BMW 335i Cabrio High Executive (2008) #3

autoreview

BMW 335i Cabrio High Executive (2008)

Signalement

Uitvoering335i Cabrio High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst102.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dakloze Sportprestaties

  • 102.000 km

Naast mijn auto voor dagelijks gebruik heb ik af en aan altijd wel een hobby auto er naast gehad. Altijd cabrio’s! Elke keer weer heb ik zo veel lol met die auto’s als het zonnetje schijnt, en elke keer weer vind ik het eigenlijk zonde dat ik ze zo weinig gebruik. Maar toch, het kriebelt!
Begonnen met een BMW E30 325 Type 1 uit ‘86. (De auto die ik nooit had moeten verkopen.. ;) )
Een Saab 900 Turbo moest er daarna komen, en dat was een fijn apparaat!
Toen wegens emigratie even zonder gezeten, maar op een gegeven moment liep toevallig tegen een mooie Volvo C70 aan. T-5, handgeschakeld (leuk!) en met alle juiste opties. Fijn ding, maar weinig emotie om eerlijk te zijn.

Dus dan ga je weer eens speuren op een zondagmiddag, en inmiddels is het budget ook wat groter, dus de zoekopdracht kon op iets echt leuks! Minimaal 6 of 8 cilinders nu het nog kan, en een bak vermogen. Al snel kwam er een 335i met een hele mooie lage stand, aantoonbaar BMW onderhouden en in het zwart met Sattelbraun leer voorbij. Eigenlijk was die boven het gereserveerde budget, maar ik kwam er toch steeds op terug…

Uiteindelijk mezelf overtuigd om een proefrit te gaan maken… Na een telefoongesprek waar een inruil voor mijn C70 besproken werd die om te huilen was, maar uiteindelijk realistisch, besloten om te gaan kijken. De auto stond blinkend voor me klaar en de sleutels werden overhandigd voor een proefrit.

Één advies; doe het jezelf niet aan als je niet serieus in de markt bent! Stoelen ingesteld, klaar voor de start, knopje indrukken… Kippenvel! Wát een lekker geluid komt er uit die 335! Hou dan je gezicht nog maar eens in de plooi. Verkocht natuurlijk!

Niet zo heel snel natuurlijk, want ik ben nog wel gaan rijden. En dat was heerlijk! Wat een verschil met de C70, wat een vermogen en wat een beleving. Plakken aan het asfalt, bochten worden opgevreten en de versnelling is indrukwekkend, zeker met de tonen die uit de dubbele uitlaat komen…

Papieren waren geheel compleet, het is een Duitse import, die het zijn leven relatief rustig aan heeft gedaan. De digitale onderhoudsboekjes waren bijgewerkt, en een Duitse BMW dealer heeft hem altijd onderhouden. De laatste paar jaar steeds 3 tot 4000 km per jaar maximaal, dus het was duidelijk een mooi weer auto. Een blik ander de auto en in de motorrijdster bewijst dat ook, geen spoor van zout, en alles gewoon heel netjes voor zijn leeftijd.

Afgelopen zomer de cabrio meegehad op een roadtrip in Frankrijk, en meteen lekker door de Alpen gereden, aan de Franse riviera en de lavendelvelden van de Dordogne. Heerlijke kilometers, en elke keer een lach van oor tot oor. Snelle bergpassen? Beetje spelen met motorrijders op mooie wegen? Hij doet het allemaal soepel en geeft geen krimp!

De 335 is geheel origineel, geen enkele modificatie, en géén M pakket. Ik vind dat persoonlijk juist een voordeel, aangezien het nu een ingetogen, bijna sjieke vertoning is. De gespierde carrosserie en de dubbele uitlaat verraden hem natuurlijk duidelijk, maar het is geen overduidelijke (verpeste) sportauto. Omdat er ook geen badge achterop zit, worden mensen bij het stoplicht nogal eens verrast. ;)

Is er dan geen nadeel aan de 335? Jazeker wel!
Ik ben als de dood voor alle elektronica die er in zit. Want man o man, wat hebben die Duitsers er een bak techniek in gestopt. Over-engineered misschien zelfs wel. Er gaan grappen rond op de BMW fora over ‘wie er hoe lang zonder waarschuwingslampje kan rondrijden’. En ook ik moest daar natuurlijk aan geloven. De BMW ‘ping’ is duidelijk en indringend heb ik ontdekt. In mijn geval begon dat met een ‘PING’ voor de remblokken. Maar die waren bij aanschaf vervangen toch? Ja dat kan zo zijn, maar de sensoren van heer BMW zijn niet vervangen, en dan denkt de auto dat de blokken op zijn. Geen omweg mogelijk, de sensoren moeten vervangen worden om de auto de mond te snoeren. En zo zijn er talloze sensoren en systemen die zich kunnen roeren.

Ik ben een eikel als het gaat om onderhoud van mijn auto’s. Het moet gewoon goed zijn, en zeker bij een sportieve beul als de 335 moet je er rekening mee houden dat het zowel noodzakelijk als preventief onderhoud best wat kan gaan kosten. Maar geen compromis, het moet gewoon goed.

Afgelopen maand heb ik hem dan ook weggebracht voor een shortlist aan dingen die ik wilde aanpakken en voor het reguliere onderhoud. Olie, remvloeistof, bougies. Het normale werk. Maar ik wilde ook nieuwe schokbrekers na wat ‘klappen’ in de alpen op het slechte wegdek. Zo geschiedde, Bilsteins er onder. Onderhoud gedaan. Belletje van de garage; Ja.. Er zit een scheurtje in het kleppendeksel. Niet heel erg, maar het kan snel erger worden. Ik had al gelezen dat dit juist een zwak punt is van de BMW N54 motoren, dus was niet geheel verbaasd. Maar toch even au. En de achterbanden zitten op 3.5mm… Ok, das ook op het randje, dus nieuwe er onder. En meteen dan allemaal om van die ellendige runflat banden af te komen. Best een lijstje uiteindelijk, maar hij doet het nu weer helemaal briljant! Nog strakker op de weg, voelt nog vlotter. Een heerlijke rij auto! Ik snap volledig waarom BMW de slogan ‘Freude am Fahren’ jarenlang heeft gevoerd.

Rijden; Heerlijk! Geweldig sturen, vlot, fantastische motor.
Onderhoud; Ik ga wat extra budget opzij zetten vast….
Electronica: Hopelijk blijft hij gewoon mooi zijn ding doen. Computers zijn uiteindelijk wel aan slijtage/veroudering onderhevig, en dat beangstigt me wel een beetje.
Blijft hij? Zeker! Voorlopig mag hij lekker door, en vertroetel ik hem zoals het hoort.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.