BMW 330i Executive (2003) #2

autoreview

BMW 330i Executive (2003)

Signalement

Uitvoering330i Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf185.789 km
KM-stand laatst186.200 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aankoop

  • 185.789 km

Nadat de Toyota Auris, zie vorige review, overgegaan is naar mijn moeder, was ik weer in de markt voor een nieuwe auto.

De volgende wensen:
- Voorkeur een 6 cilinder
- Bouwjaar 2010 +
- Automaat
- Enige vorm van luxe denk aan goede hifi enz
- Benzine
- Moet zeker een jaar of 4 meegaan

Toch kwam ik per toeval uit bij een BMW 330I E46 2003. Hoewel deze niet volledig voldeed aan mijn wensen, was ik toch nieuwsgierig. De auto zag er goed uit. Volgens de beschrijving was de auto een tijdje onderdeel van een collectie en heeft deze een tijd stil gestaan.

Bij aankomst bleken de foto's representatief voor de auto zelf. Hij zag er erg netjes uit. Hoewel de auto een tijd stil had gestaan, startte deze zonder enige moeite met behulp van een booster. Geen afwijkende geluiden en draait mooi soepel en rustig.

Wat mankeerde eraan?

- Achterbanden kaal
- Remmen achter vrijwel staal op staal
- Toe aan onderhoud
- Accu slecht door lange stilstaan
- Differentieel zweet licht
- Lekt licht olie

De auto heeft zonder problemen een rit doorstaan van 300 kilometer naar huis. Een feest om in te rijden. Auto geeft soepel zijn vermogen af, terwijl de 6-cilinder op de achtergrond lekker zijn werk doet.

Het betreft een luxe wagen: Origineel BMW M-stuur gecombineerd met automatische airco, 3 weg geluidssysteem, cruisecontrol, panoramadak enzovoort.

Al met al ben ik zeer tevreden. Hoewel deze auto niet op de planning stond, ben ik er erg content mee!

Het eerste onderhoud

  • 186.200 km

Voor het onderhoud wist ik al dat er enkele dingen moesten gebeuren. Hoewel ik redelijk wat zelf kan, besteed ik sommige dingen toch echt uit.

De motor heeft de afgelopen jaren eigenlijk niets gedaan, dus heb ik besloten om voor nu wat dunnere olie erin te stoppen en dan na +- 2000 kilometer wederom de olie te verversen en dan over te stappen naar iets dikkere olie conform BMW specificaties.

Wat heb ik uitgevoerd?
- Oliefilter (Mann) + carterstop + Olie 5W30 totaal 125 euro
- 2 Achterbanden ( Michelin Pilot sport 5 245/45/17) totaal 325 euro
- Achterremmen op origineel nummer besteld. Brembo schijven en blokken totaal 116 euro inclusief verzenden
- Remvloeistof, deze was zwart. Materiaal reeds aanwezig. Totaal 0 Euro
- Ruitenwissers Bosch 45 euro
- 4x Wielen balanceren. Zelf gedaan. Geen kosten.
- Accu. ( Bosch Silverline) Kosten 148 euro

Verder begaf het raammechaniek linksachter het bij eerste keer bedienen. Deze vervangen door een mechaniek van FEBI Bilstein. Deze was het snelst leverbaar. Pasvorm voor de motor zelf is niet optimaal. Ik adviseer origineel BMW. Kosten 45 euro.

De auto rijd hierop een stuk beter, maar nog niet naar mijn wens.

Nu de achterremmen vervangen zijn, heb ik de auto stevig aan de tand gevoeld. Bij remmen trilt deze enorm in het stuur. Oorzaak: De remschijven aan de voorzijde hebben een afdruk van het remblok en zien er matig uit. Ik ga deze preventief vervangen. Kosten 109 euro. (Brembo schijven en blokken)

Verder de ontluchtingsnippels van de remklauwen voorzijde vervangen. Gelukkig zijn deze los leverbaar. Deze zijn verstopt en bij het verversen van de remvloeistof hadden deze er flink moeite mee. Kosten rond de 10 euro origineel bmw

Voorbanden zijn licht gecupt. Ook deze wil ik binnenkort vervangen voor Michelin Pilot Sport 5, zodat de auto 4 dezelfde banden heeft.

Opnieuw uitlijnen i.v.m. met licht trekken naar rechts + gecupte banden.

Olielekkage is afkomstig van de carterpanpakking. Bekend probleem. Ik hou het in de gaten en wil dit tzt laten doen elders i.v.m. grote klus.

Differentieel blijft droog tot nu toe. Maakt tevens geen bijgeluiden. Ook deze zal ik in de gaten houden

Verder blijft het een heerlijke auto, welke zeker niet uitnodigt tot hard rijden, maar zorgt voor een lach op het gezicht bij het rijden over de prachtige Zeeuwse dijkweggetjes. Want sturen, dat kan die wel!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.