BMW 330e xDrive Touring (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e xDrive Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 113.895 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
De BMW family wagon
- 114.253 km
Daar is hij dan! Begin maart begon de 530e toch echt uit de gratie te raken. Ik wilde meer ruimte hebben voor alledaagse bezigheden en met gezinsuitbreiding in het voortuizicht werd het tijd voor een praktische auto.
Aankoop & keuze:
Bekend met de werking van het hybridesysteem in de 530e werd het of weer een hybride of een elektrische auto. Ik heb nog wat auto's bekeken vanuit de werkgever (elektrisch) die ik kon overnemen maar dat werd hem niet. Na 1x in een (persoonlijk) troosteloze Kia Niro gezeten te hebben wist ik dat er niks van mijn gading bij zat. Toen kwam ik al snel terug bij BMW.
Hierbij waren de logische elektrische opties eigenlijk alleen de i5 of iX1 qua ruimte, echter nagenoeg nieuw en niet veel afgeschreven. De iX3 staat qua range best belabberd te boek, deze viel dus ook af.
Het liefste wilde ik toch een station en geen SUV. De X3 viel hierdoor in hybride variant ook af.
Toen bleven de G31 LCI 530e touring of G21 330e touring over. De vorige 530e beviel goed, maar is ook een lel van een auto. Hierbij in ogenschouw nemende dat de G31 530e richting de 1950kg gaat en 5 meter groot is. Met 2 kids is het misschien praktisch maar nu nog niet nodig. Hierdoor bleek de G21 toch een stuk aantrekkelijker! Ook de G21 vormgeving aan de achterzijde en voorkant vind ik erg geslaagd! het oogt verfrissend na 2,5 jaar in een 5-serie, waarbij de G31 LCI grotendeels hetzelfde is qua koetswerk. Ook zocht ik een iets dynamischer pakket, de 3 serie is 23cm korter en dat leek mij wel wat.
Opties:
Toen in de buurt deze nagenoeg vol uitgeruste 330e voorbij kwam moest er een proefrit komen. De voorganger had wel wat opties maar miste er een boel. De belangrijkste opties voor mij die deze 330e heeft:
- Harman / Kardon audio: Equalizer mogelijkheid en eindelijk een fatsoenlijke audio.
- Wegklapbare trekhaak
- Vernasca volleder interieur met blauwe stiksels (makkelijk schoonmaken als de kleine er straks een bende van maakt)
- Panoramadak
- Co-pilot, adaptive cruise control en een boel parkeer gimmics + 360 graden camera
- M-sport remmerij
- Adaptive led koplampen
Bijkomst was dat er nog een boel extra opties zijn aangevinkt door de vorige eigenaar, die niet persé nodig zijn, maar wel erg fijn zijn:
-xDrive
- Geluidswerend glas
- Elektrische kofferklep met voetactivatie
- Elektrisch neerklapbare achterbank met bagagepakket
- Achterbankverwarming
- Keyless entry, mogelijkheid tot digital key
Ervaring:
Al met al zat hij dus goed in de opties. Tijdens het rijden kwam ik er al gauw achter dat het xDrive systeem het rijden echt tot een feestje maakt. Als je wilt, zorgt de beschikbare 292pk en 420nm ervoor dat de auto als een raket wegschiet. Het xDrive systeem zorgt ervoor dat hij dit vermogen moeiteloos kwijt kan. Bij de 530e wilde de achterbanden nog wel eens doorschieten. Met het xDrive systeem krijg je echt het idee dat de auto op rails rijdt.
Alle overige snufjes van de auto bevielen erg goed, en de keuze om hem aan te schaffen was snel gemaakt! Na een nette inruilprijs voor de 530e kon ik de 330e na een weekje ophalen. Hij werd nog volledig gepoetst en voorzien van een nieuwe APK. Na een kleine 600km gaan we kijken hoe hij verder bevalt! In ieder geval al een knappe set 19" 898 M-performance velgen op de kop getikt voor de winter. Nu nog een leuke 19" zomerset. Deze week even kijken wat de opties zijn, bi-colour zwart/polished zoals de 791m lijkt mij ook wel wat.
Ik zal de review de komende tijd bijwerken met mijn bevindingen, er staan al wat mooie ritten gepland en richting de zomer een grote roadtrip door Duitsland waarbij we langzaam afzakken naar midden Italië, wordt vervolgd!
Eerste 1000
- 115.000 km
De eerste 1000km zijn al voorbij gevlogen. Ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen tot nu toe. Het xDrive systeem doet zijn werk erg goed, waarbij ik met de 530e zonder xDrive wielspin kreeg bij stevig accelereren is dat bij de xDrive amper aanwezig. Tenzij je vanaf stilstand een hoek om wilt schieten, dan merk je dat de achterkant iets opzij wilt stappen. Ook de dynamiek in de bochten en het vertrouwen in het sturen wordt hierdoor versterkt.
Ook heb je helemaal niet het idee dat je met 1840kg op pad bent. Hij voelt namelijk erg dynamisch aan, ondanks dat de 330e wat hoger op de poten staat dan de reguliere 3-serie i modelen. Hij stuurt erg precies en is de vering stijver dan de 530e.
Allround is het een erg fijne auto, er gaat een flinke lading spullen in. Met het bagagenet en de omlaag geklapte stoelen kan je een zee van ruimte creëeren. Met de aanhanger rijden is een fluitje van een cent, je hebt amper door dat er een aanhanger achter ligt, behalve dat adaptief sturen niet werkt van het co-pilot pack.
Ook de accu range is flink verbeterd, ik heb met regulier rijden en mij aan de snelheid houden al 42km op een lading gehaald, hierbij gewoon verwarming en dergelijke aan. Enige minpuntje is wel de kleine tank, ondanks dat ik niet vaak hoef te tanken is de krappe 40L die er in gaat wel erg karig.
Infotainment en zeker het H&K audio systeem werkt erg goed. Even wat pielen met de equalizer settings maar dan heb je ook een goed klinkend systeem.
Al met al super tevreden, de 330e xDrive G21 blijkt voor mij de perfecte allrounder; zuinigheid van een hybride gecombineerd met een flinke trap in de rug als het moet. Des te langer ik de G21 heb des te mooier ik het lijnenspel van de auto vind.
Het bericht van vandaag dat de MRB korting t/m 2028 blijft en naar 30% gaat is ook welkom! Dit zal zeker een motivatie zijn voor meerderen om toch de keus te maken voor een BMW hybride. Op naar nog vele kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 318i High Executive *INCL. BTW* + HEAD-UP / SPORTSTOEL / 19'' LMV
- 2021
- 105.246 km

BMW 3-serie Touring 330e M-Sport TREKHAAK | ACC | LASER | 360 CAM | HUD | ADAPTIEF ONDERSTEL
- 2022
- 94.720 km

BMW 3-serie Touring 330e High Executive, M-pakket, Panoramadak, Car-play, Keyless entree, Stuur en Stoel verwarming, 1e eig Dealer
- 2022
- 132.327 km