BMW 520d Touring (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 347.000 km |
Eerste kennismaking
- 30.000 km
Ik heb nu 2.000 km met mijn nieuwe wagen gereden en kan/wil dus nog niet veel zeggen over mijn aanwinst. wat ik wel al kan meegeven is de meer dan complete optielijst van mijn 520Da, ik noem de voornaamste:
- xenon met adaptieve lichten
- Volleder Sattelbruin
- Elektrische stoelen
- Panoramisch dak
- Elektrische koffer
- Head-up Display
- Elektrisch stuur
- Zetelverwarming
- Navi pro
- BMW online + apps + ...
- PDC voor en achter
- Uitgebreid instumentenpaneel met LCD scherm onder de tellers. (tellers overdag wit, 's nachts oranje)
Het enige wat ik niet heb uit de optielijst is adaptieve cruise control en een achteruitrijcamera. Wat mij betreft overbodige opties...
Ik kan alvast meegeven dat die Head-up Display echt wel een serieuze meerwaarde is. Je kan je veel beter focussen op het verkeer en je kan makkelijk je "computer" bedienen en op CD laten staan omdat je perfect de navigatie via de HUD kan volgen: topsysteem!
Probleemloos rijden
- 160.000 km
Ik tik deze week de 160.000 km aan met mijn 520D. Na 120.000 km rijden kan ik al een ruimer beeld vormen van het algemeen rijgedrag, betrouwbaarheid en optiegebruik.
Uiteraard wil iedereen altijd weten of je al "onverwachte kosten" hebt gehad met de wagen. Wel, ik moet zeggen dat ook deze BMW qua betrouwbaarheid geenszins heeft ontgoocheld. Ik heb 2 keer een platte band gehad maar dankzij de runflat banden zonder enige probleem telkens zelf naar mijn bandencentrale kunnen rijden (zelfs al was deze 40km verderop..). Diegene die dus steeds kankeren op runflat banden wens ik veel succes bij hun eerste bandenwissel met reservewiel langs de autoweg.. Verder heb ik buiten het regulier onderhoud geen enkele herstelkost gehad aan de wagen.
1 zeldzame keer wou de navigatie niet echt opstarten (bleef op "BMW" staan) wat nogal vervelend was. Aan het rood licht de motor en elektronica even uitgezet en dan terug aan en het probleem was verholpen. Heb je met je PC ook wel eens voor denk ik dan.. Voor de rest is er geen enkele keer een storing geweest in de bijna 3 jaar die ik de wagen nu heb.
Hoewel ik normaal van plan was om de wagen te vervangen op 160.000 tot 180.000 km zal ik deze houden en doorrijden tot 300.000 of 400.000 km. Ik vind het gewoon te jammer om een auto met dergelijk optiepakket en in perfect technische staat te verkopen in ruil voor een nieuwe waarin ik amper nog extra's kan steken die me extra blij zullen maken. Ik mis in deze wagen helemaal niets qua comfort of multimedia.
Ik zou ook even reclame willen maken voor de HUD (Head Up Display). Dit is een optie die je zeker moet overwegen als je in bent voor een nieuwe wagen of als je een occasie 5-reeks koopt. Het is zo gemakkelijk om je navigatie en snelheid steeds recht voor je neus geprojecteerd te zien met een breedbeeld navigatiekaart naast je om in steden zeker niet de verkeerde straat in te rijden. Bij druk verkeer en onbekende wegen is de HUD-navigatie echt de ideale begeleiding!
Helaas voor jullie (de lezers) is het dus een vrij saai verhaal van mij en m'n 520D. Ik hoop het de volgende 140.000 km even saai te houden!
Zorgeloos rijplezier
- 275.000 km
Ondertussen zit ik aan 275.000 km met mijn trouwe 4-wieler. Gedurende al deze tijd heb ik geen enkel "groot" technisch mankement gehad.
Het enige wat ik mij kan herinneren is dat de "luchtbalgen" achteraan vervangen moesten worden bij 210.000 km. Dit blijkt een bekende 5-serie kwaal te zijn? Op een ochtend stond mijn wagen plots scheef omdat de luchtvering achteraan lek was gelopen. Ik heb die dag nog gereden van Gent naar Brugge (dealer) om dit euvel aan te pakken. Dus om nu te zeggen dat de auto me in de steek liet vind ik ook niet (veel veercomfort was er wel niet :)). Uiteindelijk heb ik beslist om beide stukken te vervangen en niet te wachten op het defect van de andere. Kostprijs was 180€/stuk, ook niet om van omver te vallen dus.
Verder een vrij saai en probleemloos verhaal met de 5-serie. Ik ben een vrij voorzichtig chauffeur en laat de motor goed opwarmen voor hoog in de toeren te gaan. Daarnaast probeer ik ook vrij passief te rijden zeker in stadsverkeer, na veel km's te rijden weet ik al dat bumperkleven of roodlichtracen niet veel uithaalt. Dit resulteert allemaal in een verbruik van 6 liter/100km diesel. Ik vind dit zeer aanvaardbaar voor een auto met dit gewicht. Laatst heeft de auto nog eens een serieuze onderhoudsbeurt gekregen waarbij ook de versnellingsbakolie en multiriemen werden vervangen. De mannen van het onderhoud stonden versteld van het feit dat ik nog met mijn eerste remschijven aan het rondrijden ben. Deze kunnen nog steeds zeker 25.000 km mee. Misschien ben ik een atypische BMW-chauffeur? Mijn vriendin vindt in alle geval dat ik allesbehalve een slak ben op de baan :)
325000km ver..
- 325.000 km
Vandaag tikt de km-teller de 325000 km aan. Tijd om nog eens een tussentijds rapport op te maken.
In de laatste 50000 km zijn er toch wel enkele zaken verkeerd gelopen met de auto, al zou ik dit bijna volledig aan mezelf toeschrijven. Zo heb ik een betonnen balk geschampt in een parkeergarage (ja, ik was verstrooid en de wagen is lang..) wat me toch een serieus duur grapje is gebleken om dit terug in zijn origine te herstellen. Dankzij een lokale hersteller zijn er geen nieuwe onderdelen aan te pas gekomen en ben ik er voor een goeie 1500 vanaf geraakt (met nieuwe onderdelen het dubbel!)
Daarnaast ook het eerste technisch defect van de wagen meegemaakt. Een pvc-aansluiting van de koelvloeistoftoevoer was van de hoge hitte gewoon gebarsten, dit was deze zomer bij hete temperaturen. Uiteindelijk ben ik nog naar huis kunnen rijden op zeer voorzichtige modus en met het laten afkoelen van de motor voor een uurtje. In de garage bleek dat de radiator waar de koelikg lucht trekt bijna volledig verstopt was met allerlei prul en stof, wellicht heeft dit ultiem geleid tot het barsten van de PVC na de hittegolf van deze zomer. Ik zie het dus meer als een onderhoudskost dan een technisch defect. Uiteindelijk kostten de onderdelen en herstelling me ook niet zoveel (400€ incl werk) dus neem ik het de auto zeker niet kwalijk.
Op 320000 km ben ik binnengeweest vor groot onderhoud en heb ik beslist op preventief de distributieketting en mechanismes te vervangen. Ik wil namelijk nog een tijdje blijven verderbollen met deze auto en wil het risico op een technische perte totale vermijden.
Rijdt de auto nog even goed na 325000km? Ik vind dat er wel wat sleet en “luiheid” op begint te komen. Nu ligt dit wellicht grotendeels aan de automaat en de koppeling vermoed ik. Deze schakelt niet meer zo fris als in het begin en dat voel je wel tijdens het rijden. Wellicht wordt dat de volgende grote onderhoudskost.. Eens boven de 300000 komt er nu eenmaal onderhoud bij kijken denk ik dan..
Daar is de eerste kost..
- 347.000 km
Alsof de woorden bij de vorige review profetisch waren.. Na het aantikken van de 340000km begon de auto steeds minder graag en snel op te trekken, ik moest echt wel het pedaal ver induwen om hem in toeren te krijgen. Tergelijkertijd begon de olie ook plots olie te verbruiken (althans meer dan vroeger en normaal). Gisteren werd bij een diagnose vastgesteld dat de turbo zowel horizontaal als verticaal met serieuze speling zat en deze druipte van de olie.. Zo hebben we meteen de oorzaak van het olieverbruik en de luie motor gevonden.. Ook het kleppendeksel blijkt lek en moet vervangen worden.
Voorlopig rij ik op “lui ritme” verder met de auto tot ik hem binnen kan dragen voor de nodige herstellingen. Al bij al laat de auto me dus niet langs de weg staan maar zijn de herstellingen wel vrij dringend en noodzakelijk. Het totale kostenplaatje zal ergens tussen de 1500€ en de 2000€ uitkomen.. Aangezien ik vorig jaar nog de kosten heb gedaan voor een nieuwe distributieketting (preventief onderhoud) ga ik toch opnieuw de investering doen in de hoop er nog minstens 1 jaar (en dus ongeveer 50.000km) verder mee te kunnen rondbollen. Voorlopig zijn mijn enige valabele vervangers (tesla, mercedes E300 DE) die ik op het oog heb in mijn ogen nog te duur of te onpraktisch voor mijn gebruik. Laten we hopen dat de ontwikkelingen in autoland mij snel meer keuze opleveren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.