BMW 330i Touring (2019) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 6.500 km |
KM-stand laatst | 31.500 km |
Eerste 2000 km
- 8.600 km
Na hier al reeds lange tijd mee te lezen besloten om een review te starten van mijn 330i Touring omdat ik tijdens mijn zoektocht toch nog enkele details niet kon terugvinden.
Vorige wagens (laatste 8 jaar) waren een Skoda Superb, VW Golf, MINI Cooper D en de laatste was een F30 330 e, dit zijn steeds bedrijfswagens geweest. Door gezinsuitbreiding gelukkig mogen uitkijken naar iets groters. De koffer van de 330 e was klein en niet praktisch ingericht (met name de hoogte is zeer beperkend).
Logische stap zou een 330 e Touring geweest zijn, maar na het vernemen dat de kofferruimte 440 liter is (maar 60 meer dan de F30 330 e berline) en de laadvloer 3 cm hoger is t.o.v. de drempel viel deze af. Ook was de tijd tot levering minstens 6 maanden.
Enkele andere alternatieven bekeken zoals de V60 T6 Recharge en de Mercedes-Benz C klasse. De Mercedes viel al snel af wegens de verhoogde laadvloer om de batterijen kwijt te kunnen.
De Volvo was oké (en de zetels top), maar de bediening van de navigatie / algemene indruk van het interieur kan me niet bekoren. Ook is hij wel snel rechtdoor maar mis ik toch wat extra beleving.
Voor mij was het vrij snel duidelijk dat het een jong gebruikt exemplaar mocht worden, voor hetzelfde budget kan ik zo een exemplaar hebben met meer uitrusting én deze was vlot leverbaar.
Na een tijdje zoeken een mooie 330i Touring gevonden met een configuratie zoals ik de wagen zelf ook zou hebben samengesteld op 1 kleine optie na, mechanische zonnegordijnen voor de achterruiten. Hier valt perfect mee te leven, misschien koop ik ooit nog iets aftermarket voor de zijruiten achteraan.
De wagen komt van BMW in München en is gebruikt als persdemo. Dit heeft me eerst wat afgeschrikt, maar aangezien BMW (in België) kort na de eerste Corona-golf 4 jaar garantie geeft (of 200 000 km) lijkt dit toch een veilige optie. Ook heeft de wagen nog maar 6000 km, dus er moet al heel slecht mee gereden zijn om zaken stuk te maken. Als dit gebeurd is zal dit wel naar boven komen in de komende 4 jaar. Voor de geïnteresseerden, de neutrale review ?: https://www.autozeitung.de/bmw-3er-touring-mercedes-c-klasse-t-modell-vergleichstest-197769.html
De belangrijkste opties zijn:
- Model M-Sport
- Oxid Grau II metaalkleur
- Adaptief M Sport onderstel
- Harman Kardon geluidsinstallatie
- Akoestische zijruiten (maakt de wagen zeer stil)
- Head-Up Display
- BMW Laser Lights
- M-Sport sperdifferentieel
- Elektrisch verstelbare bestuurderstoel
- BMW Live Cockpit Professional
- BMW Driving Assistant Professional (Lane-Departure, dode-hoek, adaptive cruise control, semi-autonoom rijden, ..)
- Parking Assistant Plus (360° camera, automatisch inparkeren, reversing assistant)
Zelf ben ik nogal gedreven om alle opties en mogelijkheden tot in de puntjes uit te zoeken, dus toch maar eens gaan kijken.
Aangekomen bij de dealer stond de wagen reeds meer dan 2 maanden buiten omwille van de Corona sluiting. Wat me direct in positieve zin op viel is dat de wagen nog proper leek, enkel op het glas was duidelijk veel zand te zien. Komende van Saphirschwarz dat elke 5 minuten vuil werd was dat al onmiddellijk een dikke plus.
De kleur varieert van grijs tot champagne, afhankelijk van zon en lichtinval. Dit is een moeilijke kleur op foto, moet men in levende lijven zien om te oordelen. Enige kleur die ik boven deze zou verkiezen is Tansanit Blau II, maar dan gaan we weer veel mogen poetsen.
Onderkant enz. goed bekeken, buiten 1 krasje aan de achterbumper / laaddrempel geen opmerkingen. Akkoord gemaakt met de dealer dat dit ook nog hersteld ging worden tegen de ophaling.
Ook gevraagd om de M badges op de flanken en de 330i typeaanduiding te verwijderen.
Enkele weken later de wagen opgehaald, inclusief een set BMW 776 winterwielen. Bij vertrek veel file, onmiddellijk tevredengesteld door het gebruik van de adaptieve cruise control & het volgen van de weg. Zo kon ik rustig het interieur bekijken.
Komende van een 330 e dacht ik dat de stilte in het interieur weg ging zijn, maar eenmaal op kruissnelheid is de auto stiller dan de 330 e. Je hoort de motor nauwelijks en is er amper windgeruis, wat bij de F30 duidelijk meer aanwezig was vanaf +- 80 km/u.
Interieur:
- Qua afwerking vele stappen vooruit op de F30. Zit zeer degelijk in elkaar, de F30 stamde duidelijk af uit 2012, deze is terug bij de tijd. Ook vind ik de fysieke knoppen een dikke plus en de gebruikte materialen van de knoppen zien er goed uit.
- Ergonomie voor de bediening is nog steeds top (veel keuze om de wagen en functies te bedienen), alhoewel de menustructuur t.o.v. de vorige iDrive minder duidelijk geworden is.
Bij de vorige versie was het eenvoudig: Hoofdmenu > Algemeen onderwerp (bvb Media) > Details om elke optie hiervan in te stellen.
Nu is het soms erg zoeken + elk niveau van het menu wordt grafisch anders weergegeven wat het er niet duidelijker op maakt. Bvb: Car > Autoinstellingen > Ritgegegevens > Gemiddeld verbruik. Elke keer verandert het menu van uitzicht/ structuur.
Spraak gebruik ik veel (ook al bij de MINI en F30), eenmaal je de commando’s weet is het zeer eenvoudig een adres in te spreken of contacten te bellen.
Wel heb ik ‘Hello BMW’ en Gesture Control afgezet. Knopje op het stuur om spraakbediening te starten is minstens even snel en dan gebeurd het enkel op het moment als je het echt wil.
- De live cockpit (= digitale klokken) mogen ze per direct afvoeren. De kans in meerwaarde om een digitale display te personaliseren heeft BMW hier totaal laten liggen. Enkel de kleuren veranderen. Ook is deze chaotisch ingedeeld zodat er te veel informatie voor je neus staat.
Via iDrive is er wel een rustige modus te selecteren, wat de instrumentencluster herleid tot Snelheid en Rijmodus (maar zaken zoals brandstofniveau en toerenteller vallen dan ook weer weg, niet handig). De vormgeving en kleuren blijven ook in deze modus hetzelfde.
Daar doet Mercedes-Benz het veel beter.
Gelukkig heb ik de Head-Up display waardoor ik er niet de hele tijd naar hoef te kijken.
- Harman Kardon: In het begin heb ik wat zoeken, maar eigenlijk had ik de standaardinstellingen moeten laten staan. Treble nu een beetje opgevoerd en bas ook een heel klein beetje, nu is de balans perfect. Ik hou van een luide maar zuivere bas, waar de vocals dan ook nog eens goed in uitkomen, dat is nu gelukt. Meestal zet ik de Surround audio onmiddellijk uit, maar hier is dat weldegelijk een meerwaarde.
- Laadmogelijkheden: Voor GSM’s en tablets zijn er meer dan voldoende mogelijkheden. Er zijn 4 USB aansluitingen (1 USB A en 3 USB C) en er kan ook draadloos opgeladen worden. Dit hebben ze goed voor elkaar. Wel moet je voor USB C nieuwe kabeltjes kopen, maar daar krijg je voor terug dat opladen veel sneller gaat.
- Stoelen: Steeds probeer ik voor de standaard alcantara stoelen te gaan. Dit omdat ik het gevoel en uitzicht beter vind dan leder. In de winter is dit niet te koud, in de zomer niet te warm.
Echter is de zithouding minder goed dan in de F30. Hopelijk is dat omdat de zetels nog nieuw zijn. Probleem is dat de hoofdsteun niet in diepte verstelbaar is (enkel naar boven of beneden), dit kon in de F30 wel. Ook is de zitting voor de onderbenen kleiner / smaller, het zit gewoon niet zo lekker. Ben 2m groot, maar dat was ik in de F30 ook al.
De stoelen zijn op zich meer instelbaar dan in de F30, daar had ik manuele stoelen zonder lende steun, dus daar kan het niet aan liggen.
Ook is de zijdelinkse steun minder, desondanks ze er sportief en goed gevormd uit zien. Als ik sportief de bocht in duik moet ik me zelf te veel schrap zetten, dat was in de vorige duidelijk beter. (Ik denk misschien omdat dat Stof / Alcantara was, meer grip t.o.v. Sensatec / Alcantara).
- Kofferruimte: Deze is zeer bruikbaar en praktisch ingericht. Ook is de dubbele bodem nog bruikbaar. De apart openende achterruit is handiger dan ik op voorhand had gedacht. Dit gebruik je veel als je nog iets kleins vergeten bent (zoals het bagagescherm) of wil inladen.
Auto is ook geleverd met de ‘opblaasbare’ anti-slip rails en een bagagenet. Dit net kan je op verschillende plaatsen motneren, afhankelijk of de zetels neerliggen.
Rijden:
- Het belangrijkste deel waar ik altijd wat op mijn honger bleef zitten bij de F30 is het rijden. De F30 was snel, maar van zodra je echt de limiet probeerde te bereiken was deze vaag. Dit zowel qua onderstel (18” met runflat was hard) als stuurgevoel.
De G21 is vele stappen vooruit op dat weggedrag, al zal de afname in gewicht (batterijen) en het sper er ook iets mee te maken hebben. Alhoewel er van de 330 e Berline naar de 330i Touring maar 60 kg verschil is, dat is nu ook niet gigantisch.
Het stuurgevoel is goed en voorspelbaar, net zoals de grip in bochten. De standaard Pirelli P7 banden zijn zeer gebalanceerd maar niet schitterend. Prima voor normaal gebruik, maar zal toch blij zijn de dag dat ik Michelin Pilot Sport 4 banden kan monteren.
Met het adaptief onderstel en 18” velgen is de wagen comfortabel, het verschil in comfort of sportmodus is ook zeer goed te voelen.
De ‘Adaptive’ rijmodus is wat mij betreft overbodig. Je weet dan nooit in welke modus de wagen nu echt zit en dat maakt het allemaal minder voorspelbaar. Dit leunt zeer dicht aan bij de Comfort modus.
- Eco-Pro modus is ook een waar genot, je zoeft over de weg en merkt amper iets van motorgeluid of schakelmomenten. Zeker de moeite als je gewoon rustig wil cruisen. Jammer is wel dat ook hier de digitale klokken geen meerwaarde bieden. De toerenteller veranderd in een verbruiksmeter (0 – 20 L / 100 km), waarom BMW, waarom?
- Het onmiddellijke koppel van de ‘e’ mis ik wel. Op papier heeft de 330i maar 20 nm minder en is deze sneller naar de 100, maar je merkt toch dat er iets ‘ontbreekt’. De hybride reed nog zoals een Diesel qua opbouw, en je kon ook tot 7000 rpm doorgaan, het beste van de twee.
De 30i heeft even nodig als je uit een hybride stapt, maar de gasrespons is voor een gewone benzine wel zeer goed.
- ZF 8-bak met schakelpaddles: Deze is nog beter geworden, je merkt bijna niets van het gebruik. Op mijn vorige wagen had ik ook schakelpaddles, maar deze heb ik bijna nooit gebruikt omwille van het traag reageren. Ik heb altijd gedacht dat dit komt door de hybride aandrijflijn die even tijd nodig had. Nu zijn deze nuttig en reageren ze onmiddellijk. Manual mode is ook manual mode, heb ik hardhandig mogen ondervinden. Ik was gestopt aan een licht in manual mode en het vergeten, trek nogal sportief op en bleef even in de begrenzer hangen in eerste versnelling, oeps!
Ook geeft de bak wat meer klappen bij accelereren in Sport Modus, dat vind ik wel gepast en bijdragen aan een sportieve rijbeleving.
- Verbruik is de laatste 2000 km 7,4l / 100 km of 1 op 13,5. Dit vind ik best netjes voor de prestaties die ik ervoor terug krijg. Dit zijn veelal snelweg en file kilometers.
Gemiddelde van de 330 e na 3 jaar was 5,4 liter / 100 km. Het verschil is dus wel merkbaar maar voor de meerprijs van de wagen moet je het niet laten. We gaan we deze wagen voor korte ritten meer laten staan aangezien we ook nog een volledig elektrische wagen hebben.
Rijhulp en andere systemen:
- Adaptieve cruise control: Werkt prima, de afstand is soms wel wat afhankelijk van het soort verkeer of je voorligger. Dit was iets beter in een VW Golf waar ik enkele jaren geleden meer reed, daar was het minder nerveus afgesteld.
Wat ik top vind is het lezen van de verkeersborden en het overnemen van deze snelheid.
Ook kan je standaard instellen dat de wagen x aantal km/u te snel mag rijden. (2 snelheden, overschrijding tot 60 km/u en alles daarboven) Enige opmerking hierop is dat dit gewoon in % zou gekund hebben, altijd een percent of 8 is prima bij elke snelheid..
Ook wordt er nu altijd goed rekening gehouden met extra bordjes zoals tussen 6-19h een andere snelheidsbeperking. Wordt er een ‘klokje’ weergegeven met de toegepaste snelheid. Voorheen werd hier geen rekening mee gehouden.
- Lane Keeping Assistant: Dit werkt goed onder ideale omstandigheden van de wegmarkeringen en infrastructuur, waaronder de Belgische wegen niet vallen. Dus schakel ik enkel in bij file of in Nederland / Duitsland. Gelukkig is dit zeer eenvoudig aan te passen via een knopje op het stuur.
- BMW Laser Lights: Omdat het zomer is nog niet veel in zeer donkere omstandigheden gereden, maar heb al wel mogen ontdekken dat ze zeer veel lichtopbrengst hebben. Ook is de adaptieve functie naders dan bij vorige wagens, ze beginnen namelijk voor de bocht al te draaien a.d.h.v. de GPS locatie.
- Head-Up Display: Nog meer informatie als bij de F30, zeer nuttig.
Detail van GPS-instructies zijn ook duidelijker.
Een voorbeeld: Als je op het derde vak rijd en je moet een afrit nemen, staat er dat je 2 vakken moet kruisen, schuif je eentje op ga je naar het middenvak enz.. Zou zeker niet meer zonder kunnen.
- Ruitenwissers: Een kleinigheidje, de sproeikoppen zijn geïntegreerd, wat tot veel minder verlies en vuile strepen op het dak leid.
Al bij al dus zeer tevreden na de eerste 2000 km. (augustus 2020)
1 jaar verder
- 31.500 km
Ondertussen zijn we 1 jaar en 24000 km verder en de wagen bevalt zeer goed. Onlangs een eerste onderhoudsbeurt (30 000 km) gehad.
In het afgelopen jaar ben ik 2 maal bij de dealer geweest:
- Instrumentarium viel heel soms uit, zo’n 1 keer om de 2 maanden. (heel handig zo’n digitale displays..). Na een software update is dit nu al enkele maanden niet meer voorgekomen.
- Rond de 24 000 km was het oliepeil op het minimum. Litertje olie er bij en we konden er weer tegen. Al moet ik wel zeggen dat dit gebeurd is na 2 Eifel trips waarbij de auto zeer goed gebruikt werd, dus voorlopig maak ik me er geen zorgen over.
Die Eifel trips waren perfect om de wagen beter te leren kennen.
De wegligging in combinatie met het sper op de achteras geeft zeer veel vertrouwen bij het betere bochtenwerk. Bij droog weer (+- 18 graden) valt er werkelijk niets van onder of overstuur te merken. De limiet van de wagen ligt dan ver boven mijn kunnen, maar je voelt je als het ware de bocht uitgeduwd worden door de optimale verdeling van de krachten op de achteras.
Bij nat weer is de wagen dan weer best listig, je voelt wel nog steeds goed wat er gebeurt, maar wakker moet je zeker zijn. Als je dit bewust doet is het ook veel aangenamer met dynamic traction control, wat een beetje hoek toe laat en niet direct de boel dicht gooit wanneer er ergens verlies is van grip. Als traction control aan staan.. Sja, dan is het ondergaan en niet te veel willen gas bijgeven, gewoon sturen.
Dit is volgens mij te danken aan de Pirelli P7 banden, het zou strafbaar zijn dat BMW deze af fabriek plaatst i.c.m. een sper. Op zich zijn dit voor de gemiddelde rijder de perfecte banden, meer dan genoeg grip, stuurgevoel en een uitstekend comfort, maar dan komt de ‘MAAR’.. Vanaf je 1 keer uitbreekt worden de banden zeer snel warm, wat bij een beetje plezier na enkele minuten ertoe leidt dat je rondjes draait of zeer hard moet opletten dat je niet in de berm vliegt.
Dit moet je weten en ontdekken want anders kan het je zuur uitbreken. Dit kan je Pirelli niet kwalijk nemen omdat dit gewone banden zijn voor gezinswagens. ?
De achterbanden zijn na de winter aan vervanging toe, dus ik hoop dan toch een serieus verschil te merken met nieuwe Michelin PS4 banden. Runflat blijft zeker, niks op aan te merken in combinatie met het huidige onderstel.
Verdere postieve punten:
- Verbruik: Afgelopen 8000 km inclusief 1 trip naar de Eifel (Autobahn 200+ rijden wanneer mogelijk + sportief rijden op het platteland): 7.5 l / 100 km of 1/13.3.
Op de snelweg bij 120 is het verbruik +- 6.3 l / 100 km.
Af fabriek staat de teller nu op 8.1l / 100 km (bij aankoop 8.9 L / 100 km)
- Algemene kwaliteit bediening interieur. Alles zit binnen handbereik en op logische plaatsen. Harman Kardon blijft ook genieten.
- De laser lights: In België niet veel nodig, maar als je ze nodig hebt is het indrukwekkend. Hoe objecten en de weg belicht worden en de koplampen a.d.h.v. de GPS net voor de bocht al indraaien, is toch nog een verschil t.o.v. gewone adaptive headlights.
- Adaptieve M ophanging: Comfortabel wanneer het moet, maar zorgt ook voor zeer goede wegligging en gevoel. Bvb op de Autobahn kies ik het standje Sport Plus in combinatie met manueel schakelen (ik wil niet bepaald 6000 toeren als ik 200 rijd). Dan voel je de wagen zeer goed aan, in comfort is deze bij hoge snelheden nogal zweverig, ook het stuurgevoel is dan niet direct genoeg.
Negatieve punten:
- Comfort van de stoelen. Ik ben groot (2m), maar het comfort blijft minder goed dan de stoelen in de F30. De zitting kan niet laag genoeg en is korter. Vooral op langere ritten heb ik na 2 uur last, wat ik voorheen niet had (trips naar Italië enz. gedaan). De hoofdsteun zit ook steeds in de weg. Deze kan niet ver genoeg naar achter / hoog genoeg geplaatst worden.
- Adaptive Cruise control: Deze werkt toch aanmerkelijk minder goed dan op bvb. de VW Golf die ik in 2015 reed. Geparkeerde wagens worden gezien als obstakels waarna er een remactie gebeurt enz.
Ook is de afstelling te nerveus. Wanneer ik een grotere afstand tot mijn voorligger kies wil ik dat de wagen die ruimte gebruikt om langzaam af te remmen en op te trekken. Nu gebeurt dat niet, de afstand wordt exact hetzelfde gehouden en de remacties zijn even plots. Ook is het optrekken te direct en 'kijkt' de auto niet ver genoeg voor zich, uitbollen kent deze niet.
- Beschermingsschild remmen: Er zijn enkele modellen van BMW (ook de i3) die een schild hebben ter bescherming van de rem. Heel handig denk je, maar er is net nog voldoende ruimte voor steentjes. Eenmaal die erin belanden geeft dit een enorm luide pieptoon / krassend geluid. Daarvoor heb ik BMW Assistance ingeschakeld om bij ons thuis deze even te komen verwijderen. (Zie foto)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.