BMW 330e Touring (2021)

autoreview

BMW 330e Touring (2021)

Signalement

Uitvoering330e Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 330e Touring High Executive M-Sport

  • 20.000 km

Al jaren lees ik af en toe de gebruikersreviews van auto’s die ik interessant vind, gewoon omdat ik het leuk vind. Sommige zijn leuk en nuttig, andere weer wat minder. Ik dacht, laat ik nu zelf ook eens zo’n review schrijven, zeker omdat ik nu in een auto rij waarvan het best nuttig kan zijn om extra informatie over te hebben.

Ik ben zelf een echte BMW liefhebber, dit is mijn derde en daarvoor heb ik een aantal Audi’s gehad en daarvoor een aantal Peugeot’s. Mijn vorige auto was een BMW 420i Gran Coupe in M-Sport uitvoering, deze heb ik ingeruild op een BMW 330e Touring High Executive ook in M-Sport uitvoering. Dit is dus een plug-in hybride (PHEV) met een verbrandingsmotor van 184 pk en een elektromotor van 113 pk, gecombineerd vermogen van 292 pk. Deze heb ik als volgt samengesteld:

• Kleur Oxid-grau II metallic
• Mokka leder
• Volledig hoogglans zwart Shadow Line
• 19” wielen (styling 793 I)
• Glazen panoramadak
• Extra getinte ramen achter
• Parking Pack
• Parking Assistant Plus
• Verwarmd stuurwiel
• Elektrische trekhaak
• HiFi system

Vaak lees ik bij BMW de kreet premium. Een aantal mensen zeggen dan dat je alleen betaald voor de naam, ik denk dan dat dit vaak mensen zijn die nog nooit in een BMW hebben gereden. Uiteraard betaal je voor de naam en ja, ze zijn niet goedkoop. Echter krijg je daar ook een heleboel voor terug. Ruime keuze mogelijkheden, over alles is nagedacht en aandacht aan besteed. Uitstekende samenwerking tussen de motor en de automaat, en in dit geval ook een naadloze samenwerking met de elektromotor. Ik ben sowieso nog geen betere automaat tegen gekomen dan die van BMW.

Waarom heb ik gekozen voor een plug-in hybride? Ik hoef niet dagelijks op de snelweg te zijn. Mijn woon/werk verkeer is 60 kilometer heen en terug. Voor de rest maak ik regelmatig ritjes in de regio en incidenteel verder het land in. En meestal een keer per jaar naar het buitenland. Mijn gedachte was om (de meeste) brandstofkosten weg te halen met eigen zonnepanelen, maar nog niet helemaal afhankelijk te zijn van laadpalen. Mijn verdere overweging was een krachtige auto, maar niet het bijbehorende brandstof verbruik. Voor de rest heb ik nog voordeel van half tarief MRB.

Is deze PHEV het slechtste van twee werelden? Vaak lees ik dit over PHEV’s, onderhoudskosten aan de verbrandingsmotor en het extra gewicht en achteruitgang van de batterijen. Aan het extra gewicht kan je weinig doen, gelukkig heeft deze PHEV genoeg vermogen om dit te compenseren. Bij BMW kan je wel iets doen aan de onderhoudskosten. Ik heb dit bij aanschaf voor de eerste 5 jaar of 100k km afgekocht voor ongeveer € 750,-. Eigenlijk een no-brainer, slijtende onderdelen vallen hier uiteraard niet onder. BMW geeft ook vijf of zes jaar garantie op de batterijen. Voor mij vallen deze slechte kanten dan weg.

Hoe is het elektrische verbruik? De elektrische range valt mij niet tegen. De fabrieksopgave is 60 km en in de zomer is mij dat al een aantal keer gelukt. Bij een graad of 10 haal ik ongeveer 50 km en rond het vriespunt ongeveer 40 km. Daarbij heb ik wel een gunstig woon/werk traject, daarin zit een dijk waar ik gemiddeld 70/80 km per uur rij en dat geen stoplichten heeft, en een stuk stadsverkeer. Uiteraard zijn er een aantal trucs die je kunt uithalen om de range te verbeteren. De meeste zijn een open deur, dus die zal ik niet herhalen. Wat mij bij deze auto wel is opgevallen is dat het elektrische verbruik gunstiger wordt wanneer de motor warm is. Wat ik op koudere dagen dus meestal doe is eerst beginnen met een stuk op de verbrandingsmotor. Dat heeft als bij komend voordeel dat ik de verbrandingsmotor gebruik op het koudste moment van de dag, waarop de elektrische motor de minste range heeft. Hier pak ik zeker 5 km mee. Wat ik ook vaak doe is de airco uitzetten wanneer dit mogelijk is. Wat ook veel scheelt is, is geen verwarming gebruiken maar alleen de stoelverwarming, veel effectiever. Ik maak ook veel gebruik van de verschillende modussen in de auto, in de eco-modus bijvoorbeeld rolt de auto door dus dat is effectief op stukken zonder stoplichten. Als je goed vooruit kijkt en het gaspedaal op tijd los laat dan hoef je het rempedaal weinig te gebruiken. Door het doorrollen verlies je ook weinig snelheid wat weer range scheelt. Op stukken waar je relatief veel moet remmen is de gewone hybride modus weer handig, de auto recupereert dan. Ook hier is het weer handig om goed vooruit te kijken en het gaspedaal op tijd los te laten. Zo pak je wat energie terug en hoeft het rempedaal minder te gebruiken.

Hoe is het verbruik van de verbrandingsmotor? Als ik alleen op de verbrandingsmotor rij dan heb ik ongeveer een verbruik van 1 op 16/17 km. Dat valt mij zeker niet tegen voor een motor met 184 pk en een ledig gewicht van 1.800 kg. In de hybride stand heb je uiteraard een gemixt verbruik en komt het altijd gunstiger uit. Het is ook mogelijk om de batterij naar keuze te sparen. En de verbrandingsmotor kan ook naar wens elektriciteit aan maken, je merkt hier niks van behalve dat het verbruik iets omhoog gaat. Als je de navigatie gebruik dan regelt de auto dit automatisch om te zorgen dat je verbruik zo gunstig mogelijk uit valt.

Hoe is de sportiviteit? Dit valt ook zeker niet tegen. Uiteraard voel je de batterijen wanneer je een drempel iets te stevig pakt, en hij is door het extra gewicht ook zeker niet te vergelijken met een 330i. Maar over het algemeen merk je niks van de batterijen. De auto gaat goed sportief door de bochten ondanks dat de auto geen M-onderstel heeft (hybride M-sport uitvoeringen worden niet geleverd met een M-onderstel). De auto heeft drie sport modussen: de gewone sport stand, een individuele sport stand en een extraboost stand. In deze laatste stand is de auto het meest krachtig en levert bij het optrekken en tussenacceleraties de eerste 10 seconden volle elektro power. Dit merk je echt wel, 0 naar 100 gaat dan in 5,9 seconden. Dit is voor mij ook een groot voordeel van deze auto, bloedsnel wanneer je er zin in hebt en extreem zuinig in normaal gebruik. Uiteraard moet je de motor niet vol opentrekken wanneer deze niet warm is. BMW gebruikt in hybride modellen wel een speciale olie die zeer snel warm wordt, snel betekent dan bij minimaal 50/60 km per uur binnen 5 km. Ik ben altijd zuinig op mijn auto’s dus ik hou mij hier strikt aan.

Ik heb nu 20k kilometer met de auto gereden en hij bevalt mij buitengewoon goed. Gemiddeld tank ik nog maar 30 liter benzine in een maand, in de zomer zelfs nog minder dan dat. Uiteraard is dat heel prettig met deze brandstofkosten. Elektrisch rijden bevalt mij zo goed dat ik op den duur zal overstappen op volledig elektrisch. Is een plug-in hybride voor iedereen de juiste keuze? Nee, het hangt helemaal af van je auto gebruik en of je regelmatig kunt laden. Wat mij betreft mogen er best weer fiscale voordelen komen op een plug-in hybride, maar dat gekoppeld aan meer voorwaarden. Voorwaarden waardoor het verplicht wordt om regelmatig te laden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.