BMW 5-serie (2022) #2

autoreview

BMW 5-serie (2022)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf19.000 km
KM-stand laatst39.422 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste kilometers

  • 19.000 km

Na lang zoeken en twee coronajaren heb ik eindelijk de knoop doorgehakt om een nieuwe zakelijke auto aan te schaffen. Vanwege het chiptekort waren er veel modellen slecht leverbaar of meerdere malen in prijs verhoogd. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik vrij lang heb gewacht voordat ik ben overgegaan op de aanschaf van een nieuwe auto.

De shortlist van de kandidaten was:
- Kia EV6
- Kia Sportage PHEV
- BMW i4
- BMW 330e
- BMW 530e
- Mercedes-Benz C300e
- Volvo V60 Recharge

Van het bovenstaande lijstje vielen de i4, de twee Kia's en de Mercedes-Benz vrij snel af. Er was een dusdanige onzekerheid over de leveringen (en de prijzen) dat ik er geen zin in had. Op diverse fora komen er ook regelmatig posts voorbij van auto's die zonder bepaalde opties geleverd worden vanwege het chiptekort en natuurlijk eindeloze verschuivingen van leveringen.

De Volvo V60 was ook een goede kandidaat. Echter heeft Volvo de afgelopen tijd de prijzen dusdanig verhoogd dat ze in de buurt komen van een BMW. En Sorry Volvo, maar een BMW is gewoon beter en mooier afgewerkt en heeft een mooi Idrive systeem ipv dat goedkope Android. Ook is de aandrijflijn beter (ZF bak, Twinpower motoren). Daarnaast heb ik al twee Volvo's gehad en wilde ik wel eens wat anders.

Het moest dus een BMW worden. De 330e is zeker een mooie wagen maar ik vind hem persoonlijk aan de krappe kant. Ook de wat sportievere inborst (worden veel geleverd met M-pakket) spreekt mij niet echt aan. De keuze viel dus op een 530e touring.

Zoals eerder vermeld was ik al twee jaar op zoek naar een auto. Een nieuwe bestellen ging ik dus sowieso niet doen. Een snel rondje langs de Nederlandse dealers stemde mij al snel chagrijnig. Wat een prijzen! Zonder blikken of blozen worden er prijzen van rond de 70k a 80k gevraagd voor een gebruikte auto van 1 a twee jaar oud. Dit heeft er toe geleid dat ik in Duitsland ben gaan kijken. En ja hoor binnen een paar dagen had ik een mooie gevonden. Een zwarte Luxury line met business plus pakket, bouwjaar 2022 en 19000km. Precies zoals ik hem in gedachten had. Een paar telefoontjes later was de koop rond.

Half februari mocht ik hem in ontvangst nemen. Laat ik het maar meteen zeggen: Deze auto overtreft alle verwachtingen. De comfortstoelen zitten fenomenaal goed. De digitale cockpit samen met het headup display zijn super duidelijk en je kunt alles weergeven wat je maar wilt. En Idrive? Er is al veel over gezegd en over geschreven maar dit systeem werkt echt super. Het 2022 model van de 5 serie heeft ook een permanente verbinding met internet. Hierdoor kun je via een App je BMW bedienen en zijn er allerlei extra apps beschikbaar in het infotainment. Met name de app vind ik een enorme toevoeging. Zo kun je altijd zien wat de laadstatus van de auto is en kun je ook de auto voorverwarmen.

Het rijden dan. De auto rijdt in Hybrid mode erg rustig en comfortabel. De aandrijflijn anticipeert goed op het vekeer en je rijdt vaak ongemerkt in elektrisch, ook op de snelweg! Zet je hem in Sport, dan springt de verbrandingsmotor aan en is de automaat enorm goed bij de les. Ook vindt er dan wat sound engineering plaats door de speakers :). Deze auto zit vol met allerlei rijhulpjes maar geen enkele daarvan is storend. Ongemerkt doen ze hun ding en je hebt er eigenlijk nooit last van tenzij er echt gevaar dreigt. Ook de automatische cruise control houdt goed afstand en blijft rustig binnen de lijnen. Als de voorligger aan de kant gaat trapt ie lekker 'assertief' het gas in terug naar de snelheid die je daarvoor reed.

Het verbruik kan ik in dit stadium nog niets over zeggen. In kleine stukken in de stad rijdt ik volledig elektrisch en op de snelweg heb ik waarden gezien tussen de 1 op 20 en de 1 op 13. De volledig elektrische range bedraagt op dit moment rond de 40km met temperaturen rond het vriespunt. Ik verwacht dat dit in de zomer wat beter wordt.

Geen enkele auto is perfect dus ook deze BMW heeft wat aandachtspuntjes:
- Gesteggel met BMW ID en iDrive: Heeft mij toch een paar uurtjes gekost om alles in te stellen zoals ik het wil. Zo veel is er mogelijk! Ik verwacht er nu niet veel tijd meer aan te besteden.
- Goedkoop aanvoelende sleutel: Ik heb niet de Smart Key van BMW maar een normale sleutel. Naar mijn idee is er te goedkoop plastic gebruikt, het voelt niet als een sleutel van een auto van €80k. De sleutel van mijn V40 uit 2014 voelde degelijker aan.
- Lichtshow bij het instappen: Deze auto is voorzien van BMW laserlight en verlicht de halve straat met een soort welkomstshow. De eerste dagen is dit leuk maar van mij hoeft het niet. Ik heb dit uitgeschakeld via de instellingen van de auto.

En nu de punten die ik het meest waardeer aan deze auto:
- Rijeigenschappen: Goede mix tussen comfort, hybride eigenschappen en sportiviteit. Deze auto is echt een goede allrounder. Ga je hiermee Max Verstappen verslaan? Natuurlijk niet: Het is een executive station met sportieve insteek wanneer je dat wilt. De mix heeft BMW gewoon erg knap gedaan.
- BMW Laserlight: Altijd aanvinken als optie. Het zicht s' nachts is fenomenaal, ik heb er geen andere woorden voor. De sensoren werken ook erg goed om te schakelen tussen groot licht en normaal licht. Daarnaast licht het de berm en verkeersborden heel goed uit. Echt een meesterwerk.
- Premium ervaring: Een term waar autoweek journalisten van houden natuurlijk en een beetje containerbegrip. Ik zal hier even met een aantal voorbeelden schetsen hoe ik het ervaar: Je stapt in en je rijdt weg, alles is duidelijk en werkt zoals het hoort. Knopjes en materialen in het interieur voelen hoogwaardig aan. Geen schokken uit de aandrijflijn, volgt exact je instructies op en je komt niet voor verrassingen te staan. Zeer uitgebreid infotainment met een helder scherm en geen vastlopers! Mooie sfeerverlichting in het interieur en rondom de auto met veel aandacht voor detail.

Dat was het voor nu. Als ik wat meer kilometers heb gereden zal ik deze review zeker bijwerken!

PHEV - The good, the bad and the ugly

  • 22.300 km

Een korte update nu ik inmiddels ruim 3000km heb gereden met deze BMW. De auto bevalt erg goed. Hij is stil, zuinig (soms daarover later meer) en erg comfortabel. In deze update zal ik even kort ingaan hoe het rijden met een PHEV mij bevalt:

The good:
- Ik laad de 530e altijd op. Hierdoor heb ik vaak een benzineverbruik van 0 in de stad. Het is heerlijk om rustig door de stad te zoeven.
- Zuinig hybride verbruik bij afstanden tot de 150km. Heb regelmatig waarden onder de 1 op 30 gezien. Dit zijn vooral snelweg kilometers met veel filerijden en snelheden tot max 120.
- Snelheid gecombineerd met Xdrive. Het is een enorm snelle en stabiele auto. De auto geeft erg veel vertrouwen en je hebt geen zweethanden als het hard regent of waait. Tractieproblemen heb je eigenlijk nooit.

The bad:
- Verbruik als de accu leeg is. Tja dan wordt het een echte BMW zullen we maar zeggen. Met 100kmh rond de 1 op 20. Met 130 op de cruisecontrol scoor je rond de 1 op 12. Als je echt gaat trappen wordt het nog een stuk minder.
- Afstelling hybride systeem. De BMW is zo geprogrammeerd dat hij eerst de accu volledig leegrijdt en daarna overschakelt op benzine. Opzich een begrijpelijke keuze maar door de lage snelheden in Nederland rijd je vaak op de snelweg elektrisch (100kmh). Als je dan wilt inhalen moet eerst de verbrandingsmotor bijschakelen. Dit kost extra tijd waardoor ik op de snelweg eigenlijk altijd in Sport rijdt. Dan blijft de motor ingeschakeld.
- Persoonlijk vind ik de elektromotor underpowered. 109pk is te weinig om vlotjes mee te komen in de volledig elektrische modus.

The ugly:
- Het stroomverbruik. Als het koud is en met de kachel aan, zit je rond de 35kwh per 100km. Extreem onzuinig. Met een volle accu haal ik dan ongeveer 30km. Nu in het voorjaar is het wat beter, tussen de 45 en 50km.
- Laadsnelheid. De 530e laadt op 1 fase , waardoor het 3,5 uur duurt voordat de accu vol is. Ik vind dat echt te langzaam. Zelfs een simpele opel PHEV wordt tegenwoordig geleverd met een 2 fase lader. Hopelijk lossen ze dit met het nieuwe model op.

Ik heb een paar mooie tripjes op de agenda staan om de BMW goed aan de tand te voelen. Binnenkort meer!

Eerste beurt

  • 29.511 km

Eerste beurt voor de 530e. De boordcomputer gaf aan dat ik nog ruim 4000km kon rijden met de huidige olie maar omdat de auto nu al ruim een jaar is heb ik een oliewissel preventief laten uitvoeren.

Wat is er gedaan:
- Olie ververst (0W20)
- Nieuwe oliefilter.
- Nieuwe luchtfilter.
- Vloeistoffen bijgevuld
- Uitvoerige controle van de auto
Kosten €380,- bij Bosch car service met originele BMW onderdelen.

Geen bijzonderheden aangetroffen. De auto rijdt nog als nieuw en is een trouwe metgezel.

Korte update

  • 31.485 km

Inmiddels de heb ik de 5 ruim een half jaar bezit dus is het tijd voor een korte update. Inmiddels al meerdere reizen naar het buitenland gemaakt. De combinatie van de comfortstoelen en de zeer goede adaptieve cruise control maken lange ritten zeer comfortabel. Inmiddels ook de (begrensde) topsnelheid van 228kmh aangetikt op de teller in Duitsland. Op deze snelheden is de auto waanzinnig stabiel. Rond de 200kmh draait de motor zo'n 3000 toeren in zn 8... Hier komt de Duitse engineering echt tot zijn recht.

Inmiddels heb ik ook wat kleine ergenissen ontdekt aan de auto:
- Krakende interieurlijsten bij warm weer. Als de auto in de zon heeft gestaan en je zet de airco aan dan is er een krakend geluid te horen van de interieurlijsten als de temperatuur daalt. Overigens zou ik nooit deze glimmende zwarte lijsten af fabriek bestellen. Trekt vingerafdrukken en krassen aan.
- Goedkope tankdop. Een stuk plastic van 50cent, waarom niet een mooie vulopening met een klep zoals bij Volvo?
- Falende verkeersborden herkenning. Dit is niet helemaal de fout van BMW maar ook van de wegbeheerders. Het komt regelmatig voor dat er verkeerde snelheden worden weergegeven in het display.
- Rauwe loop bij een koude motor. Dit is na een minuut of twee weg.
Verder een topauto!

Steady as she goes

  • 39.422 km

We zijn de winter bijna door en de 5 serie blijft trouw zn werk doen. In November 4 nieuwe Pirelli Sottozero banden gemonteerd. Een erg fijne band met een goed stuurgevoel. Hoewel het niet veel heeft gesneeuwd in NL zorgt deze band met de vele regen dat er geen aquaplaning optreedt bij lage temperaturen. In combinatie met Xdrive is deze auto dan ook waanzinnig stabiel. Het verbuik schommelt tussen de 4L en 5L/100km. Dit is inclusief lange stukken (>100km) waarbij ik niet kan laden en waarbij de accu volledig leeg is.

Storingen:
- niets

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.