BMW 428i Coupé High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 428i Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
BMW 428i High exec. M-pakket
- 3.000 km
Eens per 4/5 jaar kijk ik altijd uit naar een andere auto. Na 4 jaar een Infiniti FX te hebben gereden ging mijn interesse naar iets anders uit. Bij de aanschaf neig ik altijd iets compleet anders te nemen t.o.v. mijn eerdere auto. Van Pk’s zonder luxe naar luxeauto zonder PK’s en van SUV naar coupe. Ik heb erg getwijfeld tussen de Infiniti Q50 hybrid en de BMW 428 coupe en uiteindelijk is het de laatste geworden met als doorslaggevende redenen de restwaarde, neerklapbare achterbank en het aantal garages met kennis in NL. Even over de 428. Ik heb gekozen voor een glacier silber 428 High exec, M-pakket, comfort-pakket, innovatie-pakket en 19” velgen. Het is toch een zilvere geworden ipv een donkergrijze omdat bij de zilvere kleur de luchtuitlaten bij de voorwielen er een stuk beter uitkomen.
Op 8-5-14 heb ik de deal gesloten met de dealer en met veel mazzel werd deze 12-6-14 al geleverd. Als een kleine jongen zo blij heb ik de sleutels in ontvangst genomen, wat een wagen….. Inmiddels heb ik 3.000 km ermee gereden en iedere minuut met een grote grijns. De auto voelt aan als een blok op de weg en qua rijgedrag heeft de 428 een ideale mix van wegligging, koppel en acceleratie om zowel sportief als comfortabel te rijden (en ook zo in te stellen). In de eerdere turboauto’s kon je duidelijk een turbogat merken, maar door de twin scroll turbo in de 428 merk je daar helemaal niets van. De automaat schakelt heel vloeiend en als je de flippers ga gebruiken dan haal je duidelijk het sportiefste uit je auto. Bij het 8x opschakelen waan je je in de film The Fast and the Furious ;-). Uiteraard haal je niet het verbruik zoals het in de boekjes staan (want wie rijdt er nou altijd met de wind mee en berg af) maar met 8,5 l op 100 km ben ik erg tevreden voor een auto met bijna 250 pk. Ik baal wel van het gemis van het sportieve 6 cilinder geluid wat eigenlijk wel bij een dergelijke auto hoort, maar om € 11.000,-- extra voor het geluid neer te leggen vind ik wel overdreven want voor het extra vermogen is het niet nodig. Van de dealer hoorde ik dat ze het motorgeluid wel wat beter hebben laten klinken door een groffer/grauwer geluid te creeeren via het geluidssysteem. Het is een mooi geluid, maar toch.......
De luxe die in de auto zit is om van te smullen. Head-up, keyless entry, sportstoelen (die zitten echt fantastisch) en surround view raad ik iedereen aan. Ik heb altijd wel grote velgen onder mijn auto gehad en 1 van mijn grootste ergernissen zijn beschadigde velgen. Bij het inparkeren even mijn deur open doen om te checken of de stoeprand niet tegen mijn velg aankomt is niet meer nodig. Het voice control werkt ook perfect, dit is uitgebreid en….. ze verstaat Nederlands.
Tot u toe ben ik van mening dat het mijn fijnste auto is die ik tot nu toe heb gehad. Het verbaast me dat ik zo weinig 4 coupes zie rondrijden want volgens de Bovag cijfers zijn er toch al dik 600 van auto’s verkocht.
Even nog de voor- en nadelen;
Voordelen;
- perfecte mix van koppel, acceleratie en wegligging;
- de versnellingsbak;
- gave gadgets zoals head-up, keyless entry enz.;
- de looks zijn sporty maar niet overdone;
- nu nog een exclusieve auto.
Nadelen;
- geen sportief geluid en hetgeen wat ik wel hoor is nep;
- opties zijn prijzig;
- lastige in-/uitstap in parkeergarage door de enorm lange deuren.
Update 7.500 km
- 7.500 km
UPDATE! Inmiddels de 7.500 km bereikt!
Sinds aanschaf heb ik niet echt veel kilometers gemaakt, maar dit heeft ook te maken met de lange zomer die we hebben gehad en ik graag de cabrio pak. Voor de liefhebbers heb ik nog wat extra foto's toegevoegd.
Sinds mijn eerste review zie ik nog steeds erg weinig 4 series rijden wat de auto nog steeds exclusief maakt terwijl de Grand Coupe alweer een aantal maandjes terug gelanceerd is en ook deze ben ik nog niet vaak tegengekomen. Het kleine prijsverschil zal het niet zijn denk ik ?!?.
Tja, wat zal ik zeggen over de auto. Ik ben er nog steeds heel blij mee en ik heb zeker geen spijt van de aanschaf. Na 7.500km geen problemen gehad maar dat had ik ook niet verwacht. De motor is nu lekker ingelopen en dat merk ik aan het verbruik. ik haal 8,3l/100km en dit is nog steeds dalende. Dit verbaasd me enigszins want de X1 2.0 van mijn vrouw die komt op 9.3l/100km, en geloof me als ik zeg dat ik echt wel wat meer doorrijd dan mijn vrouw ;-). Zal de stroomlijn zoveel schelen?
Wat me wel opviel is dat en in- en uitstappen in een parkeergarage niet eenvoudig is door de enorm lange coupedeuren, maar dit is overigens een nadeel dat ik voor lief neem.
Verder raak ik steeds meer gewend met de flippers als ik een rondje sportief ga rijden. Bij de handbak schakel je soms 1 a 2 keer terug maar bij de flippers kan je dit dan 2 a 3 keer doen (dit komt door de 8-bak).
Qua vermogen kom je niets te kort met 245pk en de wagen gaat als de brandweer maar ik zou toch wel erg graag een mooier geluidje willen hebben. Misschien toch iets laten veranderen aan de einddemper, twijfel, twijfel, twijfel.......
Iedereen nog bedankt voor de leuke reacties en tot de volgende review!
Update 40.000km
- 40.000 km
Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik een update heb gegeven, dus hierbij.
De auto rijdt nog steeds helemaal naar mijn verwachting en ben ik nog steeds geen enkel mankement tegengekomen. Toen de 2 jaars garantietermijn ging verlopen heb ik deze niet tegen betaling verlengd. Van wat andere 4-serie rijders (dan wel de Gran Coupe en niet de Coupe) hoor ik wat klachten over kraakjes en piepjes in de auto waar ik niet over kan meepraten (wellicht een GC dingetje). Het gemiddelde brandstofverbruik blijft hangen op 8.2L op 100km en daar ben ik prima tevreden over. Ben ik intussen echt geen minpuntjes tegengekomen ?!? Euh... nou als ik dan toch iets moeten melden. Bij de koude start komt er zo'n tijdelijke rare ratel uit de uitlaat, maar dit hebben volgens mij alle 2.0 en 2.8 motoren van dezelfde generatie. De X1 van mijn vrouw heeft het namelijk ook. Na 5-10 seconden is dit geluid overigens weg.
Af en toe zie ik wel eens een 4 coupe rijden, maar je ziet de GC wel vaker. Begrijpelijk want de gemiddelde leeftijdsdoelgroep van de 4-serie heeft kinderen en dus behoefte aan iets meer ruimte achterin voor slechts een meerprijs van € 500,--. Natuurlijk moet ik soms ook wat spulletjes te verhuizen maar daarom heb ik als optie een intrekbare trekhaak genomen zodat ik af en toe een karretje mee kan sleuren.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW 4-serie Cabrio 428i M Sport Head-up display / Adaptieve LED-koplampen
- 2016
- 79.876 km

BMW 4-serie Cabrio 428i xDrive High Executive M Pakket Leer Memory Navi Stoelverw. 18''LM
- 2015
- 70.582 km

BMW 4-serie Coupé 420 420i High Executive Orig-NL Leer+verw Pano Schuif/kantel dak
- 2017
- 103.047 km