BMW 518i Edition (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 518i Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 212.000 km |
KM-stand laatst | 280.000 km |
ERVARINGEN
Enkele weken geleden ben ik van baan verwisseld en moest ik mijn leaseauto inleveren. Voor plezier en vakantie ritjes heb ik een goede stevige en prijsvriendelijke auto nodig.
Op dag 1 van mijn autoloze baan was ik het al helemaal zat om zonder auto te zitten. Ben gelijk op internet rond gaan zoeken en kwam deze groene bmw 5 serie tegen bij een heuze officiele Peugeot dealer in Breda. Gelijk met een vriend erop af gegaan. De eerste indruk was iets van ’oei!’ Overal krasjes en deukjes en en hij stond er niet gepoetst bij. Nadat ik van de receptioniste een setje sleutels en wat groene platen meekreeg (Er was geen verkoper die ons kon helpen ) zijn we gaan rijden. Dat was ongelooflijk. Ik heb vanalles gereden aan leaseauto’s, diverse Golfjes, Focussen en Passats maar het rijdersgevoel in een BMW is toch echt puur!
Omdat de km stand toch aan de hoge kant was (waar ik overens nooit bang voor ben) en er toch wel veel plekjes te vinden waren heb ik ff goed gehandelt met een van de verkopers. En ach, als je alleen nieuwe peugotjes aan de man brengt kan de marge van deze inruiler niet zoveel deren. Ik heb m dan ook echt voor een prikkie meegenomen ter waarde van mn vakantiegeld.
En wat heb ik daar voor gekocht:
In het onderhoudsboekje zijn werkelijk alle en ook alle serivce 1/2 en de oliebeurten afgestempeld bij dezelfde bmw garage in breda tot en met de 211000 km.
Na een middagje poetsen bijna ALLE krasjes weggepoets, De kleur Oxford green van BMW is superchique en heel goed uit te poetsen. Er zat nog een simpele cd speler in die het prima doet waar een van de mozart cd’s nog in zat. kortom, een superauto echt van een oud mannetje geweest. (hij heeft alleen niet kunnen rijden aan de sporen op de bumpers te zien)
De bekleding is nog als nieuw. het stuur is in lengterichting te verstellen iets wat ik mijn 1m90 heel erg op prijs stel. De stoel ik in alle kanten goed te verzetten, Airbagje, centraal met origneel BMW alarm, armsteuntjes, geen elec. ramen beetje jammer maar het is niet anders.
Qua vermogen is een 518 iets onder de maat maar als je zoals ik nog een werkende student bent heb je toch een goed argument om toch een bmw te rijden die relatief goedkoop is.
De rijeigenschappen zijn precies waar ik van hou, erg stug (je moet ervan houden). OP een of andere manier ga je eerder lekker cruizen in plaats van jakkeren. Je kan km lang rijden zonder dat je helemaal gaar wordt bijvoorbeeld in zo;n monotome diesel en het bochtenwerk van een bmw is zo heerlijk. Geen moment dat de auto rare dingen doet, natuurlijk moet je wel waken met glade stukken want je rijd wel met een achterwieler zonder elektronika aan boord
een aantal jaar geleden heb ik 2 auto’s van hetzelfde bouwjaar gehad, een audi 80 2.3E (mooie 5 cyl) en een Mitsubischi Sigma (heerlijke 6 cyl) maar deze BMW is veruit mijn favoriet!
Ik zal met de tijd een update geven over wat voor problemen ik tegen kom.
-----------------------------------------------------------------------------------
Update 10-08-07:
Km stand 217.000
heb een roadtrip van 4000 km langs de west europeaanse kust met volle bepakking en sufrplanken op het dak achter de rug. De wagen heeft geen kick gegeven. In 30 graden plus met koude moter door de bergen met volle bapakking was geen probleem. Eenmaal thuis gekomen wilde ik de auto wegrijden na het uitpakken was de accu helemaal dood. Maar ja.... Ik ga niet klagen over een nieuw accuutje...
De wagen is en blijft super...
Na 10000 km is er 3/4 Liter olie ingegaan en 5 eetlepels koelvloeistof...
Hij verdient een beurtje...
----------------------------------------------------------------------------------
Update 14-02-2008:
233.000km
Rondom nieuwe schokbrekers en nieuwe olie... Rijdt nog steeds als een zonnetje...
PROBLEMEN
De accu is na een trip van 4000 km is de accu ineens dood
Als je een flink stuk hebt gereden en je moet daarna veel in de eerste of de achteruitversnelling wegrijden dan is de koppeling heel erg stoterig. Schijnt een typisch oud bmw koppeling kwaaltje te zijn.
232.000km
Schokbrekers beginnen te lekken.. (waren nog de originele)
4 schokbrekers vervangen... puur onderhoud..
En weer rondje europa erop zitten
- 280.000 km
Afgelopen seizoen meerdere tripjes naar de atlantic en de alpen gemaakt. De BMW heeft tijdens deze trip een extra 400 kilootjes de berg op moeten trekken....
En we zijn weer terug en hij rijd alsof er niets is gebeurd....
Ik hou van deze auto...
Voor de trip is wel de achterdemper vervangen voor 200 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.