BMW 5-serie (2002)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 393.500 km |
KM-stand laatst | 412.723 km |
De aanschaf en eerste dagen
- 393.500 km
Vanochtend om 5.30 uur ging de wekker. Lekker, op je vrije dag, en nog Valentijn ook.
Maar goed, de afspraak stond nou eenmaal om de BMW uit Farmsum, of all places, te gaan halen. Vervelend, hè...
Dus om 6 uur bij de tram, om vervolgens even na 6.30 uur Den Haag CS te verlaten per Koploper. Nog steeds mijn favoriete lange-afstandstrein, trouwens.
Na een voorspoedige reis was ik net voor 10 uur in Delfzijl, alwaar een kennis me stond op te wachten om het laatste stukje naar de autohandelaar gereden te worden. En dat was maar goed ook, dat ik daar niet alleen verscheen...
De auto stond al warmgedraaid op de brug (balen, wilde hem koud opstarten) en kreeg nog wat laatste inspecties. Een vervangende peilstok voor de motorolie werd gezocht en gevonden en ondertussen liep ik alle zaken nog na die ik nog niet had gecontroleerd tijdens de zeer korte proefrit tijdens het gezinsweekend weg.
Dat viel allemaal niet tegen. De koplampverstellers zijn niet gebroken, alle verlichting en alle sloten van de achterklep werken, roest is er vrijwel niet, en afgezien van de minimale kvs lekkage en oliezweterij verder ook niets spannends gevonden. Tot mijn plezier vond ik het inbouwverslag en de garantiekaart van de LPi installatie, die in 2012 ingebouwd is bij 280.000 kilometer, dus dat zit er pas een goede 100.000 kilometer in. Zover ik in de gauwigheid kon achterhalen dan. In ieder geval werkt de installatie prima en de auto rijdt goed op beide brandstoffen. Verder dus alle boekjes bij de auto, en twee sleutels (waarvan 1 niet origineel).
Inmiddels was het 10.30 uur en tijd om de zaken in orde te maken. Dus geld overgemaakt, de auto overgeschreven (voor het eerst online, bevalt me goed) en de auto verzekerd. Dat was om 10.50 allemaal geregeld en ik wilde al opstaan en weggaan. “Even wachten, even mijn baas bellen of het geld bijgeschreven is”. En, oh horror, dat bleek dus niet zo te zijn. Bij mij was het wel van de rekening af maar de handelaar kon het nog niet op zijn rekening zien en wilde daarom niet dat de auto meegegeven werd. Niet te vermurwen ook, hoezeer ik ook liet zien dat het geld echt overgeschreven was. Uiteindelijk mijn bank maar gebeld voor bevestiging, en die konden vertellen dat de overschrijving gewoon uitgevoerd was.
Afijn, lang verhaal kort: nadat ik contact wilde leggen met de politie was meneer eindelijk genegen om zijn bank te bellen. En daar bleek dus dat er bij zijn bank een storing was waardoor bij- en afschrijvingen tijdelijk niet zichtbaar waren in de app… Een sorry kon er niet van af, maar toen mocht ik eindelijk de auto meenemen. Met een hopeloos mislukt tijdschema, maar goed. Wel onderweg. Nog even mee met mijn kennis, die er de hele tijd bij was gebleven en van hem nog wat BMW goodies gekregen, een krik en een wielsleutel. Je zal ze maar nodig hebben, nietwaar?
En toen dus de 280 kilometer naar huis. In één woord: fantastisch. Wat een beest van een auto. Als je maar naar het gaspedaal kijkt schiet ie er al vandoor. Rijdt snaarstrak en erg comfortabel, hangt aan het gaspedaal en heeft een erg verslavend stukje motorgeluid als je de kick-down even probeert. Hij is echt niet perfect, maar al zoveel fijner dan de Subaru dat elke spijt die ik mocht voelen subiet verdwenen is.
Wat puntjes zijn er dus ook: waterlekkage bij het linker achterportier, de banden kunnen beter, de neus moet weer op de normale hoogte en ik wil een andere multimedia oplossing. Verder nog I-bus en INPA, de kvs temperatuurzender zweet wat en de afstandsbedieningen van de Zentral Verriegelung doen het geen van beide. Ik denk dat er ook wel wat stabistokjes vernieuwing kunnen gebruiken, hoewel ik wel denk dat het meeste trillen dat ik voel (en dat is niet heel veel) voornamelijk van de banden komt. Ook moet de auto in maart een beurtje, niet vanwege de kilometers maar wel vanwege de tijdspanne. Komt allemaal goed en wordt vervolgd.
Het eerste onderhoud
- 398.000 km
Na een kleine maand rondrijden blijken er toch wel wat meer zaken te spelen dan ik eerste instantie gedacht. De meest irritante is het slechte starten bij lage buitentemperaturen en het beroerd lopen/afslaan totdat de temperatuurmeter uit het blauw komt. Verder het scherm van de bussines navigatie dat lelijk is, matige lichtopbrengst van de koplampen, wat trillingen bij het remmen en zo wel meer (meest kleine) zaken.
Dus maar een grote beurt erop losgelaten. Olie, filter, remmen voor, remvloeistof, luchtfilter, tot zover niets geks. Ook een gereviseerde VANOS unit geplaatst (variabele nokkenasverstelling), alle bobines vervangen, de accu van één van de sleutels laten vervangen en de airco vrijwel compleet vervangen. Alleen de verdamper achter het dashboard is nog de originele. En toen zat de aanschafsprijs nog een keer in de auto, nu aan onderdelen en (deels) arbeid. Deels omdat ik ook wel redelijk wat zelf kan, gelukkig.
Qua comfort is het gewoon een geweldige auto, ondanks de kilometerstand. De algehele staat van onderhoud is toch wat twijfelachtig. Er is wel degelijk veel aan de auto gedaan, maar er had nóg veel meer aan gedan moeten zijn. Dat probeer ik dus op te lossen, met het idee deze auto toch wel een flinke tijd te blijven rijden.
Het scherm van de navigatie is vervangen, alsmede de versterker van de radio, waarmee dat stukje weer werkt zoals zou moeten. Het matige starten kent een work-around, met een complete startprocedure. Als je dat nauwgezet doet valt er, zelfs koud, goed met de auto te rijden. Eenmaal op temperatuur is het sowieso goed. Olie verbruiken doet de auto niet, wel zweet/lekt het een beetje rondom de carterpanpakking. Het verbruik (op LPG) ligt rond de 1:9 bij lange ritten tot 1:5 bij voornamelijk stadsverkeer. Dat laatste probeer ik wel zoveel mogelijk te voorkomen. Het verbruik is, wat mij betreft, acceptabel.
Pech onderweg
- 402.914 km
Bovenste bout van de multiriemspanner is losgelopen. Riemspanner is daardoor omgeknakt, riem eraf gelopen en binnen 500 meter stond de temperatuurmeter in het rood. Gebeurde vlakbij huis, dus maar gegokt en het stukje terug nog afgelegd, in totaal 700 meter en een minuut of 3. Nu maar hopen dat de koppakking het overleefd heeft (en de kop zelf). En ik hoop dat de losgelopen riem niet nog van alles gemold heeft. Dat lijkt niet zo maar weet je pas als de boel uit elkaar is, hetgeen ook een dramakleus is op deze manier, met de riem die in de weg zit.
(5 dagen later) De monteur heeft er een beste kluif aan gehad maar alles zit weer op z’n plek. De complete accesoirehouder met oliefilterhuis moest vervangen worden, de uitgelopen bout had onherstelbare schade veroorzaakt aan het filterhuis. Daarbij ook meteen de stuurpomp laten vervangen. Gelukkig blijkt de koppakking het hele verhaal overleefd te hebben. Uitgebreid warmdraaien, meer dan een uur stationair laten lopen, daarna een stuk gereden en ‘m ook wel op z’n falie gegeven: geen krimp. Erg blij mee!
Ook ben ik erg blij met de nieuwe stuurpomp. Eindelijk een normaal stuurgedrag in bochten en bij parkeren. Wel gaf de monteur aan dat het kruisstuk op het stuurhuis wel aan vervanging toe lijkt, af en toe haakt het daar en het heeft (minimale) speling.
Goed, we rijden weer!
APK enzo
- 406.514 km
De APK, in combinatie met een kleine beurt. Afkeur op een niet werkende handrem links, banden die minder zijn en lichtbeeld van de mistlampen voor. Opgelost met een nieuw setje parkeerremmen, nieuwe banden en nieuwe mistlampen. Verder nog een opmerking over de stabilisatorstangrubbers.
Inmiddels ook uitgevonden dat deze BMW E10 echt niet lekker vindt, zelfs E5 lust hij niet graag. Ik tank uitsluitend het merk dat Ultimate verkoopt, maar op vakantie is er een tankje van een merk dat totale energiën verkoopt in gekomen en dat gaf problemen. Ondanks dat het wel "super plus" was. Met het ultieme spul wat dat betreft geen problemen, dat kan ook rustig een poosje in de tank zitten zonder merkbaar slechter te worden.
Na bijna een jaar bevalt de auto op zich goed, maar het oplossen van de waslijst met achterstallig onderhoud doet af en toe wel twijfelen of ik ermee door wil blijven gaan.
Bijna 2 jaar
- 412.500 km
Inmiddels bijna 2 jaar in bezit. De afgelopen maanden nog veel zaken aan de auto vervangen. Onder andere de (benzine)injectoren, de bougies, het complete koelsysteem en nog veel meer. En er zit nog één en ander in de pijplijn, voornamelijk op ophangingsgebied. Voor het nog steeds aanwezige moeilijke starten bij lage temperaturen staan nog de koelvloeistoftemperatuursensor en de lambdasondes op de nominatie om vervangen te worden. Als die vervangen zijn, zijn ook alle sensoren die de mengselregeling verzorgen vervangen. Dat zou het probleem moeten oplossen want andere veelgehoorde oorzaken zoals vacuümlekkage heeft deze auto niet. Dat staat gepland voor januari, samen met APK. Benwieuwd of het gaat brengen wat ik ervan verwacht. Het is het laatste stukje van een grote lijst met versleten onderdelen die dan helemaal afgevinkt is.
De BMW was dat natuurlijk niet waard. De aanschafsprijs is er inmiddels nog 2 keer in gegaan (met de aankomende laatste loodjes al meegerekend) en de auto "moet" nu echt minimaal 5 jaar verder zonder grote reparaties. Hem wegdoen wil niet. Ik heb er lang over getwijfeld maar ben in detussentijd wel blijven investeren, waardoor wegdoen economisch gezien helemaal stom zou zijn. Het is een fijne auto; nu hopen dat hij ook betrouwbaar blijven wil.
Groot onderhoud
- 412.723 km
Zo, de diva is uitgebreid onder handen genomen. Zoals het een diva betaamt heeft 'ie er keurig voor gezorgd dat nu de accu overleden is. Die dus maar vervangen zojuist, het houdt niet op.
Maar, er zijn ook positieve berichten. Hij spoort superstrak, hij rijdt weer erg lekker, de rammels uit het onderstel zijn weg en, jawel: de koude start is verbeterd. Kostbare zaak, maar je krijgt er wel wat voor terug.
Gedaan zijn:
Olie ververst, inclusief filter;
Twee brakke koelwaterleidingen vervangen;
De koelvloeistof temepratuur sensor tbv de ecu vervangen;
De upstream-lambdasondes vervangen;
Gare vacuümslangen vervangen;
Lucht- en intereurfilters vervangen;
Endlinks voor vervangen;
Stabistangrubbers voor vervangen;
Wiellagers achter vervangen;
Subframebussen en draagarmen achter vervangen;
Alle aandrijfashoezen vervangen;
Handremkabels vervangen;
Remschijven en remblokken achter vervangen;
En, last but not least, differentieel olie vervangen.
Je zou zeggen: hij moet het wel weer effe doen.
Overigens keurig netjes een "blanco" APK formuliertje gehaald en dat is erg netjes voor een BMW met 4 ton op de teller. Niet eens een AC voor olielekkage... ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.