BMW 440i xDrive Gran Coupé (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 440i xDrive Gran Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 129.000 km |
KM-stand laatst | 133.500 km |
De eerste beleving
- 133.500 km
Nadat ik opvolgend een E28 535i e E46 330ix, een E90 325 een E35 750i een Outlander een E70 X5 3.5i de stap gemaakt naar een F36 440i xdrive. ( zonder M pakket en onderstel) terwijl ik eigenlijk ging kijken naar een F32 335 coupé, deze stand mij op een of andere manier niet aan zoals op de foto’s. Ik zag de 440 in een hoekje staan, bekeken, voelde goed, juiste km stand, zag er netjes uit, proefrit gemaakt en gelijk meegenomen.
Er zat geen panoramadak op was wel een van mijn wensen (zeg maar rustig eigenlijk een dealbreker) echter mijn ervaring met de E90 met dak, was toch dat met mijn lengte ik het vervelend rijden vond op de snelweg, te veel inkomende wind en geluid, bij de X5 was het dak open zelfs stil en fijn)
Wel de voor mij verdere belangrijke opties, als memorie, electrisch stoelen, uitgebreide airco, grote navigatie, carkit, leer, cruise, licht pakket en easy entry, e,d. en heel blij met de 5e deur waardoor je toch wat makkelijker iets kunt meenemen dan bij een sedan of coupé.
De 440i is absoluut niet te vergelijken met de eerdere BMW’s die ik gereden heb. De E90 vond ik best zwaar sturen, de X5 lag letterlijk als een blok beton op de weg, en de stilte van de 750.
De motor van de 440i de oerdegelijke B58 levert standaard 326 pk, deze heeft een stage 1 tuning gehad waardoor het vermogen naar 400 pk en 600Nm is gegaan. De elasticiteit van de motor is enorm, vanaf 1000 toeren springt de motor al aan en voel je dat er zat koppel is, dat merk je ook aan het relatief snel doorschakelen van de automaat. doortrekken boven de 2500 toeren bij normaal gebruik, nergens voor nodig hij schiet dan al weg als een kanon.
Het motor geluid is wat aan de zachte kant maar licht aanwezig als je em wat aan spoort. ( de electrische geluidsondersteuning voor de beleving staat uit geprogrammeerd) trap je je pedaal op de vloer dan springt de auto weg en hoor je de motor duidelijk. (Wel even opletten verwant hij gaat onder de 5 seconden naar de 100)
Inhalen super, een kleine druk op het gaspedaal en je versnelt ongemerkt snel waardoor invoegen/inhalen een eitje is.
Het sturen is anders dan gewend, zo zwaar als de 325 stuurde ( met M onderstel) en de X5 die merkbaar een adaptieve stuur ( en onderstel) ondersteuning had, was wat zoekerig op de weg (de idioot brede banden kunnen een deel van de oorzaak zijn geweest) zo soepel en licht stuurt de 440 ook met X drive daar merk ik weinig van.
De 440 spoort uitstekend ( in sport wordt de sturing merkbaar zwaarder en directer)
Wel lijkt in snelle lange bochten de 440 iets meer gevoel te geven dat de achterkant wat meer beweegt over de band wang ( lijkt mij stug met 255/35/19 banden)
Tja dan waarom geen M Pakket en M onderstel, de auto lijkt zo een beetje op een “ sleepte “ bijkomend voordeel is dat ik gewoon over drempels kan zonder de bodem te raken ( iets wat mij mateloos irriteert)
Het zitten is toch wel even wennen, hoog in de X5 op super stoelen, naar laag en toch iets minder comfortabele stoelen met minder instellingen. Maar de zit positie ( met mijn 1.95j is prima ook op de lange ritten. Wel wennen is dat ik wel iets aan het stoeien ben met linker been, die kon ik in de X5 iets makkelijker kwijt.
Qua bediening zoals ik al in de E90 en X5 gewend was, dat is wel prettig. Alles werkt goed, makkelijk en overzichtelijk.
De remmen er zitten standaard behoorlijk grote M remmen op, ( M performance is nog een tikkie groter) maar moet daar nog wel aan wennen, de X5 remde alsof je een anker uitgooide dat voelde ook zo, dat gaat in de 440 toch wel iets gedoseerder, voor hard remmen dus wat harder op pedaal drukken.
Qua geluid in de auto, absoluut geen last van geluid langs de raam rubbers, ook niet bij de B stijl daar zit ik met mijn lengte vlak bij. Wel hoor je de ( runflat) banden goed, e.a. is ook afhankelijk van het wegdek. Dat had m.i. wel iets beter gekund qua isolatie.
De deuren sluiten mooi en makkelijk ( mis de soft close, waardoor ik toch regelmatig de deur te zacht sluit)
De Audio was uitgerust met de hifi speakers ( de X5 had individuel speakers) dat verschil is dan wel echt merkbaar, gelukkig is een speaker upgrade met versterker naar Harman Kardon nog wel te doen ( en bijna klaar) kost wel een paar centen en een paar avonden prutsen.
De navigatie werkt als een trein, even een update van kaarten laten doen, via de HUD wordt het voor je geprojecteerd ( met snelheid) wat ik zeer prettig rijden vind.
De Bluetooth carkit werkt uitstekend zonder rare bijgeluiden ook niet vanuit de auto voor de ontvanger.
Zit ruimte achterin, als je lang bent en een lange bijrijder hebt is het voor kinderen achterin nog wel te doen. De instap is ook wat krapjes. ( maar zit nooit iemand dus who cares )
Wat mij verder opvalt is dat de 440 eigenlijk geen last heeft van piepjes en kraakjes van de plastic delen in het interieur die waren er zeker wel in de X5. De afwerking is verder erg netjes, helaas nog steeds veel ( goedkoop) plastic. Maar ja gewichtsbesparing moet ergens vandaan komen,
Nadat ik de auto direct heb meegenomen (dat kan blijkbaar nog wel) een tevreden ritje heen en naar Duitsland gemaakt (normaal gereden vanwege het weer ) was ik blij verrast aan de pomp met 1 op 15.5 ! ( de X5 haalde net de 1 op 10) een mooie meevaller gezien de benzine prijzen ( ook die van 98 wat ik tank)
Nu 3500 km verder een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 waarbij ik toch veel stad en binnenwegen rijd.
Bij 100km/h maakt de motor slechts 1450 toeren.
Wat ik altijd doe bij een nieuwe auto is ( ongeacht wat service boekje zegt) standaard de grote beurt, olie, alle filters, bougies, snaren en spanners vervangen ( origineel BMW) en de remmerij nalopen.
Wel van belang is dat de olie maximaal om de 15.000 km vervangen wordt en niet zoals BMW zegt om de 30.000 of wat de boordcomputer zegt.
Ook doe ik de eerste weken zeer veel onderhoud aan het leer, dat wordt vaak niet gedaan, nu heb ik Oyster (licht van kleur) dat moet ik knap zien te houden.
Kortom erg blij met de auto, er is nog ruimte om wat verbeteringen in opties aan te brengen, met wat handigheid, de dealer en EBay is er genoeg te vinden.
Gelukkig is er qua forum’s en informatie iets meer te vinden dan van de X5 die zijn hier niet echt actief.
Onderhoudskosten nog geen echt beeld van, het kan nooit duurder zijn dan de X5. ( te veel aanvullende techniek)
Mijn eigen advies is gebruik originele onderdelen, dan heb je doorgaans minder problemen en een lange levensduur. Wil je zelf sleutelen dan help internet een hoop, daar vind je originele onderdelen toch wel 20% onder de dealer prijs. Forums kunnen helpen als je het even niet weet.
Een goede BWW uitleescomputer is echt een aanrader, dan weet je waar je het zoeken moet, inplaats van vage codes uit een Chinees uitlees ding.
Ook gaat ie gewoon naar de dealer jaarlijks, daar geef ik aan wat ik al gedaan heb, daar houden ze dan rekening mee. Tegelijk wordt de auto goed gecontroleerd.
Ik zal na 10.000 km weer een update schrijven.
Zijn er vragen, schrijf een comment!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.