BMW 420d Gran Coupé (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 420d Gran Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Eindelijk ingereden
- 20.000 km
Om een auto goed te kunnen beoordelen moet je er een poosje in rijden. Na 20.000 kom hierbij dus mijn review.
Van mijn werkgever mocht ik een nieuwe auto uitzoeken. In België geldt een veel autovriendelijker klimaat dan in Nederland, dus hier kun je je nog eens laten gaan zonder dat dit de hoofdprijs kost in bijtelling.
Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik dat voor de hoogste kortingen, ik bij BMW of VOLVO moest zijn. Ook leerde ik dat ik bij Audi weinig kon krijgen binnen mijn budget (A4 zou bijna vervangen worden) en ook leerde ik bij Mercedes dat ze daar helemaal liever geen autos willen verkopen. Na proef te hebben gereden in een experience center (nieuwe C en GLA), nooit meer iets van de beste mensen gehoord. Showroom bezoeken waren na lang wachten telkens vruchtloos (duurde zo lang dat ik maar vertrok). Kans dat ik een Mercedes had besteld? Best groot, wat een prachtig dashboard in de C klasse!
Eerst maar een bij BMW langs om te zien wat ik daar voor mijn budget kon krijgen. Zeer vriendelijke en commerciele service bij garage JUMA in Mechelen, en toen bleek dat ik deze wagen, met voldoende opties kon krijgen heb ik Volvo links laten liggen en was de deal direct gesloten.
Bij Volvo had ik XC60 of V 60 willen rijden, maar ja, daar is het dus niet van gekomen.
Wat heb ik gekocht:
* BMW 420 d Gran coupe
* Automaat
* Glazen schuif kanteldak
* Half leren bekleding (full leer was me niet bevallen in de Audi)
* GPS Professional
* Hifi
* Hout inleg (standaard grijs doet echt goedkoop aan)
* Lichtpakket (led binnen, portiergrepen buiten verlicht bij openen auto)
* nog wat kleine dingen...
Welke opties zijn hun geld waard? De automaat met stip, in de Audi voor het eerst automaat gereden, en met de file- uren in België, een absolute must!
Lichtpakket! Zo een klein iets, maar zoveel plezier van! Ziet er gewoon gezellig uit in de nacht. (dus eigenlijk useless, maar wel leuk)
Rijden? Als een BMW, fijn stuurgevoel en gaat als de brandweer. De 420d heeft 400 NM en dat merk je wel. inhalen gaat vlot (helemaal in sport+ stand) en op de Duitse baan is het gemakkelijk links rijden..
Comfort, na 20.000 km nog altijd niet een goede zitpositie kunnen vinden. Dit is voor mij reden om nooit meer zon auto te nemen. De stoelen geven wel voldoende steun, maar je zit heel laag (beperkte hoofdruimte door schuidak), je kunt je benen niet fatsoenlijk kwijt door de zeer brede bak rechts en dat rare grote gaspeaal. Jammer want verder is het een zalig rijdende auto.
De koffer is huge, alleen door krappe de coupe achterkant kan er helaas geen fiets in. Maar een paar Ikea kastjes schuif je zo binnen.
Betrouwbaarheid 10 op 10, de wagen heeft nog geen krimp gegeven. ook geen olie moeten bijvullen.
Gebruikskosten zijn voor mij niet in te schatten, werkgever betaald alles.
Binnenkort afscheid
- 45.000 km
Binnenkort verander ik van werkgever en moet ik helaas ook mijn huidige auto inleveren. Goede nieuws is dat ik bij mijn nieuwe werkgever weer een nieuwe wagen uitkiezen en ik denk dat het een BMW X1 wordt.
Reden is vooral vanwege de zitpositie. Ik ben onverdeeld positief over de 4 serie Gran Coupe, alleen heb ik geen goede zit positie kunnen vinden. De stoelen zitten ook niet comfortabel, dus ook de passagier op de rechter stoel klaagt over rugpijn. Voor mij dus geen lage wagen meer, helemaal in combinatie met een open dak, waardoor je helemaal verplicht bent in je wagen te liggen. Dus BMW blijf ik rijden, maar dan een hoge. Een X5 is way over budget, en een X3 vind ik maar een lelijk ding, dus ga ik voor de X1. Binnenkort (na de levertijd) een nieuwe review!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.