonden en de Clio verkocht. Deze week zal ik als ik tijd heb de G31 voorzien van verse olie, de KIWA keuring is al gedaan, banden zoektocht is ook gestart.

Tot gauw!

Oliebeurt

  • 217.000 km

Dit weekend zoals aangegeven de 520d verse olie gegeven...ik ben totaal geen fan van lange intervallen. BMW houdt 33dkm aan bij dit type, aangezien de auto vooral lange afstanden en goed onderhoud heeft gereden maak ik mij geen zorgen. Vanaf nu zal ik om de 10dkm een kleine beurt geven ;-) Voor de rest nog steeds een blij man ... ;-)

Terugroep actie

  • 223.500 km

Kleine update, twee weken geleden is de terugroepactie uitgevoerd ivm EGR koeler. Auto gedraagt zich precies hetzelfde, wel jammer dat ze teveel KVS hadden toegevoegd...thuis zelf weer op het MAX niveau gebracht.
Voor de rest geen op of aanmerkingen. Het brandstofverbruik zit tussen de 6.0l en 6.3l gemiddeld op een volle tank, gezien het 80% snelweg is met normaal rijgedrag vind ik het iets aan de hoge kant. Wellicht door de zware 19 inch breedset en RFT banden, 3GT was toch bijna een liter zuiniger (zelfde KG) maar wel maar 18inch breedset RFT.
APK afspraak is gemaakt eind mei, tevens aan het zoeken naar nw achterbanden en misschien nog een extra oliebeurt voor de vakantie rit naar Spanje begin Juli...

APK

  • 224.500 km

korte update: APK goedgekeurd op de winterbanden (tijdelijk de winterset eronder tot ik 2 nw zomerbanden achterzijde heb gevonden)! Toch maar binnenkort een oliebeurt uitvoeren voor de vakantie...

20dkm verder

  • 235.600 km

Onderhand zijn we nu al bijna 20dkm onderweg met de 520d sinds begin dit jaar en wellicht een goed moment voor een update. Voor de zomervakantie heb ik op aanraden van de APK keurmeester die zelf ook BMW rijdt Falken RFT banden op de achterzijde laten monteren, fijne band en moet bekennen dat ik eigenlijk geen verschil merk met de voorgaande Michelins die veel duurder zijn (gemiddelde rijder maar wel af en toe leuk om op de limiet een bocht te nemen). Tevens heb ik nog voor de vakantie de BMW voorzien van verse Liquid Moly olie, er is geen waarneembaar verbruik te zien op de pijlstok en het blok klinkt erg mooi.
Technisch gezien geen enkele op of aanmerking gehad over de BMW in de afgelopen 20dkm.

Verbruik: dit schommelt tussen de 5.5ltr tot 6.3ltr per 100km, lijkt mij nog steeds niet verkeerd voor een 1625kg kolos op 19 inch RFT waar op max snelheids limiet mee word gereden in NL. Wat zou het verbruik doen op 17inch Michelin ECO non-rft bij een rustige rijder? Hmm... dat zal wel onder de 5ltr duiken...
Tijdens de vakantie was het verbruik over 4000km 6.2ltr! 5 personen volgeladen met dakkoffer en vlotjes doorgereden op de snelweg (130/150kmh) richting spanje... super tevreden! Airco koelt erg goed en snel bij hoge temperaturen, de comfort seats zijn erg fijn alsmede de HUD.

H&K, wat moet ik daar nu over zeggen? Ligt erg waarmee de vergelijking word gemaakt, uiteraard is dit systeem boven gemiddeld maar het is toch minder als ik verwacht had. Jaren geleden heb ik HK Logic7 luidsprekers in mijn E61 gemonteerd, deze aangesloten op een Audison 4*100rms met high level in.... dit ging echt als een malle. Omdat ik bij de vorige F34 320GT een complete HK set heb besteld om de tweeters met covers te installeren heb ik de rest van de HK set nog in de garage liggen, wat mij opvalt is het enorme kwaliteits verschil tussen 2004-2010 HK en 2014+ HK, de 10cm mids hebben een veel kleinere magneet en zijn dus veel lichter uitgevoerd.
Theoretisch heeft mijn huidige G31 meer RMS als de E61 had, maar de E61 klonk loepzuiver en had veel meer reserves waar de G31 toch begint te vervormen en bass mist. Niet dat ik vaak erg hard muziek luister, maar toch...dit is een duidelijk verschil dat kwaliteit over het algemeen toch achteruit gaat... alles moet lichter, kleiner, simpeler wat niet altijd per se beter is.

Genoeg gezeken over audio, ik ben nog steeds onder de indruk hoe fijn de G31 als allrounder is en ben nog steeds dankbaar dat ik het voorrecht heb om deze auto op de oprit te hebben staan.

Verkocht

  • 242.500 km

Na bijna een jaar en 28.000km zonder een steek te laten vallen toch de BMW verkocht, het was al een tijdje aan het jeuken maar toch de knoop doorgehakt. Waarom dan? Dit heeft meerdere redenen maar de voornaamste is toch de afschrijving icm wenning.
Afschrijving: Ik kon de auto nu nog met winst verkopen aan de export door de hoge BPM die erop zat, om het even had ook gekund aan een NL'se klant. Vooral bij export was er een hoge animo voor de auto door alle opties die erop zitten, perfect exemplaar om een M-pakket te retrofitten gezien de zwarte hemel en het M sport stuur. Uiteindelijk de auto verkocht aan een duitser net over grens die mij de duitse papieren kan overhandigen zodat ik het BPM bedrag (2413e!) kan terugvragen aan de overheid.
Als ik de auto nog een jaar had doorgereden en hem richting de 275dkm had gereden dan was ik flink gaan afschrijven alsmede het risico dat er toch wat groter onderhoud aan zat te komen en dit kan bij een 5-er aardig in de papieren lopen als je pech hebt. Uiteraard reed de 5-er nog uitmuntend, als er 142dkm op de teller had gestaan had niemand hier iets aan kunnen afdoen zowel technisch als optisch. Om de financiële afschrijving te beperken heb ik hem nauwelijks voor woon-werk km's gebruikt, dit is natuurlijk zonde...wat heb je aan een mooie 5-er als je er niet optimaal van kunt genieten? Maar dit is natuurlijk gewoon mijn 'eigen probleem', een geval van 'wel kunnen maar niet willen betalen' alsmede prioriteiten setting.
(ge)Wenning: het is verbluffend hoe snel een mens iets voor lief neemt! Een 6 jaar oude G31 kopen, volgehangen met opties, hier had ik voorheen alleen van kunnen dromen. Ondanks dat dit een bereikbare droom auto van mij was en ik dit sneller heb weten te verwezenlijken raakte ik er heel snel aan gewend. De laatste maanden keek ik weer naar andere auto's op MP, gek genoeg in een goedkopere prijsklasse.

Momenteel staat er (wederom) een Volvo XC60 D4 163pk 5 pitter uit 2012 als tijdelijk vervoer totdat ik iets anders vind die ik toevallig erg gunstig heb opgepikt, zeker geen straf met lederen verwarmde stoelen / adap xenon en groot panorama dak. Erg gek is het feit dat een aantal essentiele opties zoals licht/regensensor, dimmende binnenspiegel, grote navigatie met BT streaming missen.... zou zo maar eens kunnen dat ik deze snel de export in gooi met een mooie winst ;-) even kijken wat we dan tijdelijk gaan rijden.

Een ding is bijna zeker: op een dag komt er weer een G31 op de stoep als de prijzen gezakt zijn ;-) zoals ik tegen de nieuwe eigenaar zei: u koopt wel een probleem bij deze auto! Wat moet je hierna nog kopen om dit te overtreffen? Dan kom je bij hele dure auto's uit...G31 kan ik iedereen aanraden die in deze klasse wilt rijden en betalen :-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.