BMW 518i Executive (1994) #2

autoreview

BMW 518i Executive (1994)

Signalement

Uitvoering518i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst177.812 km
Lezerswaardering: 17%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

een 5 als tweede auto

  • 167.356 km

Na een klein jaar tot volle tevredenheid in een 20 jaar oude 320i te hebben rondgereden, kwam ik tijdens een avondje internet-speuren deze 5-serie tegen. De aanschaf van een andere auto was nog niet gepland -is liefde ooit te plannen?-, zeker omdat m'n 3'tje nog goed reed, maar deze 5 zag er op de foto's zo goed uit dat ik wel moest gaan kijken. Twee dagen later was ik de trotse eigenaar van een 14 jaar oude 518i Executive.

De auto is altijd dealeronderhouden geweest, met alle onderhoudsboekjes erbij, had net een service-beurt gehad en er zaten vier vrijwel nieuwe banden onder. Met deze kilometerstand kan er aan zo'n topauto bovendien niet zo erg veel mankeren.
De eerste anderhalve maand dat ik er nu in rijd is mijn tevredenheid dan ook alleen maar gegroeid. De auto is van het laatste modeljaar van deze serie, wat betekent dat deze 518 is aangekleed als een 530: brede grille en motorkap, elektrisch verwarmde buitenspiegels, portierslot (handig!) en ruitensproeiers, automatisch dimmende binnenspiegel, luxe bekleding en een dashboard dat is afgewerkt met wortelnotenhout. Als extra heeft deze auto bovendien een elektrisch bediend schuifdak. En alles werkt nog alsof het nieuw is!

De auto rijdt uitstekend, ondanks dat er 'slechts' een viercilinder onder de kap ligt. Ten opzichte van de zescilinder (die ik dus in m'n 3-serie had liggen) mis ik de geluidsbeleving. Deze motor is bij sommige toerentallen wat brommerig. Daar staat tegenover dat deze motor aanmerkelijk meer trekkracht bij lage toeren levert en ook nog eens een stuk zuiniger is. Ik haal ongeveer 1:12 - 1:13. Het weggedrag is (sinds ik nieuwe schokdempers voor heb laten monteren, je kunt niet alles hebben bij een 14-jaar oude auto...)in 1 woord fantastisch: stabiel, rustig, comfortabel en... niet echt sportief. Een echte reisauto, die je ongeacht het weer of de staat van het wegdek op een uiterst geriefelijke manier brengt waar je maar naartoe wilt. Hij strijkt bijna elke hobbel glad, zonder je te isoleren van het rijden.

Binnenkort laat ik een roestrandje bij het schuifdak wegwerken en de auto een complete anti-roestbehandeling geven. Gezien de verdere staat van de auto -smetteloos- moet ik er dan nog heel wat jaartjes plezier van kunnen hebben!

een 5 als reisauto

  • 177.812 km

Nog iets meer dan een maand en dan heb ik m'n 5'je alweer een jaar in m'n bezit! Time flies when you're having fun. Inmiddels heb ik er genoeg kilomters mee gereden om wat over het dagelijks gebruik van een (bijna) 15 jaar oude auto te kunnen vertellen.

Dat gebruik bestaat voornamelijk uit het afleggen van lange afstanden, precies waar deze reisauto voor bedoeld is. Zo ben ik voor mijn afstudeeropdracht een maand naar Noorwegen geweest, een trip van ruim 3500 kilometer over heel uiteenlopende wegen. In Duitsland is goed te merken dat deze auto toch eigenlijk wel voor een zescilinder ontwikkeld is. Tot 160 gaat het allemaal prima, maar daarboven gaat de motor teveel lawaai maken (voor het soort auto). De besturing is dan, door een lichte speling (typische 5-kwaal), ook niet op z'n best... Qua snelheid heb ik overigens helemaal geen klachten, want door de redelijk korte spatiering draait de motor aardig wat toeren en weet-ie er goed de gang in te houden. Dat deed me het ergste vrezen voor het verbruik... Het aftanken na een dagje autobahn & file deed me echter steil achterover slaan: ruim 1:14! Of hij lust de Deense benzine niet graag, of hij wordt gewoon zuiniger als je harder gaat rijden... Goed excuus voor oom agent: "nee meneer, ik probeer juist het milieu te sparen, daarom rijd ik 170...". De tocht door Noorwegen was een groot genot: zodra de wegen bochtig worden komt een 5 tot leven. Sturen, schakelen, remmen, comfort... allemaal nog altijd top! Ik heb daar ook nog een flink aantal kilometers in een Volvo V70 XC afgelegd, maar geef mij maar m'n oude BMW'tje, een veel leukere auto om in te rijden!

Ook na 11 maanden ben ik daarom nog altijd zeer lovend over deze auto. Ik heb hem een anti-roestbehandeling laten geven en een eerste roestrandje op het (niet-fabrieks) schuifdak laten verwijderen. De auto ziet er nog altijd als nieuw uit en ik ben ervan overtuigd dat hij me nog vele kilometers rijplezier te geven heeft. Er is tot nu toe he-le-maal niets stuk gegaan, de auto heeft alleen een onderhoudsbeurtje bij de BMW-dealer (waar het onderhoud al 15 jaar wordt uitgevoerd) gekregen. Kosten: € 180,-. Samen met een afschrijving van bijna niks is deze auto goedkoper dan menig kleine wagen. Mij hoor je niet klagen!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.