BMW 330i Coupé Business Line Sport (2011)

autoreview

BMW 330i Coupé Business Line Sport (2011)

Signalement

Uitvoering330i Coupé Business Line Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alleen maar starten met de deur open ;-)

  • 45.000 km


Na 3 jaar in een 325i touring en daarna 3 jaar in een prima Passat CC stap ik voor het eerst in de BMW 330ci.
Na een paar honderd meter kan ik maar een ding denken: "Oh ja, zo rijd een BMW, WELKOM THUIS!"


MOTOR
"Het aantal keren dat ik de motor heb gestart zonder open deur kan ik op een hand tellen". Het geluid van de 6 cilinders is een genot. Het liefst zou ik iedere dag de auto starten met een ijskoude motor in een afgesloten betonnen garage. De heerlijke diepe brom laat je nekharen overeind staan en verklapt alvast: "you're going to have a lot of fun!"
De 275pk zijn, in tegenstelling tot de turbo motor in de Passat, pas vanaf 2500/3000 toeren echt beschikbaar. Voor een snelle verplaatsing op de snelweg moet je vaker terugschakelen en toeren maken. Maar dat doet de motor dan ook *GRAAG* en voor de bestuurder is het geluid ook geen straf. Toch blijf ik fan van het karakter van geblazen motoren.
Gemiddelde verbruik: een keurige 8-9 liter/100km.


COMFORT
De auto is redelijk stil. Niet overdreven maar goed genoeg om lekker te rijden. Zeker als je op de snelweg rijd met een constante snelheid dan is de motor nauwelijks hoorbaar. Gas geven brengt daar verandering in ;-) Qua veercomfort is de auto iets minder. Het heerlijke M-onderstel is fantastisch maar wel duidelijk strakker dan bijv. de Passat CC. Had graag een instelbaar onderstel gehad met de keuze comfort/normaal/sport.
De sportstoelen van BMW zijn echt absoluut fantastisch. (zie mijn review van de 325i touring). Je kan ze goed instellen en de opblaasbare 'wangen' zorgen ervoor dat je super strak in je stoel zit.
De stoelen zijn elektrisch en gekoppeld aan de sleutel. Als ik met mijn sleutel de auto open dan gaan de stoelen en buitenspiegels meteen op 'mijn stand'.


RUIMTE
De keuze voor deze BMW was er een gemaakt met het hart, niet met het verstand. Met een kind (in een kinderzitje) is het niet echt een erg praktische auto. Nou moet ik eerlijk zeggen dat achteraf gezien ik toch weer deze keuze zou maken. Voor de vakantie had ik wel een dakkoffer gehuurd. De kofferbak is met 440 liter niet zeer klein maar voor een vakantie van 2 weken wel.
Tip voor de kofferbak: Door de run-flat banden zit er geen reservewiel in waardoor je onder de klep in de kofferbak veel extra ruimte hebt.


GEBRUIK
Het navigatie systeem (niet de Pro met het grote scherm) is eigenlijk prima bruikbaar. Had nooit eerder een i-drive systeem gehad maar het functioneerde uitstekend. Zeer prettig is de mogelijkheid om ieder deel van dit systeem onder een van de 8 knoppen te programmeren.
Voorbeeld: 1-RadioBNR, 2-RadioSlamFM, 3-Bluet.Audio, 4-tripcomputer, 5-Navigatie 'naarhuis', 6-Navigatie 'naarwerk', 7-Bel-vrouw, 8-Speel CD
Ook deze instellingen horen bij de sleutel. Mijn vrouw had dus 'Bel-man' op knop 7.
De geluidskwaliteit is erg goed met een grote bas luidspreker onder de bestuurders stoel.
Wat mij wel tegenviel was de riem. Met een gesloten portier komt er een armpje naar voren die de riem aangeeft. En ja, die heb je echt nodig. Als je een klein beetje last hebt van je schouder dan is dit niet prettig.
Een andere kanttekening (die je kan verwachten bij een Coupe) zijn de grote deuren. Zoek maar een parkeerplaats uit waar je voldoende ruimte hebt! Weinig ruimte? Dan moet je jezelf tussen de deur in de (ultra lage) stoel wurmen ;-)
Op de achterbank zit je prima maar (net als in de Passat CC) maar 2 stoelen en 2 riemen. Je kan dus niet 4 personen meenemen.
De algemene bruikbaarheid van de geboden functionaliteit is hoog. Alles lijkt precies op de plaats te zitten waar je het verwacht.


PRO
○ Motor
○ Sport stoelen
○ Prima radio/navigatie systeem met i-drive
○ Programmeerbare toetsen
○ Motor
○ Zicht naar achteren is uitstekend
○ Bediening
○ Elektrische stoelen met geheugen (gekoppeld aan de sleutel)


MINDER
○ Formaat deuren (geen verassing bij een Coupe)
○ Riem voorin niet heel makkelijk om te doen
○ Achterbank: 2 riemen


PROBLEMEN
○ geen


CONCLUSIE: Een geweldige auto waarin ik een enorme hoeveelheid lol heb gehad. Een sublieme motor met veel vermogen en een uitstekend interieur. Ondanks dat de auto wel een lichte "pooier/drugs-dealer"-factor heeft is het toch een aanrader. Op naar de volgende auto in een HEEL ander segment, nl. met een stekker.. Zeer uitgebreide review hiervan in de komende maanden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.