BMW 520d EfficientDynamics Edition (2018)

autoreview

BMW 520d EfficientDynamics Edition (2018)

Signalement

Uitvoering520d EfficientDynamics Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst23.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwer, moderner, beter?

  • 23.000 km

Review 520d

Het aanschaf proces van deze auto was simpel.
Hij is gekocht door de lease maatschappij en de keuze bij ons wordt gestuurd op basis van co2 uitstoot. BMW is al jaren het merk van mijn voorkeur en ook de 5 serie is niet nieuw voor mij. Ik heb nog even gekeken voor een Volvo S90 maar die viel af op co2 en daarnaast ook op rij eigenschappen. De Mercedes E220 en Audi A6 vielen af op smaak en rijden. Dus weer een 520d.
Het is een M sport High Executive met co-pilot.


Van binnen:
Van binnen is de auto behoorlijk anders dan het vorige model.
De knoppen en het scherm zijn veranderd het scherm veel groter en helderder.
De touchscreen functie gebruik ik niet omdat ik geen meer waarde ervaar en een hekel heb aan de vette vingers. Maar vooral omdat de voice control nu heel goed werkt. Ook de idrive ben ik zo gewend dat ik die sneller bedien dan het swipen op het scherm.
De stoelen hebben een slankere snit gekregen dat vooral de achter passagiers meer ruimte geeft zonder aan comfort in te boeten. Wel vind ik het jammer dat de voorstoelen nu een stoffen rand hebben tussen het frame en de zitting dit was vroeger vol leer. De geheugen toetsen van de stoelen zitten nu beter bereikbaar maar worden alleen in zwart plastic uitgevoerd dus als je andere kleur leer hebt steken ze af jammer en niet zo fraai. De schakelaar om de deuren van binnen te vergrendelen zit ergonomisch beter op de deur en ook de kofferbak opener zit beter bereikbaar.
De auto kent steeds meer individuele instelling vaak wel tegen meerprijs of een pakket optie. De hoeveelheid menu’s om alles in te stellen kan voor no-nonsens mensen wellicht te veel worden. Als lange tijd BMW rijder vind ik het jammer dat de oranje kleur van de klokverlichting is verdwenen. Achterin is het comfort verbeterd door de stoelvormgeving. De achterbank kent nu 3 aparte stukken die omgeklapt kunnen worden. Een vlakke laadvloer krijg je echter niet.
De achterbak is ook anders ingedeeld en ik mis het vak onder de bodem dat de vorige sedan wel had. Ook is het flessenvak verdwenen heel jammer.

Rijden:
De automaat en de motor zijn nog steeds geweldig. Altijd koppel en prima snel.
Het rijden is eigenlijk zoals de vorige 5 serie maar hij is comfortabeler geworden. In mijn beleving is een M-onderstel (nu) echt een must.
De auto is van buiten wel wat veranderd maar niet heel veel.
Het verbruik viel mee op zomerbanden 5.4/100. Op winterbanden 5.7/100.
Het co-pilot systeem werkt mooi maar de omstandigheden moeten kloppen.
Dus de camera’s moeten schoon zijn de strepen op de weg goed zichtbaar en geen stortregen. Tevens heeft de auto het lastiger met scherpe snelwegbochten als je harden dan de daar geldende norm rijdt. Tevens zijn afritten en rotondes niet je vriend en zal de auto vaak vragen aan jou om te sturen. Tenzij je de afrit met richtingaanwijzer aan neemt. Maar niet gewoon die hendel doorduwen want dan moet je zelf sturen maar aangedrukt houden. In de stad vind ik het niet echt bruikbaar en is Tesla heb ik van horen zeggen veel beter. Op de snelweg neemt het veel van je over en dat is even wennen maar daarna heel ontspannen.

Problemen:
Ja helaas en dit is jammer waar de vorige 200.000km storing vrij was heb ik nu met 22.000km een nieuw SLZ regel unit gekregen. Die zorgt ervoor dat de auto aan de stuurstand weet wat ie doet. Deze unit stuurt ook de boordcomputer aan en co-pilot/adaptieve cruise control. De computers gingen op hol en wisselde steeds van weergave en resetten zichzelf continue.
Ook heb ik een issue met de kofferbak die wil niet meer openen. Eerst was de oplossing auto uit, opnieuw starten en openen. Maar gister hielp niets meer en ben ik als een slangenmens door het skiluik gekropen want de achterbank kan alleen van uit de kofferbak naar beneden en mijn rolkoffer moest er toch wel uit. Hiervoor gaat de auto nu terug naar de garage. Dit is natuurlijk onpraktisch plus echt ondermaats voor zo’n jonge auto.
Ik hoop natuurlijk dat het hier bij blijft want ik ben dit niet gewend van BMW.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.