BMW 520d (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 17.478 km |
BMW 520dA M-sport
- 8.752 km
Op 11 augustus mocht ik mijn nieuwe auto in ontvangst nemen bij BMW Jorssen-Noord.
Eerste indrukken zijn erg positief. De auto is ondanks zijn M-sport onderstel en 19" velgen bijzonder comfortabel te noemen. Het verbruik (momenteel 6.4l/100km) valt me alleszins mee, zeker gezien mijn zware rechtervoet.
De prestaties zijn voldoende, maar gevoelsmatig vind ik de auto niet zo snel aanvoelen als de 318dA van mijn vrouw.
Binnenkort zal ik nog een aantal foto's uploaden en de volledige speclijst toevoegen.
Update
- 17.478 km
Na een eerste korte berichtje hierbij een wat uitgebreider verhaal waarin ik iets dieper in zal gaan op de specs.
Mijn 520dA is uitgerust met de volgende zaken:
Kleur is Carbonschwartz (alleen leverbaar op de M-sport uitvoering)
M-Sportpakket
19" lichtmetaal type 664M
Schadowline zwart met zwarte nieren
Interieur Elfenbein Weiss leer
Meervoudig electrisch verstelbare Comfortstoelen
Adaptieve LED-verlichting
Head-up display
Standkachel
Schuif- kanteldak
Business Pack bestaande uit o.a.:
- Navi professional
- Achteruitrij camera
- Parkeerhulpsystemen
- Real Time Traffic Information
- Remote services
- Concierge Services
- Draadloos laden van telefoon
Innovation Pack bestaande uit o.a.:
- Display Key
- Gesture control
- Automatisch inparkeren
- 360 graden surround view
Het rijden in de 5 bevalt uitstekend. Het verbuik is redelijk stabiel gebleven met 6,5 liter per 100 kilometer.
De 5 staat echt een klasse boven de 3 en dat merk je vooral door de rust en stilte aan boord. Hij is erg comfortable op de lange stukken en krimpt om je heen op bochtige binnenweggetjes en dan is het nog altijd een echte BMW. Het is wel duidelijk een mindere 'gooi- en smijt wagen' als de 3, maar Freude am Fahren is nog altijd ruimschoots aanwezig en beter dan gemiddeld in deze klasse.
Voor wat betreft de opties zijn er een aantal die ik, indien mogelijk, altijd ook weer op een nieuwe auto zou bestellen. De belangrijkste heb ik hieronder opgelijst.
Head-up Display:
Erg mooi en groot. Zeer goed leesbaar, ook op de zeer zonnige dagen tijdens de afgelopen zomer. Wel minder goed afleesbaar met een gepolariseerde zonnebril op.
Adaptieve LED-verlichting:
Wat een enorme 'bak' licht geven deze lichten. De lampen 'zoeken' constant naar de berm en verlichten ook de verkeersborden extra op. Verder wordt er standaard groot licht opgezet, zonder dat je voorligger hier last van heft. Deze zal regelmatig denken wie er in hemelsnaam de berm zo goed verlicht, want de stralen gaan ruim voorbij je voorligger, daarbij altijd rekening houdend met het feit dat deze of tegenliggers niet verblind worden. Levert absoluut een bijdrage aan je veiligheid, want ook met regenachtig en donker weer heb je altijd goede verlichting.
Standkachel:
Ook al hoeven we zelden te krabben of valt er nauwelijks nog sneeuw, het is een absolute aanrader om deze optie aan te kruisen. Vrijwel niets is lekkerder dan op een druilerige najaarsochtend in een lekker voorverwarmde auto te stappen, heerlijk! De standkachel kan naar keuze vooraf worden geprogrammeerd, maar ook ad-hoc worden ingeschakeld. Dit kan via de display key, maar ook met de 'connected drive' app op je telefoon worden geinstalleerd. Verder als het dan eens vriest, hoef je niet meer te krabben.
Automatisch inparkeren:
Ik beschouw mezelf als een goede chauffeur, maar toch is de automatische inparkeerhulp erg handig. Je voorkomt hiermee dat je in de haast een stoeprand meepakt waardoor je dure velgen worden beschadigd. Als je dit systeem doorhebt werkt het erg snel en foutloos.
Daarnaast zijn er een aantal zaken waar ik persoonlijk minder tevreden over ben.
Gesture control:
Leuke gimmick voor met name mijn dochter van 7. Daarnaast ook leuk om eens te tonen aan mensen die voor de eerste keer met je meerijden, maar het heeft voor mij persoonlijk erg weinig toegevoegde waarde. Daarbij is het systeem wel eens overgevoelig waardoor het soms voorkomt dat je bij het pakken van iets uit je midden armsteun plotseling een andere radiozender opzet.
Comfortstoelen:
Deze stoelen hebben een stevige meerprijs, maar persoonlijk vind ik de (optionele) sportstoelen beter zitten. De reden is dat de wangen van het zitgedeelte niet verstelbaar zijn waardoor ik, 1,96m, het idee heb op een te smalle stoel te zitten. Eigenlijk ongelofelijk dat dit niet verstelbaar is, want voor de rest is alles electrisch verstelbaar. Op lange stukken kan dit onprettig worden. Na verloop van tijd worden de wangen wel iets minder 'hard', maar nog altijd zit ik beter op de sportstoelen van mijn vrouw haar 3 serie.
Display key:
Ziet er mooi uit, maar is tegelijkertijd ook groot en onhandig. Er zit bijvoorbeeld geen 'oog' aan waardoor je er geen andere sleutels aan kunt hangen. Opties op je display key kunnen ook met de 'connected drive' app worden bediend met uitzondering van de remote parking optie. Als je deze optie niet hebt aangekruist is de toegevoegde waarde nihil. Daarnaast werd mij verteld bij het bestellen dat de basisfuncties te allen tijde zouden blijven werken, niet dus! Een tijdje geleden moest ik nog snel iets oppikken bij mijn werk. Ik liet de 'gewone' sleutel in mijn auto liggen en nam alleen de display key mee. Bij terugkomst reageerde de auto nergens meer op en omdat ik ook nog eens net een nieuwe telefoon had en de connected drive app nog niet had geinstalleerd, kon ik niets anders dan een sleepdienst bellen. Deze heeft de auto vervolgens moeten openbreken, met alle risico's op lakschade, tot gevolg. Gelukkig was deze persoon zeer kundig en heb ik er verder geen schade aan overgehouden, maar dit zou niet mogen. Ik heb inmiddels een nieuwe display key onder garantie van BMW ontvangen, maar gebruik hem eigenlijk niet meer. Het vertrouwen is weg.
Overall ben ik echter meer dan tevreden over mijn auto en zou ik zo weer een nieuwe bestellen, maar dan wel met een aantal opties minder!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.