BMW 520d Touring (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Keuze voor BMW en eerste indruk
- 1.000 km
Na 4 jaar in mijn Audi A4 2.0 TDI Avant te hebben gereden was het tijd voor een andere lease auto. Voor de A4 heb ik Passat, V50, S40, C-max en Focus gereden, meestal een stationwagen. Dus ruimte is belangrijk voor het gezin (2 kinderen 11 en 13 jaar). Ik had mijn zinnen gezet op een BMW. De keuzes waren: 3GT (ruim, toch sportief), 2Gran Tourer (keuze voor 7 zits), X1 (mooi model). Terwijl ik naar die autos aan het kijken was, stond de 5 Touring nieuw model net in de showroom. Denkende dat deze buiten mijn leasebudget zou vallen heb ik er maar met een schuin oog naar gekeken. X1 full option met 190pk dat zou hem worden! Toch een calculatie laten maken voor een basis 5 Touring en tot mijn verbazing paste het binnen mijn budget.
Toen begon de pret... Startende met een 520d (automaat nu tijdelijk gratis), Metallic lak en getinte achterruiten. Meer had ik niet nodig. Via leaseplan kreeg ik een extra 1000 euro korting en kwam de Sportline in zicht. Sportstoelen, 18 inch velgen en Ambient binnenverlichting waren de doorslaggevende factor om de Sportline te kiezen.
Afgelopen maandag was het zover, levertijd was een kleine 9 weken maar mijn contract liep op 1 oktober pas af.
Eerste indruk is geweldig. De auto is heel comfortabel en ruim. De electrische achterklep is een echte toevoeging en het iDrive systeem is makkelijk te leren tov het Audi MMI systeem. Standaard audio is te doen, ik luister niet op vol volume muziek en vaak nieuwsradio. Op de snelweg is de auto stil en koersvast.
Op Amerikaanse en Duitse fora wordt geklaagd over de airco, ik merk dat het warm is in de auto, aandachtpuntje dus.
Verder merk ik niet dat het een grote auto is, ik had hetzelfde naar de Passat.
De prijslijst van BMW is niet erg duidelijk, bijvoorbeeld de half digitale cockpit is gekoppeld aan de Navi Professional. En een extra USB aansluiting is gekoppeld aan de wireless charging.
Navi standaard (Business) bevalt prima. 8.8 inch in combinatie met splitscreen functie is geweldig.
Prestaties weinig over te zeggen. Ik zit nog in de inrij periode maar kom zeker goed mee met het verkeer.
Ik zal een update plaatsen als ik meer km heb gereden.
Ingereden, winterbanden en eerste sw update
- 15.000 km
3 maanden verder. Ik merk dat ik de G30/G31 steeds vaker op de weg tegenkom. Meeste 5series die ik zie, hebben de M-sport uitrusting dus andere uitlaat en frontspoiler. Ik vind de keuze voor de Sportline nog steeds goed.
De auto is nu echt los met 15.000 km. Trekkracht is goed, souplesse is er en de auto is heerlijk stil. Opwarmen met de huidige buitentemperaturen gaat ook snel naar mijn gevoel, na 2-3 minuten komt de verwarming al op, was me nooit eerder opgevallen zo snel bij andere auto's.
Sinds midden Oktober zitten er Dunlop winterbanden op, dit zijn Runflats (ik heb niet mijn andere banden gecontroleerd of dat ook RFT zijn). Ik zit in dubio, ik vind de gedacht van RFT fijn, mocht er iets zijn hoef ik niet in de modder of donker te wisselen oid. Aan de andere kant 'wobbelt' de auto, hij is al een keer terug geweest voor extra balanceren en opnieuw aantrekken van de bouten. Het is nu minder maar zeker na stilstaan (weekend) dan wobbert de auto zeker de eerste 10-20 km. Bandenruis en verbuik zijn ook hoger naar mijn gevoel. In mijn volgende review zal ik vergelijken met de zomerbanden.
Verbruik is nu in de winter en op winterbanden ongeveer 5.8l/100km. Snelwegstukken haal ik 4.9-5.1 dus hoopgevend. Met iets betere temperaturen en zomerbanden zal ik toch wel richting mijn verwachte gemiddelde 5-5.2 l/100km kunnen?
Ik had een aantal kleine vreemdheden, buitenspiegel kantelde niet automatisch, ruitenwisser in auto stand deed vreemd. Toen mijn bagagescherm bleef hangen is er een software update gedaan, kost 4 uur maar daarna waren de bovenstaande zaken weg.
Airco zoals bovenstaand genoemd niet kunnen testen door de lagere temperaturen maar als ik de fora volg, moet er een sw update voor zijn.
Navi Europa kaartupdate heb ik reeds al gedaan, erg simpel via een externe harddisk. Zou ook via de dealer kunnen maar wilde het eens proberen. De regionale kaartupdates (Benelux) gaan automatisch schijnt. Toch met kaart 2017-2 (zomer 2017?) en automatisch kaartupdate voor regio, reed ik in het weiland op de nieuwe A1 bij Amsterdam maand geleden, aangezien ik met de kaart 2018-1 nog niet in die regio ben geweest, kan ik niet testen of het nu wel correct is. Verder staan (en stonden) alle wegen waar ik moest zijn er netjes en goed op.
De wagen bevalt geweldig. Door de week geniet ik alleen met woon werk en in het weekend met gezin in een ruime stille auto. Electrische achterklep blijft een aanwinst en de sleutelvrije start is ook erg handig. In april gaan de zomerbanden er weer op, en gaan we naar het Gardameer na Koningsdag. Waarschijnlijk zal rond die tijd de eerste beurt moeten gebeuren dus zal er dan weer een update op de review komen.
Software update ging mis!
- 30.000 km
Net voor de meivakantie de banden naar zomer gewisseld en de auto voor de 30.000 km beurt gebracht. Adblue moest ook bijna bijgevuld worden. Ook zou er een update worden gedaan vanwege een mogelijk airco probleem. Tijdens de wintermaanden kwam er onbehagelijke warmelucht bij de voeten.
Eind van de dag wordt ik gebeld dat de auto update mislukt was en dat er een nieuwe module uit Duitsland moest komen, verwachting 1.5 week! Probleem was dat ik 1 week later op vakantie wilde gaan met de auto. Pluim voor Kalfsbeek want 1 week later (2 dagen voor vakantie) stond de auto weer klaar. Wat er exact was misgegaan konden ze niet zeggen.
Airco heeft het in Italie prima gehouden, 3500 km probleemloos gereden. Gem verbruik (met dakkoffer en stukken van 150km/u in Duitsland) 7l/100km.
Op de zomerbanden is het verbruik gedaald naar ongeveer 5l/100km in NL rijden. Ik ga het nog verder bijhouden.
Navi heeft in het buitenland wat rare kuren, hij stelt een alternatieve route voor (op het laatste moment) en paar minuten later wil hij weer de oorspronkelijke route rijden. Ik heb de non-RTTI versie, dus misschien is de RDS info niet nauwkeurig genoeg?
Spotify via de bluetooth werkt prima.
Op vakantie heeft de auto zich voorbeeldig gedragen ook met volle bepakking en dakkoffer kon ik prima meekomen in duitsland met 190pk. Lekker veel ruimte om spullen mee te nemen en de apart te openen achterruit is een geweldige voorziening tijdens vakantie. Spullen snel in-uit halen zonder dat het risico ontstaat dat alles eruit valt.
De eerste 30.000 km zonder Adblue bijvulling kunnen doen, nu na vakantie en 3500 km is de actieradius nog maar 6000km? Dus misschien 10.000km? Vreemd of is de warmte en belasting van zulke grote invloed op het Adblue verbruik?
Al met al nog steeds tevreden met mijn keuze en de auto.
Weer terug op winterbanden
- 55.000 km
De auto staat weer terug op winterbanden (run flats). Ik merk erg dat deze zich moeten 'zetten' in de eerste 5 minuten na stilstaan, daarna is er geen probleem. Iets meer geluid maar prima zo.
Sinds mijn vorige review 25.000 km gereden waarvan 2 x Duitsland en 2 x 200 km met fietsen op het dak. Gemiddeld verbruik lag op 5.7l/100km. Tijdens de zomer op weg naar kantoor (100km/u snelweg en 85km afstand) 4.4-4.6 l/100km gehaald gemiddeld.
Verder bevalt de auto en de kleur nog steeds erg goed. Moet wel een opmerking maken over de sportstoelen met half leer, wel makkelijk schoon te maken maar nog steeds moeite om een goede zitpositie te vinden (1.75m / 70kg).
Kleine schade gehad, iemand reed achteruit op mijn voorbumper. Nieuwe koplamp en bumper hersteld, niks meer aan te zien.
Je ziet de 5 nu steeds vaker op de weg, blijft een mooie auto om te zien. Infotainment nog steeds geen (grote) klachten, navi werkt goed en muziek/radio luisteren is prima. Enkel heb ik de laatste maand nu twee keer gehad dat de bluetooth tijdens bellen uitviel. Enkel de motor uitzetten helpt dan. Over een maand moet de auto voor een beurt en zal ik ernaar laten kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.