BMW 518i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 518i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
ERVARINGEN
- 176.000 km
Ik heb dit model 5-Reeks altijd een mooie wagen gevonden en kocht deze in 2007, met LPG reeds gemonteerd. De wagen wordt gebruikt als ’kilometervreter’ voor het gezin.
De wagen voldoet goed aan onze eisen :
- comfort is voldoende, enkel airco zou leuk zijn in de zomer.
- prestaties meer dan voldoende in het huidige verkeer (je rijdt zo 150).
- gaat prima op LPG, geen problemen met kleppen of zo met deze motor.
- nog eenvoudig onderhoud. Er is nog plaats en je hoeft niet eerst een computer kursus te volgen. Overigens onderhoud niet bij BMW laten doen, dat is onbetaalbaar. En als je het fijn nagaat en jezelf er wat in verdiept, onbegrijpelijk waarom het zo duur is. Bij deze wagen doe ik het onderhoud zelf.
Wat mindere punten :
- als je een break of monovolume gewend bent, is een sedan soms toch minder handig.
Wel letten op de specifieke bijzonderheden :
- distributieriem om de 40.000
- als de wagen niet meer doortrekt en tikkende kleppen heeft, zijn nokkenas en klepstoters versleten. Bij deze wagen nog niet gebeurd.
Beide zaken een zwak punt van de M40 motor. Maar als je hierop let, is hij niet kapot te krijgen. Nog altijd geen druppel olieverbruik.
- het dashboard heeft het pixel-probleem : km-stand wordt onleesbaar als dashboard wat warmer wordt. Dit moet nog gerepareerd worden.
Bij aankoop meteen groot onderhoud gegeven, inclusief distributieriem. Vervolgens rijden zonder problemen, niet slecht voor een 13 jarige.
Als er meer km’s zijn, volgt er een update.
PROBLEMEN
- 176.000 km
De wagen heeft me 1x in de steek gelaten.
Onderhoud :
153.000, Sep. 2007 : Groot onderhoud met distributieriem.
Buiten het normale onderhoud is het volgende gebeurd :
163.000, Jan. 2008 : Benzinepomp defect. Gelukkig thuis gebeurd. Uiteindelijk de wagen toch op LPG kunnen starten en zo kunnen verderrijden. Nieuwe benzinepomp is vrij duur, dus benzinepomp op ebay gezocht en van Duitsland laten verzenden. Kostte in totaal 60 Eur. Zelf gemonteerd - wel even werk om de oude pomp eruit te krijgen. Werkt weer prima nu.
169.000 : Mar. 2008 : Alle meters op dashboard uitgevallen. Na enig opzoekwerk op internet en kontakt met een gespecialiseerd bedrijf ontdekt dat dit een bekend 5-reeks probleem is : de hoofdprintplaat van het dashboard gaat defekt. Dit is niet te repareren. Printplaat dient geheel vervangen te worden. Kosten bij BMW : /- 600 Eur. Alternatief : op sloop volledige dashboard-unit kopen en codechip overbrengen. De codechip bevat de details van jouw auto de km-stand. Wel de goede unit kopen natuurlijk, want in deze 5 hebben zo’n 5 verschillende units gezeten. Wel heeft de wagen 3 weken stil gestaan, want zonder dashboard is het toch moeilijk rijden met al die snelheidsbeperkingen en het onderdeel is via DHL van een Duits sloopbedrijf moeten komen. Totale kosten : /- 200 Eur.
175.000, Juli 2008 : 4 nieuwe banden.
Defekte schokdemper rechtsvoor.
- 185.000 km
Dus vooraan nieuwe schokdempers gemonteerd.
Heel goedkoop op Ebay gekocht (nieuw) en zelf gemonteerd.
Geen verdere problemen
- 191.000 km
Binnenkort weer nieuwe distributieriem.
Update
- 213.000 km
Dit jaar nieuwe distributieriem gemonteerd en ook benzinedrukregelaar. Verder LPG afgesteld. Nu draait de wagen weer mooi in alle omstandigheden.
De koppeling begint te verslijten, maar dit is nog de eerste en bij mij moet de auto wel werken. Er wordt veel met een aanhanger gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.