BMW 330e Touring (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 61.224 km |
KM-stand laatst | 84.782 km |
Eerste review na aankoop
- 62.534 km
Vorige auto was een Mercedes 220d Estate, AMG-uitvoering. Prachtige auto. Met plezier in gereden. Voor meer info, zie de eerdere review.
Op zoek naar een volgende auto had ik in eerste instantie een Lexus ES 300h op het oog. Prachtige wagen. Groot, luxueus, net even anders, zuinig.
Na een proefrit bij Louwman overtuigd van de kwaliteit, maar toch verder gekeken, want een Plug-in hybride leek me ook wel wat. Ik ben nog niet toe aan een volledig elektrische auto en een Plug-in kun je gewoon onder de carport aan het stopcontact hangen. Het moest wel een premium wagen worden. Audi viel af, want geen plug-in in het assortiment. Een VW Arteon Shooting Brake viel ook af, want geen premium soundsystem aan boord te verkrijgen. BMW bleef over. Een 320e Touring of een 330e Touring moest het worden.
De spoeling bleek erg dun in Nederland, zeker gezien mijn wensenlijstje qua opties. En ook in Duitsland en België overigens. Uiteindelijk een automakelaar ingeschakeld die ook mijn vorige wagen had gevonden. En na een paar maanden zoeken kwam deze voorbij.
Eisen die ik bij de zoekopdracht had, waren:
- Harman Kardon geluidsinstallatie
- Schuif-/kanteldak
- Leren bekleding
- M-pakket buiten en binnen
- High Executive Line
- Zwarte/donkere hemelbekleding
- Sluitende onderhoudshistorie
De auto werd door de automakelaar gevonden bij Multi-Auto in Someren. Van proefrit tot aflevering keurig geholpen. Betrouwbare partij. Een jaar extra garantie erbij gekocht.
Eerste ervaringen met de auto als volgt (na circa 1.100 kilometer).
Comfort:
Het comfort kun je met een hoofdletter schrijven. Waar mijn eerdere 320i Touring M-pakket (2009) nogal hard geveerd was, rijdt deze BMW ronduit comfortabel. De demping kun je instellen op Sport of Comfort. Tot op heden alleen nog in Comfortstand gereden. Bevalt goed. De auto neemt drempels erg soepel wat ik opvallend (fijn) vind, want de wagen is best zwaar door het accupakket. Het rijdt strakker dan de Benz hiervoor en zeker dynamischer, maar zonder in te boeten op het rijcomfort.
Interieur:
De afwerking is zeer goed te noemen. De leren stoelen hebben mooie blauwe stiksels die ook in het leer op het dashboard weer terugkomen. De stoelen zijn goed instelbaar; de lendensteun is elektrisch verstelbaar net als de wangen van de rugleuning. De zitting is naar eigen wens te kantelen. En ook de stoelhoogte laat zich prima instellen. Opvallend (?): misschien is het verbeelding, maar de laagste zit lijkt hoger dan in mijn Mercedes. Dat verrast me, want BMW heeft een sportiever imago.
Overall is de zitpositie goed in te stellen. Het dashboard is naar de rijder gericht. De bekende I-driveknop is (gelukkig) aanwezig. Bediening van alle opties kan via I-drive of via het touchscreen.
Wat me opvalt, is dat er niet bijster veel aflegruimte is. Een zonnebrilvakje bij de achteruitkijkspiegel mis ik. De middenconsole is niet echt diep. De twee bekerhouders vóór de middenconsole zijn prima op hun taak berekend en klemmen flesjes of blikjes goed vast. De ruimte daarvóór is erg klein en daar kun je niet al te veel wegleggen. Je kunt er wel je telefoon draadloos opladen, maar die wordt in no-time zó heet, dat ik inmiddels weer op een traditioneel oplaadsnoertje ben overgestapt. Ook het handschoenenvak aan de bijrijderskant is bescheiden van formaat. Wel praktisch is weer een klein opbergvakje links van de stuurkolom (alhoewel weer niet breed genoeg voor een zonnebril).
Het volledig digitale dashboard is grafisch prachtig. Scherpe resolutie. MBux van MB schijnt qua recensies nog mooier te zijn, maar ik heb daar eens mee gereden en ik kan me niet herinneren, dat dit echt veel mooier was, dan bij deze BMW. Ronduit tevreden hiermee.
De bediening van het schuif-/kanteldak is intuïtief. Het geeft veel licht in de auto. Deze optie geeft mijns inziens echt meerwaarde aan de rijbeleving.
De zitpositie achterin is goed, ook voor volwassenen. Mijn zoon van 1,85 heeft nog voldoende ruimte boven zijn hoofd en benen zitten niet klem. In januari hebben we een lange rit naar de wintersport voor de boeg, dus de ervaringen van de bankzitters achterin zal ik later nog wel melden. Fijn zijn de opbergnetjes aan de achterzijde van de voorstoelen. De middenarmsteun op de achterbank zit op de juiste hoogte. Opvallend: ook in die middenarmsteun weer geen opbergruimte (ten opzichte van MB laat BMW ook hier wel punten liggen).
De auto is qua geluid bijzonder goed geïsoleerd. Je hoort erg weinig buitengeluiden. Hij is echt gewoon stil. Je kunt het motorgeluid overigens instellen. Dit leek me in eerste instantie een overbodige optie. Een auto klinkt immers zoals ‘ie klinkt. Maar na een paar honderd kilometer sturen met af en toe ook de verbrandingsmotor aan, hoor je zo weinig van de motor, dat ik de sound inmiddels op ‘sportief’ heb gezet. Op die manier krijg je nog íets mee van het motorgeluid.
Rijden:
De wagen heeft verschillende rijmodi: SPORT (Sport Individual en Sport Plus), COMFORT, ECO Pro (ECO Pro en ECO Pro Individual) en Adaptive. Maar de knoppen op de middenconsole geven vreemd genoeg andere benamingen aan: Sport, Hybrid, Electric.
Ik heb nog niet genoeg kilometers gereden om alles op zijn waarde te schatten. Wat wel handig is, is dat je je eigen voorkeur als standaard kunt instellen. Bij het starten, start de auto dan altijd in de voorkeursstand.
Het elektrisch rijden is nieuw voor mij. Dit bevalt tot op heden erg goed. Wat een rust tijdens het rijden en het versnellen gaat erg soepel. Ik merk wel dat de auto zwaar is (1.805 kilo). Omdat ik thuis makkelijk kan stekkeren, zijn de meeste kilometers tot nu toe elektrisch gereden. Dus dat de auto rustig klinkt, lijkt logisch. Maar ook het geluid van de brandstofmotor is erg ver op de achtergrond waarneembaar.
Een bijzonder vervelend iets vind ik, dat je (in hybrid) niet weet wanneer de brandstofmotor bijspringt. Het gaat dus heel soepel, maar je ziet bijvoorbeeld geen toerenteller (verschijnen) als de elektromotor bijval krijgt van de brandstofmotor. Alleen in de SPORT-stand zie je permanent een toerenteller, maar dan is de auto erg nerveus en dient de elektromotor als ondersteuning in plaats van andersom. Ik kan ook nergens vinden of dit is in te stellen in het display.
Over de prestaties kan ik nog geen definitief oordeel vellen. Dat komt wel na meer kilometers. De auto reageert echt anders afhankelijk van de gekozen rijmodus. In Hybrid EcoPro voelt de machine wat geknepen. De sportstand heb ik nog maar één keer geprobeerd en dan gaat de auto er werkelijk als een malle vandoor. Er zit ook nog ‘launch control’ op, maar dat gaat voor mij niet het verschil maken om te weten dat deze auto gewoon erg snel is als je dat wenst.
Het verbruik dan. Ja, ik kan nu thuis stekkeren, dat is fijn. Inmiddels heb ik 160 kWh geladen (voor € 57,84). En ik heb één keer getankt. De tank is eigenlijk best klein (40 liter). Je kunt het brandstofverbruik eigenlijk alleen drukken door in te pluggen. Het gecombineerde verbruik vind ik nu nog te vroeg om op zijn waarde in te schatten. Ik vul eerst maar eens een paar maal de verbruiksmonitor in, dan krijg ik vanzelf een beter beeld. Ook qua kosten.
Meer ervaringen deel ik na meer kilometers.
Elf maanden en 22,000 km na aankoop
- 84.782 km
Na precies 11 maanden sturen deze volgende review van de BMW 330e Touring.
De eerste en belangrijkste vraag: “Ben je blij met de aanschaf?” Het antwoord hierop is uiteraard persoonlijk, maar de balans slaat wel door naar JA. “Waarom dan?” is de volgende vraag. Nou, omdat de auto echt prima stuurt, de kosten blijven binnen de perken en ik blijf ‘m gewoon mooi vinden.
Hieronder geef ik mijn ervaringen per onderdeel weer.
Rijmodi:
De auto is zowel comfortabel als snel. Wat opvalt, is dat de auto per gekozen rijmodus echt anders reageert. Je kunt dus echt de modus pakken die op dat moment het best bij je past. In het begin reed ik voornamelijk Hybrid ECO. Deze stand knijpt de motor wel om meer energie te besparen. Leuk is, dat je alleen in de Hybrid ECO-stand een analyse krijgt van je rijgedrag (anticiperen, optrekken, etc.). Eigenlijk zou dat in alle modi beschikbaar moeten zijn, vind ik.
Na een tijdje in Hybrid ECO gereden te hebben en ik het elektrisch rijden geweldig ben gaan vinden, ben ik een tijd overgestapt naar ELECTRIC. In deze modus rijd je de hele accu leeg voordat de verbrandingsmotor bijspringt. Wat me hierbij opvalt, is dat de auto meer kilometers uit een Kilowatt lijkt te halen dan in iedere andere stand. Eigenlijk gek, maar het zorgt echt voor een paar extra kilometers actieradius. Kan soms best handig zijn als je niet wil dat de benzinemotor nog voor bijvoorbeeld de laatste twee kilometers moet aanslaan.
Vervolgens heb ik een tijd gereden in de ADAPTIVE-modus. Deze schijnt nog beter te anticiperen omdat de modus is gekoppeld aan de navigatie. De Auto ‘weet’ dan al wanneer je moet afremmen voor een rotonde enzo, waardoor je nog beter met de brandstof omgaat. Hij laad de accu ook ongemerkt op om in de stad of in emissievrije zones helemaal elektrisch te kunnen rijden. Toch ben ik hiervan afgestapt omdat WAZE gewoon betere aanwijzingen geeft dan de navi van BMW. Je kunt wel de navi laten updaten, maar dan krijg je er weer een abonnement bij en dat vind ik het niet waard. Toch is deze stand zeker een zinvolle modus.
Ik ben echter van deze modus afgestapt en inmiddels rijd ik òf in Hybrid òf in Sport. Hybrid is meer voor de kortere ritten of voor op de snelweg als er niets te ‘sturen’ valt. De Hybrid ECO-stand is gewoon nèt iets minder lekker rijden. In de Standaard Hybrid-stand reageert de auto lekkerder op het versnellingspedaal.
De SPORT-modus gebruik ik op ritten waarvan ik van tevoren weet, dat ik dit niet alleen met elektrische kilometers red. IK rijd de motor dan meteen warm, waardoor de accu ook opwarmt. Het lijkt dan ook of ik meer kilometers uit de accu haal, dan wanneer ik meteen volelektrisch wegrijd.
De ondersteuning van het accupakket bij het rijden in de Sportmodus is echt heerlijk. Dan voel je echt waarvoor de auto is gemaakt: rijden. Altijd genoeg power onder de voet. Je kunt in de SPORT-modus ook de BOOST-functie inschakelen. Dan zet de auto alle zeilen bij en versnel je echt als een dolle. Ik heb dit nog maar een paar keer gebruikt (om bijvoorbeeld een kleine bumperklever het nazien te geven).
Het rijden zelf blijft heerlijk. De auto is heerlijk stil, maar als je op het pedaal trapt, klinkt het allemaal wel erg solide en mooi. Het stuurt echt prima. Je kunt de auto prima plaatsen. Remmen gaat – ondanks het forse gewicht van dik 1.800 kilo – zoals je wilt. Je staat echt zó stil. Nu zitten er ook wel goede banden onder.
Ik rijd bijna altijd op de cruise control. Deze werkt erg intuïtief. Bevalt prima. De adaptive cruise control was een nieuwe variant op de bekende cc. Deze stand gebruik ik alleen in files enzo. In de Adaptive cc-stand rijd je echter net als je voorganger. Optrekken, remmen, optrekken, etc.. In de standaard cc-stand, kun je gewoon iets op je voorganger inlopen die daarna tóch weer optrekt en dan heb je al dat ge-heen-en-weer niet. Goede functie, maar alleen in files ofzo. Wel mooi is weer, dat de standaard cc alleen werkt vanaf 30 km/uur. Maar als de Adaptive-cc is ingeschakeld, remt de auto ook af tot stilstand en trekt gewoon zelf weer op als dat kan. Dat is dan weer erg fijn.
Als de cc is ingeschakeld en je rijdt door een lange bocht, dan vertraagt de auto. Ronduit vervelend. De auto kan de cc-bochtsnelheid gewoon prima aan en juist daarom is het vervelend dat je dan afremt. Daarom: vóór doordraaiers: doe de cc uit.
Lane Assist zit er ook op. Dit vind ik een echt zinvolle optie. Velen verguizen deze optie, maar ik vind het echt iets toevoegen. Je kunt Lane Assist op drie standen instellen. Bij mij – inmiddels – op de minst gevoelige optie. Dan doet het zijn werk als je onverwacht toch iets te dicht op de lijnen rijd, maar corrigeert ook niet abrupt maar heel subtiel. Echt meerwaarde wat mij betreft.
Verbruik:
Ik heb inmiddels dik 22.000 kilometers gereden met de auto. Het verbruik ligt op 6,14 liter per 100 km (1 op 16,14). Ik had hier meer van verwacht eerlijk gezegd. Wel moet gezegd worden, dat er een reis van dik 7.000 kilometer in zit door de Balkan en Italië, waarbij ik maar één keer heb kunnen stekkeren. Dan merk je overigens wel dat de actieradius beperkt is op benzine. Afhankelijk van de soort rit zo’n 550 kilometer. Je hebt de beschikking over een tank van slechts 40 liter. Dus je moet de tankstations wel op tijd aandoen.
Op een volle accu rijd ik tussen de 35 en 56 kilometer volledig elektrisch. Ik heb er inmiddels alle seizoenen mee gereden. Kou helpt niet voor de actieradius zoals bekend. Wat erg opvalt is, dat als je de verwarming uitzet je er meteen 5 kilometer bij krijgt. Dus af en toe alleen met de stoelverwarming aan en de airco uit rijden levert extra kilometers op.
Mooi om te zien is, dat je in de bergen bij bijvoorbeeld een lange bergafdaling er zomaar weer een kleine 17 kilometer gratis bijkrijgt, terwijl de hele rit naar beneden ook nog eens volledig elektrisch gebeurt. Mooie techniek.
Qua kosten ben ik er zo wel blij mee. Maar van de andere kant, mijn vorige auto (dikke MB C-klasse Estate 220d) reed niet veel duurder. En 1 x in de 1.100 kilometer tanken is ook wel fijn. Als de motorrijtuigenbelasting voor PHEV’s straks fors omhoog gaat, moet ik nog maar zien of deze BMW-hybride uiteindelijk goedkoper is. BMW’s 1.800 kilo is meer dan de diesel die ik hiervoor reed.
Door een kleine tank te combineren met een accu, leer je eigenlijk al wennen aan straks volelektrisch rijden. Dan is je actieradius ook ergens rond de 400-500 km. Alleen doordat ik thuis kan stekkeren neemt de actieradius per tank fors toe. Maar op langere ritten heb je daar niet zo veel aan en moet je gewoon echt regelmatig naar de pomp.
Comfort:
Prima. De auto is echt comfortabel, zoals ik vorig jaar ook al schreef. Nu is dit wel een heel dikke uitvoering met alle toeters en bellen erop en eraan. Maar de rust aan boord is perfect. Of je nu elektrisch of met verbrandingsmotor rijdt, je verneemt nooit veel motorgeluid.
De stoelen zitten perfect (alhoewel ik liever elektrisch verstelbare exemplaren had gehad) en zijn handmatig in te stellen op allerlei voorkeuren.
Het schuif-/kanteldak is een optie die ik iedereen aanraad. Weinig geluid en … het dak schuift naar binnen en niet omhoog en naar buiten. Dat scheelt veel in het windgeruis. Top.
Multi-media:
Tja, een beetje een haat-liefdeverhouding is dit. Het duurt echt een tijdje voor je door hebt hoe het allemaal werkt. Het werkt niet heel intuïtief. Toch kun je er veel persoonlijke voorkeuren instellen en ook een profiel voor bijvoorbeeld een tweede rijder. Dat kan overigens ook per sleutel. Eén sleutel voor jezelf en één voor je partner/kind. Fijn is dat er veel fysieke (instelbare voorkeur-) knoppen zijn. Anders zou ik echt gek worden in deze auto.
Uiteraard is er ook een BMW-app. Hierin kun je veel info over de auto terugvinden. Irritant vind ik echter, dat de app aangeeft dat ik mijn auto voor bandenonderhoud moet langsbrengen bij de dealer. Echter, de profieldiepte is nog keurig (ook laten checken dóór de dealer). Maar in je app krijg je continu pushberichten dat je naar de garage moet. De dealer zegt dat inderdaad niet te verhelpen is…. Wie van de lezers heeft hiervoor een oplossing?
De Harman Kardon geluidsinstallatie is heerlijk. Prachtige lage tonen. Van hardrock tot klassiek en alles er tussenin. Het klinkt prima. En ook mooi aan te passen aan je eigen voorkeuren via equalizer, dolby surround, etc.. Aanrader om deze Harman Kardonoptie te nemen.
Fijn is dat je zowel voorin usb-(a&c) poorten hebt. Ook in de middenconsole en ook twee achterin. Perfect.
Ruimte:
Tja, door het accupakket gaat er best wat ruimte verloren in deze 3-Touring. Met vijf volwassenen naar de wintersport gaat het dit jaar anders echt niet lukken. Zeker ook omdat ik gewoon niets op het dak wil en alleen spullen inpak die onder het roldek passen. Je moet immers vrij uitzicht naar achteren hebben. Daarom heb ik er inmiddels een trekhaak laten opzetten en heb ik een trekhaakkoffer gekocht via Marktplaats. Dan kan er nog een dikke 350 liter extra bagage mee in de Towbox achter de auto.
In de auto zelf is het voor de passagiers ruim genoeg. Afgelopen wintersport waren we met vier volwassenen en achterin zit je gewoon ruim genoeg. De komende wintersport in januari gaat het derde kind weer mee en gaan we de review van de ‘middenzitter’ ook meemaken.
Overig:
Bij de APK in september, bleek de hoogteverstellingsunit van de linker koplamp niet meer te werken. Dat was een APK-afkeur. Alleen, de hoogteverstelling is een integraal onderdeel van de hele koplampunit. Dus de hele koplamp moest worden vervangen, terwijl de koplamp zelf nog prima werkte. Kosten…. € 3.480. Inderdaad een forse post. Nu zit er wel laserverlichting in met intelligente verlichting etc., maar dan nog. Gelukkig onder garantie vervangen (zó blij dat ik er een jaartje garantie had bijgekocht). Nu maar hopen, dat dit rechts niet ook gebeurt (nadat het jaar garantie om is). Zijn er meer rijders die hiermee ervaring hebben?
Conclusie:
Blij met de aankoop. Prachtige auto. Rijdt geweldig. Comfort top. Goede looks. Maar niet perfect. Verbruik had ik lager verwacht. Kosten daardoor ook.
Ik hoop dat je wat aan deze review hebt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.