BMW 335i (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 335i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Aanschaf en eerste km´s
- 53.000 km
Mijn vorige auto begon tegen de acht jaar aan te lopen. Als autoliefhebber begint het dan wel te kriebelen. Ik wilde best weer een nieuwe aanschaffen. Vanwege het budget zou dat een mooie 320i kunnen worden of een kale 328i.
Dus maar eens begonnen met een proefrit in een 320i. Alhoewel dit een positieve ervaring was qua autobeleving en het BMW gevoel, wist ik het na deze proefrit zeker: ik ga op zoek naar een gebruikte zes cilinder F30! de zes cilinder beleving van mijn vorige auto zou ik anders snel gaan missen.
Dus maandenlang het internet in het oog gehouden, met name de BMW.nl gebruikte auto website. Na het bezichtigen van enkele mooie BMW-AG occasions (die me tegenvielen), vond ik een pracht exemplaar bij KERAM in maastricht. origineel door hun geleverd, eerste eigenaar, goeie kleur, fantastische extra´s.
Ik heb nog maar een paar honderd km gemaakt, nog niet genoeg voor een goed verslag maar hier de eerste indrukken.
1. spectaculaire en bloedstollende acceleratie, altijd.
2. Besturing te licht, haalt het niet bij mijn vorige auto´s vaste en stevige contact met de voorwielen
3. de sport stand is niet praktisch, leuk voor stoplicht sprints maar de comfort stand voldoet prima in alle omstandigheden. Tussenacceleraties in sport verlopen ronduit irritant: bv van 50 nr 80: als je bij 80 van het gas gaat blijven de toeren te lang rond 6000 hangen, vreemd.
4. interieur vertoond enkele kraakjes, meer als mijn 8 jaar oude E90.
5. Comfortabeler onderstel, minder spartaans als de E90 en eigenlijk bevalt me dat wel.
voor zover mijn eerste indrukken, meer volgt incl mooiere foto´s
de extra´s zijn te veel om op te noemen, enkele:
- adaptief m onderstel
- leren sportstoelen
- lane departure, collision etc
Eerste ervaringen
- 55.800 km
Nu al een paar flinke stukken gereden. Tijd voor wat ervaringen. Wellicht ten overvloede, de motorisering is echt het indrukwekkendste. Keer op keer sta ik te kijken hoe waanzinnig snel er opgepakt wordt bij het (vol) gas geven. Het lijkt wel of er geen eind aan komt. Zelfs bij 220 nog, dan was er bij de 325i E 90 de fut echt wel uit.
Nu wat concretere punten.
1. De bak. Nieuw voor mij, een heerlijk comfortabele ervaring. De comfort stand is echt de beste. En ook nog sportief ook. In normaal verkeer is de sportstand ronduit irritant. Zenuwachtig. Deze stand is eigenlijk alleen geschikt voor een potje scheuren. En dan nog heb ik kritiek: van nul naar honderd en dan van het gas (om niet geflitst te worden) is ongezond, de bak detecteert te laat dat hij op moet schakelen. Hierover zou ik met de software programmeurs wel eens van gedachten willen wisselen. Nogmaals, ik ben er nu helemaal blij mee maar nog niet zeker of ik de volgende keer niet terug ga naar schakelen, dat heeft toch ook wel iets.
2. Verbruik. Ik rijd dagelijks 2x25 km over 60/80 km wegen, veel drempels en rotondes. In de eco stand, met inachtneming van het metertje: 1:13,2! Zelfde traject in de sportstand met wat leuke tussensprintjes: 1:9,0. Goed toch?
3. Onderstel. Heerlijk comfortabel, past goed bij mijn ouder wordende lijf.....maar mis de uitdaging vd E90 soms. Bij hoge autobahn snelheden is de sportstand veel fijner, vooral de straffere demping geeft dan een vaster en veiliger gevoel. Eigenlijk zou ik de onderstel sportstand wel willen combineren met de comfort stand vd bak, maar da ken nie....
4. Koets. Zonder twijfel stijver als de E90. En ruimer.
5. Kwaliteit. Tikkie minder als de E90. Bv de draaiknopjes hebben een lichter gevoel. En ik vind er echt diverse rammeltjes inzitten als je op klinkerwegen rijd. Moet ik daar nu mee terug gaan? Maar eerlijk is eerlijk, op normale wegen blijft het een auto met een weldadig gevoel van comfort!
6. Airco systeem. Dit is een grote vooruitgang. In autostand niets op aan te merken, doet alles wat ik verwacht. De vorige auto had ik altijd op manueel staan.
7. Electronica. In mijn vorige auto had ik geen navi en geen BT, vond ik simpelweg te duur in 2008. Nu fully equiped, alles werk echt perfect. De iphone, usb, onderhoudhistorie. Een grote vooruitgang voor mij.
Vlgd week ga ik de winterset monteren, van 18 nr 17". Bij de E90 ging ik altijd van 17" nr 16" en dat was altijd een groot verschil, hou jullie op de hoogte!
Vakantie Oostenrijk
- 60.000 km
De eerste lange afstand, de jaarlijkse skivakantie.
Heerlijk die automaat, dat vermogen. Bergop even aanpikken, het snelle terugschakelen, wat een comfort.
Met de skibox erop heb ik, als ik op hele liters afrond, precies hetzelfde aantal liters verbruikt als mijn E90 325i! En ik heb nu harder gereden. Dat is toch wel verassend.
Dus eigenlijk niets als lof. Ik noem de (kleine) tegenvallers:
- de kinderen missen de netten achter de voorstoelen en de zonneschermpjes in de achterdeuren.
- de leren sportstoelen zijn op deze lange rit iets te hard, met een "harde kont" als gevolg.
- het navi systeem werkt echt goed, ook de filemeldingen. Maar soms verschijnen er symbolen in het scherm die noch in de gebruiksaanwijzing staan, noch op internet te vinden zijn (bv telefoontje met streep erdoor, verboden te bellen?)
- op zo'n lange rit zou ik het liefst de vering vd sportstand hebben icm het schakelen van comfort....niet te kiezen.
- ik vind het jammer dat het nummer vd versnelling niet in het display staat in de sport of comfort stand. Dan kun je een beetje beter leren hoe de bak schakeld en vervolgens efficienter handmatig ingrijpen met de flippers.
Geen bijzonderheden of defecten.
Weer een jaar voorbij
- 72.000 km
blijft een heerlijke auto,
Geen problemen, geen onderhoud.
Twee punten waar ik me aan stoor:
1. Rammeltjes in de B stijlen (gordel mechanisme?)
2. Het navullen van ruitensproeiervloeistof.......wat een gedoe. Je kunt niet dichtbij de opening komen met de kan en dan loopt de vloeistof veeeeel te langzaam weg. Echt een flop in mijn ogen.
Onderhoud en twee probleempjes
- 81.000 km
ik heb de auto nu bijna twee jaar in bezit.
groot onderhoud en eerste APK zat eraan te komen.
- olie
- bougies
- remolie
- filters
op mijn verzoek is de navi kaart geupdate nr 2016.
dit kostte me bijna duizend euro, veel geld. Maar wel het enigste in twee jaar. Bij mijn vorige BMW E90 ongeveer gelijke kosten.
twee issues:
- claxon defect. Ik gebruik hem bijna nooit maar nu had ik hem nodig en gebeurde er niks. Gemaakt onder garantie (aarding gecorrodeerd) maar na een paar weken weer kapot. Toen de de hele claxon vervangen. opgelost.
- Airco houd er mee op na een half uur. Weinig lucht en koeling. Maar na een kwartier uitschakelen deed ie het weer, niet te hebben dus. diagnose: sensor losgeschoten. Lastig is dat ik moeilijk kan controleren of het echt goed is. Heb nog twee maanden garantie....
Ik vind het wel irritant dat je bij de dealer niet "effe kunt binnenrijden" voor zulke relatief kleine dingen. Altijd afspraak maken, auto brengen, auto halen. Zucht.
Maar over de auto nog steeds alle lof!
2 jr garantie afgelopen
- 83.000 km
net voor de afloop vd garantie van twee jaar toch nog een paar probleemjes:
1. Plotseling ging het lampje van storing motormanagement branden. Geen enkel probleem verder, toch een afspraak gemaakt. Twee weken rond gereden, gaat het lampje uit een dag voor ik naar de garage moet.....Enfin, geadviseerd een software update.
2. De airco is toch nog niet goed, na terugplaatsen van een sensor (zie boven) blijf ik toch rare gedrag en geluidjes houden. Het blijkt een lekje te zijn van een kniekoppeling in het systeem onder het dashboard. Onder garantie gerepareerd.
3. Bij het onderzoeken van bovenstaand constateert de dealer dat de raamrubbers rondom de achterdeuren niet lang genoeg zien (kier zichtbaar in de hoeken) Dit is een productiefout en wordt vervangen onder garantie. Ik ben heel kritisch maar was me niet opgevallen.
Al met al keurig opgelost zonder kosten. Maar..........eerlijk is eerlijk: ik ben met deze auto toch wel al een behoorlijk aantal keren naar de garage gemoeten. En dat valt tegen na 8 jaar E90 met helemaal niets.
Maar het rijden, zitten, sturen blijft met deze auto een genot. iedere dag weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 320i EfficientDynamics Edition Upgrade Edition
- 2013
- 282.022 km

BMW 316i Executive 136PK|Origineel NL|Prof Navi|AUT|Sportstoelen|M-Pakket|Trekhaak|Climate|Xenon/Led|Cruise|PDC|18INCH M
- 2015
- 141.532 km

BMW 316i Business Line ECC Audio/Navi Electric pakket LMV 17" PDC ASR Cruisecontrol Colorpakket ABS Dealeronderhoud Nw Apk
- 2014
- 147.938 km